Tukholman tietulli tiennäyttäjänä?
Tukholman tietulli tiennäyttäjänä?
klo 15:43 | 4.1.2006
Kiintoisa kokeilu on alkanut länsimaan pääkaupungissa käyttäjä maksaa -periaatteen laajentamisena Tukholman porteille. Ainakin Kööpenhamina kiinnostui jo. Lontoossa taidetaan soveltaa samantapaista systeemiä?
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/sahke ... E4/1109033
"Ruotsin tielaitoksen mukaan Tukholman liikenne väheni neljänneksellä ruuhkamaksukokeilun ensimmäisenä päivänä."
Kansalaisia on "ottanut päähän" koko asia. Kuuluu murinaa ja kiroilua. Mutta meille jotka asumme Stockholm, on asia aka hyvä. Vähemmän pakokaasuja leijuu ilmassa. Helpompaa ja hieman terveellisempä hengittää.
Kollektiivisilla kulkuvälineillä voi ajella, kuten tunnelbana ja pendeltåg ja buss. Auto ei ole välttämätön. Ihmisen on vaan niin vaikea luopua "pyhästä lehmästään" edes hetkeksi.
Mitä nämä ihmeen radiolähettimet ovat? Voiko niitä käyttää auton jäljittämiseen?
Auton rekisterikilpi (sanoinkohan oilein) on se mikä rekisteröidään. Kaikkia ei voi rekisteröidä, esimerkiksi jos reg.kilpi on oikein likainen. Jotta eiköhön jäljittää voi melkein kaikki autot sellaisella systeemillä. En muuta tiedä asiasta.
Sama tuli mieleen ja tottakai voidaan. Kansalaiset joutuvat tilaamaan autoihinsa erityisen sähköisen transponderin, johon reagoivat kamerat kuvaavat rekisterikilven ja lähettävät tiedot eteenpäin. Minne?
Tietokonejärjestelmälle, joka käsittelee tiedot ja selvittää auton omistajan. Mitä tälle rekisterille sitten tapahtuu, on epäselvää. Ehkä sitä voitaisiin käyttää osana terrorisminvastaista taistelua....
Koko systeemi ei ole mitään muuta kuin yksi naula lisää yksityisyyden arkkuun. Tähän asti olen luullut, että vihreät eivät kannattaisi valvontayhteiskuntaa, mutta hehän tämän takana ovat.
http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/ ... ,1:0:0:0:0:
Minun tietääkseni autoilijat voi ostaa elektronisen laitteen autoonsa, (jostain olen sellaista lukenut) jotta "autotullimaksu vedetään sitten automaattisesti tililtä. Muussa tapauksessa joutuu maksamaan manuelt, siis käydä itse maksamassa pankkiin.
"Hur kommer tekniken att fungera med biltullar?
....kommer testa en ganska modern teknologi, där man fotografera av
bilplåten och sedan fakturera man resp. bilägare. Denna teknologi innehåller dock massor med barnsjukdomar och fungera dåligt i vårt nordliga klimat."
Varmaan tulee käymään niin että monikaan ei maksa. Ja sitten on verokarhut perässä.
Kokeilu maksaa paljon rahaa. Se maksaa enemmän mitä tulee olemaan tuloja. Mutta kyllä systeemi parantaa Stockholmin ilmastoa. Auto on monen pyhä lehmä. Auto saastuttaa valtavastsi ilmastoa ja maastoa. Ja ihmiset joutuu hengittämään autojen paskaa keuhkoihinsa.
Me ollemme jo niin paljon kontrolloituja että autotulli ei juuri asiaa pahenna.
Tässä vähän autotullista...
http://www.biltullar.info/modules/xoopsfaq/
Tämän päivän Hesarissa on taas käsittämätöntä sekoilua aiheesta. Otsikossa väitetään että puolet kannattaa tietulleja, mutta artikkelin ensimmäisessä virkkeessä todetaan, että otsikko on täyttä valhetta, sillä alle puolet vastaajista kannattaa tietulleja. Sitten vielä kerrotaan että todellisuus on aivan päinvastainen, koska enemmistö vastustaa tietulleja.
Artikkeli täällä.
Kukahan Hesaria ja Teppo Moisiota lobbaa kirjoittamaan moista skeidaa? Ei näköjään riitä, että tieliikenteestä saaduilla tuloilla katetaan valtava osa valtionbudjetista. Autoilijoilta halutaan riistää vielä lisää. Jotenkin minusta tuntuu että tietulleista saadut rahat eivät todellakaan menisi tieliikenteen parantamiseen, koska keskustatunnelikin pitää yrittää torpedoita vihreiden toimesta.
46 % ei mielestäsi ole puolet otsikkokielessä?
Tuon otsikon tarkoituksena on tietenkin herättää mielenkiintoa ja keskustelua. Siitä kuitenkin mielestäni paistaa Hesarin asenne pahasti läpi. Helsingin keskustassa ruuhkat eivät todellakaan johdu liikenteen määrästä, vaan surkeista järjestelyistä. Pullonkauloja ei suostuta helpottamaan ja liikennevalot suunnitellaan ilmeisesti tarkoituksella niin, että ne varmasti aiheuttavat ruuhkia.
Miksi tietullit pitää kerätä noin monimutkaisella tavalla kuin Tukholmassa ?
Eikö yksinkertaisempi tapa olisi korottaa pysäköintimaksuja keskustassa ?
Eiköhän aika suuri osa autoilijoista vie autonsa firman parkkipaikalle eikä maksulliselle pysäköintipaikalle keskustaan.
Volitans kirjoitti:
Väittäisin, että ei. Ainakin täällä Tampereella kaikki parkkipaikat ovat maksullisia. Voi olla, että jotkut firmat vuokraavat joitain paikkoja pysäköintitaloista työntekijöilleen, mutta sellaiset ovat kuitenkin vähemmistössä ja lähinnä päällikkö- ja johtajatasoisten käytössä. Jos työpaikka on keskustassa, sinne ei ole mikään pakko päästä omalla autolla. Suuret työpaikat ovat sitten keskustan ulkopuolella.