Autojen katsastus

Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Uutinen:

http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201004308&rss=all

A-Katsastus tyrmää uuden katsastuslain (15.06.)

A-Katsastus tyrmää Liikenne- ja viestintäministeriön viime perjantaina lausuntokierrokselle lähteneen esityksen uudeksi laiksi ajoneuvojen katsastusluvista. Ministeriön ehdotukset romuttaisivat nykyisen katsastusjärjestelmän Suomessa. Ne heikentävät katsastusten luotettavuutta ja laatua, mikä heijastuu edelleen kuluttajansuojaan ja liikenneturvallisuuteen. Lisäksi tehtyjen ehdotusten vaikutukset palveluiden hintakehitykseen ovat edelleen selvittämättä.

"Haluammeko todella päästää teillemme autoja, joiden kunnon on tarkastanut ainoastaan sen korjannut korjaamo. Tällöin puuttuisi ulkopuolinen kontrolli kokonaan," kysyy A-Katsastuksen konsernijohtaja Juha Tukiainen lakiesityksen keskeisestä ehdotuksesta, jonka mukaan korjaamoille annettaisiin lupa katsastukseen.

"Missä kunnossa esimerkiksi teillämme liikkuva raskas kalusto olisi tämän jälkeen", hän lisää.

Yli 100 vuotta korkeisiin vaatimuksiin perustuneen suomalaisen katsastusjärjestelmän keskeinen periaate on ollut se, että katsastajalla tai katsastusyrityksellä ei saa olla minkäänlaisia taloudellisia riippuvuuksia katsastuksen lopputulokseen. Tästä syystä katsastus on Suomessa erittäin korkealaatuista ja asiakkaat voivat luottaa katsastuksen oikeellisuuteen.

"Toteutuessaan liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus johtaisi nykymuotoisen suomalaisen katsastuksen romuttumiseen. Korjaamo- ja katsastustoiminta sekoittuvat ja eturistiriidoista tulisi väistämättä arkipäivää," Tukiainen sanoo.

Hänen mukaansa asiakkaiden kuluttajansuoja ja oikeusturva vaarantuisivat. Tekninen laatujärjestelmävaatimus tai, että katsastaja ja korjaaja ovat eri henkilö, eivät estä ongelmia.

Ministeriön ehdotus veisi riippumattomilta katsastusyrityksiltä elinkelpoisuuden. Ne katoaisivat ajan myötä suurimpia kaupunkeja lukuun ottamatta. Pienemmiltä paikkakunnilta ei enää jatkossa saisi mm. rekisteröinti- ja muutoskatsastuksia.

Katsastusala työllistää tällä hetkellä lähes 2 000 työntekijää Suomessa. Jos katsastukset siirtyisivät automekaanikoille ja korjaamoille, myös nykyiset katsastusyritykset ryhtyisivät etsimään toimeentuloa mekaanikkopohjaisesta korjaamotoiminnasta. Tämän seurauksena nykyisille teknikko- tai insinöörikoulutuksen saaneille katsastajille ei enää löytyisi työpaikkoja. Alalta vaarantuisi vähintään satoja nykyisten katsastajien työpaikkoja.

A-Katsastus pitää erittäin hyvänä asiana, että toimialan sääntelyä kehitetään, ja kannattaa kilpailun lisäämistä tasapuoliselta sekä turvallisuuden ja jatkuvuuden tuovalta pohjalta. Ehdotuksessa esiin otettu katsastajien koulutusvaatimusten muutos tuo helpotuksen alaa pitkään vaivanneeseen työvoimapulaan. Sen sijaan riippumattomuusvaatimuksesta luopuminen herättää lisäkysymyksiä, joihin ministeriö ei anna vastauksia.

Ministeriön ehdotuksessa vaikuttavuusarviointi on keskeneräinen ja puutteellinen. Siitä puuttuu kokonaan tarkempi selvitys lainmuutoksen vaikutuksista eri sidosryhmille.

"On käsittämätöntä, miten lainvalmistelu keskeisessä liikenneturvallisuus- ja kuluttajansuoja-asiassa voi tänä päivänä Suomessa olla näin heikolla tasolla" Tukiainen ihmettelee. Ehdotuksen yhtenä tavoitteena on mainittu katsastushintojen nousun hillintä, mutta tämän tavoitteen saavuttaminen näyttää ehdotuksenkin perusteella kyseenalaiselta.

Turun Kauppakorkeakoulun Kilpailuinstituutissa on tänä keväänä tehty tutkimus, joka voimakkaasti kyseenalaistaa ministeriön esityksen sisältöä. Tutkimuksen mukaan riippumattomuuden poistaminen vain heikentäisi hintaläpinäkyvyyttä, eikä laskisi kuluttajan kokonaiskustannuksia. Tältä osin lainmuutoksen alkuperäinen tavoite jää kokonaan toteutumatta.

Huomio kiinnittyi lihavoituun kohtaan. Itäsuomessa, Q-Katsastus, on useampana vuotena pitänyt hintansa kaupungin halvimpana. 19 euroa henkilöautolta, uusintakatsastus 10e. Kaupungin muilla konttoreilla katsastus 29e, uusintakatsastus 0e. Karkeasti ottaen. Tuttavapiirissä toteutettu pikainen galluppi kertoo että auto saa ensimmäisellä kerralla erittäin todennäköisesti hylsyn juurikin tällä Q-asemalla ja "yllättäen" muilla konttoreilla tätä hyvin tiukkaa seulaa ei ole lainkaan.

Liekkö vastaavanlaista kepulipeliä havaittavissa muualla suomessa?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Ylen uutiset kertoi että korjaamot saisivat myös katsastaa autoja (lakiesitys). Turha mainita mitä katsastajat tykkää. Niin miksei samat heput jotka saavat korjata saisi päättää onko kunnossa.

Vierailija

Vaikka pukki onkin tuossa kaalimaan vartijana, ja katsastussektorin kilpailuasetelmat ovat mitä ovat, niin kyllä siinä viisauden sana on. Suomessa on erittäin vanha autokanta ja kovat olot. Jos naapurin Lassen korjaamo saa lyödä leiman niin vitsihän siitä tulee koko hommasta - ja toisaalta joskus toisinkin päin, saatetaan teettää aivan turhiakin hommia, jos itse saadaan ne korjatakin "osana palvelua".

Homman siirryttyä yksityisille on katsastusinsinöörien palveluasenne kyllä kohentunut (hylky-%:ia tietääkseni muuten seurataan), toki hymyllä on ollut hintansa.

Vierailija

http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201004308&rss=all

Uutinen:
A-Katsastus tyrmää uuden katsastuslain (15.06.)
"Haluammeko todella päästää teillemme autoja, joiden kunnon on tarkastanut ainoastaan sen korjannut korjaamo. Tällöin puuttuisi ulkopuolinen kontrolli kokonaan," kysyy A-Katsastuksen konsernijohtaja Juha Tukiainen lakiesityksen keskeisestä ehdotuksesta, jonka mukaan korjaamoille annettaisiin lupa katsastukseen.

No jos säädettäisi, että katsastaminen samalla asemalla tai korjaamolla kahtena peräkkäisenä vuotena on kiellettyä, tällöi olisi automaattisesti se ulkopuolinen kontrolli olemassa, vaikka katsastuksen tekisi korjaamo.
Yli 100 vuotta korkeisiin vaatimuksiin perustuneen suomalaisen katsastusjärjestelmän keskeinen periaate on ollut se, että katsastajalla tai katsastusyrityksellä ei saa olla minkäänlaisia taloudellisia riippuvuuksia katsastuksen lopputulokseen. Tästä syystä katsastus on Suomessa erittäin korkealaatuista ja asiakkaat voivat luottaa katsastuksen oikeellisuuteen.

Katsastusfirmoilla on jo nyt taloudellinen intressi katsastuksen lopputulokseen, sillä uusinnasta saa rahaa.
Katsastuksen oikeellisuuteen en ole voinut luottaa, viimeksi näin kävi 2009.
Auto sai hylkäyksen polttoaine vuodon takia. Korjaamo pesi alustan ja totesi ettei vuotoa voi korjata, kun sellaista ei ole. Tämä palvelu oli ilmaista, ehkäpä siksi, että olen huollattanut autoni ja korjauttanut todelliset viat kyseisellä korjaamolla.
Uusinta maksoi, mutta läpi meni, vaikkei autoa korjattu hylyn jälkeen yhtään mitenkään.

Tuo polttoaine diagnoosi tehtiin haistamalla auton pohjassa ollutta nestettä, mitä sinne oli kelistä johtuen kertynyt, eli oli sateinen päivä, ja katsastukseen johtavalla tiellä lätäkkö, jossa oli öljykalvo pinnassa. Jos olisin käynyt keskellä päivää, niin olisihan sen lätäkön nähnyt, ja voinut ryömiä niin hitaasti, ettei olisi roiskunut, pimeällä tuo ei onnistunut. Jos korjaamo olisi katsastanut, se olisi voinut pestä alustan tuolta osin jo ekan katsastuksen yhteydessä ja läpi olisi mennyt jo silloin. Katsastuskonttoreilla taas ei ollut tällaiseen edes kalustoa, joten sormella näytteen ottoon ja sen haistamiseen perustuva metodi johti ajanhukkaamiseen, ja aiheettomaan hylkyyn. Ei saanut edes itse tuota paperilla käydä pyyhkimässä, kun ei osannut tuota ennakkoon tehdä, eikä sekään olisi auton alla ryömien parkkiksella onnistunut.

Parempi vaan vapauttaa kilpailua katsatus alalla myös korjaamoille, asiakashan voi valita sen entisen konttorinkin, jos korjaamot rupeavat turhia teettämään ...

Pienemmiltä paikkakunnilta ei enää jatkossa saisi mm. rekisteröinti- ja muutoskatsastuksia.
Ikävää joillekin, muttei noita konttoreita nytkään joka paikassa ole, jotkut vaan joutuu ajamaan jopa yli 100 km konttorille jo nyt ...

Templebar
Seuraa 
Viestejä1216
Liittynyt13.9.2007

A-katsastuksen rosvoliiga on saanut halvauksen, kun ehtymätön rahahana uhkaa tyrehtyä.

Halvin katsastus täällä Oulussa maksaa kohtuu tuoreen yrittäjän myötä 65 €, A-katsastus kynii samasta kymmenminuuttisesta 99 €.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

En käsitä, miten katsastusputiikki voi pysyä pystyssä jollain 20 euron hinnoilla!

Joku 60 euron saamiset asiakkaalta alkaa jo tuntumaan kestävän linjan toiminnalta.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Vuosi sitten kun kävin katsastamassa auton, niin joku nainen jätti lähes vastaavan auton, kuin omani - samaa vuosimalliakin. Nainen jätti avaimet ja lähti kauppakierrokselle. Katsastus sujui 5 minuutissa! Itse menin mukaan katsastukseen, jotta näkisin myös itse, missä kunnossa auton alusta jne. on. Tällöin sama katsastusmies teki homman asiallisesti ja aikaa kului noin 20 minuuttia.

Ihan tällä perusteella väitän, että ei tämä nykyinenkään katsastusjärjestelmä tarkoita aina sitä, että auto olisi kauttaaltaan tarkastettu.

Vierailija
Templebar
A-katsastuksen rosvoliiga on saanut halvauksen, kun ehtymätön rahahana uhkaa tyrehtyä.




Se rosvoliiga on tuollainen ulkomainen sijoitusyhtiö saarivaltiosta, mille mikään ei riitä, manit bois. Kilpailun vapauttamisen jälkeen hinnat hyppäsivät, koska katsastuksesta muodostui liiketoimintaa viranomaistoiminnan sijasta. Varsinainen syy törkeisiin hintoihin on em. sijoitusyhtiöt. Ja nyt viisaat suomalaiset päättäjät ovat korjaamassa tätä hinta-asiaa antamalla homman luisua rasvamonttuun.

Raskaasta liikenteestä sen verran:

Hyvässä kunnossa ovat nyt ja tulevaisuudessa, hyvin kulkee tänäänkin liukkaudesta ja tuuliolosuhtesta riippumatta täysillä rajoitinta vasten 88-95km/h. Autokorjaaja kun katsastaa oman skaniansa niin vielä paremmin kulkee, pääsee vastamäkeenkin toistasataa.

Templebar
Seuraa 
Viestejä1216
Liittynyt13.9.2007
von oben
Templebar
A-katsastuksen rosvoliiga on saanut halvauksen, kun ehtymätön rahahana uhkaa tyrehtyä.




Se rosvoliiga on tuollainen ulkomainen sijoitusyhtiö saarivaltiosta, mille mikään ei riitä, manit bois. Kilpailun vapauttamisen jälkeen hinnat hyppäsivät, koska katsastuksesta muodostui liiketoimintaa viranomaistoiminnan sijasta. Varsinainen syy törkeisiin hintoihin on em. sijoitusyhtiöt. Ja nyt viisaat suomalaiset päättäjät ovat korjaamassa tätä hinta-asiaa antamalla homman luisua rasvamonttuun.



Kilpailun vapauttamisen yhteydessä sattui vain unohtumaan sellainen seikka, että katsastus on lakisääteinen pakko. Pakko tarkoittaa sitä, että 10 euron työstä voi huoletta veloittaa 99 euroa. Samalla tavoin minkä tahansa tuotteen hinnan voi nostaa pilviin, jos lailla pakotetaan ostamaan sitä vaikkapa kerran vuodessa.

Minusta on erittäin hienoa, jos homman annetaan luisua "rasvamonttuun". Kysymys on auton katsastamisesta, ei aivokirurgiasta. Vastuukysymykset tulevat varmasti nousemaan jossain vaiheessa esiin joidenkin löperösti leimoja jakelevien nyrkkipajojen kohdalla, mutta uskon tilanteen korjautuvan itsestään muutamassa vuodessa.

Vierailija

Ministeri ei näe mitään eroa katsastuksessa, tekeekö sen insinöörikoulutuksen saanut vai autonasentaja, ei huomaa edes työsuhteen riippuvuustekijöitä.

Laatuun ei sitten vaikuta naiivi usko riippumattomuudesta. Sama tekijä ei siis korjaa ja katsasta samaa vehjettä.

Käytännössä sama tekijä tekee korjauksen ja katsastuksen, työnjohtaja, se "riippumaton" henkilö, allekirjoittaa ja leimaa paperin. Näin tuleepi tapahtumaan, vaikka laatukäsikirjat ja muut sertifikaatit muuta vakuuttelevat hyväuskoisille.

Tämmöinen toiminta johtaa aivokirurgiaan, kun asentaja ei meinaa edes saada autoa paremmaksi kuin tullessa.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Saw
En käsitä, miten katsastusputiikki voi pysyä pystyssä jollain 20 euron hinnoilla!

Joku 60 euron saamiset asiakkaalta alkaa jo tuntumaan kestävän linjan toiminnalta.




Jos katsastusmies käy läpi viisi autoa tunnissa, tuo heppu 100e/h tahdilla kahisevaa taloon. Tähän päälle melko suuri hylkäysprosentti joka tuo pikkuvaivalla vielä 50% extraa niin mikäpäs se on rahaa kerätä. Noilla halppiskonttoreilla kun on asiakkaita ympäri lähikuntia jonoksi saakka.

Sen sijaan kun mennään ryöstökonttoreille, joissa hinta (rosvous) lähentelee satasta, onkin asiakkaita vain 1-2 tunnissa, koko konttorilla. Halppispaikoissa sen sijaan kun on ruuhkaksi saakka 3-4 "autokaistaa".

Kumpia maailmassa on enempi: Huippuravintoloita vai pikaruokaloita?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Sama taho määrittelee huollon tarpeen, suorittaa huollon, tarkastaa sen ja leimaa...
Joo, ei varmasti tule ongelmia
Aika härski eturistiriita, moinen menettely missään muussa hommassa kiellettäisiin alkuunsa eikä moista edes harkittaisi.
Todellakin, pässi kaalimaan vartijana...
Saas nähdä miten käy. Jokatapauksessa teen huollot kulkineisiini itse, joten vikalistan pyydän jos ja kun mussutusta tulee katsastuksen yhteydessä. Asiattomissa tapauksissa vaihdan konttoria, niinkuin aina ennenkin...

myooppi
Seuraa 
Viestejä3521
Liittynyt20.7.2010

Trafi on tehnyt tutkimuksen, että katsastus toimii huonosti. Tutkimus on trafi tyyliin sopiva. Ei sanota, miksi tutkimus on tehty. Onko syynä, että huonosti katsastetut autot aiheuttavat onnettomuuksisa? Onko syynä, että huonosti katsastetut autot aiheuttavat ylimääräisiä kuluja auton omistajalle? Onko jokin muut syy? Tunnetusti onnettomuudet eivät johdu autojen vioista. Katsastuksen aiheuttamista säästöistä auton omistajalle en ole kuullutkaan.
Luulisin, että syynä on katsastutsasemien siirtyminen ulkomaiseen omistukseen ja että on paineita merkkikorjaamojen taholta päästä myös katsastamaan myymiään autoja. Kenties autojen tuojat merkkikorjaamoineen ovat luoneet hyvät suhteen trafiin. Siksi tutkimukselle oli tilaus.

Tieteellisesti tutkittu ja todistettu - mutta silti voi olla totta.

Vierailija

Uutisissa sanottiin syy tutkimukseen: vaikka autokanta vanhenee, niin hylkäysprosentti vaan pienenee. Ja tutkimuksen tulos on, että katsastustoiminta ei täytä sille asetettuja vaatimuksia. Kaikkien 20 katsastuksen tulos oli puutteelinen. Jos autoni pallonivel on väljä, eikä katsastaja siihen reagoi ja seurauksena ajan uuden renkaan reunan sileäksi, niin enpähän osaa hykerrellä, että ei katastusmies huomannut vikaa.

Vierailija

Korjaamokatsastajien asiallisuutta varmistaa randomina otetut näytetyöt jota menee randomina valitun katsastajan käsiin, paitsi itsensä. Kartellien syntyä tietenkin on estettävä. Ja tietenkin yhden ketjun valta-asema alueella.

visti
Seuraa 
Viestejä6331
Liittynyt16.11.2009
myooppi
Trafi on tehnyt tutkimuksen, että katsastus toimii huonosti. Tutkimus on trafi tyyliin sopiva. Ei sanota, miksi tutkimus on tehty. Onko syynä, että huonosti katsastetut autot aiheuttavat onnettomuuksisa? Onko syynä, että huonosti katsastetut autot aiheuttavat ylimääräisiä kuluja auton omistajalle? Onko jokin muut syy? Tunnetusti onnettomuudet eivät johdu autojen vioista. Katsastuksen aiheuttamista säästöistä auton omistajalle en ole kuullutkaan.
Luulisin, että syynä on katsastutsasemien siirtyminen ulkomaiseen omistukseen ja että on paineita merkkikorjaamojen taholta päästä myös katsastamaan myymiään autoja. Kenties autojen tuojat merkkikorjaamoineen ovat luoneet hyvät suhteen trafiin. Siksi tutkimukselle oli tilaus.



Autojen katsastus tulee lopettaa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat