Pitkäaikaisen säästämisen tilit

Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Ps-tili

Kävin kuuntelemassa pankissa ps-tilin markkinointia. Esittivät siinä sitten huiman, jo 1 % arvoa nousseen rahaston loistavuutta. Jotain voi tulla, kaikki voi mennä. Tappiosta ei vielä puhunut tämä markkinamies, mutta kait se miinuksellekin voi mennä jos säästöt ja tuotot on pienemmät kuin käsittelykulut.

Jokos teillä on oma ps? Mitä ootte te täällä mieltä ps-viritelmäsäästämisestä?

Avainsanat: korko, omatoimisuus, porvaristo, rahasto, eläke, elämä, kusetus, epätieto

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Kommentit (6)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005

No ei asuntovelallisen tarvitse ajatella säästöjä, osinkoja tai talletuskorkoja (lainan korot ovat sitten toinen asia).

En itse sijoittaisi ylimääräistä tuollaisiin, vaan osakkeisiin. Ne sentään voivat pienellä tuurilla tuottaakin jotain. Ja jos arvo laskee, ylimääräistä siinä vain menee. Tuollaisissa rahastoissa ja säästötileissä tahtoo liian iso siivu mennä porvarin taskuun, ja riski kuitenkin sisällytetään tavalla tai toisella niissä pikkupränteissä säästäjälle.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mun osakkeet tuotti taas hyvät kaljarahat semmoset 70 euroa, mut sitten Nokia tuli ja tippu taas kurssit.

Ehkä pitäisi paremmin tukevia ja kasvavia yrityksiä hommata, olen kaikkea ostanut mitä halvalla olen saanut kuin ei ole kuitenkaan niin hirveästi rahaa. Muutaman tuhannen euron säästöt.

ainakin hyvin on hajautettu jos ei muuta.

Vierailija

Viina on varma investointi. Vain yhden kerran on hinta laskenut viiteen sataan vuoteen.

Yksi nouseva bisnes on kuulolaitteet Etelä-Afrikassa ja Englannissa.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
matkain
Viina on varma investointi. Vain yhden kerran on hinta laskenut viiteen sataan vuoteen.

Tämän mukaan kossupullon hinnan ja elinkustannusten suhde vaikuttaisi kehittyneen suotuisasti trokausta silmälläpitäen. Pitkällä aikavälillä voi odottaa hyvää kasvua sijoituksilleen. Ja jos kärsivällisyys loppuukin kesken, niin ainahan voi nauttia kauppatavaransa vaikka itse.

SamBody
Seuraa 
Viestejä5789
Liittynyt3.5.2008

Pshittiä!
Lyhyen koron USD-määräiset rahastot ovat way to go jos sijoitushorisontti on 1....2 vuotta. Muutama % USD-määräistä tuottoa + €uron heikkeneminen. Riski: euro yllättäen vahvistuukin. Tuskin toteutuu.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Vierailija
Neutroni

En itse sijoittaisi ylimääräistä tuollaisiin, vaan osakkeisiin.

Itse suosittelisin indeksiosuuksien ostamista, esim. Seligsonin OMXH25. Esimerkiksi kun OMXH25-indeksiosuutta ostat, ostat tavallaan osuuksien verran 25 eniten Helsingin pörssissä vaihdetuinta osaketta.

Hyötynä rahastoihin verrattuna:
- Kulut ovat vain murto-osa (tyyliin 0,14 % vs. 3 %) rahastojen kuluista

Haittana rahastoihin verrattuna:
- Osuuksista maksetaan vuosittain osinkoa, josta sitten pitää maksaa se 28 % vero. Kasvurahastot saavat taas osingot uudelleensijoitettua verottomasti.

On toki olemassa indeksiosuuksia, jotka osingot uudelleensijoittavat, mutta Helsingin pörssistä et tällaista saa. Itse kuitenkin arvostan ideaa siitä, että voin saada vuosittaista tulovirtaa osingon muodossa, joten minulle osinkojen tilitys on ihan ok asia.

Ja vielä yksi tärkeä neuvo, kaikkia rahoja ei kannata sijoittaa samalla kertaa, vaan mieluiten pitkän ajan kuluessa. Näin saa paitsi markkina- myös ajallisen hajautuksen.

Uusimmat

Suosituimmat