Itsepuollustus välineet ja laillisuus

Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Nii, mitä apuvälineitä saa käyttää itsepuollustuksessa?

Sähkölamautin ja pippurisumute vaatii jonkun itsepuollustuskurssin, mutta onko jotain laitteita mihinkä ei tarvitse?

En kyllä näe mitään järkeä siinä että joku kurssi pitäisi suorittaa itsepuollustus laitteen takia.

Tarviiko sähkötakkiin jotakin lupaa? Entäs jonkinlaiseen äänilamauttimeen?

Saako syytettä jos rakentaa itselleen panssaripaidan jonka sisällä olisi jonkinmoinen kovapinta ja siihen hitsaisisi tai vaikkapa liimaisisi jotakin piikkejä kiinni jotka ei näy ulospäin mutta jos siihen löisi tai puristaisisi niin sitten ne piikit painuisisi hyökkääjän käden sisään. Mun mielestä siitä ei kyllä pitäisi saada kun siinä ei kuitenkaan itse tee mitään hyökkäys tai puollustusliikettä joten se on hyökkääjän oma vika jos sitä sattuu.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Kommentit (31)

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
TERÄS NALLEPUH

Saako syytettä jos rakentaa itselleen panssaripaidan jonka sisällä olisi jonkinmoinen kovapinta ja siihen hitsaisisi tai vaikkapa liimaisisi jotakin piikkejä kiinni jotka ei näy ulospäin mutta jos siihen löisi tai puristaisisi niin sitten ne piikit painuisisi hyökkääjän käden sisään. Mun mielestä siitä ei kyllä pitäisi saada kun siinä ei kuitenkaan itse tee mitään hyökkäys tai puollustusliikettä joten se on hyökkääjän oma vika jos sitä sattuu.

En usko etä syytettä saa. Hoitoon kyllä saattavat ohjata.

Onko tullut liikaa pataan viimeaikoina?

---

Vierailija

Tarvitsee luvan ja saat syytteen. Tuskin ohjaatavat edes mielentilatutkimukseen ellet sitten piikkipaidallasi tapa jotakuta.

Vierailija

Mitä saat käyttää? Järkeä ja nopeita jalkoja. Miksi ei myös luodinkestäviä/puukonkestäviä suoja-asusteita.

Mitään vahinkoa aiheuttavaa et saa käyttää, koska aina on se riski että joku lapsi tai aikuinen vahingossa tai juovuspäissään horjahtaa ja koskettaa sinua. Tietysti sama voi käydä myös itsellesi että horjahdat päin toista ihmistä.

Lamauttimia ei saa olla muilla kuin poliiseilla ja pippurisumute vaatinee aseluvan ja perhanan hyvän syyn sille.

Vierailija

Joo, ihan ystävällisenä vinkkinä tämän ketjun aloittajalle, että tosiaan se on itsepuolustus yhdellä ällällä. Tarkoitan vain, että kun tästä asiasta kirjoittelet, on hyvä tietää tuo kirjoitusasu.

Yhdys sana virheet on asia erikseen, niitä tuntuu olevan puolella väestöstä, sen joko oppii tai ei.

Vierailija

Jos tilanteesta on mahdollista poistua, se on #1 puolustautuminen. Päällekarkaajaa et saa mukiloida itsesi puolustamiseksi, koska se katsotaan hätävarjelun liioittelemiseksi. Asiaa pahentaa jos olet vielä jonkun kamppailulajin harrastaja.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Suomessa ei ole henkilöön tai omaisuuteen liittyvää itsepuolustusoikeutta, on vain tilanteita joissa voidaan vedota pakkotilanteeseen esim. hätävarjelun/pienemmän vahingon periaatteella.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija
Mercury
Päällekarkaajaa et saa mukiloida itsesi puolustamiseksi...

Näin on mutta, harva päällekarkaaja kehtaa tehdä ilmoitusta jos saakin itse selkäänsä hyökättyään syyttä(?) toisen kimppuun. Tietenkin tilanne on toinen jos joutuu sairaalaan paikkailemaan vammojaan.
Tuppukylässä, jossa itse asun, kyseenalainen 'miehen kunnia' sekä aiheuttaa kimppuun käymisiä, että myös estää niistä ilmoittamisen virkavallalle. Tilanteeseen liittyy paljon häpeää ja ahdistusta. Herlinkin taisi lööpeissä valitella ryöstön jälkeen miten "joutuu nykyään vilkuilemaan olkansa yli", mikä kuvaa mielestäni sitä ahdistusta ja epävarmuutta jonka pahoinpitely uhrissaan aiheuttaa.
Nenän auki lyöminen näyttää olevan lyöjille juttu josta saa 'pisteen' tosimiehen imagoonsa.

Eräs turpaansa saanut kaverini, joutui vetämään syytteen pois, koska vastapuolen avustaja totesi, ettei tilannetta voida mitenkään todistaa. Ei riittänyt että nenä oli poskella ja uhri tunsi tekijän.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1338
Liittynyt13.3.2008
Kommentoija
Mikä hitto on "itsepuollustus väline"? Onko olemassa sellainen sana kuin "puollustaa?

Vai olisiko kyse puoltamisesta? Puollan itseäni eli olen itsepuollustaja.

Heheh, no joo, piruilut sikseen. Kysyin kerran eräältä lakimieheltä itsepuolustuksesta ja hänen mukaansa voi puolustautua ns. heikommalla tavalla, eli jos joku hyökkää sun päälle puukon kanssa, niin saat puolustautua vaikka pampulla tms. Mutta kuullosti kyllä siltä että tuon kanssa voi tulla aika hankalia tulkintakysymyksiä. Taitaa täällä Suomessa olla parempi kun ei koskaan puolusta itseään, siitä joutuu aina vankilaan ja maksat vielä korvauksia pahoinpitelijälle.

Vierailija
iMuke
Kysyin kerran eräältä lakimieheltä itsepuolustuksesta ja hänen mukaansa voi puolustautua ns. heikommalla tavalla, eli jos joku hyökkää sun päälle puukon kanssa, niin saat puolustautua vaikka pampulla tms.

Saat vaikka ampua hengiltä, jos voidaan osoittaa että mitään muuta keinoa ei ollut. Vähintään syyteharkintaan nuo tapaukset kuitenkin menee, ja useimmiten vissiin oikeuteen asti jossa sitten arvotaan olisitko siinä muutaman sekunnin murto-osan ajassa voinut kehittää jonkin vähemmän vaarallisen puolustustaktiikan.

Noita ampumistapauksia muistuu mieleeni ainakin kaksi. Ensimmäinen, jossa vanhan sotaveteraanin kotiin murtauduttiin ja pappa lasautti haulikolla ensimmäistä sisääntunkijaa. Toinen oli vissiin mannejen välienselvittelyä kun Feija yritti kirveellä niistää Valdemarin, mutta Valtsulla oli piekkari jolla ampui Feijaa rintaan. Kummassakaan tapauksessa ei rangastuksia langetettu.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
syytinki
Ei mitään tietenkään.

Kunnon ristitty kääntää toisen posken. Myös kynän pitäisi olla miekkaa vahvempi vai oliko se "hynän".

Tuosta tulikin mieleen, että entäs kubotan? Ainakin wikipedian mukaan sitä saa varmaan pitää hallussa kotona, mutta julkisella paikalla sen kanniskelu on laitonta. Voisikohan sitä kiertää jos pitää avaimenperässä kuten wikipedian kuvassa näkyy. Jos sanoo pitävänsä sitä vain koristeena. Tuskimpa pollarit tajuu että se on puollustusväline. Vai onko ne niin älykkäitä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kubotan
Siis en voi tajuta miten tuota ei saisi kuljettaa julkisella paikalla. Tuohan on kuin melkein kuin kynä.

Dragonet
Joo, ihan ystävällisenä vinkkinä tämän ketjun aloittajalle, että tosiaan se on itsepuolustus yhdellä ällällä. Tarkoitan vain, että kun tästä asiasta kirjoittelet, on hyvä tietää tuo kirjoitusasu.

Yhdys sana virheet on asia erikseen, niitä tuntuu olevan puolella väestöstä, sen joko oppii tai ei.

Joo, nyt huomasin itekkin. Äidinkieli ei oo ollu koskaan mun vahvuuteni. Nippanappa pääsin läpite yläasteelta sen, mutta se naisopettaja olikin hitler ja mää olin sen silmätikkuna.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Hmm..eli sitten ei auta kuin hankkia sormuksia käteen. Niitä varmaankin on laillista käyttää ja sitten jos hankkisisi sellaisia jossa on joku piikkikuviointi yläpuolella.

Jägermeister

En usko etä syytettä saa. Hoitoon kyllä saattavat ohjata.

Onko tullut liikaa pataan viimeaikoina?

Ei oo tullu, mutta aattelin että olisi hyvä saada hyvä puollustusväline jos joku hörhö käykin käsiksi. Tai jos aattelin joskus lähteä jahtaamaan raiskareita, että saadaan ne pois kaduilta, niin onpahan turvana jos joku rosvolauma käykin kimppuun joukolla.

iileskotti
Mitä saat käyttää? Järkeä ja nopeita jalkoja. Miksi ei myös luodinkestäviä/puukonkestäviä suoja-asusteita.

Mitään vahinkoa aiheuttavaa et saa käyttää, koska aina on se riski että joku lapsi tai aikuinen vahingossa tai juovuspäissään horjahtaa ja koskettaa sinua. Tietysti sama voi käydä myös itsellesi että horjahdat päin toista ihmistä.

Lamauttimia ei saa olla muilla kuin poliiseilla ja pippurisumute vaatinee aseluvan ja perhanan hyvän syyn sille.

Wattu. Mulla on hitaat jalat, joten juokseminen ei ole vaihtoehto. Ainoa vaihtoehto on säästää voimia ja jäädä puollustusasemiin. Olen kyllä miettinyt luotiliivien hankkimista ulkomailta. Ne antaisisi ihan hyvän suojan ja sitten samalla kehokin treenaantuisi kun joutuisisi kantamaan jonkinmoista taakkaa. Eli saisi tuplahyödyn.

Suomen lait on perseestä.

Vierailija

/

Joo, nyt huomasin itekkin. Äidinkieli ei oo ollu koskaan mun vahvuuteni. Nippanappa pääsin läpite yläasteelta sen, mutta se naisopettaja olikin hitler ja mää olin sen silmätikkuna.

Sää taisitkin sitten olla sen naisopettajan eva braun, senkin höpö pikku schnauzer!

Vierailija

Voikohan tilanteen rauhoittaa kumisella leikkipuukolla, vai joutuuko siitäkin syyteeseen ?

Leikkipyssyistä joutuu, kun on tämä helkkarin "nollien intoleranssi".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat