Mitä auringosta saa muuta kuin d-vitamiinia ja rusketuksen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli kertokaapas minulle viisaat, mutta - auringosta siis d-vitamiinia... miksi olen sitten kesällä paljon terveempi kuin talvella, vaikka otan d-vitamiiniä kapselina. Olen myös virkeämpi (onko se vain valon vaikutusta?) ja lisäksi taiveihottuma (joillakin jopa psoriasis) paranee auringossa... eli mitä auringossa on muuta parantavaa kuin tätä d-vitamiinia?

Kiitosta tiedoista

Kommentit (8)

Vierailija

Riittävä valaistus pitää melatoniinin erityksen kurissa päiväsaikaan vähentäen väsymystä.

Samaa vaikutusta voi hakea sopivalla valaistuksella, jos päivällä ei ole mahdollisuutta riittävään ulkoiluun.

Omat iho-oireeni (psoriasis-läikät kyynärtaipeissa, päänahan hilseily ja todella kuiva iho koko yläruumiissa suunnilleen marraskuusta toukokuuhun) lähtivät lähestulkoon kokonaan 10000 IU D-vitamiiniannostuksella. Koko talven aikana oli yksi pieni kuiva kohta iholla, mutta sekin parani nopeasti.

Vierailija
magdaleena
Mites ihottumien parantuminen.. mikäs siinä olisi?

No, WiFFyhän sanoi oman ihottumansa lähteneen tolkuttomalla D-vitamiiniannoksella. Omani lähtee joko auringolla tai vahvalla kortisonilla, tiedä häntä siitä sen enempää.

Yhdeksi ainakin ihon kuivuutta vähentäväksi tekijäksi ehdottaisin kuitenkin hikoilua. Kesällä, etenkin silloin kun on oikeasti lämmintä (ei siis nyt), useimmiten hikoaa jonkin verran. Ehkä hiki eräänlaisena luontaisena kosteusvoiteena estää ihon pinnan kuivumista ja hilseilyä? Kesällä myös ilmankosteus on suurempi, niin sisällä kuin ulkona. Toisaalta talvisin hikoilun puuttumisen, rutikuivan huoneilman ja pakkasen yhdistelmä kuivaa ihon todella tehokkaasti, ja kuivuushan sitten pahentaa ihottumiakin.

Vierailija

Ehkä se on se valo ja lämpö, mistä saa hyvää oloa.

Ihminenhän on luotu asumaan lämpimässä ja valoisassa.

Täällä suomessa ei ole lämmintä kuin pari kk vuodessa.

Tämäkin viikko on menty töihin lapaset kädessä pää ihan jäässä.

Niin olikohan se kesä jo vai ?

Säätiedotuksessa sanottiin, jotta ihan normi kesä.

Ilmankos D-vitamiinia suositellaan läpi vuoden, koska auringosta sitä saadakseen täytyy kyllä erikseen mennä tankkaamaan juuri D-vitamiinia johonkin suojaisaan paikkaan ja juuri tiettynä aikana.

Oma ihoni ei ole altistunut auringonvalolle yli viikkoon.

Vierailija
magdaleena
Mites ihottumien parantuminen.. mikäs siinä olisi?

Minulla ei ainakaan atooppinen iho ole mihinkään kadonnut. Päin vastoin, jostain syystä nyt kesälläkin kädet ovat tosi kuivat ja kutiavat. Tosin eipä se aurinkokaan toukokuun jälkeen ole paljon paistellut "oikeina" kellonaikoina.

Johtuisiko atooppinen kesäihoni sitten siitä, että olen viime vuoden heinäkuusta asti d-vitamiinia purkista nauttinut? Varmaan kyse on ihan sattumasta...

Vierailija
magdaleena
Eli kertokaapas minulle viisaat, mutta - auringosta siis d-vitamiinia... miksi olen sitten kesällä paljon terveempi kuin talvella, vaikka otan d-vitamiiniä kapselina. Olen myös virkeämpi (onko se vain valon vaikutusta?) ja lisäksi taiveihottuma (joillakin jopa psoriasis) paranee auringossa... eli mitä auringossa on muuta parantavaa kuin tätä d-vitamiinia?

Kiitosta tiedoista

Sellainenkin tulee mieleen se, että saatko pillereistä oikeasti yhtä paljon D-vitamiinia kuin auringosta kesällä? Kuinka suuri annostus ja oletko mitannut D-vitamiinitasoja kesällä ja talvella?

Vierailija
MsHorton

Ilmankos D-vitamiinia suositellaan läpi vuoden, koska auringosta sitä saadakseen täytyy kyllä erikseen mennä tankkaamaan juuri D-vitamiinia johonkin suojaisaan paikkaan ja juuri tiettynä aikana.

Niinpä.
Minulla on "lomaa" (eli saan itse päättää milloin hoidan opintoni ja työni) ja käytössä aurinkoisella säällä todella lämmin eteläparveke, jolla kyllä pystyy olemaan bikineissä vaikka varjolämpötila ei olisi kuin viidentoista tuntumassa. Silti aurinkoa on tullut tänä kesänä saatua todella nihkeästi. Ei se vain paista, ainakaan silloin puolenpäivän molemmin puolin kun deetä saisi.

Vierailija
Mitä auringosta saa muuta kuin d-vitamiinia ja rusketuksen?
Koska rusketusta ei kannata auringosta ottaa niin ainoa "saanti" D-vitamiinin lisäksi on tieto siitä että maapallolla elämä säilyy vielä jonkin aikaa.

Edit: Tietysti valo ja lämpö ovat myös kivoja asioita..

Uusimmat

Suosituimmat