Rekat ja nopeusnäytöt?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pohjustusta: Ajan siis työkseni raskaalla kalustolla ympäri Suomea. Reitit pysyvät viikosta toiseen, mutta ajokki saattaa vaihtua jopa useita kertoja viikossa. Todellinen nopeus tarkistettu minun omalla/samalla GPS navigaattorilla.

Eli siis miksi nopeusnäytöt näyttävät aivan jotain muuta kuin todellista nopeutta, kun ajat rekalla sen ohi.
Esim tiellä 5 Mikkelin kohdalla pohjoiseen päin ajettaessa oleva näyttö näyttää joillekkin autoille alle 80km/h vaikka ajaisit rajoitinta vasten (89km/h) ja toisia autoja se ei tunnista ollenkaan.

Kuopiosta Jyväskylään 9 tien alussa oleva näyttö taas näyttää joillekkin autoille aivan oikein ja toisille vilkuttaa -YLINOPEUS- viestiä täysin samalla nopeudella ajettaessa.
(80km/h rajoitus ja ajonopeus alle sen molemmissa tapauksissa.)

Autot joilla olen nämä havainnot tehnyt ovat kaikki 3 akselisia FH Volvoja vm 2005-2009, joissa on perässä 5 akselinen perävaunu.
Näillä yhdistelmillä ei ole merkittäviä eroja keskenään jos väritystä ei lasketa mukaan.

edit:
Rekalla saa muuten nopeuskameran välähtämään, vaikka ajaisit rajoitusten mukaan.

Sivut

Kommentit (31)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Sotkeekohan se 5-akselinen perävaunu jotenkin tiehen upotetun induktiosilmukan, jolla nopeus mitataan. Eli silmukka saanee ylimääräisiä pulsseja.

Toisaalta ne nopeusnäytöt on jätetty oman onnensa varaan, niitä ei huolleta ja ne hissukseen poistuvat käytöstä. Mutta peltipoliisissakin on samanlainen induktiosilmukka, joka mittaa nopeuden. Eli jos ne välähtelevät syyttä, niin saattaa olla, ettei se mittausmenetelmä ole luotettava useampiakselisten perävaunujen kanssa.

Vierailija
ovolo
Sotkeekohan se 5-akselinen perävaunu jotenkin tiehen upotetun induktiosilmukan, jolla nopeus mitataan. Eli silmukka saanee ylimääräisiä pulsseja.

Toisaalta ne nopeusnäytöt on jätetty oman onnensa varaan, niitä ei huolleta ja ne hissukseen poistuvat käytöstä. Mutta peltipoliisissakin on samanlainen induktiosilmukka, joka mittaa nopeuden. Eli jos ne välähtelevät syyttä, niin saattaa olla, ettei se mittausmenetelmä ole luotettava useampiakselisten perävaunujen kanssa.


Mahdollista, mutta pidän epätodennäköisenä vaihtoehtona koska itse näytön ja antureiden väli on suunnilleen sama kuin ajamieni yhdistelmien kokonaispituus, eli noin 25m.
Perävaunun viimeinen akseli tulee antureiden yli hieman ennen kuin kuljettaja on ohittanut näytön.
Itse olen miettinyt vetoauton vetoakselia + teliakselia joiden väli on n 80cm.
Antureille osuu pulssi melkein samanaikaisesti ja prosessori tulkitsee tämän joksikin järkyttäväksi ylinopeudeksi?

edit: typo

Vierailija

Niitä induktiosilmukoita on kaksi ja juuri ennen kameraa. Nopeusnäyttöihin on vähän pidempi matka. Silmukat ovat peräkkäin parin - kolmen metrin matkalla. Eli ei voi johtua perävaunusta, se ei ole vielä kohdalla, kun nopeus on mitattu.

Ehkä noita ei ole optimoitu raskaammalle kalustolle ollenkaan, tai vanhemmasta päästä ainakaan.

Henkilöautojen nopeuttahan niillä pääasiassa kytätään, raskaassa kalustossa ainakin pitäisi olla rajoittimet kunnossa.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Olen joskus ajatellut, että mitähän, jos oman auton pohjaan asentais induktiosilmukan ja ajais siihen jotain pulsseja tai kohinaa. Olis kiva nähdä, miten peltipoliisi tai nopeusnäyttö käyttäytyy.

Vierailija

Jos anturisilmoikden väliksi oletetaan esim 3m niin kamerat ja nopeusnäytöt joutuvat tulkitsemaan ensimmäistä pulssia/tunnistusta ja jättämään loput huomiotta.
Henkilöautojenkin akselivälit eroavat todella paljon.
Voisiko "raudan" määrä vaikuttaa?
Rekan etupuskuri + etuakselisto + moottori > pienen henkilöauton "raudan" määrä.
Ja ennen kuin kukaan ehtii ehdottamaan maavaraa, niin selvennän sen verran että nuo ajamani ajokit ovat tehty pitkiä matkoja hyvillä maanteillä ajettaviksi.
Maavaraa on siis hieman enemmän kuin henkilöautossa, mutta paljon vähemmän kuin oikeassa maastoautossa.
Citymaasturi voisi olla aika lähellä samoja lukemia.

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Ei vaikuta, ajoit millä hyvänsä peltipoliisin ohi. Sakko tulee et heilahtaa, poikkeuksena moottoripyörät, joita ei voi edestä päin tunnistaa. Nopeusnäytöistä en tiedä, taitavat olla jo aika vanhaa tekniikkaa.

Vierailija

Liikenteen valvonnasta, s.43.
http://virtual.vtt.fi/virtual/proj6/fits/julkaisut/hanke3/LILI_Tieh_VALM...

"Ajoneuvojen tunnistaminen niiden ”sormenjälkien” perusteella

Ylittäessään induktioilmaisimen ajoneuvo aiheuttaa ilmaisimen magneettikenttään
muutoksen, joka voidaan havaita silmukan induktanssin muutoksina,
jotka vaihtelevat ajoneuvosta toiseen. Tunnistamalla eri ajoneuvojen aiheuttamia
induktioprofiileja eli ajoneuvojen ”sormenjälkiä” voidaan matkaaikaa
mitata havaitsemalla saman ajoneuvon ylitysaika ylä- ja alavirran ilmaisimella."

Tuosta voi päätellä sitä, kuinka induktiosilmukka toimii. Eri ajoneuvoilla on siis erilainen induktioprofiili ja veikkaukseni on, että systeemiin on asetettu jokin kynnysarvo tunnistuskohdalle. Tämä kynnys saattaa ajoneuvosta ja nopeudesta riippuen vaihdella, ellei systeemi ole älykäs.

On tuota joskus tullut mietittyä ja jotain tämän suuntaista olen arvioinutkin. Ilmaisintekniikasta olisi kyllä hauska tietää enemmänkin.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Induktiosilmukan induktanssin mittaus toiminee jommalla kummalla tavalla.

1. Induktiosilmukka toimii oskillaattorin kelana. Kun auto kulkee ohi, niin oskillaattorin taajuus muuttuu hetkeksi. Tuo taajuusdeviaatio ilmaistaan ja muokataan laskurin liipaisupulssiksi. Mitä suurempi auto, sitä suurempi taajuudenmuutos.

2. Silmukkaan ajetaan vakiovirtageneraattorista tasavirtaa. Auton ohiajo aiheuttaa induktanssin muutoksen seurauksena pienen jännitteenmuutoksen silmukassa, joka muokataan laskurin liipaisupulssiksi. Mitä suurempi auto, sen suurempi jännitepulssi saadaan.

Itsekin olen eräälle tutulle tehnyt hänen kotitielle hälytyslaitteen autoille, jossa maassa oleva induktiosilmukka toimi oskillaattorin kelana. Siinä oli referenssioskillaattori ja pientaajuinen sekoitustulos muutettiin vakiomittaisiksi pulsseiksi 555:lla. Nuo pulssit sitten integroitiin ja saatiin liipaisujännite jolla ohjattiin toista 555-ajastinpiiriä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
CE-hyväksytty
Jos se induktioprofiili halutaan, niin sittenhän se pitää mitata koko siltä ajalta kun auto vaikuttaa siihen kenttään. Eli pelkkä induktanssin muutos ei riitä.



Siiloinhan esim. tuo oskillaattorijuttu olis sopiva. Oskillaattorin taajuudenmuutos kertois induktanssin koko ylitysajalta.

Samoin tuo silmukan DC-virta. Jännitteenmuutos kestää koko ylitysajan, jos käytetään pulssitettua DC-virtaa. Käsittelin vain sitä, miten laskurin liipaisupulssit muodostetaan nopeuden mittausta varten. Laitteessa pitää olla sitten vielä eri mittaussäie, mikä mittaa tuota induktanssiprofiilia.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008

Rekoista ja nopeuksista.

Olen kymmeniä kertoja moottoriteillä ajanut rekan takana ja rinnalla, samaa nopeutta. Omalla gps-laitteella olen todennut jopa 110 km/h tuntinopeuksia. Rajoitin?

Avaaja varmaa alan miehenä tietää, kuinka moni todellisuudessa käyttää rajoittimia ja kuinka helppo lienee ne ohittaa.

Ajanmukaisen kuorma-auton, vaikkapa perävaunuineenkin, on varsinkin kesäkeleillä mielestäni täysin turvallista ajaa sataa, ei siinä mitään. Varsinkin, kun niissä lähes aina on kokenut ja koulutettu kuljettaja.

---

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
ovolo
CE-hyväksytty
Jos se induktioprofiili halutaan, niin sittenhän se pitää mitata koko siltä ajalta kun auto vaikuttaa siihen kenttään. Eli pelkkä induktanssin muutos ei riitä.



Siiloinhan esim. tuo oskillaattorijuttu olis sopiva. Oskillaattorin taajuudenmuutos kertois induktanssin koko ylitysajalta.

Samoin tuo silmukan DC-virta. Jännitteenmuutos kestää koko ylitysajan, jos käytetään pulssitettua DC-virtaa. Käsittelin vain sitä, miten laskurin liipaisupulssit muodostetaan nopeuden mittausta varten. Laitteessa pitää olla sitten vielä eri mittaussäie, mikä mittaa tuota induktanssiprofiilia.




Joo. ymmärsin.

Voihan sen silmukan jännitteenmuutoksen mitata siltä ajalta kun jotain poikkeamaa on havaittavissa ja laittaa jollain tarkkuudella muistiin. Sitten odotellaan koska seuraavassa silmukassa tapahtuu samanmuotoinen muutos. Siten vaan lähtö yköseks ja ylinopeusvalo vilkkumaan.

Pitää ottaa tietysti huomioon se, että jos auton nopeus tai asento muuttuu silmukoiden välillä, muutoskäyrä ei ole aivan samanlainen.

Vierailija
Jägermeister
Rekoista ja nopeuksista.

Olen kymmeniä kertoja moottoriteillä ajanut rekan takana ja rinnalla, samaa nopeutta. Omalla gps-laitteella olen todennut jopa 110 km/h tuntinopeuksia. Rajoitin?

Avaaja varmaa alan miehenä tietää, kuinka moni todellisuudessa käyttää rajoittimia ja kuinka helppo lienee ne ohittaa.

Ajanmukaisen kuorma-auton, vaikkapa perävaunuineenkin, on varsinkin kesäkeleillä mielestäni täysin turvallista ajaa sataa, ei siinä mitään. Varsinkin, kun niissä lähes aina on kokenut ja koulutettu kuljettaja.




Vähänkään auton sähköistä ymmärtävälle todella helppoa ohittaa.
Käytännön kokemuksena sanoisin silti että on todella harvinaista. Ajan vuodessa n 100 000km ja ehkä kerran tai kaksi vuodessa menee joku raskas ohi jossa ei rajoitinta ole.
Kyllä sen nimittäin huomaa onko ohittajalla vauhti 90km/h vai 100km/h jos itse ajat tasaista 85km/h mittarin mukaan.
Toisaalta tuollainen 60 000kg painava yhdistelmä kerää loivassakin alamäessä todella helposti sen 110km/h ja yli, jos sen vaan antaa rullata tai kuski unohtuu haaveilemaan.

Tunnustan joskus rullanneeni rekalla moottoritiellä lähemmäs 120km/h, kun jäin haaveilemaan aivan jotain muuta.
Tällaista ei pitäisi sattua varsinkaan ammattikuljettajalle.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Auton sähköistä tuli mieleen, että jos olis peräkontissa joku iso sähkömagneetti joka muuttelis kenttäänsä jatkuvasti, niin saisko noita peltipoliiseita hämättyä?

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
CE-hyväksytty
Auton sähköistä tuli mieleen, että jos olis peräkontissa joku iso sähkömagneetti joka muuttelis kenttäänsä jatkuvasti, niin saisko noita peltipoliiseita hämättyä?



Hyvällä tuurilla sais peltipoliisiin lukemaksi 520km/h...

Ainoa tapa lienee häiritä induktiosilmukoita siten, ettei se saa tarvittavia liipaisupulsseja laskimeensa.
Tietysti sekin, että sen saa näyttämään älyttömän suuria nopeuksia, saattais muutaman kerran toimia. Mutta jos homma toistuu, poliisit alkavat epäillä häirintälaitetta.

Pitäis vähän tarkemmin tietää tuo homman toimintaperiaate. Esim. muistioskilloskoopin tai taajuuslaskimen kanssa(jossa mittausluuppi) tepastelemaan induktiosilmukoiden päällä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat