Ikenien vetäytyminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta mitä syitä voi olla alati jatkuvaan ikenien vetäytymiseen ja voiko vetäytyneille ikenille tehdä mitään? Omat ikeneni, varsinkin alaetuhampaitten kohdalta, jatkavat vähittäistä vetäytymistä huolimatta siitä, että harjaan hellävaraisesti ja valitsen hammasharjaksi aina mahdollisimman pehmeän harjan. Usein käytän jopa lapsille tarkoitettuja harjoja. Ientulehdusta ei ole ja ikääkin minulla on vasta vähän päälle kolmenkymmenen, joten senkään puolesta vetäytymistä ei vielä pitäisi esiintyä. Ylähampaissa ei samaa vetäytymisilmiötä näyttäisi olevan. Hammaslääkäri ei ole osannut sanoa asiaan oikein mitään, huomauttaa vaan aina tarkastuksessa käydessäni, että ikenet on vetäytyneet...

Sivut

Kommentit (16)

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
MinniH
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta mitä syitä voi olla alati jatkuvaan ikenien vetäytymiseen ja voiko vetäytyneille ikenille tehdä mitään?

Veikkaisin, että tuolle voi altistaa joidenkin mikroravintoaineiden vähyys ruokavaliossa. Kannattaa panostaa ruokavalion laadukkuuteen ja lisätä erityisesti C-, D- ja K-vitamiinien saantia, ja ehkä proteiinin ja omega-3-rasvahappojenkin. Vihreästä teestä ja ubikinonilisästä (30-100 mg) saattaisi olla hyötyä. Tupakointia kannattaa tietysti välttää, kuten jo mainittiinkin.

Vierailija

Olen itsekin joskus ajatellut tuota epätasaista purentaa vetäytymisen syyksi. Alahampaani ovat aina olleet melko epätasaiset nuoruuden oikomisraudoista huolimatta. Tai oikeastaan esim. etuhampaat palautuivat alkuperäiseen asentoonsa melko pian rautojen poistamisen jälkeen En kuitenkaan ole huomannut, että mitenkään erityisesti narskuttelisin hampaitani, mutta ehkä narskuttelua ei aina itse huomaa...

Niin ja en tupakoi, enkä ole koskaan tupakoinutkaan ja luulisin, että hammaslääkärini olisi jo tähän mennessä huomannut, jos minulla olisi paradontiitti. Mitään siihen viittavaa oiretta minulla ei ole, eikä siis ientulehdukseen yleensäkään. Ärsyttävää vain kun nuo ikenen alta paljastuneet osat värjäytyvät tavattoman helposti ja aiheuttavat välillä vihlontaa.

Vierailija
Turbokameli
MinniH
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta mitä syitä voi olla alati jatkuvaan ikenien vetäytymiseen ja voiko vetäytyneille ikenille tehdä mitään?

Veikkaisin, että tuolle voi altistaa joidenkin mikroravintoaineiden vähyys ruokavaliossa. Kannattaa panostaa ruokavalion laadukkuuteen ja lisätä erityisesti C-, D- ja K-vitamiinien saantia, ja ehkä proteiinin ja omega-3-rasvahappojenkin. Vihreästä teestä ja ubikinonilisästä (30-100 mg) saattaisi olla hyötyä. Tupakointia kannattaa tietysti välttää, kuten jo mainittiinkin.

Ei ole muuten tullut mieleenikään, että kyseessä saattaisi olla joku mikroravinneainepuutos. D-vitamini-lisää olen syönyt jo pitkään ja siitä en ole huomannut olevan ikenille mitään erityistä hyötyä, (hampaat kylläkin on muuttuneet valkoisemmiksi...) mutta noiden muiden saantia täytyykin miettiä tarkemmin.

Vierailija

Ikävä vaiva,itsellä ala etuhampaissa on vetäytynyt niin,että kielellä tuntee jo hampaan alareunan. Poltan joskus ja harjaus jää väliin joskus useana päivänä kun ei tarvitse olla ihmistenilmoilla.
K vitamiini yhteydestä hampaisiin/ikeniin en oo ainakaan kuullut eikä pikainen googletus maininnut asiasta. Tietenkin kaikki vaikuttaa kaikkeen ja syy vetäytymiseen voi olla monen tekijän summa.. Näin ympäripyöreästi

Vierailija

Minullakin on ikenet vetäytyneet muutamasta kohdasta, ja hammaslääkärini sanoi sen johtuvan leukanivelistäni jotka lonksuvat kun avaan suuni ammolleen. Minulle tehtiin testi jossa päähäni pantiin kypärä joka mittaa leukanivelien liikkuvuutta ja joka kerta kun aukaisin suun molemmilta puolilta kuului ylimääräisiä ääniä. Lonksumisen voi tuntea ihan sormillani kun painan leukaniveliä ja availen suutani niin suureksi kun sen saan. Minun pitäisi mennä johonkin hiontaan jotta sen saisi korjattua, mutta en tiedä uskallanko. Taitaa tuonkaltainen toimenpide tulla aika kalliiksikin, varsinkin yksityisellä puolella. Toistaiseksi seuraan tilannetta ja jos se pahenee niin voin harkita asiaa.

Kirjekuori
Seuraa 
Viestejä2144
Liittynyt27.5.2010
MinniH
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta mitä syitä voi olla alati jatkuvaan ikenien vetäytymiseen ja voiko vetäytyneille ikenille tehdä mitään? Omat ikeneni, varsinkin alaetuhampaitten kohdalta, jatkavat vähittäistä vetäytymistä huolimatta siitä, että harjaan hellävaraisesti ja valitsen hammasharjaksi aina mahdollisimman pehmeän harjan. Usein käytän jopa lapsille tarkoitettuja harjoja. Ientulehdusta ei ole ja ikääkin minulla on vasta vähän päälle kolmenkymmenen, joten senkään puolesta vetäytymistä ei vielä pitäisi esiintyä. Ylähampaissa ei samaa vetäytymisilmiötä näyttäisi olevan. Hammaslääkäri ei ole osannut sanoa asiaan oikein mitään, huomauttaa vaan aina tarkastuksessa käydessäni, että ikenet on vetäytyneet...

Itselläni oli jokunen vuosi takaperin myös outo ikenien vetäytymisilmiö. Käydessäni hammashygienistillä muusta syystä hygienisti sanoi, että näkee että olet harjannut ikeniä. Tottapa totta, olin saanut jostakin syystä saanut päähäni harjata hampaiden yhteydessä myös ikenet suun puhdistamiseksi. Lopetin ikenien harjauksen ja jonkin ajan kuluessa (en muista oliko viikkoja vai kuukausi) ikenet olivat palautuneet normaaleiksi.

Jos sinulla on sama syy, niin se saattaa selittää sen miksi yläikenet eivät ole samalla tavalla vetäytyneet: yläikenien ja posken väliin kun harja ei mene yhtä tehokkaasti.

Vierailija
Assik
Minullakin on ikenet vetäytyneet muutamasta kohdasta, ja hammaslääkärini sanoi sen johtuvan leukanivelistäni jotka lonksuvat kun avaan suuni ammolleen. Minulle tehtiin testi jossa päähäni pantiin kypärä joka mittaa leukanivelien liikkuvuutta ja joka kerta kun aukaisin suun molemmilta puolilta kuului ylimääräisiä ääniä. Lonksumisen voi tuntea ihan sormillani kun painan leukaniveliä ja availen suutani niin suureksi kun sen saan

Minulla on ihan sama ongelma; leukanivelet lonksuvat kun suun avaa täysin auki. Nivelistä kuuluvan napsahduksen voi kuulla useamman metrin päähän... Ihme kun hammaslääkärini ei ole koskaan maininnut, että ikenien vetäytyminen voi johtua leukanivelistä, vaikka hän on kuitenkin nivelieni lonksumisen huomannut.

Kirjekuori:

Itselläni oli jokunen vuosi takaperin myös outo ikenien vetäytymisilmiö. Käydessäni hammashygienistillä muusta syystä hygienisti sanoi, että näkee että olet harjannut ikeniä. Tottapa totta, olin saanut jostakin syystä saanut päähäni harjata hampaiden yhteydessä myös ikenet suun puhdistamiseksi. Lopetin ikenien harjauksen ja jonkin ajan kuluessa (en muista oliko viikkoja vai kuukausi) ikenet olivat palautuneet normaaleiksi.

En tiennytkään, että ikenet voivat palautua normaaleiksi. Olen luullut, että kerran vetäydyttyään, ikenet eivät enää palaudu, mutta tosi hyvä juttu, jos voivat palautua. Voi myös olla, että vetäytyminen minullakin johtuu ainakin osaksi tuosta harjaamisesta. Alaikeniä tulee varmaan vahingossakin harjattua aina välillä, vaikka kuinka koittaisi olla varovainen...

Vierailija

Lopeta hammaslangan käyttö. Tai älä ainakaan viillä niin syvälle. Tuleeko verta kun harjaat hampaita? Jos tulee se tarkoittaa, että harjaat liian kovaa.

viltsu
Seuraa 
Viestejä62
Liittynyt6.10.2007

Olen huomannut ikenien vetäytymistä. Voiko anemia tehdä tätä? Liittyy siihen aiemmin kirjoittamaani sydämentykytykseen ja anemia sopis siihenkin. Myös pientä huimausta on ollut ilmassa. Minkälaiset ikenet on anemiassa? Itselläni on todella vaaleat hampaiden läheltä, tummempaa sitten tuolta alempaa. Pitää varata aika hammaslääkärille.

vierailija
Seuraa 
Viestejä213
Liittynyt19.4.2006

Ikenet vuotivat verta usein harjatessa ja aina hammaslääkärissä kun sillä tikulla kaiveltiin hampaan välejä. Loppui kuin seinään kun aloin syödä deetä. Kokeile muutama viikko 50-100 mikroa päivässä, tekeekö saman.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Minullakin ikenet oikealta nousseet. Ensin hammaslääkäri vuosikausia kehotti menua harjaamaan hampaat vähintään kahdesti päivässä, sitten yhtäkkiä alkoi moittia, että olin harjannut liikaa ja liian kovaa! Sillä pehmeimmällä harjalla olen aina harjannut. Leuat toki lonksuu...

Mutta nyt on viime vuosina tullut pelkkiä kehuja, varsinkin ikenien suhteen! Kuulemma ovat todella hyvässä kunnossa. Lisää vetäytymistäkään ei ole tapahtunut. Syön D-vitamiinia 75-100 mikroa päivässä ja olen jättänyt viljat. Hampaita en enää harjaile yhtä hyvin. Mikä sitten lienee syy?!

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Minulla vetäytyivät ikenet jo lapsena kun harjasin hampaat täsmälleen niiden ohjeiden mukaisesti mitkä olin koulussa vierailevalta hammashoitajalta saanut. Sen koommin eivät ole palautuneet, ja itsekin olen jostain kuullut etteivät ne enää koskaan palaudu.

Viime(?) vuonna luin jostain terveyttä käsittelevästä lehdestä että hampaat olisi parempi harjata vain kerran vuorokaudessa, mutta silloin tosi hyvin, jos ei halua vaurioittaa kiillettä. Kuitenkin kaikkialla edelleen toitotetaan sitä "kaksi kertaa päivässä" -systeemiä. Mietityttää väkisinkin että kuinkakohan moni ihminen pilaa hampaansa ja ikenensä nimenomaan juurikin noudattamalla kulloinkin muodissa olevia ohjeita.

Itse valitsen hammasharjoista aina extra soft -vaihtoehdon. Mitään muita ei kärsi käyttääkään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat