Melatoniini

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Onko hyvä vai paha jos käyttää melatoniinia? Mitä haittoja ja hyötyjä melatoniinilla on? Mihin sitä käytetään? Onko kellään käyttökokemuksia melatoniinista?

Hämmentää.

Kommentit (8)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Kärsin syksyisin unettomuudesta, joten aloin syömään melatoniinia. Otan sitä aina silloin kun tuntuu että on tässä jo maattu sängyssä tarpeeksi pitkään ilman että uni tulee. On kenties jotenkin hermostunut olo (esim. vatsan takia taas pumppukin hakkaa) tms. Olen havainnut että jonkin ajan päästä melatoniinitabletin ottamisesta uni tulee. Ei se välttämättä aina kestä aamuun asti, mutta tulee kumminkin, eli ei siis tarvitse olla tuskissaan koko yötä. Sellaisesta kun seuraa rytmihäiriöitä ja paha olo.

Nyt luin jostakin väitteen että melatoniini on pelkkä placebo. Harmikseni en lähdettä muista, mutta joko se oli jonkun lääkärin palsta jossain lehdessä, taikka tiedelehti. Oli miten oli, niin onkohan tuo lumeeksi väittäminen taas kerran jonkin mielipide, vaiko farmakin fakta? (Taas kerran = aina kun lukee D-vitamiinista "virallisemmalta" taholta, kehotetaan tyytymään johonkin naurettavaa 10 mikrogrammaan tai olemaan vaikka kokonaan ilman. Kun samaan aikaan jotkut tahot kehottavat syömään vaikkapa 100 ug, niin kyllähän sitä aika ihmeissään on että kehen pitäisi luottaa.)

En ole sellainen ihminen joka uskoo kaikkeen mitä suustaan alas tunkee. Jos olisin, niin erinäisten ravintolisien olisi pitänyt esim. vahvistaa hiuksiani - eivät ole näin tehneet. Jos tämä melatoniinihommeli on muka puhtaasti uskon asia, niin esitän vastalauseen. Minun mielestäni se toimii koska se toimii ihan oikeasti, eikä jonkun itsesuggestion pohjalta. Kokeilujen jälkeen syön vain sellaista mikä tepsii.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Jossain törmäsin sellaiseen väitteeseen, että jos melatoniinia jatkuvasti syö, keho (tai aivot? sielläkö se tuotetaan, käpyrauhasessa ehkä?) jotenkin laiskistuu tuottamaan omaa melatoniinia. Sitten ei pysty ollenkaan nukkumaan ilman pillereitä.

On muuten olemassa myös pitkäkesktoista melatoniinia, sen nimi on Circadin.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mulle taas lääkäri sano, että melatoniinin vaikutus havaitaan vasta pitkään käytettäessä. Eli siis yhtenä iltana otettuna vaikutus on plasebo, viikon ajan kytettynä sillä voi vaikutusta ollakin.

Vaikutus on siis se, että se lyhentää nukahtamisaikaa hieman jos elimistössä ei ole tarpeeksi melatoniinia omasta takaa. Todella harvalla ihmisellä vajetta kuitenkaan on.

Lisäksi melatoniinia ei kannatta ottaa enempää kuin 5 mg kerrallaan. Elimistö nimittäin suodattaa ylimääräiset mitä se ei tarvitse, suoraan kuseen. Eli hukkaan menee.

Mulla on reseptillä 3 mg tabuja. Voiskin alkaa taas pitkästä aikaa kokeileen että auttaako nuo. Olic nuo ehkä hellempiä kuitenkin ku nukahtamislääkkeet tai neurot.

Hämmentää.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Vaikea sitten tietää näistä todella, mutta kun vuosien varrella aina silloin tällöin tuli jotain öitä etten nukkunut (=etten kokenut nukkuvani) koko yönä juuri yhtään, ja aamulla olin aivan sekaisin päästäni, niin kyllä minusta on vaikuttanut siltä että jos yöllä päässä pyörii ja pumppu hakkaa ja otan melatoniinia (1 mg suussa sulava tabu), niin joka kerta on se taju sitten lähtenyt. Eikä ole tarvinnut valvoa yhtä soittoa aamutunneille asti. Tietty voi olla ettei vaan ole sattunut semmoisia helvettejä viime vuoden sisällä kohdalle.

Pakko käyttää nimenomaan näitä suussa sulavia, ettei tarvitse lähteä hortoilemaan makuuhuoneesta keittiöön vesipisteen äärelle. Siellä aktivoituu kissa ja sitten saa kompastella siihen paluumatkalla, taikka joku kaunis päivä (yö) keksii mokoma että alkaakin möykätä kesken yön koska minäkin "jo" heräsin. Nukun ovi kiinni ja kissa antaa nukkua noin 8 - 9 t siitä eteenpäin kun olen nukkumaan mennyt. Jos se olisi makuuhuoneessa niin sitten herättäisiin varmaan klo 5.

(Jos minulla olisi vesilasi makuuhuoneessa, polkisin sen kumminkin aamulla paskaksi taikka minua alkaisi virtsattaa keskellä yötä, ja sitten aktivoituu kissa jos raahustan vessaan.)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005

Melatoniinin diabetes-kytkennästä on kähinää tiedemaailmassa. Näyttää ainakin siltä että matalat yölliset melatoniinitasot assosioituvat kohonneeseen diabetesriskiin:

""

When they compared the data on the two groups, the researchers found participants with low levels of night-time secretion of melatonin had about twice the risk for developing type 2 diabetes than those whose blood samples showed they had high levels of night-time melatonin secretion.

"Women in the highest category of melatonin secretion had an estimated diabetes incidence rate of 4.27 cases/1000 person-years compared with 9.27 cases/1000 person-years in the lowest category," they write.

Even when they took into account well-known risk factors for type 2 diabetes, such as body mass index, family history for diabetes, and a range of lifestyle factors such as exercise, diet, smoking and sleep duration, the team found the link with low melatonin was still significant.

In their conclusions they note:

"Lower melatonin secretion was independently associated with a higher risk of developing type 2 diabetes. Further research is warranted to assess if melatonin secretion is a modifiable risk factor for diabetes within the general population.

""

http://www.medicalnewstoday.com/articles/259338.php

Kokonaispläjäys melasta löytyy täältä ihmeteltäväksi:

http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/melatonin/safety/hrb-20059770

Nää on subjektiivisia juttuja, mutta mulla mela™ on usein auttanut siirtämään unirytmiä suotuisammaksi, etenkin ruudunpunerrusohjelmien (f-lux) ohessa käytettynä. Jatkuvasti en käytä, koska en oikein luota oikeisiin hormoneihin niin paljoa kuin esihormoneihin (D3).

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

o
Seuraa 
Viestejä1641
Liittynyt16.11.2005

Lainaus:
Mulle taas lääkäri sano, että melatoniinin vaikutus havaitaan vasta pitkään käytettäessä. Eli siis yhtenä iltana otettuna vaikutus on plasebo, viikon ajan kytettynä sillä voi vaikutusta ollakin.

Aluksi ei itsestänikään tuntunut noilla olevan kummasti vaikutusta, mutta sitten kun noihin oppi asennoitumaan oikein niin 1mg kin on jo kuin lekalla päähän. Paremmin toimii mielestäni yhtenä iltana kuin jatkuvasti, mutta tämä johtunee siitä, että jatkuvassa käytössä lekaan alkaa tottua ja sitä on helpompi vastustaa. Ehkä huomioitava myös se, että tilasin netistä ja olen voinut saanut jotain kovempaa kamaa.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Uusimmat

Suosituimmat