Tieteisvisioita

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Tähän ketjuun voi kirjoittaa tiede- tai tieteisvisioitaan jotka eivät oikein istu muualle.

Tässä yksi konsepti joka tuli mieleeni, ja joka on itse asiassa yhdistelmä kahdesta muusta konseptista jonka olen nähnyt tiedesivustoilla:

Aurinkokennopuu

Onhan noita jo nähty, mutta tässä olisi astetta haastavampi visio:

[list:1dc98wkr][*:1dc98wkr]Puu hyödyntää nanotekniikkaa - tuota nykyajan deus ex machinaa joka mahdollistaa mitä vain - jolla puun peruspaketti ("siemen", jos kuulostaa paremmalta) voidaan istuttaa autiomaan hiekkaan, ja se itse kasvaa siitä aurinkokennopuuksi, imien autiomaan hiekasta tarvittavan materiaalin, "siemenessä" olevista säiliöistä tarvittavat eksoottisemmat materiaalit ja auringosta tarvittavan energian. Puu kasvattaa rungon, siihen oksat ja aurinkokennoina toimivat lehdet. Puu myös upottaa juuret autiomaan hiekkaan ankkuroituakseen paikoilleen ja pysyäkseen pystyssä.[/*:m:1dc98wkr]
[*:1dc98wkr]Puun lehtien tyvet ovat piezo-sähköistä materiaalia. Tämä kahdesta syystä: 1) Lehdet osaavat yksinkertaisen tekoälyn avulla kääntyä optimaaliseen kulmaan aurinkoon nähden, ja 2) kun rupeaa tuulemaan, lehtien heiluminen tuulessa generoi myös sähkövirtaa. Puu on siis yhdistetty aurinko- ja tuulivoimala.[/*:m:1dc98wkr]
[*:1dc98wkr]Runkoon tietenkin liitin jolla nämä puut voidaan yhdistää virtaa generoivaksi verkostoksi muuntokeskukseen.[/*:m:1dc98wkr]
[*:1dc98wkr]Jos löydetään sopiva pinnoite, puut voisivat myös toimia tiivistymiskeskuksina ja kerätä vettä aamuyön tunteina, ja valuttaa sen putkistoja pitkin keruukeskukseen (kunhan tämä ei ryövää kosteutta aavikon muulta elämältä).[/*:m:1dc98wkr][/list:u:1dc98wkr]

Teoriassa tuommoinen on kaiketi mahdollinen, mutta käytännössä vaatii vielä aika uraauurtavaa tekniikkaa. Lienee helpompaa rakentaa tuollainen ensin kokonaan tehtaassa, kuin yrittää tehdä siitä itse kasvava.

Kommentit (3)

Vierailija
PeterH
Tähän ketjuun voi kirjoittaa tiede- tai tieteisvisioitaan jotka eivät oikein istu muualle.

Tässä yksi konsepti joka tuli mieleeni, ja joka on itse asiassa yhdistelmä kahdesta muusta konseptista jonka olen nähnyt tiedesivustoilla:

Aurinkokennopuu

Onhan noita jo nähty, mutta tässä olisi astetta haastavampi visio:

[list:2cfmldm8][*:2cfmldm8]Puu hyödyntää nanotekniikkaa - tuota nykyajan deus ex machinaa joka mahdollistaa mitä vain - jolla puun peruspaketti ("siemen", jos kuulostaa paremmalta) voidaan istuttaa autiomaan hiekkaan, ja se itse kasvaa siitä aurinkokennopuuksi, imien autiomaan hiekasta tarvittavan materiaalin, "siemenessä" olevista säiliöistä tarvittavat eksoottisemmat materiaalit ja auringosta tarvittavan energian. Puu kasvattaa rungon, siihen oksat ja aurinkokennoina toimivat lehdet. Puu myös upottaa juuret autiomaan hiekkaan ankkuroituakseen paikoilleen ja pysyäkseen pystyssä.[/*:m:2cfmldm8]
[*:2cfmldm8]Puun lehtien tyvet ovat piezo-sähköistä materiaalia. Tämä kahdesta syystä: 1) Lehdet osaavat yksinkertaisen tekoälyn avulla kääntyä optimaaliseen kulmaan aurinkoon nähden, ja 2) kun rupeaa tuulemaan, lehtien heiluminen tuulessa generoi myös sähkövirtaa. Puu on siis yhdistetty aurinko- ja tuulivoimala.[/*:m:2cfmldm8]
[*:2cfmldm8]Runkoon tietenkin liitin jolla nämä puut voidaan yhdistää virtaa generoivaksi verkostoksi muuntokeskukseen.[/*:m:2cfmldm8]
[*:2cfmldm8]Jos löydetään sopiva pinnoite, puut voisivat myös toimia tiivistymiskeskuksina ja kerätä vettä aamuyön tunteina, ja valuttaa sen putkistoja pitkin keruukeskukseen (kunhan tämä ei ryövää kosteutta aavikon muulta elämältä).[/*:m:2cfmldm8][/list:u:2cfmldm8]

Teoriassa tuommoinen on kaiketi mahdollinen, mutta käytännössä vaatii vielä aika uraauurtavaa tekniikkaa. Lienee helpompaa rakentaa tuollainen ensin kokonaan tehtaassa, kuin yrittää tehdä siitä itse kasvava.

Tämä ei ole tiedevisio vaan teknologiavisio.

Uusimmat

Suosituimmat