Polttoainekulutus ajourissa

Seuraa 
Viestejä74
Liittynyt18.7.2009

Kuuntelin äsken radiossa kansanradiota ja siinä yksi mies sanoi, että ajoradan urissa ajaminen kuluttaa 20% enemmän polttoainetta. Luulin kuulleeni väärin - ja oikea arvo olisi 2%, mutta tarkistin yleareenasta kuuloni olleen oikeassa. Tien pinta on tietenkin sileämpi ei-urassa, mutta 20 %

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Se tarkoittaisi tavallisella perheautolla noin litraa sataselle. Pikku asiat voi vaikuttaa sen, mutta en mene prosenteista takuuseen kun on tuo henkilökohtainen ongelma hahmottaa eksakteja lukuja.

Vierailija

Myytinmurtajat vähensivät kulutusta (7 % ?) tekemällä auton pintaan kuoppia. Renkailla ja tienlaadulla ei pääse samaan normiolosuhteissa. Olisi kuitenkin kaikkien etu ajaa eri linjoja.

Tielaitos säästäisi tekemällä leveämpiä kaistoja.

Vierailija
tietää
Myytinmurtajat vähensivät kulutusta (7 % ?) tekemällä auton pintaan kuoppia.
Ei kun vasarat esiin ja naputtelemaan.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
0-0
Kuuntelin äsken radiossa kansanradiota ja siinä yksi mies sanoi, että ajoradan urissa ajaminen kuluttaa 20% enemmän polttoainetta. Luulin kuulleeni väärin - ja oikea arvo olisi 2%, mutta tarkistin yleareenasta kuuloni olleen oikeassa. Tien pinta on tietenkin sileämpi ei-urassa, mutta 20 %



Kuulostaa isolta tuo 20% kulutuksen nousu ajourissa.

Mutta rekan perässä ajaminen suunnilleen tuon verran säästää. Kesäkelissä vielä turvallinen etäisyys, noin 30m, mutta edellyttää kyllä katseen pitämistä koko ajan edelläajavassa rekassa. On joskus kokeiltu pitkällä matkalla.

Vierailija
ovolo
0-0
Mutta rekan perässä ajaminen suunnilleen tuon verran säästää. Kesäkelissä vielä turvallinen etäisyys, noin 30m, mutta edellyttää kyllä katseen pitämistä koko ajan edelläajavassa rekassa. On joskus kokeiltu pitkällä matkalla.

Eipä siinä säästöä oikein synny, jos kuvitellaan ajavamme perus maantiellä 80 km/h ja tuo rekka päättääkin pistää renkaat puremaan asfalttia oikein huolella esimerkiksi hirven tai kolarin tai muun vastaavan takia. Itse liikut 30 metrin päässä takana samaa nopeutta ja reaktionopeutesi on luokkaa 0.6-1 sekunti, jolloin tuo "turvavälisi" kaventuu 10 metrin tienoille, ennen kuin alat jarruttamaan/väistämään. Tämä siis olettaen, että rekan persus ei ole tullut yhtään lähemmäs sen rekan jarruttamisen takia, mutta veikkaanpa että nuolisit rekan perävaloja tuossa tilanteessa.

Äkkijarrutuksessa se rekka nimittäin pysähtyy hyvinkin lyhyellä matkalla 80 km/h nopeudesta, jolloin sinua kaavitaan tuulilasista.

Aiheutat myös murheen sille rekkakuskille: Jos tilanne tulee ja se tietää että olet takana, niin vetääkö hän penkkaan itse, jarruttaa sinut riskeeraten vai vetää päin edellä olevaa (joka ei välttämättä hirvi ole).

Tai tapaus että rekka yhtäkkiä joutuukin tekemään jonkin reilun väistöliikkeen toiselle kaistalle, niin et ehdi edes kissaa sanoa kun itsesi pitäisi jo tajuta mitä edessä on ja miksi tuo väisti sitä tai että perässä pitäisi väistää.

Vierailija
0-0
Kuuntelin äsken radiossa kansanradiota ja siinä yksi mies sanoi, että ajoradan urissa ajaminen kuluttaa 20% enemmän polttoainetta. Luulin kuulleeni väärin - ja oikea arvo olisi 2%, mutta tarkistin yleareenasta kuuloni olleen oikeassa. Tien pinta on tietenkin sileämpi ei-urassa, mutta 20 %



Kulutus autollani on kesäkelillä 4 l/100 km. Talvella n. 4,5, ei riipu reitinvalinnoista
ajonopeuksista tms.

Vierailija

Ehkä vesikelillä se kuluttaa tuon 20 %:ia enemmän ajaa niissä urissa, kun ovat vettä täynnä ja siten hidastavat menoa, mutta ei ole kyllä muuten kuin marginaalista merkitystä joka hukkuu kaikkien ajotyyleihin.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Auton madaltaminen vähentää huomattavasti polttoainekulutusta. Joskus ihmettelen miksi ei iskunvaimentimista hydynnetä sitä energiaa, joka menee möykyissä ja kallistuksissa vain lämmöksi. Useimmat ihmiset eivät edes osaa ajatellakaan, että alusta on ilmanvastuksen jälkeen toiseksi suurin energiankuluttaja. Auton renkaiden vaikutus kulutukseen on vain jonkun vaivaisen prosentin luokkaa ja nopeuden kasvaessa osuus vain vähenee. Varmaankin olisi mahdollista säästää vähintään yhtä paljon energiaa iskunvaimentimista kuin mitä jarruistakin. Auton alustassa ylimääräinen paino ei sinällään edes ole mitenkään erityisen haitallista, kun se madaltaa samalla painopistettä. Ehkäpä se ei kannata, kun kulutukset mitataan optimaalisissa olosuhteissa, jossa maaston vaikutus ei näy. Auton jousitukseen kuitenin vaikuttaa tuhansien ja kymmenientuhansien newtonien voimat ja auto pitää vakautua oikeaan asentoon sekuntin kymmenysosassa, niin siinä iskarin öljyt ja venttiilit melko kovilla, etenkin jos ajetaan maastossa.

Vierailija

Itse ajan aina poissa ajourista. Ero on nimittäin huomattava, ainakin renkaiden kulumisen kannalta. Uriin kun osuu niin alkaa oikein rouhimaan rengasta. Ajan tosin vanhalla corollalla joka muutenkin rämisee.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Ei mitään mahdollisuuksia 20% säästöön tai kulutuslisään ajolinjan valinnalla, jos ei puhuta jostain paksusta loskakerroksesta tms.
Mahdollisesti joku on jossain tutkimuksessa todennut renkaan vierinvastuksen lisääntyneen 20% ja tehnyt siitä hätäisiä päätelmiä. Polttoainetta kun kuluu paljon muuhunkin.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009
Jake L
Ajan tosin vanhalla corollalla joka muutenkin rämisee.



Se on vain terve merkki pakosarjan ja -putkiston toiminnasta, jos käyntiääni on rämeä. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tunkkaisen tasainen valurautapöntön kohina, paitsi ehkä joku turbon suhina ja dieselelin nakutus. Sen verran voi armoa antaa, että imusarjasta saa vähän ehkä kohinaa kuulua, etenkin jos on kyse moottorijarrutuksesta.

Vierailija

En ymmärrä miten jotkut pitää pörinä putkista. Eihän siinä kuule omia ajatuksiakaan eikä pääse nauttimaan musiikista tai ajamisen ilosta.

Vierailija
Tuppu L 2.0
Kyllä jonkun urheiluauton "revittelyä" on joskus "ilo" kuunnella, nousee karvat pystyy niin kuin tiikeri ärjähtäisi vieressä.

16l diesel v8 on myös aika miellyttävä ääniltään kiihdyttäessä.
Enkä puhu mistään huopatossujen suoraputki äänistä, vaan sellaisista sopivasti vaimennetuista.

Tuossa olisi klippi yhdestä aikas makeasta äänimaalimsta.
http://www.youtube.com/watch?v=3PIXfIbHFFc

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat