Voi palovamman lääkkeenä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli tuossa vähän taas kohellettua ja nyt on sitten palovamma hoidettavana. Toisen asteen.

Siskoni, joka sattuu olemaan vähän hörhö, voimakkaasti suositteli voita lääkkeeksi. No ei prkl, en minä nyt hullu ole. Koululääketieteen palovammarasvoilla mennään. Mutta tästä juontui mieleeni kysymys. Mitä uskomuksia palovamman hoidosta olette kuulleet?

Hunajaa tarjottiin myös lyhyen googletuksen perusteella ja sillä saattaa jopa olla jotain tieteellistäkin perustetta. Anyone?

Sivut

Kommentit (28)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Voita en laittais. Palovamman hoidossa paras lääke on happi. Jos palovamma on pakko peittää niin helevetisti rasvaa alle (perusvoidekin käy) ja lappu päälle. Ja heti ku mahdollista niin ilmaa vaan!

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Voita en laittais. Palovamman hoidossa paras lääke on happi. Jos palovamma on pakko peittää niin helevetisti rasvaa alle (perusvoidekin käy) ja lappu päälle. Ja heti ku mahdollista niin ilmaa vaan!

No en laita minäkään. Flamazinella nyt mennään, ensiavusta sitä ja suihkua ja happea tottakai. Antibioottikuurikin tuli juuri, alkoi vähän tulehtua.

Mutta niistä uskomuksista siis piti kysymäni?

Vierailija

Tuoreeseen vammaan kylmää vettä. En tiedä onko uskomusta vai peräti tutkittua tietoa.
Sinappihauteesta olen joskus kuullut. Vaan taitaa olla ihottuman tai muun ajoksen hoitoon se.

Vierailija
Vatupassi
Tuoreeseen vammaan kylmää vettä. En tiedä onko uskomusta vai peräti tutkittua tietoa.
Sinappihauteesta olen joskus kuullut. Vaan taitaa olla ihottuman tai muun ajoksen hoitoon se.

Tutkittua tietoa. Kylmää, tai ei siis mitään huippukylmää, vaan viileää vettä että kudokset jäähtyy ja sisäisen soluvaurion kehittyminen estyy tai edes hidastuu. Ei huippukylmää, viilennystä vain. Ja pitkään, 15 min - puoli tuntia. Tämä tuli onneksi tehtyä tässä tapauksessa.

Sinappi kuulostaa jo pahalta. En kokeile. Kohta kai ehdotatte chiliä?

Vierailija

Nassikkana kolhin koheltaessani sääriäni. Mummo laittoi ratamonlehtiä naarmujen päälle. Heh, onneks sekään ei chiliä arvannu laittaa. Liekö ratamossa jotain antibioottia?

Vierailija
Vatupassi
Nassikkana kolhin koheltaessani sääriäni. Mummo laittoi ratamonlehtiä naarmujen päälle. Heh, onneks sekään ei chiliä arvannu laittaa. Liekö ratamossa jotain antibioottia?

Kyseenalaista.

"Tahnaksi hierottuja piharatamon lehtiä kannattaa laittaa parantamaan esimerkiksi kengän hankaamaa hiertymää.
Piharatamon lehtiä on perinteisesti laitettu haavojen ja hiertymien päälle. Tutkittua tietoa ratamon lehtien tehosta ei kuitenkaan ole. Toisaalta ihotautilääkärit ovat nähneet tapauksia, joissa ratamon lehti on aiheuttanut allergisen kosketusihottuman."

[url]http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Luonnokasvia-lääkkeeksi/687/?c=Terveys

Linkissä pitäisi nyt kai korvata jokin merkki jollain rimpsulla, mutta äh.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Electric shadow
Vatupassi

Kyseenalaista.

"Tahnaksi hierottuja piharatamon lehtiä kannattaa laittaa parantamaan esimerkiksi kengän hankaamaa hiertymää.
Piharatamon lehtiä on perinteisesti laitettu haavojen ja hiertymien päälle. Tutkittua tietoa ratamon lehtien tehosta ei kuitenkaan ole. Toisaalta ihotautilääkärit ovat nähneet tapauksia, joissa ratamon lehti on aiheuttanut allergisen kosketusihottuman."

[url]http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Luonnokasvia-lääkkeeksi/687/?c=Terveys

Linkissä pitäisi nyt kai korvata jokin merkki jollain rimpsulla, mutta äh.

Itse näin männä viikolla uutisen, jonka mukaan ratamoista olisi nyt löydetty aineita jotka auttavat sekä veren hyytymiseen että suojaamiseen. En vaan kuolemaksinekaan muista että mistä sen tempasin. Palohaavaan tuskin kannattaa paskasta ratamoa hieroa.

Hämmentää.

Vierailija

Rohtoaaloen lehtien sisältä saatavaa mehua olen käyttänyt. Palovammojen hoidossa sille muistan nähneeni jotakin tutkimustukeakin. Virallisesti joo pitkä huuhtelu viileällä ja sitten rasvataite. Inhottavia ovat, palohaavat.

Vierailija
Vatkain
[
Itse näin männä viikolla uutisen, jonka mukaan ratamoista olisi nyt löydetty aineita jotka auttavat sekä veren hyytymiseen että suojaamiseen. En vaan kuolemaksinekaan muista että mistä sen tempasin. Palohaavaan tuskin kannattaa paskasta ratamoa hieroa.

Ei ole kovin tuore tieto kyseessä, ratamossa on lisäksi antibioottisia aineita.
Voin laittamisesta ei varmaan ole mitään hyötyä, se kyllä estää vettä haihtumasta iholta, muuta vaikutusta ei ole.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Mimei
Rohtoaaloen lehtien sisältä saatavaa mehua olen käyttänyt. Palovammojen hoidossa sille muistan nähneeni jotakin tutkimustukeakin. Virallisesti joo pitkä huuhtelu viileällä ja sitten rasvataite. Inhottavia ovat, palohaavat.

Virallisesti nimenomaan ei rasvataitetta ellei ole ihan pakko jollain suojata. Silloinkaan ei missään nimessä niitä verkkorasvalappuja vaan parempi on perusvoidetta lätkäistä haava-alueelle reilulla kädellä ja siihen haavalappu (harsoinen) päälle. Ja heti kun voi olla ilman, esmes kotona niin kaikki siteet veks ja ilmaa haavalle.

Hämmentää.

Vierailija

Uuninritilään tai nuotiorautaan tms. näppejäni poltettuani olen laittanut pihkavoidetta. On ollut hyvä apu, melkeinpä suorastaan suosittelisin kokeilemaan jos on taipumusta käräytellä käsiään milloin missäkin, kuten mulla.

Vierailija

Miksihän semmoinen verkkorasvalappu sitten pojan palovammaan terveyskeskuksessa laitettiin? Eihän sitä suojaamattakaan voinut jättää ilmiselvän tulehdusriskin vuoksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat