Salamatutka

Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Olen seuraillu noita ukkos-/salamatutkia ja mietin, että mihin niiden toiminta perustuu? Ilmoittavat onko pilvisalama vai maasalama, negatiivinen vai positiivinen ja suuntakin asteen tarkkuudella etäisyydellä höystettynä.

Kommentit (6)

Vierailija

Radiotaajuushäiriöitä aiheuttavat ainakin 300 kHz:n tuntumissa ja tarpeeksi lähellä myös valohavainto on mahdollinen. Kolmiomittauksella sitten paikka.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Aika epätarkkoja noi kyllä on. Ei ne kolmiot koskaan osu kohdalleen vaikka kuinka kattelee niitä ukkostutkia samaan aikaan kun on ukkonen. Varmaan ainakin puolet salamoista jää merkihtemättä kokonaan.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Joo, tuon olen minäkin huomannu. Vaan vielä mietityttää, että millä kummalla se salama tyyppi määritellään jopa satojen kikometrin päästä?

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/myrskyb ... ninkartta/

tuollahan noita on useampiakin listattuna. Mitä nyt viime kesän ukkosten aikaan seurasin niin kovin eri mieltä tuntuvat olevan ukkosten sijainneista. Toinen väittää ukkossolun olevan tuolla ja toinen täällä. Positiivista sinänsä että moni kyllä tuntui näkevän saman myräkän samaan aikaan, sijainti vain saattoi heittää satoja kilometrejä (tai no useita kymmeniä nyt ainakin)...

Uusimmat

Suosituimmat