Kultaisen käytöksen abc -ja kiusaajat.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ensinnäkin ihmisten nimittelystä:

Koulussa jos toisia ihmisiä nimittelee, niin sitä kutsutaan koulukiusaamiseksi.
Työpaikalla jos ihmisiä nimittelee, niin sitä kutsutaan työpaikkakiusaamiseksi.
Netissä jos ihmisiä nimittelee niin sitä kutsutaan nettihäiriköinniksi, oikea nimeke on tähän em. logiikkaan perustuen (aikuinen) nettikiusaaja.

Kysymys kuuluukin että miksi pitää toistaa ihmiselle vuodesta toiseen -aikuisuuteen asti-, että se on läski, kehitysvammainen, tavis, hullu tai homo. Motiivina on jonkinlainen oman arvon kohottaminen toisten päälle kävelemällä.
Jos toinen ihminen ottaa nuppiin niin siitä voi käyttää ei-henkilökohtaisuuksiin meneviä haukkumasanoja. Myös asiat voi esittää neutraalisti tai kohteliaasti. Yhteiskunta on pyrkinyt tähän mm. vaihtamalla nimikkeitä, mieliSAIRAANhoitajasta on tullut mielenTERVEYShoitaja. Siinä on iso ero. Näinollen ihmettelen suuresti DnD:nkin saamia kommentteja, missä toistuu jatkuvasti pilkkanimi "hullu", vaikka sille olisi neutraalimpiakin käsitteitä. Se kertoo kirjoittajastakin jotain, kun pilkkanimeä on mukavempi käyttää.

Toisekseen,
Jos jossain topicissa menee vähän lujaa, niin olen ymmärtänyt että moderaattoreiden tehtävä on laittaa ensin kirjoittajia ruotuun sanallisesti, eikä ensimmäiseksi lukita ketjuja. Opettajatkaan koulussa eivät ensimmäiseksi ota päiväkirjoja takavarikkoon.

Sivut

Kommentit (26)

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Kannatettava ja kaunis ajatus, mutta tosielämässä ei kiusaamisesta päästä koskaan, vaikka millaisia hienoja sääntöjä säädetään. Kiusaaminen hakee aina keinonsa ja on askeleen edellä.

Ennemminkin kannattaisi keskittyä siihen, miten saadaan ihmiset välttymään kiusanteolta. Se on toimivampi systeemi, koska se on toimivampi.

Kauniit asiat rakennetaan reaalitodellisuudessa niiden alla olevan kivikovan väkivallan varaan niin kauan kuin ihminen on.

Kas kas, minustahan on tullut vielä filosofikin. Jukra.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija
Merituuli
Toisekseen, Jos jossain topicissa menee vähän lujaa, niin olen ymmärtänyt että moderaattoreiden tehtävä on laittaa ensin kirjoittajia ruotuun sanallisesti, eikä ensimmäiseksi lukita ketjuja. Opettajatkaan koulussa eivät ensimmäiseksi ota päiväkirjoja takavarikkoon.

Jos tällä viittaat Skitsofrenian maailma - minun päiväkirjani -ketjun lukitsemiseen, niin sitä perustellusti pyysi ketjun avaaja deep'n'dark. Koska perustelut olivat hyvät suostuimme ketjun lukitsemiseen.

Tämä asia vertautuu siis pikemminkin sen päiväkirjan palauttamiseen ei takavarikkoon.

Vierailija

Okei. Kiitos vastauksesta.

Kiusaamisen vähentäminen: Jos yhteiskunta on jo neutralisoinut käsitteitä, niin ihmettelen suuresti miksi psykiatrisia käsitteitä ei olla neutralisoitu. Ne nimikkeet on helvetin vanhoja ja samaa kaliiberiä pelotteluvoimakkuudeltaan kuin kiihko-kristittyjen lempisanat: "riivattu ja manattu".
On vuosi 2010 ja olisi aika päästä sanasta skitsofrenia jo eroon.
Lapsenpäästäjät on muokattu kätilöiksi jne.

Lapsillekin joku AD/HDkin kuulostaa ihan paskalle, miksi niillä ei voi olla Ville Vallaton luonteenpiirre? Ja normaali on sitten sellainen hitaanoloinen, hieman pelkurimainen joka ei ikinä keksi mitään jekkuja ja sillä on huono mielikuvitus. Emotionaalisesti ovat aika suppeita.

Jos mä saisin päättää niin DnD:n jutuista tehtäisiin elokuva. Siinä olisikin vähän enemmän potkua, kuin noissa normaaleissa kauhuleffoissa jotka pelottaa yhtä paljon kuin kenkien varastaminen kaupasta.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Merituuli
On vuosi 2010 ja olisi aika päästä sanasta skitsofrenia jo eroon. Lapsenpäästäjät on muokattu kätilöiksi jne.

Lapsillekin joku AD/HDkin kuulostaa ihan paskalle, miksi niillä ei voi olla Ville Vallaton luonteenpiirre?

Ei termeissä vikaa ole. Kokemukseni (tosin todella pieni otos) mukaan lapset sietävät paljon paremmin toisen levottomuutta, kun tietävät, että sille on selvä selitys, lääkärin antama nimi, mitä hienompi sen parempi. Muutoin toiset ovat vain tyhmiä tai ilkeitä. Lapset ymmärtävät, kun heille selkeästi kerrotaan, ei siinä tarvita mitään villevallattomia.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Aikuiset sensijaan eivät tunnut tajuavan mistään mitään. Vaikka olisi mitkä hyvänsä diagnoosit, niin jos ei satu käyttäytymään juuri sillä hetkellä diagnoosille ominaiseen tapaan, niin jästipäät eivät usko että ko. ihmisellä mitään sairauksia tms. oikeasti onkaan. Jotenkin defaultina tuntuu olevan että "miksi sun pitää olla niin vaikee, mikset sä voi olla niin kun muut AINA koska MINÄKIN pystyn olemaan". Eli mikset oo niin kuin mää.

Olen joillekin ihmisille joskus terottanut että minä olen minä ja toinen on toinen; kantsis käpytellä minun saappaissani vähän aikaa ja tulla sitten vasta vänkyttämään miksi minun pitää olla niin vaikea. Mutta kun ei mene perille niin ei mene.

Tämän vuoksi seuransa kai kannattaisi valita paremmin eli kaihtaa ihmisiä joilla on jotain ongelmia sietää erilaisuutta.

Vierailija

Toiseen ihmiseen samaistuminen on taito, mitä ei kaikilla ole. Tai on, mutta toisilla se taito on hyvin heikko ja toisilla äärimmäisen hyvä.

Vierailija

Kiitos vastauksista.
Rousseau, ymmärrän täysin mitä tarkoitat.
Jos koirakin on rodultaan puudeli, niin siitä ei saa pitbullia tekemälläkään. Eikä pitbullista puudelia.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Indeed. Ja jos ei jotakuta ymmärrä, kun ei pysty samaistumaan, niin ehkä on parempi jättää silleen. Ei kaikkien ole pakko olla kaikkien kanssa ja ahdistua ihmisten erilaisuudesta.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Naisten suurin virhe on kohdallani ollut edellä manittu "samaistuminen" ja usko sen tuoman informaation oikeellisuuteen. Puistattaa muistellakin. Brrrrr...

Luulen miesten yleisesti käsittämättömänä pitämän naisten ajatuksenjuoksun juontuvan tästä "samaistumisesta", joka 99 krt. sadasta menee totaalisesti metsään.

Empatia on ok, mutta välttäkää "samaistumista".

- Ubi bene, ibi patria -

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ei tämä mikään sukupuoliasia ole. Vaan että pystyykö ymmärtämään toisen ihmisen valinnat ja kokemukset vai ei. Ehkä se samaistuminen ei sitten ole sopiva termi jos siitä tulee mieleen joku iänikuinen naisten ja miesten välinen höhhönhöö.

Sanotaan nyt vaikka että valkoihoinen voisi samaistua siihen tunteeseen miltä tuntuu olla sorrettu mustaihoinen, jos itse joutuisi siihen tilanteeseen että on ei-toivottua vähemmistöä tms. Mutta todennäköisimmin tietenkin ei samaistu, koska on jo niin itseään täynnä ettei voi kuvitellakaan itseään sen toisen ihmisen tossuihin.

Tai esim. tervejalkainen ei tiedä miltä tuntuu istua kököttää pyörätuolissa. Mutta sitähän sentään pystyy kokeilemaan jos saa tuolin alleen.

Vierailija
Merituuli

Netissä jos ihmisiä nimittelee niin sitä kutsutaan nettihäiriköinniksi, oikea nimeke on tähän em. logiikkaan perustuen (aikuinen) nettikiusaaja.

Niin tai sitten kyse on negatiivisesta palautteesta nettihäirikölle.
Kun vuosia joutuu sietämään jonkun urpon julistamista ja/tai saman asian jankuttamista, kyllä siinä menee hermot rauhallisemmallakin ihmisellä.
Palaute ei välttämättä tule heti vaan vasta sitten kun siihen tulee sopiva tilaisuus.
Siksikin voi tulla vääriä käsityksiä, netin välityksellä muiden kotirauhan häiritsemisessä on ihan riittävästi syytä "kiusata" kiusaajaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat