Kopsottava vetonivel

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Uskallanko lähteä kopsottavalla vetonivelellä 300 km päähän? Vaihoin suojakumin ja avasin uloimman nivelen, jota jälkeenpäin asiaa tutkittuani selvisi ettei sitä pidä avata, vaan sisempi ja sitä kautta vaihtaa suojakumi. Ulointa ei ole edes tarkoitettu avattavaksi. Sain sen kyllä kasaan, kun smirkelöin jousta lyhemmäksi, joka kiristää sitä pituussuunnassa. Nyt kuuluu pientä kopinaa suoralla ajaessa. Akselissa on noin parin millin pituussuuntainen klappi.

Jättääkö tielle?

Vaihdan koko akselin ensi viikonloppuna. Opittiin ainakin, että tutkitaan asiat perin pohjin ennen kuin aletaan tekemään mitään, vaikka yleensähän ne nivelet on lukkorenkaalla kiinni.

Kommentit (13)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Porschessani meni vetonivelet tavan tästä. Hirmuista pauketta alkoivat pitämään. Kuitenkin, kun nivelen purki ja pesi puhtaaksi, niin nivelessä oli vain kirkkaassa valossa näkyvää kulumaa. Muutaman nivelen vaihdatuttuani selvisi, että vaihtaa vaan nivelet puolelta toiselle, niin tuo kuluma kohdistui vain peruutettaessa, jolloin välitettävät voimatkin ovat yleensä pienempiä. Säästyi monet markat aikoinaan

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Ajoin joskus 100 km tuohon tilaan joutuneella vetonivelellä. Meteli oli kuin pajavasaralla. Yritin kerätä vauhtia tasaisella ja alamäissä ja ylämäissä laskin nopeutta. Kauhea kärsimys se oli, mutta pääsi sillä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Tilapäiskorjaus niveleeseen rasvanippa jonkakautta nivel täyteen jäykkää rasvaa. Parhaillaan saa ajettua vielä yli 10000km ennen kuin seuraavan kerran alkaa kilkattamaan, paukuttamaan ja hyppää pois paikoiltaan.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Sahanpurukin on hyvää äänenvaimenninta mutta sen saanti niveleen on hankalaa. Ennenwanhaan se oli vakiokikkoja periin ja laatikoihin.

Jos jossain perähikiällä poksahtaa ja sattuu edes jotain pajaa eteen niin hitsaa Lattaraudasta T-päät ja renkaansivusta liitin niiden väliin. Mallia oli mm skodassa.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
Sahrah
Uskallanko lähteä kopsottavalla vetonivelellä 300 km päähän? Vaihoin suojakumin ja avasin uloimman nivelen, jota jälkeenpäin asiaa tutkittuani selvisi ettei sitä pidä avata, vaan sisempi ja sitä kautta vaihtaa suojakumi. Ulointa ei ole edes tarkoitettu avattavaksi. Sain sen kyllä kasaan, kun smirkelöin jousta lyhemmäksi, joka kiristää sitä pituussuunnassa. Nyt kuuluu pientä kopinaa suoralla ajaessa. Akselissa on noin parin millin pituussuuntainen klappi.

Jättääkö tielle?

Vaihdan koko akselin ensi viikonloppuna. Opittiin ainakin, että tutkitaan asiat perin pohjin ennen kuin aletaan tekemään mitään, vaikka yleensähän ne nivelet on lukkorenkaalla kiinni.


En suosittele kokeilua.

Voi kestää vielä satoja kilometrejä, mutta voi myös mennä viiden kilsan sisällä. Sitten kun menee on vähintään keskiyö, sataa vettä ynnä 100 kilsaa ihmisten ilmoille. Koska niveltä on rukkailtu, menee luultavasti irtipoikki eli vehje muuttuu moottoroiduksi taukotilaksi.

Kerran jämähti vetonivel ja luulin ensin renkaan menneen. Se ei siis enemmälti varoitellut vaan hirtti kerrasta. Kun ei mitään näkynyt, läksin siitä varovasti ajelemaan. Lopuksi pyhkeilin sallittua nopeutta moottoritiellä, kunnes taas jämähti. Kesti ensi jumituksen jälkeen n. 150 kilsaa, mutta sitten piti nilkuttaa korkeintaan kolmeakymppiä ja välillä pysähtyä. Vettä tietenkin satoi ja oli aamuyö. Pääsin kuitenkin yhteen yöbaariin saakka, josta tilasin hinurin (kaskolle ilmainen).

Ajoin vehkeen vielä pajalle - joskus parin päivän päästä - ja nivel antoi vain pientä ääntä, oli muuten ihan kunnolla.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Minulla hajosi kerran vetonivel pelottavalla tavalla. Mitään kolkottamisia ei kuulunut missään vaiheessa. Oireet alkoivat vähän kerrassan siten, että silloin tällöin tuntui ratissa outo nykäys, joka jäi raavituttamaan päätä. Vähitellen oireet pahenivat niin, että ratissa saattoi tuntua kunnon tempaus sivulle, ikäänkuin joku olisi ottanut ratista kiinni auton suistamiseksi tieltä. Se oli aika pelottavaa, ilmiötä oli aluksi vaikea uskoa todeksi. Tuli väistämättä mieleen ties mitkä kummitustarinat autoilijoita murhaavasta, näkymättömästä demonista. En uskaltanut enää ajaa moottoritiellä. Sitten nykimistä alkoi säestämään renkaan vingahdus. Lopulta nivel hirtti Mäntsälässä niin pahasti kiinni, että rengas meni vähän väliä lukkoon ja ratista sai vääntää kaksin käsin auton pitämiseksi tiellä. Ensioireista lopulliseen tuhoon meni muutama päivä, enkä ymmärtänyt aluksi että kyse oli vetonivelestä. Ongelma korjaantui nivelien vaihdolla, joskaan vanhoissa nivelissä ei näkynyt mitään ruostetta kummempaa.

Vierailija

En lähtenytkään 300 km päähän. Ei uskaltanut, kun ei olisi ollut ketään hinaamassa takaisin. Kaveri väitti minun olevan itsepäinen, kun en halunnut lähteä mukaan hänen autolla mentäessä

Vierailija

No, paskanahan tuo uusikin nyt on. Tai no se on tehdaskunnostettu, eli ei siltä kovin suurta voinnut odottaa mutta jo näin nopeasti! Käsin tuntuva klappikin löytyy. Pistetään takuuseen.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Minulta meni kerran uudet etupyörän laakerit tyyliin yhdessä kesässä. Olin vaihtanut laakerit itse, liekö käynyt joku käpy asennuksessa...

Vierailija
Heksu
Minulta meni kerran uudet etupyörän laakerit tyyliin yhdessä kesässä. Olin vaihtanut laakerit itse, liekö käynyt joku käpy asennuksessa...



Laakerin saa helposti hajalle, jos ei muista painaa sitä ulkokehästä. Vanhasta laakerista saa hyvän holkin.

Toki on noita paskoja laakereitakin liikkeellä mm. siskon auto, josta ne saa vuoden välein vaihtaa.

Vierailija

Myös tiettyjen merkkien autoissa tuntuisi pyöränlaakerit kuluvan muita nopeammin, päällimmäisenä esimerkkinä Audi.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

juu audissa saa vaihtaa 200tkm välein... jos syö laakereita kuin leipää niin silloin siellä on varmasti jotain muutakin vikaa sillä ei voi olla että jokainen olisi ns. maanantaikappale.

toisen polven pilkkuvirhe

Uusimmat

Suosituimmat