Apua refluksivaivaan?

Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Onko muita jotka kärsivät vatsahappojen pääsystä ruokatorveen ja aina nieluun/hengitysteiden kiusaksi asti? Eritoten yökiusa eli makuuasennossa
hapot suorastaan "valuu" ruokatorveen, mutta huomaan nykyään että myös pystyasennossa happokaasuja nousee ylös ja aiheuttaa ikään kuin yskää tms.

Itse olen kärsinyt jo noin vuoden ja olen syönyt Nexium/Losec-kuureja jotka auttaa tilapäisesti.

Jotkut sanoo että pitäs syödä proteiinipitoisia ruokia koska ne kiristää sulkijalihasta ruokatoren alapäässä?

Sängyn päädyn nostoa en ole vielä kokeillut.

Don't give up!

Kommentit (7)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Minulla oli sama rievatun vaiva. Närästi niin maan perkeleesti ja öisin heräsi tuon tuostakin siihen, kun veti vatsansisältöä henkeen. Lääkäri käski laihduttaa. Oireet hävisivät kun laihduin ~10kg, mutta kilot tulivat aikanaan takaisin oireiden keralla. Happosalpaajat, kuten somac et. al. pitivät närästyksen hyvin kurissa, mutta ne eivät luonnollisestikaan poistaneet rakenteellista ongelmaa, joten yölliset yskimis-kakomis-ällötyskohtaukset aiheuttivat yhä suurempaa henkistä närää. Lopulta päädyin lääkärin suosittelemana ja lukuisten ihanien tähystysten ja kokeiden jälkeen leikkaushoitoon, mikä on ollut yksi elämäni parhaimpia päätöksiä. Sulkijalihas kiristettiin nissenin fundoplikaatiolla, ja refluksioireet loppuivat kuin seinään. Nyt voin nukkua yöni normaalisti enkä tarvitse popsia somaccia. Närästystä ilmenee edelleen satunnaisesti jos juon liikaa kahvia ja alkoholia, muuten olen käytännössä täysin oireeton. Suosittelen lämpimästi.

Toimenpiteellä on lähinnä 2 ikävää varjopuolta: vatsalaukun tähystys on todella iljettävä toimenpide, ja siinä joutuu käymään monta kertaa, lisäksi tehdään todennäköisesti ruokatorven manometria tai impedanssimittaus. Lisäksi leikkauksen jälkeen vatsalaukussa mahdollisesti olevalla kaasulla on vain yksi ulospääsytie, joten ilmavaivat lisääntyvät huomattavasti. Alinomaiseen piereskelyyn tosin tottuu aika nopeasti ja sekin on tyypillisesti jonkun toisen ongelma.

Vierailija

Minulla auttoi 10 kg painon pudotus. Olen 182 pitkä ja painoin ennen 84-86 kg. Närästystä oli usein, erityisesti nukkuessa. Nykyisin painan 76-78 kg. närästys on hävinnyt lähes täysin.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
EOM
Kannattaa muuttaa ruokavalio omalle vatsalle sopivaksi, niin luultavasti tällaisetkin vaivat paranevat.

Riippuu siitä mistä roikkuu. Refluksivaiva voi johtua ihan rakenteellisesta ongelmasta, kuten omassa tapauksessani palleatyrästä. Laihdutus ja ruokavalio voi auttaa närästykseen, mutta ne eivät muuta vatsalaukun rakenteellisia ominaisuuksia. Jos ruoka ei pysy vaaka-asennossa vatsalaukussa niin se on ihan sama mitä on syönyt.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Heksu
EOM
Kannattaa muuttaa ruokavalio omalle vatsalle sopivaksi, niin luultavasti tällaisetkin vaivat paranevat.

Riippuu siitä mistä roikkuu. Refluksivaiva voi johtua ihan rakenteellisesta ongelmasta, kuten omassa tapauksessani palleatyrästä. Laihdutus ja ruokavalio voi auttaa närästykseen, mutta ne eivät muuta vatsalaukun rakenteellisia ominaisuuksia. Jos ruoka ei pysy vaaka-asennossa vatsalaukussa niin se on ihan sama mitä on syönyt.

Juu, minulla on ongelma ollut aina ja siksi oli helppo tunnistaa sama ongelma aikanaan lapsella. Pienellä lapsella vaiva on kiusallinen myös lähiympäristölle, mutta myöhemmin, kun se ei ole paha, sen kanssa voi olla. Minulla vaiva oli myös nuorena kun olin tosi laiha, joten en tästä ole saanut innostusta laihduttaa.

Ainakin kerran kannattaa käydä tähystyksessä, poissulkevat siinä muita juttuja.

Miten paljon kerralla syö vaikuttaa ainakin yhtä paljon kuin se, mitä syö. Eikä pidä juoda mitään ennen vaakatasoon menoa. Eikä pidä toisaalta kumartua juuri juomisen jälkeen.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Wiisas
Miten paljon kerralla syö vaikuttaa ainakin yhtä paljon kuin se, mitä syö. Eikä pidä juoda mitään ennen vaakatasoon menoa. Eikä pidä toisaalta kumartua juuri juomisen jälkeen.

Asia on osin kompleksinen sikäli, että ainkain itselläni tyhjän vatsan ärjymmät hapot aiheuttivat enemmän närästysvaivoja, niinpä ennen nukkumaanmenoa oli hyvä juoda aimo huikat esim. piimää.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Heksu
Wiisas

Asia on osin kompleksinen sikäli, että ainkain itselläni tyhjän vatsan ärjymmät hapot aiheuttivat enemmän närästysvaivoja, niinpä ennen nukkumaanmenoa oli hyvä juoda aimo huikat esim. piimää.

Joo, närästyksen tuska tulee tyhjästä pahempana.

Verenluovutuksessa join kerran ohjeen mukaan ennen luovutusta, eikä ole kiva maata siinä nieleskellen mehua takaisin sitä kymmentä minuuttia, jälkikäteen juominen on miellyttävämpää. Kokemus opettaa. Sopivasti mehun juominen on taitolaji, siiderin kanssa sopivan määrä on vielä hakusessa .

Leikkaushoito on varmasti hyvä, jos pikkukikat ei helpota. Jatkuva närästys voi tehdä pahaa ruokatorvelle.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Uusimmat

Suosituimmat