Parhain ruokavalio kaupasta saatavil aineksil?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pian olen vakituisessa töissä, jolloin pystyn ostamaan kunnon ruokaa kaiken maailman hiilihydraattipaskan sijaan. Tämä mahdollistaa täydellisen ruokavalion tekemisen, jolloin ei tarvitse kuin kerran suunnitella ruokavalio ja pitäytyä siinä, niin johan olotila paranee, ihosta lähtee epäpuhtaudet, energiataso kasvaa ja kaikkea muuta mahtavaa!

Oma suunnitelmani on:

Yhteenvetona: hiilarit minimaaliseksi.

Aamiainen:

- Täysmaitoa (paljon proteiinia ja rasvaa)
- Maustamaton jugurtti (proteiinia ja hyvä maku)
- Vaihtoehtoisesti mehua, ei mehutiiviisestä tehtyä vaan ihan hedelmistä puristettua. Kaupasta saa hedelmälihalla ja hedelmistä puristettua mehua ihan kivaan hintaan.
- Mahdollisesti täysmaitoon sekoitettuna jotain heraproteiinia (jotain edullista)
- Aion juoda kerralla ainakin jotain puolilitraa, koska olen kova poika juomaan.

- Kiinteäksi ravinnoksi kananmunia niin helkutisti ja eri kananmunavariaatioita munakkaasta höystettynä 90 % lihapitoisella makkaralla. Sellaiset viisi kananmunaa tekee ihan hyvää.

Päivällinen kello 15-16:

- Edullisinta lihaa eli kanankoipia. Pari sellaista, niin nälkä lähtee pois.
- Myös vaihtoehtoisesti porsaanulkofileepihvei höystettynä vaikkapa pienien perunoiden kanssa.
- Raejuustoo ananaksella

Ilallinen: 21:00 tai baarista tulo:

- Edelleen kanankoipia jääkaapista ja pari masuun, niin unikin tulee nopeasti.
- Hedelmiä.
- Illallisella ja päivällisellä nesteitä!

Mitä muuta:

- Helvetisti hedelmiä: banaania, kiiwiä, melonia, omenaa, viinirypäleitä toisin sanoen kaikkia makioita hedelmiä tyydyttämään sokerinhimo. Purkista appelsiinimurskaa
- Lisäksi ruokailujen yhteydessä paljon kasviksia: jäävuorisalaattia pystyy ostamaan edullisesti kaupasta ja tekemään suhteellisen äkkiä paljon salaattia. Minitomaatteja, ja kaikkia hyviä kasviksia, mitä tykkään syödä. Tavoitteena on vetää kasviksia mieluummin raakana ruokailujen yhteydessä, jolloin saan hivenaineet, vitamiinit ynnä muut luonnollisina.

Mitä muuta:

- Lisäravinteet:

- Heraproteiini (sekoittuu helposti maitoon ja nesteisiin)
- Omega 3:set hiton vahvoina, sanokaa vaan kuinka paljon.
- D-vitamiinit.
- Magnesium
- (Jotain edullista Iherbistä)

Demonit:

- Joskus tykkään syödä jaffakeksejä.
- Joskus saatan juoda fantaa!

Mutta tätä suunnittelen, kun löydän vakituisen työn. Ruuan hintakin pysyy suhteellisen siedettävällä tasolla.

Sivut

Kommentit (116)

Vierailija

Sen verran korjaisin, että kohtuullistaisin päivittäiset hedelmät pariin kolmeen. Lisäisin tilalle kotimaisia marjoja ja pähkinöitä, sekä kalaa hyvien rasvojen saamiseksi. Salaattiin extra vergineä eli kylmäpuristettua oliiviöljyä.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Siemeniä, esim. seesamin-, hampun-, kurpitsan- ja auringonkukan-, kannattaa lisätä esim. munakkaisiin, rahkoihin ja jogurtteihin. Tai mihin vaan.

Vierailija
Tämä mahdollistaa täydellisen ruokavalion tekemisen, jolloin ei tarvitse kuin kerran suunnitella ruokavalio ja pitäytyä siinä



hehehee

Mulla on pöytälaatikossa kokonainen läjä ultimaattisen-täydellisiä-ruokavalioita-loppuelämäksi-viritelmiä. Otan tällä viikolla yhden loppuelämäksi ja ensi viikolla kokonaan toisen.

Ehkä tästä ketjusta voisi jonkinlaisella osallistujavapaalla eliminaatiomenetelmällä pudottaa huonoja ruokia yksi kerrallaan pois, jolloin jäljelle jäisi Tiede -palstan ravitsemusneuvottelukunnan neuvottelema virallinen elinkautismääräys noudatettavalle ruokavaliolle.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Mahdollisimman paljon luomuna: luomumunia, riistalihaa tai vähintään lajityypillisellä rehulla ruokitun eläimen lihaa, villikalaa, luomuhedelmiä ja -vihanneksia, tilamaitoa jne.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

En nauttisi maitoa, heraproteiinia, raejuustoa ja jugurttia joka päivä, ehkä korkeintaan neljänä päivänä viikossa. Saisit siten muutakin kuin kalsiumia imeytymään elimistöösi. Välillä on hyvä olla muutama päivä tai pidempäänkin ilman maitotuotteita.

Ja tosiaan, tuossa on aivan liikaa hedelmiä. Sinunhan piti pitää hiilarit kohtuullissa määrissä. Makeanhimon voi tyydyttää lopettamalla makean syömisen. Jos ei onnistu, niin hyviä kevytlimuja ja -nameja on olemassa.

Kananmunat on hyvä, mutta ei niidenkään kanssa kannata liioitella. Proteiinia voi syödä liikaakin.

Mulgeron

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Alveron
Kananmunat on hyvä, mutta ei niidenkään kanssa kannata liioitella. Proteiinia voi syödä liikaakin.

Niin, mutta yhdessä kananmunassa on kuitenkin vain 7 grammaa proteiinia (12% painosta, kun esim. lihassa on n. 30%), joten niitä tarvitaan kymmenen kappaletta päivän proteiinikiintiön ylittämiseen. Itse syön 1-4 munaa päivässä (luomumunia totta kai).

Vierailija

En kyllä pyri aivan täydellisyyteen, koska tällöin ruokakustannukset nousee parilla ekspotentilla taivaisiin.

- Miksi luomukananmunia? Samaahan tavaraa tulee vapaiden kanojen kuin häkkikanojen takapuolesta.
- Tykkään hedelmistä. Ihmiset on syönnyt hedelmiä vuosituhansia, joten evoluutiollisesti olemme sopeutuneet hedelmiin. Toki niistä saa hiilihydraatteja - lyhyitäkin, mutta myös vitamiineja, flavonoideja you name it. Hedelmät on edullisia ja hyvä energianlähde vaikkapa baariin mennessä. On ne vähemmän hiilaripommeja kuin karkit ja muut.
- Aivan ehdottomasti mukaan erityisesti kesäisin mustikoita, mansikoita ja pähkinöitäkin. Maapähkinät (mitä ne halvimmat onkaan) on suhteellisen rasittavia kyllä syödä pitkällä aikavälillä.
- Kalaa tietenkin. Miten ihmeessä unohdin mokoman. Lohta kerran viikossa ja eri tonnikalaviritelmiä.
- Kylmäpuristettua oliiviöljyä salaatteihin. Onnistuu.
- Siemeniä mukaan!

Käsittääkseni yhtä painokiloa kohden 1-2 grammaa proteiinia. Tällöin 120 grammaa proteiinia (painan 60 kg) on ihan hyvä - onko proteiinin liikasaannilla haittavaikutuksia?

Summa summarum: myös mukaan vaihtelua. Jugurttia ekana päivänä, toisena enemmän tuoremehua, kolmantena kalaa.

- Ajattelin tehdä päivän ruuat sitä edellisenä päivänä putkeen. Eli maanantaina tiistain ruuat ja tiistaina keskiviikon ruuat. Näin yhden kokkaussession jälkeen ei tartte kiireessä väsätä mitään.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Aschenisto

- Tykkään hedelmistä. Ihmiset on syönnyt hedelmiä vuosituhansia, joten evoluutiollisesti olemme sopeutuneet hedelmiin. Toki niistä saa hiilihydraatteja - lyhyitäkin, mutta myös vitamiineja, flavonoideja you name it. Hedelmät on edullisia ja hyvä energianlähde vaikkapa baariin mennessä. On ne vähemmän hiilaripommeja kuin karkit ja muut.

Jos perustelet hedelmien syömistä evoluutiolla, sinun pitää sitten suosia perinnelajikkeita ja syödä ne kuorineen. Moni nykyhedelmä on sokerivettä alkuperäisiin lajikkeisiin verrattuna, ja merkittävä osa hedelmien ravinteista on juuri kuoressa.

Sen lisäksi kannattaa suosia sellaisia hedelmiä, jotka on poimittu kypsänä eikä raakana. Ja luomuhedelmiä kannattaa suosia, jotta saa eniten ravinteita ja vähiten torjunta-aineita.

Luomukanat tietääkseni syövät ja liikkuvat terveellisemmin kuin häkkikanat tai vapaat kanat. Ruoka niillä tosin ei taida olla täysin lajityypillistä kuten hyönteisiä, vaan lähinnä jotain luomuviljaa tms.

Vierailija

Hedelmät kannattaa syödä kokonaisina, sillä niiden kuitu ja mahdollisesti C-vitamiini vähentää fruktoosin haittoja. Mehuiksi kannattaa valita 100 % makeuttamattomia marjamehuja, esim. Aten, Meritalon.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
Ding Ding
Alveron
Kananmunat on hyvä, mutta ei niidenkään kanssa kannata liioitella. Proteiinia voi syödä liikaakin.

Niin, mutta yhdessä kananmunassa on kuitenkin vain 7 grammaa proteiinia (12% painosta, kun esim. lihassa on n. 30%), joten niitä tarvitaan kymmenen kappaletta päivän proteiinikiintiön ylittämiseen. Itse syön 1-4 munaa päivässä (luomumunia totta kai).



Tottahan tuo on, tosin ei kai päivän tarpeesta tarvitse vetää suurinta osaa heti aamulla. Riippuu tietysti vähän kaverin koosta ja tekemisistä, paljon tarvitsee. Ja käytännössä viisi munaa aamulla ei oikein jätä tilaa, tai ainakaan aikaa, muulle safkalle.

Mulgeron

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Jos on kamala makeanhimo eikä yksinkertaisesti mahda mitään, niin pari sataa grammaa tummaa suklaata voi itselleen viikossa sallia. Akuuttiin makeantuskaan voi ottaa vaikkapa lasillisen maustettua kivennäisvettä tai laittijaffaa.

Luomulla ei minun mielestäni tarvitse pelleillä koska luomusta ei ole vastaavaa hyötyä hintoihinsa nähden.

Kalaan voi lisätä vaikka pakastesein, joka uunissa muhitettuna on oiva ruoka! (Muista tarkistaa sein alkuperämaa ja kalastusalue.)

Älä syö nautaa vaan kotimaista kanaa ja sikaa.

Maapähkinöitä kannattaa ostaa kaupasta isompi satsi ja paahtaa itse pannulla. Eli ykkösellä pitää niitä pannulla niin kauan että alkavat tuoksua. Paahdetut maapähkinät säilyvät ja niitä voi lisätä mihin vaan, salaateista pääruokiin. Ne ovat halpoja. Joskus voi ostaa jotain kalliimpiakin pähkinöitä.

Muista mausteissa olevan usein paljon piilosuolaa.

Hämmentää.

Vierailija

Keho ei välitä, mihin aikaan se ruoka tulee - aamulla tai illalla. Itse olen huomannut, että kananmunat ei ole loppupeleissä kovinkaan täyttäviä, joten viidellä kananmunalla, suuren lihapitoisuuden makkaramunakkaalla selviää siihen päivälliseen asti...

Maapähkinät voi sitten paistaa pannulla ykkösellä - tosin ne säilyy ilmankin paistamista kuukausitolkulla.

Tumma suklaa tekee hyvää - sitä voisi syödä päivän mittaan.

Vierailija
Aschenisto
- Kiinteäksi ravinnoksi kananmunia niin helkutisti ja eri kananmunavariaatioita munakkaasta höystettynä 90 % lihapitoisella makkaralla. Sellaiset viisi kananmunaa tekee ihan hyvää.



Ota makkaran sijaan aitoa lihaa, koska prosessoitu liha lisää sydäntautien ja diabeteksen riskiä. Suosi lihasta possua, kalaa ja kalaa ja syö nautaa harvemmin, koska nauta lisää sairastumisriskiä.

Aschenisto
- Helvetisti hedelmiä: banaania, kiiwiä, melonia, omenaa, viinirypäleitä toisin sanoen kaikkia makioita hedelmiä tyydyttämään sokerinhimo. Purkista appelsiinimurskaa



Vierota ennemmin itsesi makean himosta.

Syö pirusti kasviksia! Mä syön päivittäin semmosen puolen kilon pussin pakastettuja wok-vihanneksia. Vasta todettiin, että pakastevihanneksissa säilyy vitamiinit ja muut ravintoaineet yllättävänkin hyvin.

Vierailija

Suklaan verisuonien toimintaa parantava vaikutus kestää 23 h eikä vaadi suurta kertamäärää, joten se 200 g kannattaa jakaa jokaiselle päivälle se pari palaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat