3D-lasit ja Ishiharan testi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei!

Eli minä olen punavihersokea, eli en näe Ishiharan testin numeroita. Tein kuitenkin tänään melko jännän havainnon. Kun katsoin huvikseen 3D-lasien läpi (vasen linssi on punainen ja oikea linssi vihreä) Ishiharan testiä, näin jokaisen numeron oikein, vaikka minun ei pitäisi niitä nähdä. Onko joku muukin havainnut tämmöistä. En tietenkään voi sanoa, että kaikki punavihersokeat näkee, mutta itse ainakin näen. Tämä herätti minulla ainakin kysymyksen, että onkohan tulevaisuudessa mahdollista tuoda värisokeillekkin normaali värinäkö?

Kommentit (15)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Käsittääkseni useilla värisokeilla on juurikin se ongelma, etteivät kykene erottamaan tiettyjä värejä toisistaan kun ne ovat sekaisin, eli tuollaiset numerotestit ovat yhtä sekasotkua vain. Kuitenkin värit kyetään toisistaan erillään erottamaan ja tunnistamaan. Sinulla saattaa olla asia juurikin näin. Sitten kun käytät noita 3D-laseja, toinen silmäsi näkee testissä periaatteessa vain vihreät kohdat ja toinen silmä punaiset kohdat. Siksi numero erottuu helposti.

くそっ!

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Kyllä.

Jos sinä alat tämän havaintosi pohjalta sellaisia laseja kehittämään. Ja saat niille julkisuutta ja markkinointia.

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Mutta jos näkeekin vain yhden yksivärisen esineen, niin voiko nuilla mitenkään tajuta, onko esine punainen vai vihreä? Minua myös ihmetyttää, miten värisokea isäni kerran ihmetteli punalehtistä koivua. Silti hän ihan pokkana maalasi vihreällä maalilla muka punaista.

Eli näkeekö kyseinen henkilö vammautuneen värin harmaana vai kahtena punaisen tai vihreän sävynä? Siinäpä ihmettelyn aihetta.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Juu arkielämässä minä erotan punaisen ja vihreän. Pystyn jopa erottamaan vastuksen värit. Jotkut harvat punaisen tai vihreän sävyt voivat olla sellaisia, että niistä on vaikeampi sanoa, että mikä on punainen ja mikä vihreä. Tällainen värisokeus on käsittääkseni yleisin.

Occipitale
Seuraa 
Viestejä169
Liittynyt18.2.2010

Kuvassa näkyy eri värien taajuusalueet, joita silmän tapit (Cones) erottavat. Rods = sauvat havaitsevat vain valon voimakkuutta, ei värejä. Mitä lähempänän taajuusalueet ovat toisiaan, sitä enemmän kontrasteja värien väliltä pystytään erottamaan (punainen ja vihreä).

Huvittavan asiasta tekee se, että hyvin monella naisella on lisäksi erillinen taajuusvaste sinisen ja vihreän välissä, mikä selittää 300 000 muuta värisävyä, joita meikäläinen ei näe ja jotka nimeltä ei sano yhtään mitään

Vastaukset on siellä mistä ne löytää

Vierailija
Occipitale

Huvittavan asiasta tekee se, että hyvin monella naisella on lisäksi erillinen taajuusvaste sinisen ja vihreän välissä, mikä selittää 300 000 muuta värisävyä, joita meikäläinen ei näe ja jotka nimeltä ei sano yhtään mitään

Ziisus, luulin ton ilmiön esiintyvän vain yhdellä tietyllä yksilöllä, mutta se lieneekin universaali ilmiö. Minun mielestäni esim. turkoosi saattaa olla enemmän siniseen päin, mutta olen aina väärässä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
miquel
Occipitale

Ziisus, luulin ton ilmiön esiintyvän vain yhdellä tietyllä yksilöllä, mutta se lieneekin universaali ilmiö. Minun mielestäni esim. turkoosi saattaa olla enemmän siniseen päin, mutta olen aina väärässä.

Meneppäs sanomaan naisporukassa että pellava, maitokahvi, okra, malva, omena, kaneli, hiekka, poltettu hiekka tai pähkinä eivät ole värejä. Sinua katsotaan vähän vinoon...

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Meneppäs sanomaan naisporukassa että pellava, maitokahvi, okra, malva, omena, kaneli, hiekka, poltettu hiekka tai pähkinä eivät ole värejä. Sinua katsotaan vähän vinoon...

Voikohan naisporukassa puhua turvallisesti punaisesta ja mustasta? Jos muista väreistä ei mainitse.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Electric shadow
Vatkain

Voikohan naisporukassa puhua turvallisesti punaisesta ja mustasta? Jos muista väreistä ei mainitse.

Ei. Koska heti kysytään että minkälainen punainen? Mustasta voi puhua. Mutta on muistettava että on mattamustaa ja kiiltävää, noenmustaa, sinimustaa ja hiilenmustaa. Jne.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Electric shadow
Vatkain

Ei. Koska heti kysytään että minkälainen punainen? Mustasta voi puhua. Mutta on muistettava että on mattamustaa ja kiiltävää, noenmustaa, sinimustaa ja hiilenmustaa. Jne.

Äh, puhutaan jostain muusta.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
miquel
Occipitale

Loppujen lopuksi monien värien nimitykset ovat sopimusluontoisia juttuja, joita itse(kään) en välttämättä aina hyväksy. Minun mielestäni turkoosin pitäisi olla sama väri kuin on turkoosissa korukivessä, tosin turkoosikivienkin sinisävyt toki vaihtelevat. Mielestäni täydellinen turkoosinsininen:

http://helmiputiikki.com/images/NatTurq10mm.JPG

Tämäkin on turkoosikiveä, vaikka nimitykseltään väri voisi olla vaikkapa mintunvihreä:

http://ametisti.net/turkoosisormus7.75.jpg

Kun tarkastelee esineitä joiden väri on jotakin sinisen ja vihreän väliltä, saa tuon tuostakin havaita että toinen ihminen näkee sen sinisempänä tai vihreämpänä kuin itse näkee. Toisaalta tiedän pikkupojan joka sekoitti sinisen ja vihreän keskenään, en tiedä eikö hän vain ollut oppinut vielä värien merkitystä vai olivatko sininen ja vihreä hänelle sama asia.

Taitaa olla joku kansa joka ei tunne siniselle ja vihreälle erillisiä nimityksiä? Johtuen kaiketi siitä että asuvat ankeassa paikassa jossa ei pahemmin näe kumpaakaan väriä? (Luulisi toisaalta taivaan kuitenkin olevan sielläkin sininen.)

Itseäni on ihmetyttänyt lapsesta asti minkä vuoksi tietyn väristä kissaa sanotaan punaiseksi, oranssiksi tai keltaiseksi. Jos siis ajattelee yhtään noiden värien autenttisia, puhtaimpia muotoja.

Vierailija
Rousseau
Loppujen lopuksi monien värien nimitykset ovat sopimusluontoisia juttuja, joita itse(kään) en välttämättä aina hyväksy. Minun mielestäni turkoosin pitäisi olla sama väri kuin on turkoosissa korukivessä, tosin turkoosikivienkin sinisävyt toki vaihtelevat. Mielestäni täydellinen turkoosinsininen:

Nyt sinulta unohtui eräs asia. Että voisimme keskustella värisävyista internetissä, se edellyttäisi jokaisen näytön kalibroimista samalla menetelmällä.

No joo, minustakin tuo on turkoosi, mutta ei sitä koskaan tiedä.

Vierailija
iileskotti
Poltettu hiekka? Häh? Malva? Olenkin näemmä värisokea, silmäni eivät havaitse tuollaisia.

Jaa. Meillä tuli kinaa töissä, onko metalli väri. Minkä värinen on metalli?

Uusimmat

Suosituimmat