Vanhusten juottaminen hellesäällä

Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Vanhusten juottaminen hellesäällä

Miten saisi vanhemman väen juomaan tarpeeksi pitkittyneen hellejakson aikana? Kyseessä olevat vanhukset elävät omaa kahvi/pilleri -rytmiään, eivätkä suostu juomaan siinä välillä normaalista poikkeavia annoksia. Diagnoosina heille on lähinnä sydän/verisuonitauteja, pään pitäisi toimia olosuhteisiin nähden ok. Eivät vaan juo tarpeeksi! Ovat jo uupuneita, eivätkä jaksa tehdä normaaleja juttujaan. Eivät teekkään muuta kuin nukkuvat ja hereillä ollessa valittavat kuumuutta. Odottavat että täytyy kutsua ambulanssi jossain vaiheessa noutamaan heidät suloisen lämpimään terveyskeskuksen vuodeosastolle ammattilaisten ruokittavaksi ja nesteytettäväksi.

Avainsanat: helle, kuumuus nestetasapaino, vesi, vanhuus, mummot, vaarit, iäkkäät

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Kommentit (10)

Vierailija

Aika pöljää antaa vanhusten kärsiä kuumuudesta, kun voi ostaa ilpin tonnilla ja riipaista pari euroa päivässä ilman viilennykseen. Todennäköisesti maksaa itsensä hyvin nopeasti takaisin säästyneinä erikoissairaanhoitopäivinä.

Toinen asia (ja se vaikeampi) on saada päättäjät ymmärtämään ennaltaehkäisemisen edut.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Saw
Miten saisi vanhemman väen juomaan tarpeeksi pitkittyneen hellejakson aikana? Kyseessä olevat vanhukset elävät omaa kahvi/pilleri -rytmiään, eivätkä suostu juomaan siinä välillä normaalista poikkeavia annoksia. Diagnoosina heille on lähinnä sydän/verisuonitauteja, pään pitäisi toimia olosuhteisiin nähden ok. Eivät vaan juo tarpeeksi! Ovat jo uupuneita, eivätkä jaksa tehdä normaaleja juttujaan.

Ei kukaan jaksa tehdä nyt mitään, kunhan oleskelee.

Meillä toimii seuraavat:
- vetoa johonkin yleisesti viisaaseen, uutisissa sanottiin
- sano selvät määrät, puoli litraa kun lämpöä on yli 23 astetta (litra olisi parempi, mutta puoli on parempi kuin ei mitään)
- hanki jotain erilaista juotavaa, vichyvesipullo

Ikinä ei minua uskottaisi, tulisi vain hirveä kina. Mutta kun esitän, että olen lukenut tai kuullut jostain ja juuri tämän verran pitäisi juoda, juuri tätä, niin siihen on viisaan vanhemmankaan paha mitään sanoa. Ja tämä tulee juotua lisänä, kun eivät siitä vanhasta kahvi- tai mehumäärästä kuitenkaan luovu.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007

Nestelistaanhan luetaan nautituksi nesteeksi myös ruuasta saadut, tosin niitä on vaikea laskea tarkkaan. eli vanhustenkin pitäisi syödä keittoruokia ja kiisseleitä helteellä. Mutta vaikka miten olisi vanha, niin pitäisi ihmisen itse huolehtia riittävästä nesteen saannista. On se nyt paljon miellyttävämpääkin juoda suun kautta kun ottaa se neste tiputuksena suoneen.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
dot4
Mutta vaikka miten olisi vanha, niin pitäisi ihmisen itse huolehtia riittävästä nesteen saannista.

Osalla vanhuksista häviää janon tunne ja he kuvittelevat saavansa tarpeeksi nestettettä lähes juomatta. Siksi juomisesta pitää pitää kirjaa tai mitata päivässä juotava neste kannuun tai pulloon. Samoin toisilta häviää näläntunne ja siksi on aliravittuja vanhuksia, jotka itse hoitavat syömisensä. Et kai luule, että joku omasta halustaan huolehtii jonkun vanhuksen juomisesta? Minä ainakin kaipaan aikoja jolloin äitini soitti ja kysyi minun vointia. Luulisi, että riittää, kun huolehtii omista lapsista ja vähän muiden, mutta ei. Myös omat vanhemmat ja muidenkin tarvitsevat jossain vaiheessa huolenpitoa, vaikka ihan täyspäisiä olisivatkin.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Itselläni on jatkuva nestehukka ja aliravitsemus kun olen vähän tottunut pienestä pitäen syömään ja juomaan. Se ei kuitenkaan niin haittaa, koska ennen janontunteen menetystä tulee jano.

Yleensä juon vasta iltasella ja päivisin kahvia. Ruokaakin tulee vedettyä vasta iltasella.
Litra varmaan tulee päivässä juotua ja sekin niin, ettei kaikki neste pääse imeytymään kunnolla, vaan suodattuu suoraan läpi.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007
Wiisas
dot4
Mutta vaikka miten olisi vanha, niin pitäisi ihmisen itse huolehtia riittävästä nesteen saannista.

Et kai luule, että joku omasta halustaan huolehtii jonkun vanhuksen juomisesta? Minä ainakin kaipaan aikoja jolloin äitini soitti ja kysyi minun vointia. Luulisi, että riittää, kun huolehtii omista lapsista ja vähän muiden, mutta ei. Myös omat vanhemmat ja muidenkin tarvitsevat jossain vaiheessa huolenpitoa, vaikka ihan täyspäisiä olisivatkin.

Hyvä on, olet oikeassa.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Nyt nämä pöljät on lopettaneet säännöllisen syömisenkin, kun eivät jaksa sängystä nousta usean viikon nestehukan jälkeen. Koittavat vissiin testata, voiko Pyhällä hengellä elää.

Kahvi sentään vielä maittaa.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Uusimmat

Suosituimmat