Jumiutunut jarrusatula

Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

onko kuinka moni kokeillut rasvaprässillä aukoa jumiutuneet jarrusatulat?

tässä pohdin että rasvaprässillä saa aikaan muistaakseni n. 16kg/cm2 paineen mutta paljon mahtaa olla jarrujärjestelmän paine? männät eivät nimittäin liikkuneet polkaisun voimasta minnekkään suuntaan. pitääkö epäilyni kutinsa että jarrujärjestelmän paine on yleensä alle 10kg/cm2?

uudet satulat maksavat reilun 100 euroa kun taas männät ja tiivisteet sen 15 euroa per puoli. hyllyssä olisi muutama jumiutunut satula jotka voisi laittaa liikenteeseen jos ne saisi vain toimimaan.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Ei riitä tuollainen paine mitenkään. Muutama kymmenen baria normaalisti ja maksimissaan toista sataa.

Voihan niitä elvytellä vaikka miten, lämpö usein auttaa, mutta arkun hinnalla saa aikamoisen kasan jarrusatuloita normiautoon.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

tarkoitat arkun hinnalla mitä?

kunnostettuja satuloita nuo 100 euroa maksavat ovat myös mutta joku muu ottaa samasta työstä palkkansa välistä.

edit: näytti ajatuksissa menneen aloitus viestissä taas määreet väärin. prässi 16kg/mm2 ja jarrujärjestelmässä 10kg/mm2

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti
tarkoitat arkun hinnalla mitä?

kunnostettuja satuloita nuo 100 euroa maksavat ovat myös mutta joku muu ottaa samasta työstä palkkansa välistä.


Ruumisarkkua tarkoitan, kallita ovat. Mihin vehkeeseen jarrusatula maksaa 100€?

No, itse olen vain sitä mieltä, että jarrujen, ohjauksen ja pyöräntuennan osissa ei pihistellä, lähes kaiken muun kanssa voi sitten kikkailla.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

kaikki satulat mitkä maksaa alle 100 euroa on vanhaa mutta kunnostettuja.

esim. zetoriin menee karvan yli 120 euroa kunnostettuun satulaan ja korjaus sarja oli muistaakseni 25 euroa.

en kuitenkaan vieläkään ymmärrä viittausta arkkuun sillä liikenteessä on monia muitakin muuttujia kuin jarrut.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti
kaikki satulat mitkä maksaa alle 100 euroa on vanhaa mutta kunnostettuja.

esim. zetoriin menee karvan yli 120 euroa kunnostettuun satulaan ja korjaus sarja oli muistaakseni 25 euroa.


Ei helkutti, viimeksi, kun ostin satulat, maksoi jotain 25€. No riippuu varmaan laitteesta.

Kokeile lämmittää, se usein auttaa.

Joo, siis itse lähden siitä, että ajoneuvo tulee olla aina hallittavissa. Olisi aika ilkeä tilanne, jos hätäjarrutuksessa tuntuisi vain äkkinykäys ja sitten ei jarruja. Tai ei ohjausta.

Vierailija
sinnipirtti
koska olet viimeksi vaihtanut jarrunesteet? nehän pitäisi vaihtaa parin vuoden välein.

Ööh, ei nyt ihan heti tule mieleen. Nyt taitaa muuten olla ensimmäistä kertaa sellainen auto, johon tuo on syytä tehdäkin. Olen lukenut, että muuten saattaa tulla ongelmia ABS:n kanssa.

Maksaapa nuo, täytyy myöntää. Silti ovat turvallisuustekijöitä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Ei ne sen turvattomampia ole oli ne sitten itse korjattu tai joku muu korjaisi ne.

Autoissa on siksi pakollisena kaksipiirijärjestelmä että edes kaksi kitkapintaa jarruttaisi ja on aika epätodennäköistä että molemmista piireistä korkkaisi letku tai sitten sylinteri.

Liekkö sitten kaksipiirijärjestelmä tullut pakolliseksi joskus 70 luvun alussa tai puolivälissä.

Tuossa muistelin että jarruletkujen maksimi paine mahtoi standartien mukaan olla 230 baaria. Tämähän tarkoittaa siis karvan alle 240kg painetta cm3 kohti maksimissaan. Tietyllä polkasuvoimalla pitäisi saada lähes 6 metrin hidastuvuus sekunnissa. Polkaisuvoima oli aika lähellä 50kg jollen sitä väärin muista.

Tässä valossa rasvaprässillä pitäisi männät saada liikkeelle kohtuu kivuttomasti ja ennen kaikkea liittäminen on helppoa sillä satuloihin menee yleensä m10 tai m11 kierre joita käytetään myös rasvanipoissa. Jos männät eivät lähde liikkumaan niin satula räjähtää kirjaimellisesti.

toisen polven pilkkuvirhe

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007

Aloitusotsikossa puhutaan jumiutuneesta jarrusatulasta, mutta taitaa sittenkin olla kysymys jumiutuneesta männästä jarrusylinterissä. Hieman kaksi eri asiaa. Jarrusatulat liikkuvat toistensa suhteen liukutappien varassa.

Mutta sopiva nippa jarrusylinteriin ja ilmakompressorista siihen ilmaa. Tulee jo sellainen paine, että pitäis männän lähteä, jos on lähteäkseen. Sitä ennen voi jo irroitella työntämällä mäntää sisään ruuvipuristimella.

Vierailija

On vähän paineet sekaisin tässä ketjussa. 10kg/cm2 = n. 10bar = 1MPa. 10kg/mm2 = n.1000bar = 100MPa. Jälkimmäinen on jo pirusti. Kyllähän 1600baria jo jotain liikettä saa aikaan, jos sellaisen rasvaprässistä saa. Jotain lähtee johonkin suuntaan.

Paineilmakompurasta saa n.7barin paineen. Jarruvoimat vaatii tosiaan vähän enemmän ihan normaalikäytössäkin.

Vierailija

Vuosia sitten olen umpijumineet satulat rasvaprässillä irroittanut ja lähtivät kyllä aika helposti. Suurin ongelma kaksimäntäisessä satulassa oli saada molemmat männät irti suht tasapuolisesti.

Ongelma piileekin siinä, että usein männät ovat jo pilalalla siinä vaiheessa kun satula on jo näin jumissa ja koko homma on melko turhaa, ellet satu saamaan uusia mäntiä. Männissä on kromipinnoite ja jos ruoste pääsee kimppuun menee mäntä usein niin pilalle, että luvassa on uusia jumeja lyhyessäkin ajassa.

Vierailija

Liruta se täyteen nestettä ja liitä liikkuvaan satulaan ja se ruuvipenkkiin. Suojaudu ja ala vääntää. Joku poksuu varmasti.
Pullotunkkikin käy hyvin jos saa ne johonkin väliin.

Vierailija

Omien kokemusten perusteella se rasvaprässi on kaikista toimivin keino ollut. Paineilmalla ei edes ole hievahtaneet ne männät, jotka rasvaprässillä irtosivat samantien.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

mäntiä on tullut vaihdettua aikaisemminkin sylintereihin sekä satuloihin, kuitenkin ne on saatu liikkeelle hepposemmin. tiedä sitten mikä nuiden jumiuttuneiden kohtalo on, sillä männät tuppaavat olemaan korroosion puhkomia pinnoitteeltaan jolloin pelkkä hietapaperi ruosteenpoistoon ja stefojen vaihto ei riitä.

tuo rasvaprässi tuli vain mieleen kun sillä saa nuo jumissa olevat moottorit hyvin liikkeelle.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat