Osuuskunta tai joku muu järjestelmä mikä hoitaa laskutuksen

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Onko suomessa sellaista firmaa mikä hoitaa laskutuksen ja muut kulut niin voi toimia "yrittäjänä" lähinä kai provikat vetää välisttä mutta jos pystyy ulkoistaan kaikki epäoleellisen niin se on hyvä.

Jos esimerkiksi meen maalaan naapurin taloa, niin miten voin laillisesti laskuttaa sitä ja maksaa kulut ja verot. sun muut. ????.

Talkoota en viitti tehä.

Kommentit (12)

Vierailija
tiäremiäs
Onko suomessa sellaista firmaa mikä hoitaa laskutuksen ja muut kulut niin voi toimia "yrittäjänä" lähinä kai provikat vetää välisttä mutta jos pystyy ulkoistaan kaikki epäoleellisen niin se on hyvä.

Jos esimerkiksi meen maalaan naapurin taloa, niin miten voin laillisesti laskuttaa sitä ja maksaa kulut ja verot. sun muut. ????.

Talkoota en viitti tehä.

Eikös niitä kutsuta tilitoimistoiksi?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

On varsinaisia osuuskuntia tuohon tarkoitukseen.

Mutta voisi toimia niinkin, että sovit jonkun vuokratyöfirman kanssa asiasta. Eli sinulla on työtilaisuus valmiina ja vuokrafirma vuokraa sinut tekemään sitä työtä. Tuossa on se hyvä puoli, että vuokrafirma saa samalla tuntuman tekijään. Vuokrafirmat ottavat jonkun 15-19% provikkaa ja hoitavat työnantajavelvoitteet. Katso esim:

http://www.soluta.fi/tyonhakijoille/

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Suosittelen työkkärin ilmaista kuukauden kestävää yrittäjyyskurssia. Kysy paikallisesta toimistosta, koska kursseja järjestetään ja kuinka on tilaa. Siella opetetaan perus kirjanpito, verotuslait, eläke-/sosiaalimaksut ja apua saa myös muiden paperiasioiden kanssa. Kurssin jälkeen hankit opituilla tiedoillasi työkkärin kautta Y-tunnuksen, joka tekee sinusta yksityisyrittäjän. Y-tunnuksen luominen taitaa maksaa noin ~70e. Tämän tunnuksen ja kirjanpito-opin avulla voit hoitaa itse laskutuksen ja tehdä periaatteessa mitä töitä tahansa. Turha pelätä jos et tiedä yrittäjyydestä vielä mitään, kurssilla kerrotaan kyllä ja kysyä saa tyhmiäkin.

Itse en missään nimessä maksaisi rekryfirmalle 20% tuloista, sillä suhteellisen pienellä lisätyöllä (opetella hoitamaan laskutus itse) voi tulojaan "nostaa" (eli säästää) melko paljon. Mitään järkeä ei ole ainakaan rakentaa tulevaisuudensuunnitelmiaan välistä vetävän rekryfirman epäsäännöllisten pätkätöiden varaan.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Carcara
Mitään järkeä ei ole ainakaan rakentaa tulevaisuudensuunnitelmiaan välistä vetävän rekryfirman epäsäännöllisten pätkätöiden varaan.

22 v yrittäjävuoden jälkeen voin väittää, ettei kannata aivan helposti antaa tuomita itseään yrittäjäksi. Pienehkö provikka siitä ettei joudu sosiaaliturvaloukkuun ei ole mitään. Eli osuuskunta tai vuokrafirma. Tai sitten pimeästi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Carcara
Itse en missään nimessä maksaisi rekryfirmalle 20% tuloista, sillä suhteellisen pienellä lisätyöllä (opetella hoitamaan laskutus itse) voi tulojaan "nostaa" (eli säästää) melko paljon. Mitään järkeä ei ole ainakaan rakentaa tulevaisuudensuunnitelmiaan välistä vetävän rekryfirman epäsäännöllisten pätkätöiden varaan.

Ensinäkin tuota palkkiota tuskin maksat sinä vaan sen maksaa asiakas kun maksaa laskun, ja sinä saat sen palkan minkä olet sopinut.Tuo kate on leivottu laskutustunnin sisään ja sen maksaa asiakas kun maksaa laskun.

Toinen asia missä tuossa Carcaran kanssa olen vähän eri mieltä on tuo kirjanpidon itsetekeminen.säästäähän siinä toki rahaa muuta jos työkkörin kurssin perusteella meinaa siitä selvitä niin aika riskialtista on kyllä.Ainakin itse maksaisin vähän siitä että kirjanpidon tekee ammatilaiset joiden alaa se on, entäpä jos tulee vaikka verotarkastus jossakin vaiheessa ja kirjanpito ei täysin kunnossa olekkaan....huh huh

Vierailija
jousa

Ensinäkin tuota palkkiota tuskin maksat sinä vaan sen maksaa asiakas kun maksaa laskun, ja sinä saat sen palkan minkä olet sopinut.Tuo kate on leivottu laskutustunnin sisään ja sen maksaa asiakas kun maksaa laskun.

Työn tilaaja maksaa rekryfirman provikan, sekä lain velvoittamat työntekijästä muodostuvat lisäkulut. Käsitykseni mukaan alle 15e tuntitaksoilla asiakas maksaa rekryfirmalle noin tuplasti sen summan mitä työntekijä saa.
Jos tekee sopimukset asiakkaan kanssa suoraan itse, tulot voi helposti saada rekryfirmoista saatavia paremmiksi. Tämä siis siinä tapauksessa, että omille palveluille on yleisesti kysyntää tai tietää mihin niitä voi säännöllisesti myydä.

jousa

Ainakin itse maksaisin vähän siitä että kirjanpidon tekee ammatilaiset joiden alaa se on, entäpä jos tulee vaikka verotarkastus jossakin vaiheessa ja kirjanpito ei täysin kunnossa olekkaan....huh huh

Omankin yrityksen budjettiin voi koittaa sisällyttää ammattikirjanpitäjän palkkiot. Tosin yhden ihmisen kokoisessa yrityksessä se ei nyt aivan rakettitiedettä ole. Maksaa sitten mielummin vahingossa vähän enemmän veroja ja varmistaa virhemarginaalin etukäteen.

Mutta tylsyyksissäni näistä makuasioista vaan kiistelen. Kyllä sitä elannon saa ansaita ihan miten tykkää, kunhan ei muille harmia tee

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
jousa

...

Toinen asia missä tuossa Carcaran kanssa olen vähän eri mieltä on tuo kirjanpidon itsetekeminen.säästäähän siinä toki rahaa muuta jos työkkörin kurssin perusteella meinaa siitä selvitä niin aika riskialtista on kyllä.Ainakin itse maksaisin vähän siitä että kirjanpidon tekee ammatilaiset joiden alaa se on, entäpä jos tulee vaikka verotarkastus jossakin vaiheessa ja kirjanpito ei täysin kunnossa olekkaan....huh huh

Hyvä kirjanpito maksaa alveineen alle 200 euroa kuukaudessa pienimuotoisessa yrittämisessä. Tuosta summasta olen luopunut riemumielin. Voi olla tietysti että on käynyt säkä kirjanpitäjän kanssa. Mutta hyväähän voi aina etsiä pidempäänkin.

Yrittäjyyteen tarvittaisiin sata kertaa enemmän tutor-tyyppistä apua kuin mitään työkkärikursseja. Jos toiminnan idea on selkeästi työtilaisuuksia tuova perusammatti niin silloin kompastuskivinä ovat aivan tavalliset yrityksen pyörittämisen rutiinit. Ykkösrutiini mikä pitää hallita on kassavirta etukäteen ennustamalla. Eli rahaa tulee sovituista hommista jollain viiveellä kunhan pitää itse kiinni sopimuksista. Ja rahaa menee tasaisen tappavasti kaikkeen pakolliseen. Minulla kassavirta on ennakoitu vuosi eteenpäin. Siellä ei ole ylläreitä menopuolella. Ennakointivälineenä on Excel-taulukko kolmella laskentasarakkeella. Eli varat ja tulot, menot ja kumuloituva summa edellisistä. Kumuloituva summa täytyy pitää riittävän pitkälle eteenpäin plussamerkkisenä. Ainakin niin pitkälle että saa nukutuksi hyvin. Taulukon rivit järjestyvät alekkain tapahtumapäivämäärän mukaan tietenkin. Siinä koko juttu.

Tuollainen yksittäisiin tapahtumiin perustuva kassavirtaennuste on oikeasti budjetti, mutta monin verroin havainnollisempi. Se on reaaliaikainen liukuva budjetti. Yritystä varten voi harjoitella tekemällä yksityistaloudestaan tuollaisen budjetin. Minulla rivejä on 270 kpl yrityspuolella ja jonkin verran vähemmän yksityispuolella. Eli alle yksi tapahtuma päivää kohti keskimäärin hallittavaksi. Laskentataulukon avaan aina kun on jotain muutosta tiedossa siihen eli ainakin arkipäivisin kerran tai useammin.

Uusimmat

Suosituimmat