Todellinen ilmastoteko: Boeing 787 yli Atlantin !

Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

(klikkaa kuvaa suurentaaksesi)

Kun Wanha Eurooppa näpertelee turhien direktiiviensä kanssa ja Ilmatieteen laitos meillä pelottelee ilmastonmuutoksella parin hellepäivän takia (Argentiinassa sataa lunta ja on -15 astetta C),tekevät jenkit todellisia toimia asiassa ! Boeingin 20% vähemmän polttoainetta kuluttava, suurelta osin komposiittirakenteinen B787 teki ensilentonsa Atlantin yli ensi viikon Farnborough´in ilmailunäytökseen Englantiin,jonne kirjoittajakin usean vuoden tauon (toki Pariisin Air Show´ssa on käyty säännöllisesti jo parinkymmenen vuoden ajan)jälkeen suunnittelee menoa. Säännölliseen reittiliikenteeseen kone tullee loppuvuodesta japanilaisen Nipponin väreissä.

Muistan kun B787 aikoinaan ensiesiteltiin (nyt on kolmella koneella tehdyt testilennot ohi) Seattlessa ja koko maailman johtava lehdistö oli paikalla,mitä teki Helsingin Sanomien Yhdysvaltain kirjeenvaihtaja? Luuhasi kolme vuotta (3v) hirmumyrsky "Katriinan" jälkeen New Orleansin homoslummeissa etsimässä neekeriä,joka olisi sanonut pahan sanan George W. Bushista !

(Onko muuten totta uutinen,jonka mukaan Suomi antoi NASA:lle miinusmerkkiset lämpötilalukemat plusmerkkisinä?)

EDIT: Kuinka muuten saan kuvan suurena tähän foorumiin? Imageschack antaa vain thumbnailin tai linkin?

Sivut

Kommentit (25)

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

OT
(jos mahdollista tuon aloituksen jälkeen.)

Oon mietinyt, että laiva olisi taloudellisin ja edullisin kulkupeli rapakon yli. Vieläkö on henkilölinjaliikennettä Eurooppa-USA? Hiukan kiinnostaisi kokeilla.

Ei vihreyden vuoksi, vaan ihan muuten vaan.

-[img]kuvanosoite[/img]- viivat vekeen.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija
Pacanus Rusticanus
Vieläkö on henkilölinjaliikennettä Eurooppa-USA?



Ei ole säännöllistä reittilinjaliikennettä.

Joudut turvautumaan johonkin risteilyalukseen, joka sattuu ylittämään Atlantin - tai sitten rahtilaivaan. Jotkut niistä ottavat matkustajia.

Vierailija

Tuossa uudesta koneesta näin komposiiteista jotain ymmärtävänä mietityttää tuo rungon rakenne,jos olen oikein ymmärtäny on koko runko hiilikuitu/epoksi rakennetta,että millaiset testit ja varmistukset laadun varmistukseen on tehty että runko on "oikein" tehty,on mun mielestä virhe mahdollisuuksia "miljoona" enemmän kuin perinteinen leikkaa/niittaa alumiini rakenteissa,tai sit kaikki ei ole yhtä toheloita lammareita kun meitsi....

Vierailija
jees
Röngtenillä näkee materiaaliheikkoudet myös hiilikuidista.

Kestävempää se on kuin alumiini satavarmasti ja kohtapuoliin näinä keinottelun aikoina kaiken lisäksi halvempaakin.




Mitenkähän mahtaa onnistua hiilikuidun korjaaminen? UV-kesto? Väsyykö vanhetessaan kuten metallit?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
hOx
jees
Röngtenillä näkee materiaaliheikkoudet myös hiilikuidista.

Kestävempää se on kuin alumiini satavarmasti ja kohtapuoliin näinä keinottelun aikoina kaiken lisäksi halvempaakin.




Mitenkähän mahtaa onnistua hiilikuidun korjaaminen? UV-kesto? Väsyykö vanhetessaan kuten metallit?



Onhan sitä jo pitkään käytetty avaruudessakin.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

B787:ssa toisin kuin (tulevassa) A350 EWB:ssa on runko tehty isoina komposiittiblokkeina. Boeing perustelee sitä lujuudella, Airbus omaansa halvemmalla korjauksella. Japanissa tehtävä siipi meni kai uusiksi,ei ollut alkuun riittävän luja. Titaaniniittejä tarvitaan paljon. Koneen kasaaminen on todellinen logistiikan ihme ja laajalle levitetyn alihankinnan täytyy toimia hyvin, kone kootaan kolmessa päivässä, lähes uskomaton suoritus !

Tuosta komposiitin ikääntymisestä minullakin on jonniinmoisena kemistinä (no,on ihan suomalainen paperi ) omia epäilyksiäni, kun katsotaan olosuhteita, yläilmakehän otsoni
on tehokas kemiallisten sidosten purkaja jne. Mutta, uskoakseni (toivoakseni,lennän minäkin säännöllisesti noilla, seuraavan kerran syyskuussa A-340:lla yli rapakon) nuo ongelmat on ratkaistu. Mielessä kummittelee se ensimmäisen polven A300, joka väärän ohjausliikkeen johdosta meni kerralla päreiksi Bronxin yllä ... eikä syytä viimekesäisen Rion koneen tuhoonkaan ole selvitetty (paitsi ettei se hajonnut ilmassa, se tiedetään).

Vierailija
Hannu Tanskanen
Ilmatieteen laitos meillä pelottelee ilmastonmuutoksella parin hellepäivän takia (Argentiinassa sataa lunta ja on -15 astetta C)



Pannu Hanskanen hyvä, maapallo on pyöreä, kuten ilmapallo. Maapallon tukivoima kohdistaa naruun nousevan kiihtyvyysvektorin, jonka vuoksi maapallo pyörii kallellaan. Tämä ei suinkaan johdu ilmasta tai ilmastosta, koska olet selkeästi kieltänyt ilmaston olemassaolon. Eihän auton kiihdyttäminen voi mitenkään synnyttää ilmastonmuutosta auton takaosaan!

Joka tapauksessa Argentiina on pallon eteläpuolella. Siellä kuuluukin olla tällä hetkellä talvi. Yllättävä tieto, eikö?

Vierailija
Hannu Tanskanen

... ,mitä teki Helsingin Sanomien Yhdysvaltain kirjeenvaihtaja? Luuhasi kolme vuotta (3v) hirmumyrsky "Katriinan" jälkeen New Orleansin homoslummeissa etsimässä neekeriä,joka olisi sanonut pahan sanan George W. Bushista !




Tässä on ainesta klassikoksi.

Vierailija

ALOHA AIRLINES, FLIGHT 243
BOEING 737-200, N7371I,
NEAR MAUI, HAWAII
APRIL 28, 1988

Ultraharvinainen tilanne alumiinirungoissa josta voi tulla viikottainen uutinen hiilikompokaudella. Tiedättehän ne formulat joista paukkuu osaa irti vauhdissa.

Vierailija

"Titaaniniittejä tarvitaan paljon."
Hiilikuitu ja titaani ei hyvä yhdistelmä,mutta toimii tietenkin jo titaani eristetään hiilikuidusta

"Tiedättehän ne formulat joista paukkuu osaa irti vauhdissa."
Yleensä niitä hiilikuitu osia lentelee kolareiden ja kosketusten johdosta,ei niinkään vauhdista

Mitäköhän komposiitti rakenteet tykkää salamoista?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
MITÄ?
"Titaaniniittejä tarvitaan paljon."
Hiilikuitu ja titaani ei hyvä yhdistelmä,mutta toimii tietenkin jo titaani eristetään hiilikuidusta

"Tiedättehän ne formulat joista paukkuu osaa irti vauhdissa."
Yleensä niitä hiilikuitu osia lentelee kolareiden ja kosketusten johdosta,ei niinkään vauhdista

Mitäköhän komposiitti rakenteet tykkää salamoista?




-Hiilikuitu ja titaani on hyvä yhdistelmä; korroosiota ei esiinny.
-Komposiittirakenteet eivät tykkää salamoista, minkä vuoksi pinnalla on esimerkiksi pronssiverkko tms.

Vierailija
Denzil Dexter
MITÄ?
"Titaaniniittejä tarvitaan paljon."
Hiilikuitu ja titaani ei hyvä yhdistelmä,mutta toimii tietenkin jo titaani eristetään hiilikuidusta

"Tiedättehän ne formulat joista paukkuu osaa irti vauhdissa."
Yleensä niitä hiilikuitu osia lentelee kolareiden ja kosketusten johdosta,ei niinkään vauhdista

Mitäköhän komposiitti rakenteet tykkää salamoista?




-Hiilikuitu ja titaani on hyvä yhdistelmä; korroosiota ei esiinny.
-Komposiittirakenteet eivät tykkää salamoista, minkä vuoksi pinnalla on esimerkiksi pronssiverkko tms.



F1:n komposiitti osat on suuniteltu pitkälle eri kriteereillä kun lentokone osat,F1:n lentokonesuunnittelian kynästä lähtöisin olis varmaan aika heaevy kilpuriksi,F1:n suunnittelian suunnittelemaa lentokonetta en uskalla edes ajatella.....
Komposiitit on aika "helppoja" korjattavia alsa rakenteisiin verrattuna,alumiini rakenteitten paikkaaminen perinteisesti niittaamalla on varsinaista "särön alkujen" moninkertaistamista,mitä taas komposiittien liima paikoissa ei juurikaan tule...
Salamasuoja verkko osan pinnassa,ne mitä omin silmin olen nähnyt,on olleet alumiini verkkoa,muita pinta matskuja en ole tavannut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat