Mikä tekee teevee-sarjasta klassikon?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin. Elokuvista, kirjoista tai musiikista olisi helpompi ehkä keskustella, koska niissä käsite 'klassikko' on niitattu jo aika moneen nimikkeeseen. Miksei myös maalaus- ja muissa perinteisemmissä taiteissa.

Mutta telkkari. Bongasin YLEn sivuilta puffin ohjelmaan jossa puidaan aihetta. Löytyy täältä. Televisio on suhteellisen nuori media, voiko jokin sarja olla jo klassikko? Peyton Place? Columbo? Ensin mainittua en muista muutenkuin saippuasarjojen äitinä, mutta Columboa katsoin ja muutama tuotantokausi on DVD:lläkin kotona.

Ihmettelen vähän tuolla linkin takana tuota listausta. Kaikki ehdokkaat ovat suhteellisen uusia sarjoja, enkä ymmärrä ihan, mitä esimerkiksi Breaking Bad tai Teho-osasto tekevät siellä. Pennejä taivaasta on jo parempi vaihtoehto, sillä minusta klassikon status pitää muodostua ajan myötä. Ja se Columbokin voisi olla siellä.

edit: typo

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija
tietää
Auf Wiedersehen Pet 1 - halpatuotantosarja on aikansa klassikko tehdessään huumoriväritteisen poliittisen ajankuvan tatcherismin ajasta englannissa vaikka näennäisesti sijoittui saksaan.
http://www.youtube.com/watch?v=2FS0YrTHaEI OZ hiiltyy

Ajankuva onkin tärkeä osa sarjaa, mikäli sitä haluaa katsoa uudelleen ja uudelleen. Juonikin on jossain tapauksissa toisarvoinen siihen verrattuna.

Vierailija

Amerikkalaiset pitävät "kulttuurista kosketuspintaa" (cultural impact) merkittävänä tekijänä, esimerkiksi Yhdysvaltojen yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä sarjoista, Seinfeld, koetaan ehkäpä "vaikutusvaltaisimmaksi" sarjaksi television historiassa.

http://www.123helpme.com/preview.asp?id=20234

http://www.americanheritage.com/enterta ... avid.shtml

Jerry Seinfeld's television sitcom, "Seinfeld," which went off the air in 1999, is still one of the most culturally pertinent shows today. The show dealt with little nuances of American society. A puffy shirt, for example, could be the main subject for an entire show. This show, which was derived from Jerry Seinfeld's observational humor, was voted as the "Greatest Show of All Time" by TV Guide in 2002. According to the show's official website, the ratings for the syndicated version of Seinfeld are ahead of many of the current primetime comedies.

---

Its demise was a national event, and everyone from The New York Times to National Review weighed in on its cultural impact.




Charlie Rosen ohjelmassa keskustelua show'n suosiosta/vaikutuksesta:

A discussion about the "Seinfeld" legacy

http://www.charlierose.com/view/interview/4945

Bill Carter: New York Times
Bruce Handy: Time Magazine
Mary Kaye Schilling: Entertaiment Weekly
Steve Reddicliffe: TV Guide

Mary Kaye Schilling: ...we're talking about people who really hate each other, on some level...

Bill Carter: ... the show is only about comedy... it was never about anything else... it was never about those other things that get stuck in sitcoms.. and occasionally make turn your stomach because characters are so fake and false (hugging)...

Bruce Handy: ...at the same time there's truth in it too.. I think that in all friendships there's a certain, mmm.. undercurrent.. distaste or distrust.. that's just human nature.. you don't see that, mmm, in other, mmm, in television...

Bill Carter: ...characters say those things that every people think about, but never say outloud, but they say.. Jerry says something to George, it's just devastating, but they go on cos' they're Friends...

Mary Kaye Schilling: ... it's this perpetual child - thing, Jerry never grows up, there's no kids.. it's all hedonistic

Steven Reddicliffe: ... yes, there are these universal truths that aren't very flattering, but they are very funny.

---

Yahoo! answers

Resolved Question:

What was Seinfeld's impact on the US and life in america?

Best Answer

Seinfeld taught me that cleavage is like the sun. You don't stare at it, you take a quick glance and look away.

Vierailija

Meillä täällä ei ole koskaan ollutkaan kovinkaan "merkittävää" tv-sarjaa, jonka päättymisestä koko valtakunnan media olisi ollut kiinnostunut. Huumorinkin saralla Suomessa on tietenkin arvostettu "ääliöhuumoria", jolla ei olla kovinkaan syvälle "kansakunnan" sisimpään olla päästy. Kummeli(t), Spede ja kumppanit toki omassa sarjassaan pärjäävät hyvin, mutta nämä pinnalliset pelkkiä "semitodellisia" hahmoja sisältävät sarjat ovat jääneet korkeintaan "kansan" omiksi joiden "arvo" lasketaan pelkästään näistä lainattujen välikommenttien muodossa. Miksi Suomessa huumori on pinnallista kaukana todellisesta elämästä (kun joku on kuin Kummelista niin hän on erittäin poikkeava ja erikoinen 'hahmo'), siksikö, että Suomessa itseironia 'kansantunnollista" syistä lyhyeksi jäänyt? Meillä ei pilkata itseä vaan pelkästään muita. Joutsenmerkki.

Vierailija
logo
Amerikkalaiset pitävät "kulttuurista kosketuspintaa" (cultural impact) merkittävänä tekijänä, esimerkiksi Yhdysvaltojen yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä sarjoista, Seinfeld, koetaan ehkäpä "vaikutusvaltaisimmaksi" sarjaksi television historiassa.

http://www.123helpme.com/preview.asp?id=20234

http://www.americanheritage.com/enterta ... avid.shtml

Jerry Seinfeld's television sitcom, "Seinfeld," which went off the air in 1999, is still one of the most culturally pertinent shows today. The show dealt with little nuances of American society. A puffy shirt, for example, could be the main subject for an entire show. This show, which was derived from Jerry Seinfeld's observational humor, was voted as the "Greatest Show of All Time" by TV Guide in 2002. According to the show's official website, the ratings for the syndicated version of Seinfeld are ahead of many of the current primetime comedies.

---

Its demise was a national event, and everyone from The New York Times to National Review weighed in on its cultural impact.




Charlie Rosen ohjelmassa keskustelua show'n suosiosta/vaikutuksesta:

A discussion about the "Seinfeld" legacy

http://www.charlierose.com/view/interview/4945

Bill Carter: New York Times
Bruce Handy: Time Magazine
Mary Kaye Schilling: Entertaiment Weekly
Steve Reddicliffe: TV Guide

Mary Kaye Schilling: ...we're talking about people who really hate each other, on some level...

Bill Carter: ... the show is only about comedy... it was never about anything else... it was never about those other things that get stuck in sitcoms.. and occasionally make turn your stomach because characters are so fake and false (hugging)...

Bruce Handy: ...at the same time there's truth in it too.. I think that in all friendships there's a certain, mmm.. undercurrent.. distaste or distrust.. that's just human nature.. you don't see that, mmm, in other, mmm, in television...

Bill Carter: ...characters say those things that every people think about, but never say outloud, but they say.. Jerry says something to George, it's just devastating, but they go on cos' they're Friends...

Mary Kaye Schilling: ... it's this perpetual child - thing, Jerry never grows up, there's no kids.. it's all hedonistic

Steven Reddicliffe: ... yes, there are these universal truths that aren't very flattering, but they are very funny.

---

Yahoo! answers

Resolved Question:

What was Seinfeld's impact on the US and life in america?

Best Answer

Seinfeld taught me that cleavage is like the sun. You don't stare at it, you take a quick glance and look away.


Mutta tekeekö tuo Seinfeldistä vielä klassikkoa? Jollain lailla se epäilemättä on merkittävä, ainakin amerikkalaisille. Riittääkö se meille suomalaisille?

Itse olen pitänyt Seinfeldiä aina jollain lailla sisäänpäinlämpiävänä.

Vierailija

Oliko kyse siitä, mikä on klassikko missäkin, Baywatch kai tavallaan voidaan sitten laskea maailmanlaajuiseksi klassikoksi sen takia että se on maailman esitetyin/ levinnein sarja. Laadullisesti sarja kyllä ei pärjää monille 'kärkipään' sarjoille. Simpsonit kuuluu kyllä varmasti tuohon kastiin, on ihmeellistä miten tuon jutun kuin noin muutenkin saa sen kuvan että sarjan pitää olla lähes poikkeuksetta draama saadakseen 'klassikon' leiman, Frasier on yksi tilannekomedia ja vieläpä ihan kelpo sellainen, mutta mielestäni se ei yllä lähellekään Seinfeldia.

Voiko amerikkalaisuutta sivuttaa kuitenkaan, kun kerran 12 valitusta sarjasta 8 on amerikkalaista alkuperää, ja kaikki eivät ole yltäneet Suomessa edes kovin katsotuiksi, kuten ei yltänyt Seinfeldikaan. Valintakriteerit ovat kuitenkin vain valitsijan tiedossa, joten sinällään turha aloittaa valittamista siitä. Mutta vielä:

Seinfeld on yksi maailman tunnetuimpia ja suosituimpia tv-sarjoja. Monet lehdet ovat äänestäneet sen maailman parhaaksi televisiosarjaksi tai ainakin aivan kärkipäähän.

---

A critical favorite, commercial blockbuster and cultural phenomenon, the show led the Nielsen ratings in its sixth and ninth seasons and finished among the top two (along with NBC's ER) every year from 1994 to 1998, and is now often cited as the greatest television series ever made. In 2002, TV Guide named Seinfeld as the greatest television program of all time.In 2008, Entertainment Weekly ranked Seinfeld as the third best show of the last 25 years, behind The Sopranos and The Simpsons.

The show stood apart from other group sitcoms of the time, in that the principal characters would never learn their moral lessons throughout the seasons. In effect, they were indifferent to the outside world and can be callous towards their guest characters and relatives, indeed sometimes to each other; a mantra of the show's producers was: "No hugging, no learning. There were also very few happy endings, except when they came at somebody else's expense. More often, situations resolved with characters getting a justly deserved "comeuppance."

Seinfeld violated several conventions of mainstream television. The show, often described as about "nothing", became the first television series since Monty Python's Flying Circus to be widely described as postmodern.Several elements of Seinfeld fit in with a postmodern interpretation. The show is typically driven by humor interspersed with superficial conflict and characters with strange dispositions. Many episodes revolved around the characters becoming involved in the lives of others to typically disastrous results. However, regardless of the damage they caused, they never gained anything from the experience and continued to be selfish, egocentric people. Unlike most sitcoms, there are no moments of pathos; the audience is never made to feel sorry for any of the characters. Even Susan's death in the series elicits no genuine emotions from anyone in the show.

Vierailija
logo
Oliko kyse siitä, mikä on klassikko missäkin, Baywatch kai tavallaan voidaan sitten laskea maailmanlaajuiseksi klassikoksi sen takia että se on maailman esitetyin/ levinnein sarja. Laadullisesti sarja kyllä ei pärjää monille 'kärkipään' sarjoille. Simpsonit kuuluu kyllä varmasti tuohon kastiin, on ihmeellistä miten tuon jutun kuin noin muutenkin saa sen kuvan että sarjan pitää olla lähes poikkeuksetta draama saadakseen 'klassikon' leiman, Frasier on yksi tilannekomedia ja vieläpä ihan kelpo sellainen, mutta mielestäni se ei yllä lähellekään Seinfeldia.

Jos minulta kysyt, voluumilla ei voi korvata laatua. Minusta klassikkoudessa on kyse juuri laadusta, jonkin sorttisesta. Mutta esimerkiksi South Parkistakin voisi jollain kierolla tavalla tulla jonkunlainen klassikko joskus. Se kuvaa ainakin aikaansa yhdestä perspektiivistä.

Vierailija
Taivaantallaaja
logo
Oliko kyse siitä, mikä on klassikko missäkin, Baywatch kai tavallaan voidaan sitten laskea maailmanlaajuiseksi klassikoksi sen takia että se on maailman esitetyin/ levinnein sarja. Laadullisesti sarja kyllä ei pärjää monille 'kärkipään' sarjoille. Simpsonit kuuluu kyllä varmasti tuohon kastiin, on ihmeellistä miten tuon jutun kuin noin muutenkin saa sen kuvan että sarjan pitää olla lähes poikkeuksetta draama saadakseen 'klassikon' leiman, Frasier on yksi tilannekomedia ja vieläpä ihan kelpo sellainen, mutta mielestäni se ei yllä lähellekään Seinfeldia.

Jos minulta kysyt, voluumilla ei voi korvata laatua. Minusta klassikkoudessa on kyse juuri laadusta, jonkin sorttisesta. Mutta esimerkiksi South Parkistakin voisi jollain kierolla tavalla tulla jonkunlainen klassikko joskus. Se kuvaa ainakin aikaansa yhdestä perspektiivistä.



Näistä uusista klassikoista mistä aikaisemmin oli puhe, Breaking Bad, liene ensimmäinen, mikä käsittelee sitä miten ihminen käyttäytyy saadessaan tietää olevansa parantumattomasti sairas, asia, jota varmaan jokainen on ajatellut. Pari jaksoa nähneenä pidin/pidän sarjaa keskivertoa parempana, mutta sekin sortuu ilmeisesti lopultakin kuvaamaan vain perinteistä 'rikollis/BCGC(badcop-goodcop)- sceneä', joten vaikuttaa siltä, että sarjan lupaus ei toteudu ja veikeän alun jälkeen taantuu melko ilmeettömäksi bulkkisarjaksi.

No joo, SP oli tavallaan ihan jees, mutta kuului itselleni sarjaan 'näitä katsot jos olet seurassa, joka seuraa tätä' eli menetteli, mutta itsekseni en muista katsoneeni yhtään jaksoa.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Seinfeld oli paremman puoleinen sarja, mutta ylemmyydestä en tiä. En välitä noista sarjoista, joissa on nauru-ääniraita. Onkohan DVD-julkaisuissa mahdollista katsoa jaksot ilman sitä?

Kramer on hauska hahmo. http://www.youtube.com/watch?v=W5CdqV0WDac

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat