Islam vs. kristinusko - yhdistävät tekijät

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vastauksena tolkuttoman monelle ketjulle, joissa islamin-uskoiset ja kristityt haukkuvat toisensa alimpaan helvettiin, NYT KETJU JOSSA VOITTE KERTOA MISSÄ OLETTE SAMAA MIELTÄ.

Itsehän olen agnostikko (ja aika usein ehkä jopa ylikriittinenkin kummankin uskonnon edustajia kohtaan.. usein vain, oletettavasti ainakin, ne uskontojen pahimmat edustajat ja lahkot pistävät näkemään punaista). Yllättäkää minut iloisesti löytämällä jotain hyvääkin sanomista toisista tai esittäkää ainakin arvailuja siitä, missä asioissa edes mahdollisesti voisitte olla samaa mieltä.

Kommentit (10)

Vierailija

Tai jos toisen puolen käsityksistä/uskomuksista ei ole aivan varma, NIIN KYSYKÄÄ IHMEESSÄ (toinen toisiltanne, älkää minulta ). Vuoropuhelua kiitos ja vaihteeksi positiivisessa hengessä. Kyllä se siitä, kun vähän pistää yritystä. Voi auttaa tutustumaan omaankin uskontoonsa toisesta puhumattakaan, koska en ainakaan oleta että edes suurin osa uskovaisista on lukenut omaakaan pyhää kirjaansa alusta loppuun ja hyvin harvat jonkun toisen uskonnon pyhää kirjaa. Ja ottaen huomioon että kaikki uskontonne suuntaukset yhteen laskettuna teitä on kumpiakin aivan törkeän paljon (kristittyjä päälle 2 miljardia ja islamilaisia about 1,3 miljardia), niin olisihan se suotavaa, että jotain yhteistä löytyisi ihan mielipiteiden ja uskomusten puolelta.

Koska käsittääkseni kummatkin uskonnot ovat ainakin kannattajiensa mielestä hyvin rauhallisia, niin sen pohjaltahan tekstiäkin tulisi tulla enemmänkin kuin vain muutama viesti. Katsomalla muita ketjuja huomaa, että negatiivisia käsityksiä toisesta uskonnosta/uskovaisista ainakin löytyy.... ne eivät vain taida johtaa mihinkään konkreettiseen "hyvään" eli vaihtakaamme lähestymistapaa (tämä ketju on yksi testi siitä onko se teille mahdollista ja kuinka helppoa).

Olisin oikeasti kiinnostunut kuulemaan uskovaisten omia mielipiteitä toisistaan, joten esim. selvämielipiteiset ateistikommentit ainakin vähemmälle tai rajoittakaa se haukkuminen yhteen viestiin, ettei asiassa eksytä
Odotan päälle 90 prosenttisesti positiivishenkisiä kommentteja toisista. Onko se mahdotonta vai teettekö ihmeen ja viestejä alkaa ilmestyä?

Eli YHDISTÄVIÄ tekijöitä, kiitos!

Vierailija

- Väitetty sama jumala, Allah taisi kuitenkin olla alunperin muinainen kuun jumala
- Jeesusta fanitetaan kummassakin leirissä
- Tiedevastaisuus (evoluutioteoriaa vastustetaan molemmissa uskomuksessa)
- Homovastaisuus
- Saatana on pahis
- Tuomiopäivä tulloo kumpaisenkin katsomuksen mukaan joskus

Vierailija

Moderni tiede pohjautuu molemmille. Ensin arabit toivat antiikin perinteen Eurooppaan, sitten yliopistolaitos syntyi teologikoulutuksen ympärille 1300-luvulla.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Jumala ja Allah ovat verrattavissa yhteen ja samaan mieheen, joka elää salaista kaksoiselämää kahdessa eri perheessä. Tämä mies vedättää molempaa perhettä.

E: Kerpeleen rikkinäinen hiiri...

Vierailija
pellonpekko
Eli YHDISTÄVIÄ tekijöitä, kiitos!



Molemmat odottavat pelastajaa, vapahtajaa, tuomaria, oikeutta j n e Mahdia ja Kristusta, mikä merkitsee sitä, että uskonnoissa on jotain mitä siellä ei kuulu olla.

Vierailija

Miksi te näette fanaattisuuden sellaisena mörkönä, että vierastatte sitä jopa jääkiekko-ottelun katsomossa?

Ilman fanaattisuutta kaikki on haaleaa, harmaata ja mietoa. Kuin puuro josta unohtui suola. Alkoholiton viini. Lenkki jolla ei tule hiki. Avoliitto. Keskustan äänestäminen. Palkkatyö. Kohtuukäyttö. Hyvissä ajoin keskeytetty yhdyntä.

Vierailija

Kummassakin on sama jumala joka perustuu juutalaisten sadistiseen kostaja jumalaan.

Lähi-idän paimentolaisten keksimiä monoteisia taikauskoja kaikki kolme.

Vierailija

Molemmilla on sama pyhä kaupunki.

Jos unohdetaan kaikille fanaatikoille uskonnosta tai ideologiasta riippumattomat yhteiset piirteet, niin siihen ne käytännön yhtäläisyydet aika pitkälti jäävätkin. Tämäkin on sinänsä arveluttavaa, koska Muhammed ei koskaan käynyt lähelläkään Jerusalemia eikä se kuulunut islamin valtapiiriin äijän elinaikana. Vasta vuosisatoja myöhemmin muslimit valloittivat kaupungin, mikä puolestaan käynnisti ensimmäiset ristiretket.

Vierailija
Fëanor
Molemmilla on sama pyhä kaupunki.

Jos unohdetaan kaikille fanaatikoille uskonnosta tai ideologiasta riippumattomat yhteiset piirteet, niin siihen ne käytännön yhtäläisyydet aika pitkälti jäävätkin. Tämäkin on sinänsä arveluttavaa, koska Muhammed ei koskaan käynyt lähelläkään Jerusalemia eikä se kuulunut islamin valtapiiriin äijän elinaikana. Vasta vuosisatoja myöhemmin muslimit valloittivat kaupungin, mikä puolestaan käynnisti ensimmäiset ristiretket.




Ristiretket, kristillisten vainoaminen, alkoi ristiinnaulitsemisesta. Kristillisiä vainottiin paavalin aikaan, johon myös "paavali" osallistui.

"paavali" lainausmerkeissä, koska "paavalin" kirjoitukset ja monet muut kirjoitukset ovat raamatun mukaan väärennettyjä.

Uusimmat

Suosituimmat