Kestääkö kansan kunto II-maailmansodan kaltaisia koetosta?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Itse edustan ääripäätä fyysisen kunnon suhteen.
Olen reippaasti ylipainoinen ja poltan punaista, vahvaa tupakkamerkkiä.
Hengästyn jos on pienikin ylämäki antaa tulla eteeni. Jos annan vatsani lösähtää ilman vatsalihasten jänittämistä en näe pöppeliäni.

Talvi- ja jatkosodan aikoihin yhteiskunnan kansalaiset olivat yleisesti ottaen paremmassa kunnossa. Tämän voidan katsoa johtuvan matalan jalostusasteen vallitsevuudesta maataloudessa ja teollisuudessa sekä pakosta olla omavarainen pientilallinen, näin valtaosan joukossa.

Toivoisin että kiinnostuneet vastaisivat tähän viestiin jotain fyysisen kuntonsa mittareista, olkoot se kestävyydestä kertovaa matkaa jonka jaksaa juosta tai voimailuun liittyvää elementti.

-

Kommentit (8)

Vierailija

Jos sodassa menestymistä mitattaisiin miesten fyysisen kunnon perusteella, niin kyllä varmaankin menestyttäisiin.
Sullakin lähtisi vararenkaat muutamassa viikossa jos joutuisit rintamalle tetsaamaan.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Olen tässä pähkäillyt itsekseni että olisiko minulle (sivarille) hyötyä siitä sodanajan olosuhteissa osata jonkinlaista kamppailulajia?

Rauhan aikana snägäritappelut on pahin ja todennäköisin uhkakuva, minkä olen onnisunut välttämään pitämällä sanaisen arkkuni oikealla tavalla kiinni ja väistämällä viisaampana.
Eräs syy miksi minua ei koskaan ole yritetty ryöstää tai tönäistä yms. on se että olen 187 cm pitkä ja leveärakenteinen.

Saavatko viranomaiset jostain tietoonsa osaako herra X kamppailulajia Z tason Y mukaan erinomaisesti? Tarkoitan että valta toisi myös vastuuta mahdollisisten kriisiaikojen koittaessa.Haluaisin siis säilyttää yllätysmomentin itselläni ilman että minut pakotetaan esim. vahtimaan viljavarastoa kumipampun kanssa...Sitten jos huonosti käy ja venakko valtaa maan niin sitä olisi sitten vähemmän todennäköistä joutua kaltoin kohdelluksi siinä missä muut tasa-arvoisesti kun ei ole potentiaalinen uhka.

Haluaisin olla kuin susi lammasten vaatteissa, mutta nyt tuntuu siltä että olen vain märkä saippuapala joka luistaa velvollisuuksistaan kohtalaisella menestyksellä..

Tuossapa historiaani lyhykäisesti:
-Armeija--> Sivari=helppoa hommaa omassa työhuoneessa tietsikan kanssa
-Kuntoutustuki--> vajaa 1200€/kk ilman että pistää tikkua ristiin
-Mielenterveysdiagnoosi--> epävakaata persoonaa ei voi päästää aseen kahvaan, liika uhka.

-

Vierailija

Yhteiskunta voi tietyiltä osin olla enemmän tietoinen kriisin sattuessa, mutta todennäköinen skenaario on se, että jos NYT syttyisi Tosi Iso Kriisi, esim. kansainvälisen valuutan + pörssiromahduksen, terroristien ydinräjäytyksen aiheuttaman kansainvälisten sotatoimien tmv. seurauksena, oltaisiin täällä aika lailla housut kintuissa. Kaikkein eniten tilanne varmasti vaikuttaisi niihin, joille kaupan safkat, polttoaineet ja kaikki muut palvelut ovat itsestäänselvyys.

Vältän viimeiseen asti itseni kehumista, mutta uskallan kuitenkin väittää tietäväni keskimääräistä enemmän sellaisista aiheista, jotka liittyvät yleisesti sodankäyntiin, kriisitilanteisiin, niiden materiaaliin ja toimintamalleihin. Suomen valtio ei kuitenkaan tarvitse palveluitani, joten kriisin tullessa luultavasti ns. vaihtaisin maisemaa.

Vierailija

Pääpaino pitää olla siinä, että Suomen 17-35v miespuolinen nuoriso on hyväkuntoista. Silloin mitään sotaa ei tule!

Ja jos tuleekin, niin avainasemassa on pulskat, naiset, lapset ja sivarit, jotka ei herätä vihollisen tukikohdan portinvartijoiden epäilyksiä. Sitten vaan raskas kertasinko esiin, ja estetään monia tulevia sotia kuten talebanit tekee, tosin tahtomattaan.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

kunto riittäis mainiosti, mutta mielenkiinto nolla sotia herrojen sotia. menkööt herrat itse rintamalle ja pistäköön lapsensakin sinne kuolemaan. mä feidaisin maasta.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Moni täällä palstalla kirjoittelevista uhoaa että sitten kun sota syttyy niin ei varmana mennä!

Muistan lukeneeni viime sotaan liittyvää sähköistä aineistoa jossa ykskantaan todettiin jotenkin näin vapaasti mukailtuna: "Mieshukan kalvaessa rintamalla tarkistettiin rauhan aikana vapaussodan ja maailmansodan välisiä vapautuskriteerejä ja yhtä-äkkiä tadaa: Löytyi miehiä yhtäkkiä rutkasti lisää peräkammarin pojista!"

Eli olen tietoinen asiasta että oiken pahan paikan tullen myös sivareille ehkä tungetaan rynkky kouraan...

-

kse
Seuraa 
Viestejä1308
Liittynyt21.11.2009
baal1984
Talvi- ja jatkosodan aikoihin yhteiskunnan kansalaiset olivat yleisesti ottaen paremmassa kunnossa.

Viite?

Tämän voidan katsoa johtuvan matalan jalostusasteen vallitsevuudesta maataloudessa ja teollisuudessa sekä pakosta olla omavarainen pientilallinen, näin valtaosan joukossa.

Höpöti, höö. Viime sotien aikoihin merkittävä osa ikäluokista oli täysin palveluskelvotonta mm. aliravitsemuksen, erilaisten tautien aiheuttamien pysyvien vammojen tai tuberkuloosin vuoksi. Omavaraiset pientilalliset olivat tässä suhteessa useimmiten kaikkein huonointa sakkia.

Kannattaa vaikka verrata siihen, että Talvisodassa Suomi pystyi mobilisoimaan 250 000 miestä ja reservit olivat finaalissa sodan loppuaikana (ei siis ollut kyse varusteiden riittävyydestä) eikä miesmäärä Jatkosodassakaan juuri ylittänyt tuota määrää vaikka aseista ei enää ollut pulaa.

Tällä hetkellä laskennallinen reservin koko lienee edelleen reipas miljoona, josta ehkä 750 000 voisi olla mobilisoitavissa. Käytännössä pulustusvoimien sodanajan vahvuus on kuitenkin laskettu 350 000 mieheen, mikä tarkoittaa sitä, että esim. miehistön suhteen pärjätään täysin alle 30-vuotiaiden reserviläisten varassa.

Tähän kun laskee mukaan parantuneet varusteet ja alentunut vaatimustaso fyysisen suorituskyvyn suhteen (ei tarvitse hiihtää surkeilla hikilankulla 200 km ja vetää perässään ahkiossa 50 kg painoista kk:ta ja 100 kg majoitusvarusteita), niin erot vielä korostuvat.

Anonyymi mielipide 15 mg

Mahdolliset haittavaikutukset

Sairauden tunne, suun kuivuminen, lisääntynyt hikoilu, näköhäiriöt, ärtyneisyys, unihäiriöt, masennus, pyörtyminen, hegenahdistus, oksentelu, ripuli, hiustenlähtö, impotenssi ja gynekomastia.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

KSE taitaa puhua asiaa, uskottelin itselleni tietätävän totuuden laukouen joissakin piireissä vallalla olevia iskulauseita kuten: "Ennen miehet oli rautaa ja seinät puuta"...

-

Uusimmat

Suosituimmat