Xylitolin vaikutusmekanismi?

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

On jo ties miten paljon tutkimuksia jotka osoittavat että xylitol ehkäisee kariesta ja korvatulehdusta ja kaikkee. Vaan miten se oikeasti toimii ja vaikuttaa? Olen kuullut vain kaksi teoriaa toimintamallista:

1) Kariesta aiheuttavat bakteerit syövät xylitolia, mutta eivät kykene sulattamaan sitä ravinnoksi, ja kuolevat nälkään

2) Xylitol heikentää bakteerien kykyä tarttua pintoihin

... ovatko molemmat totta, vaiko vain toinen? Vai eikö kumpikaan? Mihin xylitolin vaikutus oikeasti perustuu?

Englannin Wikipedian artikkelissakaan ei puhuta tarkemmin toimintamekanismeista. Vain mainitaan että xylitol vähentää syljen happamuutta.

Kommentit (12)

Vierailija

author="<a href="http://herkules.oulu.fi/isbn9514267796/html/i1002959.html">herkules.oulu.fi</a>" kirjoitti:

2.4. Xylitol

The mechanism of action of xylitol on bacteria has been studied in detail only in S. mutans (Figure 2), where the xylitol-induced growth reduction is inhibited in the presence of fructose but not in the presence of other sugars, suggesting that the effect is mediated through a fructose-dependent system (227). Subsequent research showed that xylitol is transported into the S. mutans bacteria and phosphorylated through a constitutive fructose PTS (233,234). Since this species is not able to utilize the xylitol phosphate as an energy source, the expulsion of xylitol from the bacterial cell results in an energy-consuming futile xylitol cycle which, together with a harmful intracellular accumulation of xylitol phosphate, results in inhibition of the growth of S. mutans (233,235–237). The same futile xylitol cycle also explains the xylitol-induced inhibition of Lactobacillus casei growth (238). If the S. mutans lacks any constitutive fructose PTS activity, the bacteria become insensitive to xylitol (239).

Ja lisää tuossa linkissä.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Kommenttini on naivi, mutta monet tytöt tykkäävät syödä purkaa, ja sen syöminen tulisi turvata myös laitoksissa edellä mainitsemastani syystä, olettaen että muutkin kokevat saman vaikutuksen kuin minä.
Kaikki keinot joilla voi olla mahdollista välttää letkuruokinta pitää mielestäni käyttää.

Itse kykenen jonkinverran samaistumaan heidän kanssaan, koska aamuisin minulla ei ole näläntunnetta ja ruoka lähinnä etoo minua. Xylitolilla kykenen kuitenkin (kannabiksen lisäksi) vähentämään aikaa jonka olen aamuisin syömättä, kun etova tunne vaihtuu vatsan kirjaimelliseen vatsan kurnimiseen ja olen pakotetty syömään 'etuajassa'.

Siltä varalta että joku täysjärkinen lääkäri tänne jostain ihmeen syystä eksyy, eikä ole asiaa ajatellut. En tarkoita, että lääkäri määräisi potilaalleen xylitolia näin samalla vähätellen asiaa,
eikä tarvitse edes olla anorektinen. Ruoka kohottaa mieli-alaa ja missä muualla se on niin tärkeää kuin esimerkiksi suljetuilla? Ainakin siten saataisiin tärkeä komponentti mahdollisesti kuntoon.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

[quote="jees"]En yhtään ihmettelisi jos xylitol olisi McDonaldsin keksintö./quote]

Eikös xylitol ole nimenomaan Suomalainen keksintö?

Vierailija

Vaikutusmekanismeja on itseasiassa useita. Ruokailun jälkeen suu on hapan joko suoraan ruoan tai juoman happamuudesta tai suun bakteerien tuottaessa happoja hiilarijäämistä. Kun syljeneritystä stimuloidaan millä tahansa, esim. purukumilla tai pastilleilla, syljen virtaus huuhtelee suuta ja "katkaisee happohyökkäyksen" nopeammin. Tässä tapauksessa xylitolin etu on se, että sitä ei enää muuteta hapoiksi toisin kuin esim. tärkkelyspohjaiset pastillit kuten mynthon tai sisut.

Toisaalta taas xylitol, kuten todettua, estää merkittävimmän kariesta aiheuttavan bakteerin Streptococcus Mutansin kasvua ja itse asiassa jopa tappaa sitä, nimittäin xylitol voi hajoamattomana kasvattaa osmoottista painetta bakteerin sisällä jopa niin paljon että se hajoaa. Ehkäpä kaikkein merkittävin hyöty on kuitenkin siinä, että tutkitusti xylitolin ahkera käyttö vähentää merkittävästi riskiä tartuttaa S. Mutans lapseen, jolloin muksujen hampaat pysyvät terveempinä. Liekö se sitten seurausta siitä, että bakteerin ollessa xylitol-pöhössä se ei jakaannu niin nopeasti ja tenavan immuunijärjestelmä pystyy sen tuhoamaan; tätä en nyt osaa lonkalta sanoa. Isokankaan Pauli tuota tutki 90-luvulla ja äidin xylitolin käyttö vähensi alle 5-vuotiaitten reikiä jopa 70%; tästä löytyy mainintaa wikipediastakin.

Tavallisimpia korvatulehduksen aiheuttajia ovat pneumokokit, ja niihin xylitol vaikuttaa samalla lailla kuin S. Mutansiin. Ihmisellähän on paineentasausjärjestelmänä avoin putki nielusta sisäkorvaan, joten pureskeltu xylitol vaikuttaa siten myös korviin.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
jees
En tiedä, mutta mulle ainakin xylitol stimuloi näläntunteen jos en ole vähään aikaan syönyt.
En yhtään ihmettelisi jos xylitol olisi McDonaldsin keksintö.
(Pointti on se että miksei sitä anneta anorektikoille)

Jos mulle tulee nälkä, niin ekana mulle tulee mieleen ruoka, ei McDonalds.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
jees
En tiedä, mutta mulle ainakin xylitol stimuloi näläntunteen jos en ole vähään aikaan syönyt.

Minulla ei, mutta olen kyllä huomannut että jos purkkaa pureskellessa nielee paljon sylkeä, tulee nälkä. Jos sinunkin kohdallasi kyse olisi tästä, eikä itse xylitolin vaikutuksesta?

Vierailija
jees
Itse kykenen jonkinverran samaistumaan heidän kanssaan, koska aamuisin minulla ei ole näläntunnetta ja ruoka lähinnä etoo minua. Xylitolilla kykenen kuitenkin (kannabiksen lisäksi) vähentämään aikaa jonka olen aamuisin syömättä, kun etova tunne vaihtuu vatsan kirjaimelliseen vatsan kurnimiseen ja olen pakotetty syömään 'etuajassa'.

Ilmiö johtuu siitä,että suussa pitämäsi makea häiritsee elimistösi verensokeritasanpainoa. Makea makuaistimus stimuloi insuliinintuotantoa, valmistaen osaltaan elimistöä tulossa oleviin hiilareihin....kun sitä ei sitten tulekkaan (xylitol ei ole oikeaa hiilaria), niin seurauksena on verensokerin lähtö laskuun ja näläntunne!

Jätät xylitolit aamulla syömättä. Jätä itseasiassa koko aamupala syömättä. Miksi sinä sitä söisit? Juo kuppi kahvia tai teetä korkeitaan, niin terveellinen aamupaasto jatkuu mahdollisimman pitkään kunne taltutat sen lounaalla ihan aidolla ruualla. Miksi sinä aamulla xylitolia jauhaisit kun ei sinulla voi olla happohyökkäystkään suussa käynnissä, ethän ole syönyt tai juonut mitään sokerista?

Vierailija
jees
Heksu
Eikös xylitol ole nimenomaan Suomalainen keksintö?

Joo ja astiankuivauskaappi. Kyllä ne peruskoulussa muistettiin kertoa. E:

Peruskoulu johtaa taas ihmisiä harhaan. Astiankuivauskaappi on ruotsalainen keksintö. Kotitalousopettaja Maiju Gebhard toi sen meille Tukholmasta muistona Ruotsin oppivuosistaan. Tässä kuvatodiste Nordiska Museetista.

http://www.nordiskamuseet.se/upload/Images/1026.jpg

Katsokaa tarkemmin kaappia mittanauhaa pitävän naisen takana. Sen alaosa on avoin ja sisältä pilkottaa ritilä.

Kyseinen kuva on Ruotsissa toimineen Hemmets forskningsinstitutin (lyh. HFI) koekeittiöstä, jossa tutkittiin ja rationalisoitiin hyvin tarkkaan nykyinen moderni keittiömme. Suurin osa arkkitehtien ym. käyttämistä keittiön suunnittelusäännöistä pohjaa HFI:n jo 1940-luvulla speksaamiin peukalosääntöihin miten hyvä keittiö kuuluu suunnitella. HFI teki paljon innovaatioita liittyen moderniin rationaaliseen keittiöön. Mm. saarekekeittiön idea vesipisteineen esiintyy jo HFI:n koekeittiömalleissa, samoin liikuteltavat alakaapistot ja lisätasot. Ja noita juttuja jotkut 2010-luvun keittiövalmistajat meille esittelivät muutama vuosi sitten muka uutuuksina!

Astiakuivauskaappi on ilmeisesti 1930/40 luvun ruotsalaisissa koekeittiöissä syntynyt innovaatio, kuten eräs ruotsalaisdokumentti sen puolihuolimattomasti heitti. Miksi se sitten löi läpi meillä vaan ei alkuperämaassaan Ruotsissa? Veikkaan elintasoeroa. Astianpesukonetalouksissa astiankuivauskaappi ei ole niin tärkeä juttu kuin manuaali-mantra talouksissa Arvatakaa vain kummassa maassa tiskiautomaation läpilyönti talouksiin viivästyi ja piti naiset työllistettyinä tiskiharjan varressa. Meillä vaiko Gebhardtin opiskelumaassa....

Nyttemmin meilläkin astiakuivauskaappi innostus on vähemään päin. IKEA myy täyttä häkää keittiöitä joissa ei ole astiakuivauskaappeja. Muutkin valmistajat tarjoavat häpeillen esim. "vain puolikaskaappeja", koska "tiskikonetaloudessa astiakuivauskaappi ei ole niin tärkeä".

Onhan se ruma pohjasta auki oleva köksänkaappi. 1940 luvun malleissa kun ei vielä osattu listoittaa yläkaapin alalaitaa, niin olisi edes vähän paremmin kätkenyt sen astiakuivauskaapin ammottavan alareijän. Lisäksi tiskipöydälle tippaseva vesi ei ole kivaa.

Uusimmat

Suosituimmat