Kehitysyhteistyöhön 100 miljoonan korotus.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satelli ... uonna.html
Mitä mieltä olette näin suuresta lisäsummasta?
Vähentääkö kehitysyhteistyö pakolaisuutta?
Onko suomella vastuu kantaa kortensa kekoon ja päästä taloustaantumasta toipuessaakin 0.7% tavoitteeseen?
Voisiko rahat käyttää tehokkaammin esimerkiksi mikrolainoina ?

Kommentit (15)

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Suomi+ohjaa+lisää+rahaa+kehitysyhteistyöhön/1135258948443

[size=200:2360sn9e]Suomi ohjaa lisää rahaa kehitysyhteistyöhön[/size:2360sn9e]

Suomi ohjaa kehitysyhteistyöhön ensi vuonna 1 072 miljoonaa euroa, mikä on noin 0,58 prosenttia bruttokansantulosta.

Valtiovarainministeriö on varannut kehitysyhteistyöhön hieman enemmän rahaa kuin tälle vuodelle. Kuluvan vuoden budjetista kehitysyhteistyöhön on merkitty 916 miljoonaa euroa.

Suomi on sitoutunut suuntaamaan kehitysyhteistyörahaa erityisesti maailman köyhimmille valtioille. Kansainvälisten sopimusten mukaisesti niiden tuen osuus on tarkoitus kasvattaa tulevina vuosina 0,15 prosenttiin.

Suomella on vielä matkaa YK:n tavoitteeseen, jonka mukaan bruttokansantulosta käytettäisiin 0,7 prosenttia kehitysyhteistyöhön. Suomen tavoitteena on yltää tähän vuonna 2015.

Taantuma helpottaa tavoitteeseen pääsyä, koska bruttokansantulo on nyt aiempia vuosia pienempi.

http://velkakello.fi/

Alkaa olla mitta täynnä.

Taantuma helpottaa tavoitteeseen pääsyä, koska bruttokansantulo on nyt aiempia vuosia pienempi.

Vattu, mikä aivopieru.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

hienoa. Minä olen ollut viimeiset 10 vuotta huippupalkkaisena asiantuntijana kehitysmaissa (istuskelemassa uima-altaan äärellä ja juomassa gintonikkia) juuri nimenomaan kehitysapurahoilla. Kiitos.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
iMuke
:D hienoa. Minä olen ollut viimeiset 10 vuotta huippupalkkaisena asiantuntijana kehitysmaissa (istuskelemassa uima-altaan äärellä ja juomassa gintonikkia) juuri nimenomaan kehitysapurahoilla. Kiitos.

Sinulle minäkin soisin veroeuroistani gintonicit ja oleskelusi "kehitysmaissa", mutta että joka mökineukko ja -ukko joutuu makselemaan velkarahalla kaiken maailman gepardihatut ja hyökkäysvaunut, alkaa mennä vähän yli sietorajan.

(Axel Oxenstierna)

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Mulla alkaa menemään yli, kun valtio huseraa ympäri maailmaa ja elättää ulkopuolisia veronmaksajien rahoilla.

Pakollinen maailmanparannus on sieltä ja syvältä.
Kehitysapu on poistettava, maksakoon ken haluaa ja humanitäärinen työ pakolaisten ja muiden samankaltaisten ollessa kyseessä on yksityistettävä vapaaehtoisille maksajille. Hankitaan vaan lisää maksettavaa. Voi prkl.

Velkaa sen kuin vaan otetaan, kun kokoomus-Käteinen vääntää niskalenkkiä markkinavoimista.

Tämä maa on täysin sekaisin.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008
kairamo
iMuke
... kehitysmaissa ...gintonikkia.. kehitysapurahoilla....

Sinulle minäkin soisin veroeuroistani gintonicit ja oleskelusi "kehitysmaissa", mutta että joka mökineukko ja -ukko joutuu makselemaan velkarahalla kaiken maailman gepardihatut ja hyökkäysvaunut, alkaa mennä vähän yli sietorajan.

Täytyy myöntää että asenteesi on oikeansuuntainen. Esim. minun tapauksessani (ja n. 10 kollegani) Kambodzassa Suomi maksoi kehitysapurahoista palkkani eli toisin sanoen Suomen kehitysapu meni kohdemaahan nimenomaan minun työpanoksenani. Ehkä jollain toisella tavalla perille vietynä kehitysapu olisi voinut mennä diktaattorin uuden Mersun kultaisiin ovikahvoihin.

surreal
Seuraa 
Viestejä978
Liittynyt10.11.2007

Länsimaiden kehitysapurahoja pitäisi korottaa merkittävästi, mutta samalla niitä pitäisi suunnata hyvin erilaisen periaatteen mukaisesti. Apu pitäisi muuntaa palkkioksi syntyvyyden säännöstelystä, korruption kitkemisestä, naisten aseman parantamisesta, demokratian kehittämisestä. Näin apu myös todennäköisemmin löytäisi oikeaan kohteeseensa ja systeemistä tulisi itseään tukeva. Jos useissa maissa korruptio rehottaisi, mutta muutamat maat kuten vaikkapa Botswana kehittäisivät itseään, niin silloin Botswanaa voitaisiin auttaa toden teolla ja valtavin summin. Tämä rohkaisisi muita maita seuraamaan Botswanan esimerkkiä, kun näkisivät, että se todella kannattaa.

Tätä ennen pitäisi saada vasemmistolaiset kaiken ymmärtäjät pois koneistosta. Se voikin olla paljon vaikeampaa.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
iMuke
Täytyy myöntää että asenteesi on oikeansuuntainen.

Minun asenteeni on aina oikeansuuntainen.

Sääli vain, että "oikeanlaisella" asenteella voisi jäädä useampikin euro taskun pohjalle huonon omantunnon kustannuksella.

(Axel Oxenstierna)

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
surreal
Apu pitäisi muuntaa palkkioksi syntyvyyden säännöstelystä, korruption kitkemisestä, naisten aseman parantamisesta, demokratian kehittämisestä.

Gepardihatuille lisää rahaa, jos lupaavat toteuttaa "surrealistisen ohjelman"?

Minä ainakin lupaisin, jos olisin gepardihattuinen "neekeripäällikkö".

(Axel Oxenstierna)

surreal
Seuraa 
Viestejä978
Liittynyt10.11.2007
kairamo
surreal
Apu pitäisi muuntaa palkkioksi syntyvyyden säännöstelystä, korruption kitkemisestä, naisten aseman parantamisesta, demokratian kehittämisestä.

Ei palkkioksi lupauksesta, vaan toteutuksesta. Tässä on juuri merkittävä ero nykyiseen.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
surreal
kairamo
surreal

Ei palkkioksi lupauksesta, vaan toteutuksesta. Tässä on juuri merkittävä ero nykyiseen.

Ei niissä maissa "porkkana" riitä. Keppiä tarvitaan ja keppiä käskemään "suuri valkoinen bwana".

(Axel Oxenstierna)

Vierailija

Kannattaa varmaan tässä yhteydessä palata asiaan, josta olen aiemminkin kirjoittanut. Afrikka ja kehitysmaat yleensäkin tarvitsevat tuotannollisia investointeja ja kehitysavun pitäisi tukea sellaisten olosuhteiden luomista, että investointeja saataisiin. Eli Tuomiojankin mukaan:

Moyon sanoma ei suinkaan ole se, etteikö Afrikka tarvitse rahaa rikkaista maista, vaan että se tapa jolla sitä valtioidenvälisenä kehitysapuna on annettu, ei ole Afrikkaa juurikaan auttanut. Länsimaiden apu on päinvastoin ylläpitänyt ja ruokkinut riippuvuutta, tehottomuutta ja korruptiota. Afrikka tarvitsee rahaa ja investointeja, mutta ne on hankittava markkinoilta markkinaehtoisesti, jolloin markkinavoimien kuri pitää huolen siitä, että rahahanat sulkeutuvat heti, jos tulosta ei synny tai raha katoaa väärinkäytöksiin. Moyo pyrkii myös esimerkein osoittamaan, että se on mahdollista kun Afrikan maat oppivat sen, mitä markkinoiden luottamuksen ylläpitäminen hyvänä hallintona edellyttää.

http://www.tuomioja.org/index.php?mainA ... category=3

Toinen tärkeä kehittymisen este on protektionismi, jota ns kehittyneet maat harrastavat:

Wahlroosit ja muut kehityspolitiikan oikeistolaiset vastustajat toistavat mielellään näitä näkemyksiä ja mitä tahansa argumentteja, joilla verovaroilla rahoitettuja menoja voidaan leikata, mutta heidän voi olla jo paljon vaikeampaa niellä Moyon yhtä rajua kritiikkiä Yhdysvaltain ja Euroopan protektionistista kauppapolitiikkaa ja maataloustukia kohtaan, jotka aiheuttavat Afrikan maille suurempia menetyksiä kuin mitä julkinen kehitysyhteistyö korvaa. Vielä enemmän he saattavat nikotella, kun Moyo kirjoittaa Kiinasta afrikkalaisten ystävänä ja kiittää sen kehitysyhteistyö- ja investointipanosta Afrikassa.

En tiedä, mitä Wahlroos ja kumpp. protektionismista ovat sanoneet, mutta kyllä se suuri ongelma on. Nähtäväksi jää myös Kiinan kehitysyhteistyön ja investointien vaikutus. Joitain aikoja sitten lueskelin afrikkalaisia englanninkielisiä nettisivuja ja enimmäkseen suhtautuminen oli myönteistä kiinalaisten panokseen.

Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1672
Liittynyt10.4.2005

Tehokkain ja halvin tapa olisi lopettaa länsimaissa maatalouden tukeminen, kehitysmaiden viljelijät eivät pysty kilpailemaan tuettuja hintoja vastaan.

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Tämähän on tärkeää Suomen tulevaisuudelle. Jos köyhien maiden korruptoituneita järjestelmiä ei tuettaisi, siellä voisi tapahtua kehittymistä. Tämä taas johtaisi viimeistenkin teollisuuden työpaikkojen siirtymisen pois maastamme. Mikäli jotain vielä jäiskin, niin raaka-aineiden hinnat kasvaisivat niin, että meidän täytyisi luopua siitä sikamageesta citymaasturista kakkosautona.

Per se

Vierailija
Mr. Bauglir
Tehokkain ja halvin tapa olisi lopettaa länsimaissa maatalouden tukeminen, kehitysmaiden viljelijät eivät pysty kilpailemaan tuettuja hintoja vastaan.

Totta, globaalin markkinatalouden pitäisi saada toimia myös maataloudessa. Jonkin tason kriisiaikojen omavaraisuuteen varautumisen kyllä hyväksyn, mutta sellainen ei ole lähelläkään nykyistä käytäntöä.

Reiska
Tämähän on tärkeää Suomen tulevaisuudelle. Jos köyhien maiden korruptoituneita järjestelmiä ei tuettaisi, siellä voisi tapahtua kehittymistä. Tämä taas johtaisi viimeistenkin teollisuuden työpaikkojen siirtymisen pois maastamme. Mikäli jotain vielä jäiskin, niin raaka-aineiden hinnat kasvaisivat niin, että meidän täytyisi luopua siitä sikamageesta citymaasturista kakkosautona.

Hys hys!!!!

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005
iMuke
:D hienoa. Minä olen ollut viimeiset 10 vuotta huippupalkkaisena asiantuntijana kehitysmaissa (istuskelemassa uima-altaan äärellä ja juomassa gintonikkia) juuri nimenomaan kehitysapurahoilla. Kiitos.

Mikä saavutus tuo on? Elää nyt leveästi kehitysmaissa? Hah! Kannattaa tulla tänne Suomeen ja aloittaa ammattimainen kerjäys. Sen tuotolla voi elää kuulemma täällä länsimaisen sivistyksen keskellä luxus-elämää.
KUN EI TARVITSE MAKSAA VEROJA !1!! Ei mikään ihme, että persujen äänestäjää, yht Arskaa, tämä epäkohta ehkä hiukka pännii.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Uusimmat

Suosituimmat