Peräkärryn rakenteesta.

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Olen jo vuosia ihmetellyt tällaista kummallisuutta:

Miksi kaikki tehdastekoiset tavaraperäkärryt rakennetaan aina näin? Lokasuojat ovat sivulaidan ulkopuolella, vaikka ne voisivat olla yhtä hyvin sisäpuolella. Samalla kokonaisleveydellä saataisiin huomattavasti enemmän lavatilaa. Lavan korkeus ei nouse milliäkään sillä, että pyörät jätetään laidan sisäpuolelle. Matkailuvaunupuolella tuollaista ei näy, mutta tavarakärryt ovat kaikki tuollaisia. Rakensin itse joskus 1980-luvulla kärryn, jossa lokasuojat olivat sisäpuolella. Lavan leveydeksi sain tuolloin 2 m ja pituudeksi 2,5 m. Sellaiseen kärryyn mahtuu 2:n istuttava sohva poikittain, mutta ulkopuolisilla lokasuojilla tehtyyn se ei mahdu.

Lisäyksenä: Se sopii kyllä hevoskuljetuskärryyn, jossa painopiste on korkealla.

Sivut

Kommentit (77)

Vierailija

Kun kuski näkee sileän lastaustilan hän kusaisee innosta housuunsa. Hittoon kaikki pyörät, olkoon missä huvittaa, hän tuumii.
Kärrykuski levyineen tekee saman.

Vierailija
iileskotti
Se on yksinkertaisempi rakentaa noin, vähemmän leikkauksia ja hitsauksia. Sarjatuotantoa nääs.

Siinähän tuo tulikin, eli se vaan on helpompaa tehdä

Vierailija
JaakkoFagerlund
iileskotti
Se on yksinkertaisempi rakentaa noin, vähemmän leikkauksia ja hitsauksia. Sarjatuotantoa nääs.

Siinähän tuo tulikin, eli se vaan on helpompaa tehdä



Ei vain helpompi tehdä.

Peräkärryssä laidat ovat osa kantavaa rakennetta joten niihin ei parane tehdä leikkauksia. Jos laidat olisivat ulkoreunoissa ei renkaita voisi helposti vaihtaa. Periaateessa renkaille voisi tehdä kolot laitaan jos rakennetta vahvistaisi paljon mutta 750kg kärryssä se söisi kantavuutta ja harvoin tulee sellinen kuorma vastaan jossa kuormaa rajoittaisi pinta-ala eikä kntavuus.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
JaakkoFagerlund
iileskotti
Se on yksinkertaisempi rakentaa noin, vähemmän leikkauksia ja hitsauksia. Sarjatuotantoa nääs.

Siinähän tuo tulikin, eli se vaan on helpompaa tehdä

Noita valmistajia on pilvin pimein, joten voisi kuvitella, että joku firma tarjoaisi myös sisäpuolisilla lokasuojilla varustettuna ihan vaan kilpaillakseen.

Vierailija

Ei sen ostaja piittaa mitään sen rakennuskustannuksista, mutta samalla malilla tyydyttyy molemmat.

Oletteko kuulleet kipsilevykuormasta kantillaan?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
BrunenG

Peräkärryssä laidat ovat osa kantavaa rakennetta joten niihin ei parane tehdä leikkauksia. Jos laidat olisivat ulkoreunoissa ei renkaita voisi helposti vaihtaa.

Periaateessa renkaille voisi tehdä kolot laitaan jos rakennetta vahvistaisi paljon mutta 750kg kärryssä se söisi kantavuutta ja harvoin tulee sellinen kuorma vastaan jossa kuormaa rajoittaisi pinta-ala eikä kntavuus.


Renkaiden vaihdon kannalta ei ole mitään eroa sen suhteen, missä laita on. Se pyörän kokoinen kolo siinä pyörän kohdalla sivulaidassa ei sitä lujuutta vie käytännössä miksikään. Onhan se kolo henkilöautoissa ja matkailuvaunuiisakin.

Onneksi sentään itsetehty kärry saa olla vielä sisäpuolisilla lokasuojilla.

Vierailija
Ertsu
JaakkoFagerlund
iileskotti
Se on yksinkertaisempi rakentaa noin, vähemmän leikkauksia ja hitsauksia. Sarjatuotantoa nääs.

Siinähän tuo tulikin, eli se vaan on helpompaa tehdä

Noita valmistajia on pilvin pimein, joten voisi kuvitella, että joku firma tarjoaisi myös sisäpuolisilla lokasuojilla varustettuna ihan vaan kilpaillakseen.

Tuollaisen kärryn hinnassa työn määrä on aika merkityksellinen, joten siksi niistä tehdään mahdollisimman yksinkertaisia valmistaa kun sarjatuotantona tehdään. Tottakai Tampereeltakin löytyy ihan metallipajoja, jotka tekevät sinulle sellaisen kärryn kuin haluat, mutta vastaavasti saatkin latoa euroja isomman läjän pöytään kuin valmista ostettaessa. Sama se on niin kuin muissakin tuotteissa, bulkkikama on halpaa ja spesiaalitilaukset maksaa enemmän.

Vierailija

Molemmista käyttökokemusta. Kyllä minä pidän parempana kärryä, jossa ei ole ylimääräisiä pahkuroita lastitilassa. Ja kun se on selkeästi halvempi valmistaa, valinta olisi valmis, jos ostamassa olisin.

Vierailija
Ertsu
BrunenG

Peräkärryssä laidat ovat osa kantavaa rakennetta joten niihin ei parane tehdä leikkauksia. Jos laidat olisivat ulkoreunoissa ei renkaita voisi helposti vaihtaa.

Periaateessa renkaille voisi tehdä kolot laitaan jos rakennetta vahvistaisi paljon mutta 750kg kärryssä se söisi kantavuutta ja harvoin tulee sellinen kuorma vastaan jossa kuormaa rajoittaisi pinta-ala eikä kntavuus.


Renkaiden vaihdon kannalta ei ole mitään eroa sen suhteen, missä laita on. Se pyörän kokoinen kolo siinä pyörän kohdalla sivulaidassa ei sitä lujuutta vie käytännössä miksikään. Onhan se kolo henkilöautoissa ja matkailuvaunuiisakin.

Onneksi sentään itsetehty kärry saa olla vielä sisäpuolisilla lokasuojilla.




Henkilöautoissa sitä peltiä ja palkkia riittää renkaan yläpuolella, kuten asuntovaunuissa. Lisäksi asuntovaunut ovat jasrrullisia jolloin 750kg painorajoitus ei hengitä niskaan. Tuo kolo laidassa vastaa lähinnä sitä jos tavallisesta autosta tekisi avoauton vahvistamatta pohjalevyä, taittuisi kahtia. Suuri osa peräkärryn pituusjäykkyydestä tulee laidoista.

Jarrullisissa peräkärryissä näkee ratkaisuja jossa laidat ovat pyörien ulkopuolella mutta niissä onkin varaa käyttää rautaa ylimääräiseen vahvistukseen. Jarruttomissa ei.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Electric shadow
Molemmista käyttökokemusta. Kyllä minä pidän parempana kärryä, jossa ei ole ylimääräisiä pahkuroita lastitilassa. Ja kun se on selkeästi halvempi valmistaa, valinta olisi valmis, jos ostamassa olisin.

Vein hiljattain vanhoja huonekaluja kaatopaikalle eräästä yhteisöstä. Olisi mahtunut enemmän tavaraa, kun sen kahden istuttavan sovan olisi saanut perään poikittain. Jos lavan laidat olisivat olleet kärryn leveydellä, se olisi onnistunut. Nyt piti viedä 2 kuormaan vain sen takia, että jotkut eivät hyväksy pahkuroita lavan sisäpuolelle.

Vierailija
Ertsu
Electric shadow
Molemmista käyttökokemusta. Kyllä minä pidän parempana kärryä, jossa ei ole ylimääräisiä pahkuroita lastitilassa. Ja kun se on selkeästi halvempi valmistaa, valinta olisi valmis, jos ostamassa olisin.

Vein hiljattain vanhoja huonekaluja kaatopaikalle eräästä yhteisöstä. Olisi mahtunut enemmän tavaraa, kun sen kahden istuttavan sovan olisi saanut perään poikittain. Jos lavan laidat olisivat olleet kärryn leveydellä, se olisi onnistunut. Nyt piti viedä 2 kuormaan vain sen takia, että jotkut eivät hyväksy pahkuroita lavan sisäpuolelle.

Sehän on kiinni vain kärryn leveydestä, sinulla oli liian kapea tuohon tarkoitukseen. Kyllä tielle leveämpikin mahtuu ja niitä on. Jotkut ei hyväksy pahkuroita, jotkut hyväksyy. Onhan tuota valinnan varaa kuitenkin. Ei tainnut olla oma kärrysi, joten oli tyytyminen siihen minkä saat?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
BrunenG

Henkilöautoissa sitä peltiä ja palkkia riittää renkaan yläpuolella, kuten asuntovaunuissa. Lisäksi asuntovaunut ovat jasrrullisia jolloin 750kg painorajoitus ei hengitä niskaan. Tuo kolo laidassa vastaa lähinnä sitä jos tavallisesta autosta tekisi avoauton vahvistamatta pohjalevyä, taittuisi kahtia. Suuri osa peräkärryn pituusjäykkyydestä tulee laidoista.

Tuo kolo vastaa lähinnä henkilöauton ovia. Henkilöautossa ovet eivät kanna mitään, vaan se katon kaari. Se, että peräkärryn laitaan tehdään kolot pyörille, ei poista sen laidan yläpaarteen kantavuutta.

Jarrullisissa peräkärryissä näkee ratkaisuja jossa laidat ovat pyörien ulkopuolella mutta niissä onkin varaa käyttää rautaa ylimääräiseen vahvistukseen. Jarruttomissa ei.

Niissä näkee sellaisia ratkaisuja, joissa pyörät ovat kokonaan lavan alla. Niissä tarvitaankin ylimääräistä rautaa, mutta tavallisessa kärryssä ei niinkään.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Electric shadow

Sehän on kiinni vain kärryn leveydestä, sinulla oli liian kapea tuohon tarkoitukseen. Kyllä tielle leveämpikin mahtuu ja niitä on. Jotkut ei hyväksy pahkuroita, jotkut hyväksyy. Onhan tuota valinnan varaa kuitenkin. Ei tainnut olla oma kärrysi, joten oli tyytyminen siihen minkä saat?

Miksi kärryn pitäisi olla leveä, kun nykyiseen kokonaisleveyteen mahtuu leveämpi lava? Ei se ollut oma kärryni eikä auto.

Vierailija
Ertsu
BrunenG

Henkilöautoissa sitä peltiä ja palkkia riittää renkaan yläpuolella, kuten asuntovaunuissa. Lisäksi asuntovaunut ovat jasrrullisia jolloin 750kg painorajoitus ei hengitä niskaan. Tuo kolo laidassa vastaa lähinnä sitä jos tavallisesta autosta tekisi avoauton vahvistamatta pohjalevyä, taittuisi kahtia. Suuri osa peräkärryn pituusjäykkyydestä tulee laidoista.

Tuo kolo vastaa lähinnä henkilöauton ovia. Henkilöautossa ovet eivät kanna mitään, vaan se katon kaari. Se, että peräkärryn laitaan tehdään kolot pyörille, ei poista sen laidan yläpaarteen kantavuutta.



Se kolo vastaa lähinnä sitä että auton pohjalevy halkaistaisiin kulmahiomakoneella.

Aaltopahvilevystä saa helpon peräkärryesimerkin. Ota ja leikkaat pahvilevyyn keskelle puolen levyn paksuinen viilto laidasta laitaan. Levy johon ennen viiltoa sai iskeä nyrkillä sen taittumatta katkeaa kun päästä vähän ravistaa. Samalla tavalla pyöräkolot heikentävät rperäkärryn akennetta. Olen pariin peräkärryyn vaihtanut pohjavanerit ja niiden rakenne ei todellakaan kestä mitään ilman sivulaitoja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat