Seuraa 
Viestejä7451

Olen jo vuosia ihmetellyt tällaista kummallisuutta:

Miksi kaikki tehdastekoiset tavaraperäkärryt rakennetaan aina näin? Lokasuojat ovat sivulaidan ulkopuolella, vaikka ne voisivat olla yhtä hyvin sisäpuolella. Samalla kokonaisleveydellä saataisiin huomattavasti enemmän lavatilaa. Lavan korkeus ei nouse milliäkään sillä, että pyörät jätetään laidan sisäpuolelle. Matkailuvaunupuolella tuollaista ei näy, mutta tavarakärryt ovat kaikki tuollaisia. Rakensin itse joskus 1980-luvulla kärryn, jossa lokasuojat olivat sisäpuolella. Lavan leveydeksi sain tuolloin 2 m ja pituudeksi 2,5 m. Sellaiseen kärryyn mahtuu 2:n istuttava sohva poikittain, mutta ulkopuolisilla lokasuojilla tehtyyn se ei mahdu.

Lisäyksenä: Se sopii kyllä hevoskuljetuskärryyn, jossa painopiste on korkealla.

Sivut

Kommentit (77)

Kun kuski näkee sileän lastaustilan hän kusaisee innosta housuunsa. Hittoon kaikki pyörät, olkoon missä huvittaa, hän tuumii.
Kärrykuski levyineen tekee saman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
iileskotti
Se on yksinkertaisempi rakentaa noin, vähemmän leikkauksia ja hitsauksia. Sarjatuotantoa nääs.

Siinähän tuo tulikin, eli se vaan on helpompaa tehdä

JaakkoFagerlund
iileskotti
Se on yksinkertaisempi rakentaa noin, vähemmän leikkauksia ja hitsauksia. Sarjatuotantoa nääs.

Siinähän tuo tulikin, eli se vaan on helpompaa tehdä



Ei vain helpompi tehdä.

Peräkärryssä laidat ovat osa kantavaa rakennetta joten niihin ei parane tehdä leikkauksia. Jos laidat olisivat ulkoreunoissa ei renkaita voisi helposti vaihtaa. Periaateessa renkaille voisi tehdä kolot laitaan jos rakennetta vahvistaisi paljon mutta 750kg kärryssä se söisi kantavuutta ja harvoin tulee sellinen kuorma vastaan jossa kuormaa rajoittaisi pinta-ala eikä kntavuus.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7451
JaakkoFagerlund
iileskotti
Se on yksinkertaisempi rakentaa noin, vähemmän leikkauksia ja hitsauksia. Sarjatuotantoa nääs.

Siinähän tuo tulikin, eli se vaan on helpompaa tehdä

Noita valmistajia on pilvin pimein, joten voisi kuvitella, että joku firma tarjoaisi myös sisäpuolisilla lokasuojilla varustettuna ihan vaan kilpaillakseen.

Ei sen ostaja piittaa mitään sen rakennuskustannuksista, mutta samalla malilla tyydyttyy molemmat.

Oletteko kuulleet kipsilevykuormasta kantillaan?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7451
BrunenG

Peräkärryssä laidat ovat osa kantavaa rakennetta joten niihin ei parane tehdä leikkauksia. Jos laidat olisivat ulkoreunoissa ei renkaita voisi helposti vaihtaa.

Periaateessa renkaille voisi tehdä kolot laitaan jos rakennetta vahvistaisi paljon mutta 750kg kärryssä se söisi kantavuutta ja harvoin tulee sellinen kuorma vastaan jossa kuormaa rajoittaisi pinta-ala eikä kntavuus.


Renkaiden vaihdon kannalta ei ole mitään eroa sen suhteen, missä laita on. Se pyörän kokoinen kolo siinä pyörän kohdalla sivulaidassa ei sitä lujuutta vie käytännössä miksikään. Onhan se kolo henkilöautoissa ja matkailuvaunuiisakin.

Onneksi sentään itsetehty kärry saa olla vielä sisäpuolisilla lokasuojilla.

Ertsu
JaakkoFagerlund
iileskotti
Se on yksinkertaisempi rakentaa noin, vähemmän leikkauksia ja hitsauksia. Sarjatuotantoa nääs.

Siinähän tuo tulikin, eli se vaan on helpompaa tehdä

Noita valmistajia on pilvin pimein, joten voisi kuvitella, että joku firma tarjoaisi myös sisäpuolisilla lokasuojilla varustettuna ihan vaan kilpaillakseen.

Tuollaisen kärryn hinnassa työn määrä on aika merkityksellinen, joten siksi niistä tehdään mahdollisimman yksinkertaisia valmistaa kun sarjatuotantona tehdään. Tottakai Tampereeltakin löytyy ihan metallipajoja, jotka tekevät sinulle sellaisen kärryn kuin haluat, mutta vastaavasti saatkin latoa euroja isomman läjän pöytään kuin valmista ostettaessa. Sama se on niin kuin muissakin tuotteissa, bulkkikama on halpaa ja spesiaalitilaukset maksaa enemmän.

Molemmista käyttökokemusta. Kyllä minä pidän parempana kärryä, jossa ei ole ylimääräisiä pahkuroita lastitilassa. Ja kun se on selkeästi halvempi valmistaa, valinta olisi valmis, jos ostamassa olisin.

Ertsu
BrunenG

Peräkärryssä laidat ovat osa kantavaa rakennetta joten niihin ei parane tehdä leikkauksia. Jos laidat olisivat ulkoreunoissa ei renkaita voisi helposti vaihtaa.

Periaateessa renkaille voisi tehdä kolot laitaan jos rakennetta vahvistaisi paljon mutta 750kg kärryssä se söisi kantavuutta ja harvoin tulee sellinen kuorma vastaan jossa kuormaa rajoittaisi pinta-ala eikä kntavuus.


Renkaiden vaihdon kannalta ei ole mitään eroa sen suhteen, missä laita on. Se pyörän kokoinen kolo siinä pyörän kohdalla sivulaidassa ei sitä lujuutta vie käytännössä miksikään. Onhan se kolo henkilöautoissa ja matkailuvaunuiisakin.

Onneksi sentään itsetehty kärry saa olla vielä sisäpuolisilla lokasuojilla.




Henkilöautoissa sitä peltiä ja palkkia riittää renkaan yläpuolella, kuten asuntovaunuissa. Lisäksi asuntovaunut ovat jasrrullisia jolloin 750kg painorajoitus ei hengitä niskaan. Tuo kolo laidassa vastaa lähinnä sitä jos tavallisesta autosta tekisi avoauton vahvistamatta pohjalevyä, taittuisi kahtia. Suuri osa peräkärryn pituusjäykkyydestä tulee laidoista.

Jarrullisissa peräkärryissä näkee ratkaisuja jossa laidat ovat pyörien ulkopuolella mutta niissä onkin varaa käyttää rautaa ylimääräiseen vahvistukseen. Jarruttomissa ei.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7451
Electric shadow
Molemmista käyttökokemusta. Kyllä minä pidän parempana kärryä, jossa ei ole ylimääräisiä pahkuroita lastitilassa. Ja kun se on selkeästi halvempi valmistaa, valinta olisi valmis, jos ostamassa olisin.

Vein hiljattain vanhoja huonekaluja kaatopaikalle eräästä yhteisöstä. Olisi mahtunut enemmän tavaraa, kun sen kahden istuttavan sovan olisi saanut perään poikittain. Jos lavan laidat olisivat olleet kärryn leveydellä, se olisi onnistunut. Nyt piti viedä 2 kuormaan vain sen takia, että jotkut eivät hyväksy pahkuroita lavan sisäpuolelle.

Ertsu
Electric shadow
Molemmista käyttökokemusta. Kyllä minä pidän parempana kärryä, jossa ei ole ylimääräisiä pahkuroita lastitilassa. Ja kun se on selkeästi halvempi valmistaa, valinta olisi valmis, jos ostamassa olisin.

Vein hiljattain vanhoja huonekaluja kaatopaikalle eräästä yhteisöstä. Olisi mahtunut enemmän tavaraa, kun sen kahden istuttavan sovan olisi saanut perään poikittain. Jos lavan laidat olisivat olleet kärryn leveydellä, se olisi onnistunut. Nyt piti viedä 2 kuormaan vain sen takia, että jotkut eivät hyväksy pahkuroita lavan sisäpuolelle.

Sehän on kiinni vain kärryn leveydestä, sinulla oli liian kapea tuohon tarkoitukseen. Kyllä tielle leveämpikin mahtuu ja niitä on. Jotkut ei hyväksy pahkuroita, jotkut hyväksyy. Onhan tuota valinnan varaa kuitenkin. Ei tainnut olla oma kärrysi, joten oli tyytyminen siihen minkä saat?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7451
BrunenG

Henkilöautoissa sitä peltiä ja palkkia riittää renkaan yläpuolella, kuten asuntovaunuissa. Lisäksi asuntovaunut ovat jasrrullisia jolloin 750kg painorajoitus ei hengitä niskaan. Tuo kolo laidassa vastaa lähinnä sitä jos tavallisesta autosta tekisi avoauton vahvistamatta pohjalevyä, taittuisi kahtia. Suuri osa peräkärryn pituusjäykkyydestä tulee laidoista.

Tuo kolo vastaa lähinnä henkilöauton ovia. Henkilöautossa ovet eivät kanna mitään, vaan se katon kaari. Se, että peräkärryn laitaan tehdään kolot pyörille, ei poista sen laidan yläpaarteen kantavuutta.

Jarrullisissa peräkärryissä näkee ratkaisuja jossa laidat ovat pyörien ulkopuolella mutta niissä onkin varaa käyttää rautaa ylimääräiseen vahvistukseen. Jarruttomissa ei.

Niissä näkee sellaisia ratkaisuja, joissa pyörät ovat kokonaan lavan alla. Niissä tarvitaankin ylimääräistä rautaa, mutta tavallisessa kärryssä ei niinkään.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7451
Electric shadow

Sehän on kiinni vain kärryn leveydestä, sinulla oli liian kapea tuohon tarkoitukseen. Kyllä tielle leveämpikin mahtuu ja niitä on. Jotkut ei hyväksy pahkuroita, jotkut hyväksyy. Onhan tuota valinnan varaa kuitenkin. Ei tainnut olla oma kärrysi, joten oli tyytyminen siihen minkä saat?

Miksi kärryn pitäisi olla leveä, kun nykyiseen kokonaisleveyteen mahtuu leveämpi lava? Ei se ollut oma kärryni eikä auto.

Ertsu
BrunenG

Henkilöautoissa sitä peltiä ja palkkia riittää renkaan yläpuolella, kuten asuntovaunuissa. Lisäksi asuntovaunut ovat jasrrullisia jolloin 750kg painorajoitus ei hengitä niskaan. Tuo kolo laidassa vastaa lähinnä sitä jos tavallisesta autosta tekisi avoauton vahvistamatta pohjalevyä, taittuisi kahtia. Suuri osa peräkärryn pituusjäykkyydestä tulee laidoista.

Tuo kolo vastaa lähinnä henkilöauton ovia. Henkilöautossa ovet eivät kanna mitään, vaan se katon kaari. Se, että peräkärryn laitaan tehdään kolot pyörille, ei poista sen laidan yläpaarteen kantavuutta.



Se kolo vastaa lähinnä sitä että auton pohjalevy halkaistaisiin kulmahiomakoneella.

Aaltopahvilevystä saa helpon peräkärryesimerkin. Ota ja leikkaat pahvilevyyn keskelle puolen levyn paksuinen viilto laidasta laitaan. Levy johon ennen viiltoa sai iskeä nyrkillä sen taittumatta katkeaa kun päästä vähän ravistaa. Samalla tavalla pyöräkolot heikentävät rperäkärryn akennetta. Olen pariin peräkärryyn vaihtanut pohjavanerit ja niiden rakenne ei todellakaan kestä mitään ilman sivulaitoja.

Tietenkin laidat tehdään kantaviksi, onhan se lujuusopillisesti hyvä ratkaisu. Jos aisa ja akseli yhdistettäisiin suoraan toisiinsa, voisi riittävän lujan laatikon tehdä vanerista ja kulmalistoista niin että laita toisi siihen tarvittavan jäykkyyden. Nykymääräyksissä omavalmisteisessa täytyy olla runkoputki päästä päähän pultattuna akseliin ja lavasta ei mainita mitään.

Kuormakin hyvin sidottuna jäykkää rakennetta, kuten lautakuorma.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7451
BrunenG
[q
Se kolo vastaa lähinnä sitä että auton pohjalevy halkaistaisiin kulmahiomakoneella.

Aaltopahvilevystä saa helpon peräkärryesimerkin. Ota ja leikkaat pahvilevyyn keskelle puolen levyn paksuinen viilto laidasta laitaan. Levy johon ennen viiltoa sai iskeä nyrkillä sen taittumatta katkeaa kun päästä vähän ravistaa. Samalla tavalla pyöräkolot heikentävät rperäkärryn akennetta. Olen pariin peräkärryyn vaihtanut pohjavanerit ja niiden rakenne ei todellakaan kestä mitään ilman sivulaitoja.


Siis levyn paksuudesta??? Peräkärryn laita kyllä kestää ilman levyäkin, koska siinä on laidan yläpaarteessa (yläosassa) se putkipalkki, jonka rasitus on puristusrasitusta. Joka tapauksessa sisäpuolisilla lokasuojilla saa tehdä kärryn itse, joten kyllä se ihan laillinen on.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7451
CE-hyväksytty
Ulkopuoliset lokarit on sitä varten, että niiden avulla on helpompi kiivetä kärrylle.

Lavan pohja on kyllä matalammalla, kun avaat perälaudan. Siis myös sisäpuolisilla lokasuojilla rakennetussa.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Ertsu
CE-hyväksytty
Ulkopuoliset lokarit on sitä varten, että niiden avulla on helpompi kiivetä kärrylle.

Lavan pohja on kyllä matalammalla, kun avaat perälaudan. Siis myös sisäpuolisilla lokasuojilla rakennetussa.



Ei kai se pohja siitä madallu... Enkä mä ainakaan jaksa mitään perälautaa availla ellei ole pakko.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat