Gps suosituksia... taas kerran

Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Siis tällä hetkellä millaista GPS laitetta kannattaa harkita?

Hinta / laatu?

Päivitettävyys (hinta)?

Muita huomioon otettavia seikkoja?

Kannattaako erillistä paikanninta edes hankkia? Olisiko parempi hankkia puhelin jossa em. ominaisuus? Sitten samat kysymykset kuin yllä.

Olisi kiva kuulla kokemuksia ja mielipiteiltä niiltä, jotka ovat hankkineet tai ovat harkitsemassa gps:n hankintaa.

Toivoisin löytäväni halvan varkkimen johon saisi tarvittaessa muidenkin maanosien karttoja. Ilmaiseksi tietenkin.

Sivut

Kommentit (24)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

jätä ainakin halvimmat takarat hyllyyn. näyttö on aivan liian pieni ja epäselvä, että edes tällainen nuori ihminen siitä pystyisi tihrustamaan liittymän mistä kääntyä. kyllä sillä perille löytää paremmin kuin omaa navigointia seuraten, mutta liittymistä mennään ohi ja rytinällä välillä.

tomtomppa on ollut kerran lainassa. siinä näyttö on selkeä ja tarpeeksi suuri. neuvoi tosin ihmereittien kautta, mutta taisi olla vika käyttäjässä ei niinkään laitteessa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Voiko esimerkiksi tuollaiseen TomTomiin ladata jostain ilmaista karttaa sd-kortille?

Vai ovatko kaikki kartat / päivitykset maksullisia?

Ajattelen, että parempi maksaa hieman enemmän nyt kuin kärsiä tulevista piilokuluista.

Muistelisin nähneeni Nokia puhelimen mainoksen, jossa mainittiin jotain ilmaisista karttapäivityksistä, mutta herra Google ei nyt suostu löytämään sitä. Voi olla että näin unta.

Vierailija
Finlandes
Voiko esimerkiksi tuollaiseen TomTomiin ladata jostain ilmaista karttaa sd-kortille?

Vai ovatko kaikki kartat / päivitykset maksullisia?

Ajattelen, että parempi maksaa hieman enemmän nyt kuin kärsiä tulevista piilokuluista.

Muistelisin nähneeni Nokia puhelimen mainoksen, jossa mainittiin jotain ilmaisista karttapäivityksistä, mutta herra Google ei nyt suostu löytämään sitä. Voi olla että näin unta.

Eikös Nokian Kartat-sovellukseen ladattavat kartat ole aina ilmaisia. Ainakin minä saan ne Ovi-suiten kautta ilman eri maksua. Puhelinriippumattomasti.

Varsinaiseen aiheeseen: onko autokepsun käyttö jotenkin tilattua vai onko yhteys ilmainen? Puhelimenhan kepsua käytetään operaattorin datayhteyden kautta.

Vierailija

Puhelimen GPS on oma lähettimensä.. siihen ei puhelimen verkkao tarvita!!

Meillä ainakin off-line tilassa toimii ihan loistavasti.. Nokia 5230.

Vierailija

Eli onko aloiuttajalla hakusessa paikannin vai navigaattori?

Ja tosiaan, puhelimien GPS vastaanotin ei tartte puhelinverkkoyhteyksiä, sillä se on oma järjestelmänsä (jonka käyttö ei myöskään maksa mitään, eikä tartte operaattoria ainoaankaan asiaan).

Vierailija
JaakkoFagerlund

Ja tosiaan, puhelimien GPS vastaanotin ei tartte puhelinverkkoyhteyksiä, sillä se on oma järjestelmänsä (jonka käyttö ei myöskään maksa mitään, eikä tartte operaattoria ainoaankaan asiaan).

Tarvitseeko A-GPS, jollainen ainakin Nokia puhelimissa on, toimivan yhteyden vai riittääkö, että haistellaan lähin masto?

Vierailija
linkki
JaakkoFagerlund

Tarvitseeko A-GPS, jollainen ainakin Nokia puhelimissa on, toimivan yhteyden vai riittääkö, että haistellaan lähin masto?

Nokian puhelimissa on ihan normaali GPS-vastaanotin, se tarvitsee yhteyden GPS-satelliitteihin, ei muualle. Ihan kuten kaikki muutkin GPS:t.

Ei tarvitse haistella edes kaverin pakoputkea. Kartat ladataan muistikortille.

E90 ainakin on toiminut hyvin, tomtomiin verrattuna aivan yhtä hyvin. Joskus kehittelee luovia ajoreittejä sekin.

Vierailija
Pacanus Rusticanus
Eikö voisi googlella koittaa itse?

http://www.ncp.fi/koulutusohjelmat/mets ... /gsm5.html

Asia on minulle yhdentekevä, minua kiinnosti vain miten yleensä niin luotettava Jaakkofagerlund perustelee väitteensä. Katsoin kyllä englanninkielisestä wikipediasta, mutta se ei anna yksiselitteistä vastausta, koska toteutusvaihtoehtoja kerrotaan olevan enemmän kuin yksi. Saako esim timestampin tai tukiaseman sijainnin haettua suoraan tukiasemalta?

Electric shadow
Nokian puhelimissa on ihan normaali GPS-vastaanotin, se tarvitsee yhteyden GPS-satelliitteihin, ei muualle. Ihan kuten kaikki muutkin GPS:t.

Summassa katsoin nokian sivuilta puhelimen(Nokia 2710 Navigation):
Sisäänrakennettu A-GPS-toiminto

Samainen wikisivu, johon edellä viittasin, kertoo että:
Some A-GPS devices cannot fall back to standard GPS, needing cell tower or internet signal as these A-GPS devices won't function with only GPS satellite signal.

...Nokia on kuitenkin ilmeisesti toteuttanut omansa siten, että fallback on mahdollinen.

Vierailija
linkki
JaakkoFagerlund

Paha sanoa, kun tuo ei ole puhtaasti GPS. Riippuu täysin toteutuksesta ja tekijästä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Itse olen tyytyväinen Nokian navigointiin, ja äänen mukaanhan sitä ajetaan. Vähän pienempi näyttö kuin navigaattorissa...

Mulla on opastajana Juha Kankkunen Ovi Storesta ilmaiseksi.

Lisäksi gepsi toimii kivasti Sports Trackeria varten.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

ikr
Seuraa 
Viestejä177
Liittynyt30.12.2009

Halvinta kosketusnäyttö nokiaa näytti saavan jo kaupasta 99€

Itselläni ei ainakaan suurempaa valittamista Nokian kartoista, jota käyttelen yleensä Nokia 5800 rutkussani. Kaikki maailman kartat ilmaiseksi, halutessaan kameratolpista varoitus, ylinopeudesta varoitus (itse määritellen vaikka 8 km/h), puheopastus teiden nimillä, neuvoo mm. mistä kohtaa liikenneympyrästä kuuluu poistua, näyttää huoltoasemat, nähtävyydet jne.

Kun ei parempaankaan ole tottunut eikä paremmasta tiedä niin tämä riittää satunnaisessa käytössä vallan loistavasti.

Melko pienen kokonsa vuoksi ei ehkä käytettävyydeltään huippuluokkaa, aktiiviselle ja vähän vaativammalle käyttäjälle sitten ehkä joku muu kuin kännykkä?

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Onko jo laitteissa tarjolla toimiva äänitunnistus? Että vois vaan sanoa vehkeelle, että mennäämpä nyt Toritie vitoseen?

Joissain navigaattoreissa on qwerty-näppiksen sijaan abcd-näppis. Se hajottaa!

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005
JaakkoFagerlund

Heh, on toki tärkeää tietää missä seisoo, mutta tärkeämpää tietää minne on menossa.

Taitaapa puhelin olla minun ratkaisuni. mahtuupa sopivasti taskuun.

Vierailija
linkki
Pacanus Rusticanus
Eikö voisi googlella koittaa itse?

http://www.ncp.fi/koulutusohjelmat/mets ... /gsm5.html

Asia on minulle yhdentekevä, minua kiinnosti vain miten yleensä niin luotettava Jaakkofagerlund perustelee väitteensä. Katsoin kyllä englanninkielisestä wikipediasta, mutta se ei anna yksiselitteistä vastausta, koska toteutusvaihtoehtoja kerrotaan olevan enemmän kuin yksi. Saako esim timestampin tai tukiaseman sijainnin haettua suoraan tukiasemalta?

Electric shadow

Summassa katsoin nokian sivuilta puhelimen(Nokia 2710 Navigation):
Sisäänrakennettu A-GPS-toiminto

Samainen wikisivu, johon edellä viittasin, kertoo että:
Some A-GPS devices cannot fall back to standard GPS, needing cell tower or internet signal as these A-GPS devices won't function with only GPS satellite signal.

...Nokia on kuitenkin ilmeisesti toteuttanut omansa siten, että fallback on mahdollinen.

Enhän minä siitä tekniikasta tiedä, miten on toteutettu, mutta kokeilin vielä kerran siten, että laitoin puhelimen offlineen ja GPS toimii silti. Ei siis tarvitse tukiasemaa mihinkään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat