Rintasyöpä

Seuraa 
Viestejä1401
Liittynyt29.7.2010

Vaimolla on todettu loburaaninen rintasyopä, tehtiin osittainen rintaleikkaus, mutta siihen ympärillä
olevassa 1cm kaistaleessa syövän ympärillä oli joku mikrokasvain, sittemmin saannut sytostaatteja, joihin melkein kuoli, 6 piti olla, ei kestäny kuin 5. Sitten sädehoitoja, jotka loppu ny kaikki ok?

Oikeesti haluan tietää , mikä on ennuste ko. syöpätyypissä, onko aikaa 1v vai 5v jottei tarvis tehdä suotta hoitoja. toinen juttu on, että haluaisin tietää, kuka on maailman paras lääkäri just tässä hommassa.

Taustaa sen verran, että olen lukenut kaikki suomalaiset tieteen kuvalehdet alusta tuohon 2008 saakka.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun kirjoitan tällä foorumilla.

Ainakin rehellisen ennusteen haluaisin kuulla.

Jos pientä apua sais...

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Kommentit (13)

Vierailija

Ensinnäkin, olen täysin maallikko. Täällä taitaa olla jokunen lääkärikin, mutta ei yhtään ennustajaa, ei ainakaan tietäviä, täälläkään.

Tällaisen taulukon löysin:

Ilmeisesti tarkoitit tuota lobulaarista muotoa? Tuossa ensimmäisessä sarakkeessa on listaus tutkimuksista koskien tuota rintasyöpätyyppiä, N = tutkittujen potilaiden lukumäärä ja Local Recurrence = viiden vuoden seurannassa uusiutuneiden syöpien prosentuaalinen osuus tutkituista.

Vastasin, koska tunnut olevan aika pihalla tapahtuneesta ja arvailen vain, että englanninkielisen tekstin hakeminen netistä ei oikein suju. Parhaan vastauksen saat vaimoasi hoitaneilta lääkäreiltä, kysy ihmeessä heiltä. Ota huomioon, että kukaan ei voi kertoa tulevaisuutta, kyse on tilastollisesta asiasta. Mutta hoidettuna rintasyövän ennuste on melko hyvä joka tapauksessa.

Ei ne hoidot turhia ole.

Vierailija

YLEn Areenassa voit kuunnella uusimman Reseptori-ohjelman, jossa kerrotaan rintasyövistä. Kaikista sairastuneista paranee Suomessa 85%.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Suosittelisin noita vertaistukiryhmiä itsekin. Olin lukiossa kun äidilläni todettiin rintasyöpä, se hoidettiin (ja hoidot olivat ihan hemmetin raskaita siihen aikaan) ja äiti oli ns. puhdas pitkään. Tutkimuksen mukaan syöpätyyppi ei ollut edes periytyvä, joten itselläni ei ole kuin potentiaalinen ympäristövaikutus rasitteena. Ja positiivinen asenne on yllättävän tärkeä; äitini tapasi sanoa että "vaikka kukaan ei olisi koskaan tästä parantunut, niin minä aion".

Ironista on tietenkin se, että hän sai myöhemmin lukuisia uusia syöpiä, useamman vuoden välein, ja viimeinen oli se aggressiivisin... Mutta parikymmentä hyvää vuotta hän sai, ja hoidotkin ovat sinä aikana kehittyneet huomattavasti.

Sanoisin, että jokainen vuosi jonka elää, kasvattaa sitä todennäköisyyttä että elää seuraavatkin kymmenen vuotta, ainakin mitä tulee lääketieteeseen. Sataprosenttisesta kuolemattomuudesta lienee turha haaveilla ainakaan vielä, mutta hyvää elämää voi elää vielä pitkään.

Tsemppiä sinulle ja vaimollesi, Cryosat!

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Oletteko kuulleet tästä tapauksesta:
http://www.margie.fi/mm_artikkelit_margiesta
Kirjakaupoissa myydää tuota Marketta Kivelän kirjaa " Nainen joka ei antanut leikata rintaansa."
Hän sairastui rintasyöpään, mutta kieltäytyi leikkauksesta. Sensijaan hän hoiti itsensä terveeksi luomuruualla ja superionisoidulla vedellä, oman käsityksensä mukaan. Suhtaudun erittäin skeptisesti moisiin väitteisiin, mutta mikä on todellinen selitys paranemiselle? Hän tosiaan parantui syövästä ilman mitään lääketieteellistä hoitoa, vaikka ensin oli todettu 7 sentin kasvain. Kasvain oli kuitenkin vuoden kuluttua hävinnyt mammografiassa. Tämä tapahtui 2001 ja hän elää edelleen, joten lienee oikeasti parantunut.

Tunteeko lääketiede muita tapauksia, joissa syöpä vain jostain syystä parani itsekseen?

Vierailija

En löytänyt googlella mitään tieteellistä tietoa spontaanista parantumisesta rintasyövästä.
Yksi japanilainen syöpätutkimus löytyi, jossa puhuttiin " spontaanista paranemisesta." Siinä puhuttiin siitä, miten " intraduktaalinen osa rintasyövästä häviää, ja tilalle tulee jotain kudosta, " fibrous tissue", joissakin tapauksissa. Tarkoittaako intraduktaalinen yhden rintasyöpätyypin alkuvaihetta?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15858446

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä "ihmeparantumisissa" oikeasti tapahtuu. Tilastollisesti sellaiset ovat äärimmäisen harvinaisia, mutta joskus niitäkin ilmenee. Pitäisi tutkia, mitä tapahtuu siinä prosessissa, kun sairaus häviää itsestään.

Vierailija
Pikku Gen
Sanoisin, että jokainen vuosi jonka elää, kasvattaa sitä todennäköisyyttä että elää seuraavatkin kymmenen vuotta, ainakin mitä tulee lääketieteeseen.

Tässä on looginen virhe. Jokainen eletty vuosi vähentää odotettavissa olevaa elinaikaa eli todennäköisyys kuolla kasvaa ikääntyessä.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Lepakko
Pikku Gen
Sanoisin, että jokainen vuosi jonka elää, kasvattaa sitä todennäköisyyttä että elää seuraavatkin kymmenen vuotta, ainakin mitä tulee lääketieteeseen.

Tässä on looginen virhe. Jokainen eletty vuosi vähentää odotettavissa olevaa elinaikaa eli todennäköisyys kuolla kasvaa ikääntyessä.

Sanoisin, että pikemminkin paradoksi. Mummoni syntyessä hänen todennäköinen elinajanennusteensa oli paljon alhaisempi kuin mikä hänen elinaikansa sitten lopulta oli. Ihmiset elävät yli satavuotaiksi entistä suuremmalla todennäköisyydellä. On mahdollista (joskaan ei todennäköistä) että ensimmäinen 200-vuotiaaksi elävä ihminen on jo syntynyt, siinä määrin isoja harppauksia lääketiede tekee koko ajan. Muuan tiedehenkilö heitti vain puoleksi leikillään, että ottaen huomioon lääketieteen kehittymisen, on mahdollista että ensimmäinen kuolematon ihminen on jo syntynyt.

EDIT. Tietenkin se on iso oivoi sille, joka huomenna kuolee auto-onnettomuudessa, ampuu aivonsa pihalle tai päättää päivänsä jollakin muulla tavalla. Kaikista ei luultavasti saada kuolemattomia millään tekniikalla, enkä usko kaikkien sitä haluavankaan. Mutta nyt mennään scifin puolelle.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
väläys
En löytänyt googlella mitään tieteellistä tietoa spontaanista parantumisesta rintasyövästä.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä "ihmeparantumisissa" oikeasti tapahtuu. Tilastollisesti sellaiset ovat äärimmäisen harvinaisia, mutta joskus niitäkin ilmenee. Pitäisi tutkia, mitä tapahtuu siinä prosessissa, kun sairaus häviää itsestään.

Amerikoissa on ollut jo kauan syöpäkliniikka jota on Simontonin pariskunta pyörittänyt. He käyttävät ns visualisiointia apuna ja monen monta on parantunut, ei muuten klinikkaa olisi enää jäljelläkään. Itse ostin yhden heidän kirjoistaan jo noin 10 vuotta sitten. Melko mielenkiintoista.

http://www.simontoncenter.com/

Vierailija

Olen itse sairastanut rintasyövän....ja olen rintasyöpäyhdistyksen perustajajäsen.

Kysymykseesi on hyvin vaikea vastata koska pitäisi tietää minkälainen rintasyöpä tilanne oli, oliko pekkä kasvain, ja oliko se levinnyt imusolmukkeiden kautta elimistöön, eli hänelle varmaan tehtiin ennen leikkausta vartijaimusolmuketutkimus, silloin leikkauksen aikana katsotaan vartijamusolmukkeet, jos ne on puhtaat, niin silloin ei syöpäsoluja ole livahtanut
elimistöön, tai oliko syöpä jo alusta asti tehnyt metastaaseja jonnekkin päin
elimistöä.

Sytot on tosi vahvoja myrkkyjä, osa sytoista on niin vahvoja että voi alkaa ottaa pumpustakin. Mutta koko hoitoajan, noin puoli vuotta ollaan tosi tiiviissä yhteydessä hoitopaikkaan. Toki osalle annetaan herseptiinihoitoa noin vuoden ajan. Se on hyvä lääke eikä potilaille tule helposti mitään sivuvaikutuksia.

Itse läpikäyneenä yritän kertoa että jos ei ole metastaaseja sisäelimissä, aivoissa, selkärangassa ja tai luissa, kun käydään hoidot ja säteet, sen jälkeen
ollaan syöpäklinikan kontrollissa n. 5vuotta. Jos ei ole ilmaantunut metastaaseja
mihinkään, niin silloin sitä on ns. terve.
Tuon viiden vuoden sisällä on kontrolleja, paikkakunnasta riippuen, mutta
ainakin vuoden, kolmen ja viiden vuoden kontrolli. Eli viiden vuoden ajan
on mahdolisuus ottaa oman syöphoidon yksikköön jos itsessään huomaa jotain
joka voisi viitata levinneisyyteen.

Minä olen mankelin käynyt läpi ja vaikka gradus oli III ja syöpäpatti oli 3,9cm
sain koko hoitokoctailin ja nyt viisi vuotta on mennyt ja kaikki on hyvin. Voihan
se syöpä vielä iskeä minuun, se voi olla jopa ihan eri syöpä, tai sitten ilmaantuu
metastaaseja. Näitä en pohdi paljoakaan, elän normaalia elämää iloineen
ja suruineen.
Voit käydä lukemassa rintasyöpäyhdistyksen keskustelupalstaa, sieltä löytyy
kaikenlaista elämäntarinaa, jos haluat kirjoittaa ja kysellä, se vaatii rekisteröimistä.
Hyvää talven jatkoa!

Vierailija

Lapsettomilla naisilla sanotaan olevan suurempi riski sairastua rintasyöpään kuin muilla. Onko tämä riski moninkertainen vai ainoastaan hieman kohonnut?

Minusta pelottavinta syöpään sairastumisessa olisi kemoterapian mahdolliset haittavaikutukset. Olen lukenut ilmiöstä nimeltä ns. kemoaivot. Kemoterapia voi aiheuttaa muistin, tarkkaavaisuuden ja kognitiivisten taitojen heikkenemistä, jotka voivat jatkua vielä vuosia hoidon loppumisen jälkeen.

Kognitiiviset muutokset. Tarkkaavaisuuteen, keskittymiskykyyn ja muistiin liittyvät ongelmat, joita joskus kuvataan ”kemoaivon” käsitteellä, saattavat vaivata vielä kuukausia syöpähoitojen jälkeen. Tämän ongelman syytä ei tunneta tarkasti, mutta jotkut potilaat kärsivät siitä muita herkemmin, ehkäpä geneettisistä syistä. Yhdessä tutkimuksessa havaittiinkin, että potilaat, joilla on tietty APOE4-geenin muoto (joka kohottaa myös Alzheimerin taudin riskiä) kärsivät muita todennäköisemmin hoidonjälkeisistä kognitiivisista ongelmista. On myös mahdollista, että jotkut lääkkeet ovat aivosoluille muita vahingollisempia tai että tietyt lääkeaineet voisivat yhdessä edistää kognitiivisten ongelmien kehittymistä.

http://www.terve.fi/terveyden-abc/syova ... t-haasteet

Tässä linkissä sanotaan näin:

Tutkijaryhmä vakuuttaa, että vanhoihin hoitokeinoihin verrattuna nykyinen kemoterapia toimii entistä tehokkaammin, mutta hoitoihin liittyy edelleen vakavia haittavaikutuksia, jotka voivat vahingoittaa potilasta. Tästä syystä hoitoja annetaan ainoastaan potilaille, joiden rintasyövän uskotaan uusiutuvan ilman kemoterapiaa.

http://yle.fi/uutiset/kemoterapia_vahen ... ia/5471770

Minä olen luullut, että kemoterapiaa annetaan aina kaikille rintasyöpäpotilaille. Jos rintasyöpää sairastava nainen on valmis luopumaan leikkauksella kokonaan molemmista rinnoistaan, vaikka terveestäkin, jotta ei saisi rintasyöpää, niin tarvitaanko silloin enää kemoterapiaa?

Entä voiko nainen, jonka rintasyöpäriski on kohonnut, leikkauttaa ennaltaehkäisevästi rintansa pois yksityisellä, jottei sairastuisi syöpään ja joutuisi syöpähoitoihin?

Vierailija

Aina sitä väitetään, ettei e-pillerit lisäisi rintasyöpää, tämän
http://cancer-fi-bin.directo.fi/@Bin/6e ... verkko.pdf

lähteen mukaan kuitenkin lisää:

Myös ehkäisypillereiden käyttäjän rintasyövän vaara on käytön aikana 20 prosenttia tavallista korkeampi.

Rintasyövän muita tunnettuja vaaratekijöitä ovat
lähisukulaisen rintasyöpä, geneettinen alttius
(BRCA1- ja BRCA2-geenit), pituus, rinnan kudoksen
tiiviys ja ionisoiva säteily.

Pituus? Onko pitkillä ihmisillä suurempi rintasyövän riski?

Vierailija

Itse uskon enimmäkseen perimän ja ympäristötekijöiden vaikutukseen, mikä syöpä tulee ja mikä ei vai tuleeko ollenkaan.

Tilastojen mukaan joka kolmas saa jokun syövän.

Tässä on ravinnolla merkittävä vaikutus.

Kaikki syövät esim. tykkää sokerista ja viljasta.

Sen sijaan kunnon ravinnosta ja aringon D-vitamiinista ei tykkää. Meillähän se on sitten se purkkivitamiini lähes vuoden ympäri.

Kannattaa googlata syövän tukihoito. Ja varmasti tästä on siellä rintasyöpäyhdistykselläkin tietoa.

Uusimmat

Suosituimmat