Yhden käden leuanveto

Seuraa 
Viestejä1675
Liittynyt3.10.2007

Olen aina ihmetellyt seuraavaa asiaa:

Kun yritän vetää leukaa pelkästään yhdellä kädellä, niin siitä ei tule mitään, mutta jos yritän siten, että pidän vapaalla kädellä kiinni "työvuorossa" olevan käden ranteesta, niin johan onnistuu.

Mihin tämä perustuu? Roikun edelleen koko massallani yhden käden varassa, eli suoritteen ei pitäisi olla yhtään kevyempi, mutta todistettavasti se sitä kuitenkin on. Onko tämä psykologinen ilmiö? Jos on, niin miten tuon psykologisen edun saisi hyödynnetyä myös "oikeaoppisessa" yhden käden leuanvedossa?

Kommentit (14)

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

No sehän perustuu tietysti siihen, että silloin vaikka roikkuukin yhden käden puristuksella tangossa, niin tekee kuitenkin sen työn molemmilla käsillä, koska ranteesta kiinni pitävä käsikin vetää massaa ylös tukeutuen tangosta kiinnipitävän käden ranteeseen koukistuessaan.

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005

Kun pidät ns. vapaalla kädellä roikkumiskäden ranteesta kiinni, vedät leukoja ihan niinkuin kahden käden leuanvedossakin, eli pääasiassa yläselän lihaksilla. Ainoa kohta, mikä joutuu lujemmille, on riipuntakäden näppivoimat. Kropan heiluminen on myös vaikeampaa hallita kuin perinteisessä tyylissä.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9007
Liittynyt20.6.2009
ID10T
Olen aina ihmetellyt seuraavaa asiaa:

Kun yritän vetää leukaa pelkästään yhdellä kädellä, niin siitä ei tule mitään, mutta jos yritän siten, että pidän vapaalla kädellä kiinni "työvuorossa" olevan käden ranteesta, niin johan onnistuu.

Mihin tämä perustuu? Roikun edelleen koko massallani yhden käden varassa, eli suoritteen ei pitäisi olla yhtään kevyempi, mutta todistettavasti se sitä kuitenkin on. Onko tämä psykologinen ilmiö? Jos on, niin miten tuon psykologisen edun saisi hyödynnetyä myös "oikeaoppisessa" yhden käden leuanvedossa?

Ei se ole psykologinen ilmiö. Tarttuminen tangosta kiinni pitävään käteen ottaa helposti "vpaankin" käden mukaan suoritukseen. Roikut kyllä edelleen yhden käden varassa, mutta et enää kisko itseäsi vain yhdellä kädellä ylöspäin. Koeta ottaa kiinni alempaa - siis tässä tapauksessa lähempää olkapäätä - käsivarresta: vastuksen pitäisi käydä huomattavasi raskaammaksi.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Olenkin juuri saamassa uuden leukojenvetotankoni valmiiksi tähän taloon jossa asun, jossa on ollut vaikea löytää, matalien kattojen takia, paikkaa suorin vartaloin vedettäville leuoille. Nyt vihdoin keksin paikan tossa yläkertaan menevien portaiden yläpuolella. Pääsee taas treenaamaan parin vuoden tauon jälkeen... Se se on parasta lihaskunto treeniä.

Itse olen muuten aina ihmetellyt sitä, että vaikka kahdella kädellä saakin reilut parikymmentä leukaa, niin silti yhdellä kädellä ei onnistu saamaan kuin vaivaisen puolikkaan leuan.

Miksi näin ? Miksi ei yhdellä kädellä saa puolia tai edes 1/4 osaa leukoja siitä mitä saa kahdella kädellä !? ...Tai edes sitä 1/20 osaa...

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Jes jes ! Nyt sain sen asennettua. Kylläpä siitä tuli hyvä.
Tällainen pitäisi löytyä kyllä joka jampan kotoa ja sisätiloista. Se on niin hyvä kun se on tossa jokapäiväisellä kulkureitillä, niin silloin sitä tulee käytettyäkin riittävästi ma luulen, kun ei se ole jossain autotallin perukoilla tai jossain kaukana lenkkipolulla...
Ja että pystyy vetämään pidempiki mies ihan suorin vartaloin ja roikkumaan kädet suorana, eikä jalat laahaa lattiaan. Lisäksi se on vielä riittävän leveä, niin että pystyy vetämään leveämmällä otteella myös niskan taakse. Ja tanko on 30mm täystankoa, eikä mitään putkea... Ja tietysti haponkestävää... ...Kyllä nyt kelpaa.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Mielestäni ratkaisevaa on se että yhden käden leukoja vetäessä hartiat ovat vaakatasossa. Normaalistihan yläkroppa menee vinoon mikäli yhdellä kädellä roikkuu. Onnistuu myös siten että toisen käden ranne tukeutuu kyynärtaipeeseen. Toisella kädellä ei välttämättä tarvitse kiskoa, tarttua eikä vetää tai pitää kiinni mistään mutta sen asennon tukeminen on ratkaisevampaa. Toki sellaisessa tukemisessa voi jonkin verran olla vetoapua mutta se ei ole sen käden pääasiallinen tehtävä.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

kahden käden leukoja meni 15 kun tuossa kokeilin, mutta yhdellä kädellä ei edes pystynyt roikkumaan tangosta... näpeistä taitaa uupua voimia

kaikkee sitä....

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Ihan oikeaan yhdenkäden leuanvetoon ei pysty suomessa monikaan. Ja se johtuu siitä, että yhden käden varassa roikuttaessa hauislihaksen "vääntömomentti" ei riitä liikkeen aloittamiseen. Sopivasti itseään hetkuttelemalla saa kyllä sen käden sen verran koukkuun, että se leuanveto onnistuu, mutta luultavasti kukaan ei saa suoralta kädeltä roikkuessaan vedettyä sitä leukaa.

Nuorena poikana (20v) uittotöissä tuli sen verran käsivoimaa, että pystyin sen yhden käden leuan vetämään hieman hetkauttamalla. Mutta silloin oli painoakin 15 kg vähemmän.

Yhden käden punnerrukset ovatkin jo helpompi asia.

Same shit, different day...

.
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt10.9.2005
IsoJussi
Ihan oikeaan yhdenkäden leuanvetoon ei pysty suomessa monikaan. Ja se johtuu siitä, että yhden käden varassa roikuttaessa hauislihaksen "vääntömomentti" ei riitä liikkeen aloittamiseen. Sopivasti itseään hetkuttelemalla saa kyllä sen käden sen verran koukkuun, että se leuanveto onnistuu, mutta luultavasti kukaan ei saa suoralta kädeltä roikkuessaan vedettyä sitä leukaa.

Nuorena poikana (20v) uittotöissä tuli sen verran käsivoimaa, että pystyin sen yhden käden leuan vetämään hieman hetkauttamalla. Mutta silloin oli painoakin 15 kg vähemmän.

Yhden käden punnerrukset ovatkin jo helpompi asia.

Totta, tunnen ainoastaan yhden henkilön joka tuohon pystyi ja molemmilla käsillä, Tarmo Vilén viihdytti aikoinaan vaimonsa kanssa suomen kansaa.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

No osaako kukaan sanoa miksi se yhden käden leuanveto on niin hankalaa ? Miksei vain puolet hankalampaa kuin kahdella kädellä ?

Vierailija

Eikös se aika loogista ole ettei puolet lihasmäärästä kykene tuottamaan samaa nostoa. Penkiltä kyllä nousee 40kg suhteellisen monta kertaa muttei 80 kiloa kertaakaan, sama efekti, mutta toisinpäin. Aiheeseen vaikuttanee myös aiemmin mainittu kehon kiertyminen yhdellä kädellä roikuttaessa.

Vierailija
Pohtija
Jes jes ! Nyt sain sen asennettua. Kylläpä siitä tuli hyvä.
Tällainen pitäisi löytyä kyllä joka jampan kotoa ja sisätiloista. Se on niin hyvä kun se on tossa jokapäiväisellä kulkureitillä, niin silloin sitä tulee käytettyäkin riittävästi ma luulen, kun ei se ole jossain autotallin perukoilla tai jossain kaukana lenkkipolulla...
Ja että pystyy vetämään pidempiki mies ihan suorin vartaloin ja roikkumaan kädet suorana, eikä jalat laahaa lattiaan. Lisäksi se on vielä riittävän leveä, niin että pystyy vetämään leveämmällä otteella myös niskan taakse. Ja tanko on 30mm täystankoa, eikä mitään putkea... Ja tietysti haponkestävää... ...Kyllä nyt kelpaa.

Menin kerran katsomaan WIlliam Blaken näyttelyä leuanvetotanko kädessä, jonka olin saanut eräältä hivenen aikaisemmin. Olin siis matkalla kotiin mutta päätin poiketa näyttelyssä kun sen bongasin. Jouduin jättämään sen narikkaan. Näyttelyssä ihmettelen suuresti kuinka pieniä ne Blaken kuvat oikein ovatkaan. Kun tulin näyttelystä, oli tyyppi vaihtunut.

"Mulla ei ole kuin tuo leuanvetotanko.", sanoin kaverille johon tokaisi että olen katsonut liikaa telkkaria. Olin sangen hyvässä krapulassa joten heitto hymyilytti pitkään, vähän vieläkin.

Vierailija

Siinä ja siinä että menee yhden käden leuka puhtaalla toistolla. Alku on hankalaa.

Lihasliikkeitä voi suorittaa joko helvetinmoisilla painoilla muutamia tai sitten pienillä painoilla miljoonia. Jälkimmäisellä tulee hyvä kestävyys mutta räjähtävää voimaa uupuu. Yrittäkää vaikka 40kg käsipainoilla laskea ensin käsi ihan suoraksi alas ja sitten siitä puhdas kääntö ylös. Yleensä hauiskäännöt kun tehdään sillä tavalla että käsi jää vielä jopa 45* kulmaan. Jonkun aikaa kun tekee niin hauiksessa riittää voimaa myös one-handed leuanvetoon.

Kanttii sitten muuten varoa liian järeitä vetoja, voivat lihakset revetä. Jotkut kuulemma kertovat ettei se ole kivaa. Hauiksia on repeillyt jopa aivan tavallisissa käden äkillisissä koukistusliikkeissä erilaisissa urheilulajeissa, puhumattakaan siitä että sille rojauttaa yhtäkkiä 80 kiloa painavan ruhonsa.

Uusimmat

Suosituimmat