Vihreän teen terveellisyys kyseenalaista?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen juonut aina vihreää teetä, koska pidän sen mausta ja olen lukenut sen terveysvaikutuksista. Nyt olen kuitenkin törmännyt useamman kerran artikkeleihin ja tutkimuksiin, joissa kerrotaan vihreän teen sisältävän usein myrkkyjäämiä. Tiedän, että Rainbown vihreässä teessä ei pitäisi olla mitään ylimääräistä mukana, mutta sattuisiko jollakin olemaan tammikuun Kuluttaja-lehden numero tai jos joku muuten sattuu tietämään nämä puhtaat merkit?

http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/edelliset ... ihrea-tee/

Sivut

Kommentit (23)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Vaikkapa alumiinijäämiä voi välttää uuttamalla teen nopeasti, eikä siten (kuin minä) että unohtaa teen vartiksi kuppiin. Luin aiheesta jokin aika sitten mutta ei todellakaan muista tarkkaa viitettä.

Luomuteekin voi (käsittääkseni) imeä maaperästä kaikkea ei-kivaa, minkä tähden näissä asioissa mennään vähän uskon varassa.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

En tiedä onko mitään yhteyttä tähän, mutta olen saanut vihreästä ja valkoisesta teestä useaan otteeseen viiltävää päänsärkyä. En joka kerta, mutta muistan monesti saaneeni. Ehkä ollut sitten merkistä kiinni. Voisi olla yhteyttä fermentoimattomuuteenkin, sillä mustaa teetä tulee juotua pääasiassa, enkä kertaakaan ole siitä saanut kyseistä oiretta.

Vierailija

Taustalla voi olla myös puhtaasti politiikka: Ongelma on, että kunnollista vihreää teetä ei tuoteta Kansainyhteisön vanhoissa siirtomaissa vaan hankalan itsellisissä Kiinassa ja Japanissa. Vihreää teetä vastaan on aika ajoin kampanjoitu mitä kummallisimmin keinoin. Mm. Ruth Rendellin Komisario Wexford BBC-dekkarifilmatisoinnissa mysteerit johtuivat alkuperäisestä romaanista poiketen vihreän teen aikaansaamista harha-aistimuksista!

Teehän liittyi myös USA:n itsenäistymiseen.

Vierailija
Mimei
Vihreää teetä vastaan on aika ajoin kampanjoitu mitä kummallisimmin keinoin. Mm. Ruth Rendellin Komisario Wexford BBC-dekkarifilmatisoinnissa havatut mysteerit johtuivat alkuperäisestä romaanista poiketen vihreän teen aikaansaamista harha-aistimuksista!

Olen saanut sen käsityksen, että joitakin ihmisiä ärsyttää vihreän teen terveysvaikutusten nostaminen jalustalle, jolloin he haluavat tuoda esille sen negatiivisia puolia. Toisinaan epäasianmukaisin ja liioittelevin keinoin, toisinaan taas asiaa aidosti tutkimalla. Vihreän teen asema ja maine on kuitenkin vakiintunut vuosisatojen aikana ja sitä on hyvin vaikea horjuttaa millään tavalla. Varsinkin kun on olemassa myös tutkimuksia, jotka liittävät terveysvaikutukset vahvasti vihreään teehen.

En ole kuitenkaan valmis luopumaan teehetkistäni tai vaihtamaan teelaatua, siitä huolimatta että hammaslääkärini sanoi teen olevan pahempi aine hampaille kun kahvi (ilmeisesti hän tarkoitti kellastumista, koska puhe oli hampaidenvalkaisusta). Mikäli en saa selvitettyä muiden kun Rainbown puhtautta niin juon sitten sitä, vaikka en toisaalta menetä yöuniani jos teessäni on lain sallimissa rajoissa jäämiä. Niiltä kun on muutenkin hyvin vaikea välttyä. Keskustelin kerran erään patologin kanssa ja hän sanoi, että ruumiista voidaan päätellä onko ihmisellä ollut elämänsä aikana tiskikone. Tiedä sitten oliko totta, mutta käytän edelleen hyvillä mielin tiskikonetta.

Vierailija

Musta tee värjää hampaita varsinkin jos sen juo ilman brittiläistä maitolisää. Hammasterveyden suhteen tee on täysin ok. Kahvin juomisen jälkeen taas hampaita ei saa harjata yli puoleen tuntiin, koska kahvin hapot haurastuttavat kiillettä.

Suomalaisia metsämarjojakin voisi bannata cesium-pitoisuuksilla... Aasialaisissa tutkimuksissa eniten vihreää teetä juovat ovat terveimpiä ja pitkäikäisimpiä. Tämä on minulle olennainen tieto.

Vierailija
Mimei

Suomalaisia metsämarjojakin voisi bannata cesium-pitoisuuksilla... Aasialaisissa tutkimuksissa eniten vihreää teetä juovat ovat terveimpiä ja pitkäikäisimpiä. Tämä on minulle olennainen tieto.

Minulle se on lähes tärkein. Toiseksi tärkein on vihreän teen rauhoittava ja keskittymiskykyä parantava vaikutus, joka on kohdallani huomattava. Valkaisin hampaani ja teen sen mieluusti uudestaan, jos voin jatkaa niinkin pienellä vaivalla vihreän teen juomista. Samainen hammaslääkäri sanoi muuten, että syön liikaa hedelmiä. Katsoin häntä hieman pitkään ja sanoin, että ehdottaako hän tosiaan, että vähentäisin hedelmien syömistä. Hän alkoi nauraa ja hetken pohdittuaan hän totesi, että ehkä kannattaa sittenkin vain keskittää niiden syöminen, eikä napostella niitä hajautetusti päivän aikana. Käsittääkseni vihreä tee, jos siihen ei lisää maitoa, ei aiheuta edes happohyökkäystä, joten siinä mielessä tee on hampaille hyvä juoma. Olen myös lukenut, että teen juominen saattaa itse asissa jopa ehkäistä pahanhajuista hengitystä, iensairauksia yms. terveyshaittoja.

Vierailija

Hedelmiä itseasiassa voi syödä liikaa. Runsaasti syötynä niiden fruktoosi rasittaa maksaa samaan tapaan kuin alkoholi. Mutta 2-3 hedelmää päivässä on aivan ok, ja juurikin mieluiten aterian yhteydessä. Esim. omenassa ja sitruksissa on terveysvaikutteisia yhdisteitä.

En ole huomannut, että vihreä tee värjäisi hampaita lainkaan.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Mimei
Musta tee värjää hampaita varsinkin jos sen juo ilman brittiläistä maitolisää.

... toisaalta maidon kaseiini tekee myös ne hyödylliset flavonoidit hyödyttömiksi.

Kokeile sitruunaa sen sijaan.

Vierailija

Onko sinulla tuohon lähdettä? Muistan lukeneeni, että ainakaan täysmaito ei tuota tee. Muistelen että koski rasvatonta maitoa.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Mimei
Onko sinulla tuohon lähdettä? Muistan lukeneeni, että ainakaan täysmaito ei tuota tee. Muistelen että koski rasvatonta maitoa.

Näi, se vaan tuli mieleeni jostan vanhasta kommentista täällä foorumilla.

Semmoisenkin luin jossain toisella foorumilla että vaikka kaseiini sitoutuisikin flavonoideihin, se kuitenkin irtautuu uudelleen ruuansulatuksessa ja flavonoidit vapautuvat.

Mutta ei, ei oo mitään lähteitä antaa, ei.

Vierailija
PeterH
Mimei

Semmoisenkin luin jossain toisella foorumilla että vaikka kaseiini sitoutuisikin flavonoideihin, se kuitenkin irtautuu uudelleen ruuansulatuksessa ja flavonoidit vapautuvat.

Tuota vastaan puhuisi brittitutkimus, jossa todettiin, että net jotka tosissaan pistivät teehensä maitoa, jäivät vaille sen terveyshyötyjä. En muista tutkimusviitettä, taisin lukea siitä sekundaarisesti lehtiartikkelin kautta. Mutta oli iso tutkimus, isolla materiaalilla. Eikä kovin kauaa sitten ole valmistunut tuo tutkimuslöydös (max 2-3 vuotta vanha).

Vierailija
hOx
PeterH
Mimei

Tuota vastaan puhuisi brittitutkimus, jossa todettiin, että net jotka tosissaan pistivät teehensä maitoa, jäivät vaille sen terveyshyötyjä. En muista tutkimusviitettä, taisin lukea siitä sekundaarisesti lehtiartikkelin kautta. Mutta oli iso tutkimus, isolla materiaalilla. Eikä kovin kauaa sitten ole valmistunut tuo tutkimuslöydös (max 2-3 vuotta vanha).

http://en.wikipedia.org/wiki/Health_effects_of_tea

Lähdeluettelossa mainitaan joitakin tee + maito -aiheeseen liittyviä tutkimuksia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat