Maku takaisin vihanneksiin

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Lienette huomanneet että melko suuri osa vihanneksista joita nykyään saa isojen kauppaketjujen vihannesosastoilta ovat kauniin värikkäitä mutta merkillisen mauttomia? Huomaan tämän itse ainakin tomaatin ja punaisen paprikan kohdalla.

En ole asiasta 100% varma, mutta veikkaisin että syynä on hydroponinen kasvatus kasvihuoneissa. Hydroponisessa kasvatuksessa kasvit kasvavat lasivillassa ja saavat kaikki tarvitsemansa ravinteet tarkasti kontrolloidun kasteluveden mukana. Hydroponinen viljely on turvallista: kasvitaudit eivät leviä, lannos ja kasteluvesi eivät mene hukkaan tai valu maaperään vaan ovat helppoja kierrättää.

Mutta se maku. Minulla on sellainen MuTu, että mullassa kaikkine humushappoineen ja pieneliöineen on jotain mikä hydroponisesta kasvualustasta puuttuu. Jotain joka antaa vihanneksille lisää makua.

Toinen syy on toki se että kasvikset poimitaan puoliraakoina jotta ne kestäisivät paremmin kuljetuksen, ja sitten ne kypsytetään eteenikaasulla, jolloin ne eivät saakaan enää lisää ravinteita ulkopuolelta, vaan kuluttavat niiden itsensä sisältämät ravinteet kypsymiseen. Ilmeisesti tämäkin tekee lopputuotteesta mauttoman?

Oletteko itse uumoilleet samaa?

Miten vihanneksista saisi jälleen maukkaita, samalla kuitenkin tyydyttäen nykymaailman massiivisen populaation logistiset tarpeet ja EUiden sun muiden elintarvikenormit?

Kommentit (6)

Vierailija

Onhan se niin, että kesäsin kotimaiset tomaatit maistuu paremmalta kun talvisin.
Ulkomaalaiset taas on aika tasalaatuisia ympäri vuoden.
Varsinkin hedelmissä lajikkeita taasen on tuhottoman monia, ja kaikki eroaa toisistaan maultaan.. Marjojen makuun taas tuntuu vaikuttavan eniten kasvupaikka, mutta se on vaan itselleni kehittynyt mielipide (Suonenjoen mansikat, yök.)

Banaani on ainoa tuote joka tuodaan tarkoituksellisesti raakana ja kypsytetään kaasulla Suomessa. Mitä nyt todella harvoin esim. tomaatille saatetaan tehdä sama jos tullut erä on todella raakaa. Tietysti varastoilla ja kuljetusten aikana etyleeniä tuottavat ja sille herkät tuotteet on aina lähellä toisiaan, mikä vaikuttaa niiden kypsymiseen. On arkipäivää, että Hollannista tulee lastina rekallinen esim. tomaattia ja kurkkua sekaisin. Tomaatti tuottaa runsaasti etyleeniä ja kurkku taasen on sille todella herkkä. Ei vaan kannata lähteä ajattamaan kahta puolikasta rekkaa kun koko lastin saa mahtumaan yhteenkin..

Omenan osalta olen huomannut, että mitä pidempään sitä varastoidaan (säilyy 0 asteessa useamman kuukauden), niin maku laimenee, vaikka hedelmä on muuten tuore. Tää on taas ihan oman mielipide.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Hydrokasvatuksella saadaan itseasiassa paremman makuisia hedelmiä, kuin mullassa - täytyy vaan saada oikeanlaiset ravinteet kasville. Kasvi tarvitsee kasvaessaan ja hedelmäntuotannossa erilaisen lannoituksen. Hydrossa tähän kasvin luontaiseen tarpeeseen voidaan vastata. Mitä enemmän lannoitteita on, sen heikommaksi kasvin vedensaanti tulee - vaikka muut kasvuolosuhteet olisivatkin kohdillaan. Hydrossa lannoitetta voidaan vaihtaa kasvun eri vaiheiden mukaan opitimaallisemmin, kun kiinteässä kasvualustassa koskaan on mahdollista. Hydro mahdollistaa myös jakojuuriviljelyn, jossa osa juurista saa paljon lannoitetta ja toisella puolella on vähemmän lannoitteita, jolloin kasvi kasvattaa vedenottoon juuret. Näin kasville saadaan turvattua vedensaanti ja samalla maksimaalinen määrä lannoitteita.

Suurin syy mauttomuuteen on jalostetut lajikkeet. Kaupallisessa viljelyssä suositaan suurta ja varmaa satoa - luonnollisista syistä, kun rahaakin pitäisi saada. Ne vanhat maukkaat lajikkeet ovat sellaisia, että niitä saa enää vain pieniltä viljelijöiltä gourmet-hintaan. Toinen vaihtoehto on kasvattaa ne itse.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Volitans
Hydrokasvatuksella saadaan itseasiassa paremman makuisia hedelmiä, kuin mullassa (....)
Suurin syy mauttomuuteen on jalostetut lajikkeet. Kaupallisessa viljelyssä suositaan suurta ja varmaa satoa

Aaa.... kappas. Taisinpa sitten haukkua väärää puuta.

Vierailija
Volitans
Hydrokasvatuksella saadaan itseasiassa paremman makuisia hedelmiä... clip clip ...Toinen vaihtoehto on kasvattaa ne itse.

Laitan tomaatit kasvamaan multaan ja siitä ne tulee kun jaksaa iltaisin auringon paahteen jälkeen kastella (ainakin täällä espanjassa)? Ei kai kotona kukaan mitään hydroa käytä?

->Vai voisinko jotenkin helposti parantaa ja lisätä satoa kotipenkissä ja jopa ruukussa kasvatuksessa jollain millä-lie-hydrolla? Kerro miten -kohteena tomaatti, paprika ja chilit?

Uusimmat

Suosituimmat