Seuraa 
Viestejä45973

Ongelma on tälläinen: Haluan laskea, kuinka pitkän matkan päässä imuaukosta täytyy kaasuttimen perseen / muun sellaisen kohdan olla, jossa alipaineaalto heijastuu takaisin ylipaineaaltona, jotta takaisin heijastuva ylipaineaalto tulee imuaukon kohdalle juuri sopivasti jotta imuaukko ehtii sulkeutua ja ylipaineaalto jää jumiin kampikammioon juuri tietyllä kierrosluvulla?

Jos meni liian monimutkaseksi niin pyytäkää ni yritän selittää paremmin.

Kommentit (7)

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Jollain muistavalla painemittarilla voisi saada mitattua.

Heitän nyt mutulla, mutta voisiko olla jotenkin näin:

tilavuus=pii*r^2*h*täyttymisaste
(pii=3,1459... r=sylinterin halkaisija h=iskupituus täyttymisaste=jokin kerroin alle yhden)

etäisyys=tilavuus / (pii * r^2)
(tilavuus=moottorin tilavuus pii=3,14159... r=imukanavan halkaisija)

tämä etäisyys on sitten sylinteristä kaasuttimelle. Asiaa monimutkistaisi eri kierroksille muuttuva täyttymisaste, jota ei voi helposti laskea, vaan se pitäisi tietää. Virtausmitarilla imukanavasta sen myös voisi mitata ja laskea. Toisaalta sitten moottorissa on usein useita kanavia, joiten ne nostavat impuolen tilavuutta. En myöskään tiedä meneekö imupulssi juuri näin, tämä oli vain oma villi arvaukseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Esim. 50 ccm moottorille 16 mm imuputkella

50ccm / (3,14*1,6 cm*1,6 cm)=6,25 cm

Korkeintaan sellainen viisi senttiä on varmaan ihan hyvä mitta, koska osa imukanavaa on sylinterissä ja vääntö halutaan isommille kierroksille (pienempi täyttymisaste).

En tiedä sitten onko tämä kuitenkaan optimaalinen mitta, koska silloin moottoria alkaa ahdistamaan mahdollinen ilmanpuhdistaja aiheuttaen alipainetta. En ole kuitenkaan hirvittävän perehtynyt moottoreihin, ihan vain vähän mopoa aikoinaan viritin.

Jos jotain vaatimattomia suosituksia annan viritykseen, niin kannattaa vaihtaa putki ja kaasutin, ne kun alkaa usein äkkiä ahdistamaan suremmilla kierroksilla. Sen jälkeen vasta tulee kanavien viilailu ja muut mitatoitukset tärkeämmäksi. Kannattaa myös muistaa edes vähän ratastaa mopoa, etenkin itse en tätä tehnyt ja moni moottori paloi sen takia. Moponi oli myös korkeapuristeinen, joka myös lisäsi kansitiivisteiden palamisen syytä. Männänrenkaisen vaihtaminen tai kevyt lyhennys viilalla lisää myös lämmönkestoa. Lämmönsiedon korotus on melkein puolet virtittämistä ja usein tietyillä moottoreilla välttämättömyys. Erityisen korkeaviritteisille mopoille pitää sitten jo muistaa vaihtaa tukevampia osia ja laakereita. Hieman liian väliäksi porattu sylinterikin on parempi kuin liian tivis, koska sekin aiheuttaa lämpöleikkaamista.

motonetissä tuntuu olevan hyvää vinkkiä asiaan joka johtaa esim Graham Bell kirjailijaan joka on ykkösguruja ja on syytä muistaa että putkella saa joko vääntöä tai huipputehoa tai tehonhukkaakin ja paljon "mummot hulluksi" melua.

Suomeksi hakuun: alkukäyrä diffuusori kartio äänennopeus huuhteluaukko

Vierailija

Itse lähtisin täysin koneista ymmärtämättömänä tutkimaan asiaa Helmholtz-resonaattorin kautta.
http://www.phys.unsw.edu.au/jw/Helmholtz.html

Eli mittaat kyseisen kierrosluvun aproksimoidun pohjataajuuden ja käytät sitä laskelmissasi.
Refleksiputken mitoitus Googleen antaa vinkkiä artikkelia enemmänkin.

..Ja sitä kutsutaan seisovaksi aalloksi.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat