Ylipaineaalto talteen 2-tahti koneessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ongelma on tälläinen: Haluan laskea, kuinka pitkän matkan päässä imuaukosta täytyy kaasuttimen perseen / muun sellaisen kohdan olla, jossa alipaineaalto heijastuu takaisin ylipaineaaltona, jotta takaisin heijastuva ylipaineaalto tulee imuaukon kohdalle juuri sopivasti jotta imuaukko ehtii sulkeutua ja ylipaineaalto jää jumiin kampikammioon juuri tietyllä kierrosluvulla?

Jos meni liian monimutkaseksi niin pyytäkää ni yritän selittää paremmin.

Kommentit (7)

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Jollain muistavalla painemittarilla voisi saada mitattua.

Heitän nyt mutulla, mutta voisiko olla jotenkin näin:

tilavuus=pii*r^2*h*täyttymisaste
(pii=3,1459... r=sylinterin halkaisija h=iskupituus täyttymisaste=jokin kerroin alle yhden)

etäisyys=tilavuus / (pii * r^2)
(tilavuus=moottorin tilavuus pii=3,14159... r=imukanavan halkaisija)

tämä etäisyys on sitten sylinteristä kaasuttimelle. Asiaa monimutkistaisi eri kierroksille muuttuva täyttymisaste, jota ei voi helposti laskea, vaan se pitäisi tietää. Virtausmitarilla imukanavasta sen myös voisi mitata ja laskea. Toisaalta sitten moottorissa on usein useita kanavia, joiten ne nostavat impuolen tilavuutta. En myöskään tiedä meneekö imupulssi juuri näin, tämä oli vain oma villi arvaukseni.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Esim. 50 ccm moottorille 16 mm imuputkella

50ccm / (3,14*1,6 cm*1,6 cm)=6,25 cm

Korkeintaan sellainen viisi senttiä on varmaan ihan hyvä mitta, koska osa imukanavaa on sylinterissä ja vääntö halutaan isommille kierroksille (pienempi täyttymisaste).

En tiedä sitten onko tämä kuitenkaan optimaalinen mitta, koska silloin moottoria alkaa ahdistamaan mahdollinen ilmanpuhdistaja aiheuttaen alipainetta. En ole kuitenkaan hirvittävän perehtynyt moottoreihin, ihan vain vähän mopoa aikoinaan viritin.

Jos jotain vaatimattomia suosituksia annan viritykseen, niin kannattaa vaihtaa putki ja kaasutin, ne kun alkaa usein äkkiä ahdistamaan suremmilla kierroksilla. Sen jälkeen vasta tulee kanavien viilailu ja muut mitatoitukset tärkeämmäksi. Kannattaa myös muistaa edes vähän ratastaa mopoa, etenkin itse en tätä tehnyt ja moni moottori paloi sen takia. Moponi oli myös korkeapuristeinen, joka myös lisäsi kansitiivisteiden palamisen syytä. Männänrenkaisen vaihtaminen tai kevyt lyhennys viilalla lisää myös lämmönkestoa. Lämmönsiedon korotus on melkein puolet virtittämistä ja usein tietyillä moottoreilla välttämättömyys. Erityisen korkeaviritteisille mopoille pitää sitten jo muistaa vaihtaa tukevampia osia ja laakereita. Hieman liian väliäksi porattu sylinterikin on parempi kuin liian tivis, koska sekin aiheuttaa lämpöleikkaamista.

Vierailija

motonetissä tuntuu olevan hyvää vinkkiä asiaan joka johtaa esim Graham Bell kirjailijaan joka on ykkösguruja ja on syytä muistaa että putkella saa joko vääntöä tai huipputehoa tai tehonhukkaakin ja paljon "mummot hulluksi" melua.

Suomeksi hakuun: alkukäyrä diffuusori kartio äänennopeus huuhteluaukko

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Itse lähtisin täysin koneista ymmärtämättömänä tutkimaan asiaa Helmholtz-resonaattorin kautta.
http://www.phys.unsw.edu.au/jw/Helmholtz.html

Eli mittaat kyseisen kierrosluvun aproksimoidun pohjataajuuden ja käytät sitä laskelmissasi.
Refleksiputken mitoitus Googleen antaa vinkkiä artikkelia enemmänkin.

..Ja sitä kutsutaan seisovaksi aalloksi.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Tehtiin noita 2-tahtista ahtaavia reflex/comprex putkia imu- ja pakopuolelle joskus kärjellisen sytytyksen aikakaudella, vuonna papu ja kirves.

Ne tehtiin säädettäviksi.

- Ubi bene, ibi patria -

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
jees
Itse lähtisin täysin koneista ymmärtämättömänä tutkimaan asiaa Helmholtz-resonaattorin kautta.
http://www.phys.unsw.edu.au/jw/Helmholtz.html



Komppaan jeesiä - moottoripuolella pitää vaan ottaa huomioon, että äänen nopeus riippuu kaasun lämpötilasta, ts. pitää tehdä joku valistunut arvaus siintä miten paljon imuilma ehtii lämmetä kuumassa imusarjassa.

Uusimmat

Suosituimmat