2011 tuleva bensiini E10

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nostavat bion osuutta bensassa. Nyt 5 % ja ensi vuonna noin 10%

http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiini/

Ja kun Ruotsalaiset tutkivat asiaa niin tuollaista tulosta saavat.
Onko tuo nyt vain etanoliautoksi muutettujen ongelma vai koskeeko tuo myös perus bensamoottoria?

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article77720.ece

Linkki on tietysti hieman vanha mutta siellä netissä se vielä on joten kai ajankohtaista edelleen. Jos näin on niin mitä järkeä koko hommassa päästöjen kannalta ?
10 % vähemmän öljylaivoja merillä kuin ilman biojatketta bensassa vai mikä ihme ?

Kommentit (6)

Vierailija

öö ö no ajelevatpa varmaan Ruotsissa talvelle bensalla noilla vehkeillään. Samaa kamaa ilmeisemmin mutta eri seos suhteella. Bensaa sotkettu sekaan talvi ominaisuuksien vuoksi.
Tulee tästä ihme aineesta varmasti kesä ja talvi laadut kuin dieselistäkin eihän tuossa muuten järkeä saasteita ajatellen.

Miksei valtio voisi tukea jollain tavalla noita muutos sarjoituksia niin sillä saataisiin hieman puhtaammaksi se mitä putkesta tulee (kesällä). siispä auton muutos vaan etanolikäyttöiseksi ja sen tuotanto Suomessa = maailma pelastuisi.

Kaivetaan vaarin pannut rohkeasti ullakolta esiin Jos polliisi sedät tulisi kyselemään että mitäkö keittelet niin voisi sanoa pokkana että polttoainetta autoon en oo ite maistanutkaan ja jos huoltoasema on kiinni niin voisi kipaista alkosta hakemassa menovettä. Meillä täällä pohjolassa on reservissä välineitä "menoveden" valmistukseen mutta toistaiseksi ollaan parempana pidetty että ne kannattaa kaataa kurkusta ales ihan kansanterveyden kannaltakin paljon järkevämpää.

Vierailija

Olen tankannut jotain 2/3 normaalia 95 bentsua ja noin 1/3 E85 pirtubensaa.

Kävin juuri katsastuksen pakokaasupäästötestissä vm. 96 1,4l koneella olevalla autolla.

Tulokset oli

Tyhjäkäynti
CO% 0,1
CO2 14,8
HC ppm 28
O2 0,44

Kierroksilla
CO% 0,01
CO2 15
HC ppm 41
O2 0,4

Lambda 1,00

Näyttäisi kaasujen puolesta täyttävän myös vähäpäästöiseksi rekisteröidyn auton vaatimukset. Saanko alennusta veroista kun käy noin puhtaasti?

Vierailija
Lyde
Näyttäisi kaasujen puolesta täyttävän myös vähäpäästöiseksi rekisteröidyn auton vaatimukset.



ÖÖö... sehän on ns. vähäpäästöinen jos se on vuosimallia 96 ja nuo ovat sellaiselle pelille ihan normilukemat. Hiilivetyjä näyttää tulevan vieläkin läpi, eli ei tuo nyt mitenkään erikoisen vihreä ole.

(pahamaineinen kaasutin+kat Lada vm93)

Vierailija

Juu, noinhan se meneekin. Eli kun on katalysaattori niin siiten on vähäpäästöiseksi rekistöröity auto. Jostain on jäännyt mielikuva että CO2 pitäisi olla 15% jolloin bensa palaa parhaiten?

Siulla taisi olla ladan kaasari säädettynä vähän laihalle?

Vierailija

Näin juuri se pääpirteittäin menee 90-luvulta lähtien, tosin 1990-91 tienoilla rekisteröidyt saattaa olla melkein mitä tahansa, löytyy katti ja muut pelit mutta ei sitä vähäpäästöinen-tekstiä jne. Toki myös vanhempia kattivehkeitä löytyy, mitkä eivät ole vähäpäästöisiä.

En usko että Lada kävi laihalla, kun lambda on noinkin hyvä. Se nyt vaan on hieman omintakeinen siirtymäkauden peli vähäpäästöisyyden ja ruiskujen välissä.

Mitä tulee tuohon ensimmäisen viestin artikkeliin, niin minulle jäi ainakin vähän auki saastuttaako myös normaalilämpöinen moottori enemmän pakkasessa (miksi?), vai oliko kyse kylmästä moottorista. Muutenkin melko ympäripyöreä juttu ilman minkäänlaisia lukuja.

Uusimmat

Suosituimmat