Vaihtuvaprofiilinen rengas

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Onko jollain kikkaviitosella teknisesti mahdollista tehdä rengas joka osaisi muuntua korkean ja matalan profiilin välillä?

Nykyiset "urheilulliset crossoverit" ovat maastoauton ja urheiluauton välimuotoja, ja käytännössä surkeita molempiin tarkoituksiin.

Vaan jos unohdetaan epärealistisen korkeat sarjavalmistus- ja kehityskustannukset, olisiko mahdollista tehdä auto joka osaa oikeasti ja toimivasti muuntautua maasto- ja urheiluauton roolien välillä ja pärjätä hyvin molemmissa rooleissa? Urheiluauto vaatii jäykän jousituksen, matalan maavaran ja matalaprofiilirenkaat. Maastoauto taas vaatii korkean jousituksen suurella liikkumavaralla, korkean maavaran ja töyssyjä pehmentävät korkeaprofiiliset renkaat. Miten nämä voisi yhdistää samaan ajoneuvoon?

Aktiivijousituksella (esim. Citroën BX tai Bose Active Suspension) voi säätää maavaraa, mutta se ei vielä riitä. Myös rengasprofilin pitäisi pystyä muuttumaan matalasta korkeaksi ja takaisin. Onnistuisiko tämä jollain vanteella jonka leveys olisi säädettävissä, ja joka 'puristaisi' renkaan matalasta korkeaksi? Itse renkaaseen pitäisi myös valaa laskoksia 'niveliksi' jotta sen profiili voisi muuttua; todnäk se ei voisi edes olla ilmatäytteinen vaan sen pitäisi olla kennorakenteinen täyskumirengas.

Kyllä, tällainen auto olisi järjettömän kallis, ja renkaat sen verran monimutkaisia että ne kuluisivat pilalle liian nopeasti ja niitä joutuisi jatkuvasti vaihtamaan. Mutta leikitäänpä ajatuksella silti. Muistan nähneeni kuvan jostain japanilaisesta yhden hengen konseptiautosta jolla oli muuntuva maavara niin maasto- kuin kilparatatarkotuksiin.

Kommentit (2)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Renkaiden ominaisuuksia ja korkeutta voisi vaihdella tekemällä renkaan sisälle toisen kumin, joka olisi maantieajossa umpijöötiä ja maastoajossa pehmeänä. Myös rengaispaineilla voi hiukan kikkailla. Nekään eivät tosin poista rengaskuviosta ja kumiseoksesta aiheutuvia ongelmia.

Vierailija

En tiedä voisko sellasella vanhalla keksinnöllä kun "in-liner" sisuskumilla jotain ominaisuutta muuttaa,käytettiin joskus muinoin ainakin alkkis dragstereissa,siis sisus kumin sisällä on toinen pussi kumia jossa isompi paine,jakoi kuulema vetoa vanteelle paremmin,ennen kun pultattavat sliksit tuli muotiin,in-linerissa oli huomattavasti suurempi paine kun varsinaisessa renkaassa.

Uusimmat

Suosituimmat