Avaruuden lämpötila

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuka selittäisi ymmärrettävästi: jos aurinko on miljoonia asteita lämmin ja maan päällä on 35 asteen helle, niin miksi avaruudessa, auringon ja maan välillä, on pakkasta päivin ja öin ties kuinka paljon? Missä auringon lämpö poikkeaa matkalla maan päälle?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Auringon pintalämpötila on vain n. 5800 K, ei siis miljoonia asteita. Avaruudessa on meidän "maalaisten" kannalta tyhjiö, joten mikään siellä ei juuri absorboi Auringon säteilyenergiaa. Säteilyn intensiteetti vaimenee suhteessa etäisyyden neliöön, joka selittää sen, miksi maan vastaanottama säteilymäärä on niinkin pieni.

Vierailija

Miksi muuten Auringon pinta on noinkin kylmä? Jos sisällä on 10 miljoonaa astetta ja koko pallo on plasmaa, niin eikö luulisi että pintalämpötila on vähintäänkin miljoona astetta? Tasapainotila tulee säteilystä ja sisäisestä lämpötehosta, eikä nykytila varmasti ole lähelläkään tasapainoa.

Luulen että Aurinko on vielä niin nuori, ettei lämpö ole ehtinyt siirtyä pintaan. Samoin epäilen Maapallosta. Arvioisin että max 6000 vuotta

Vierailija
Lektu-Elli
Miksi muuten Auringon pinta on noinkin kylmä? Jos sisällä on 10 miljoonaa astetta ja koko pallo on plasmaa, niin eikö luulisi että pintalämpötila on vähintäänkin miljoona astetta? Tasapainotila tulee säteilystä ja sisäisestä lämpötehosta, eikä nykytila varmasti ole lähelläkään tasapainoa.

Luulen että Aurinko on vielä niin nuori, ettei lämpö ole ehtinyt siirtyä pintaan. Samoin epäilen Maapallosta. Arvioisin että max 6000 vuotta

Ei taida olla kukaan käynyt mittaamassa sitä sisälämpötilaa, eli on arvio. Voi heittää joitain miljoonia asteita, mutta voihan tuo ollannii. Sano savolainen, joka en ole.

Olisiko emissio, joka jäähdyttää pinnan?

Taisit otta jostain tuon 6000 vuotta?

Vierailija

Kiitos vastauksista, jotka, kuten asiaan kuuluu, herättävät lisää kysymyksiä:
Jos minä siirryn avaruusaluksesta ulos matkalla maasta aurinkoon (olen materiaa), enkö minä absorboisi auringon säteilyenergiaa siinä määrin, etten jäätyisi (kuten kaiketi kuitenkin kävisi) vaan hikoilisin sitä enemmän, mitä lähemmäs aurinkoa etenisin?
Mitä on se säteilyenergia, jonka avaruudessa tunnemme lähes absoluuttisena jäätymispisteenä, mutta maan pinnalla kainalot kastavana helteenä?

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
Houseman3
Jos minä siirryn avaruusaluksesta ulos matkalla maasta aurinkoon (olen materiaa), enkö minä absorboisi auringon säteilyenergiaa siinä määrin, etten jäätyisi (kuten kaiketi kuitenkin kävisi) vaan hikoilisin sitä enemmän, mitä lähemmäs aurinkoa etenisin?

Mikäli tiedät, kuinka voimakasta Auringon säteily on päiväntasaajalla, niin avaruudessa Maan radan etäisyydellä Auringosta tämä säteily on vielä voimakkaampaa, koska osa säteilystä hupenee ilmakehässä heijastuessaan tai imeytyessään.
Hikoillessa pakeneva lämpöteho avaruuden tyhjiössä lienee hyvin suuri. Näin koska veden haihtuminen on olemattomassa paineessa voimakasta.
Vaikka olisit koko ajan kasvot kohti Aurinkoa, niin verenkierto kyllä pitänee kehon takapuolenkin lämpimänä ja korvaa lämpösäteilynä menetetyn lämpöenergian, joten jäätymiskuolema ei uhkaa.
Houseman3
Mitä on se säteilyenergia, jonka avaruudessa tunnemme lähes absoluuttisena jäätymispisteenä, mutta maan pinnalla kainalot kastavana helteenä?

Avaruudessa tosiaan ei ole tunnettavana mitään ympäröivää ainetta, kuten nestemäinen vesi tai ilma täällä Maapallolla, kuumana tai kylmänä. Olettaen, että ihon lämpötilareseptorit pelittävät tyhjiössäkin "oikein", aistivat ne vain niitä ympäröivän ihon lämpötilaa. Eli Auringon paisteessa kuumuutta ja varjon puolella onkin sitten verenkierrosta riippuen mahdollisesti vilu.
Lämmön johtuminen avaruudessa on siten poissuljettua. Konvektiota, eli virtaavan aineen mukana siirtyvä lämpö, ilmenee ainakin vähän — hikoilen menetetty energia voi olla merkittävässä roolissa, mutten osaa arvioida sen suuruutta.
Aurinkotuulen voinee käsittää oman mielensä mukaan lämpösäteilyksi tai konvektioksi, mutta sen vaikutus kehon lämpötilaan lienee pieni.
Suurin merkitys taitaa olla Auringon säteilyllä ja kehon säteilemällä lämpösäteilyllä, jonka suuruus on mustalla kappaleella ja kutakuinkin ihmiselläkin verrannollinen lämpötilan neljänteen potenssiin.

Vierailija
Lektu-Elli
Myös Kuu olisi kuumempi jos virallinen "tiede" olisi oikeassa.
Mistä lainasit sanan "tiede"? Muistathan palauttaa.

Vierailija
Houseman3
Kuka selittäisi ymmärrettävästi: jos aurinko on miljoonia asteita lämmin ja maan päällä on 35 asteen helle, niin miksi avaruudessa, auringon ja maan välillä, on pakkasta päivin ja öin ties kuinka paljon? Missä auringon lämpö poikkeaa matkalla maan päälle?

Lämpö johtuu atomien liikkeestä, värähtelystä.

Ei avaruudessa ole pakkasta, lämpö on aineen ominaisuus. Avaruus on kaikista ominaisuuksista vapaa. Avaruus ei vastusta, energian, aineen liikettä. Aina kun jotain siirtyy siirtyy myös lämpöä.

Tosin sen sanotaan kaareutuvan, mutta enpä ole tuota nähnyt.

Avaruudessa ei myöskään th-toinen pääsääntö päde.

Vierailija
Electric shadow
Auringon pintalämpötila on vain n. 5800 K, ei siis miljoonia asteita.

Koronan lämpötila on kylläkin miljoona astetta.

Vierailija
jees
Itse olen taipuvaisempi uskomaan, että värähtely johtuu lämmöstä.

Saisikoh tuosta, munakanan?

Oleellista on atomiin varastoitunut energia, joka liikkeessään aiheuttaa kitkaa.

Lämpöliike on emergenttinen, eikä siinä uskoa tarvita.

Voimista vaikuttavin painovoima, eli kiihtyvyys saa aikaan tarvittavan kitkan.

Toki sähköiset voimat myös ovat oleeellisia, lienevät osaltaan myös se kitka.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat