Masennuksen hoito hivenaineilla

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lueskelin aikani kuluksi pubmedistä masennustutkimuksista, joissa hoitona oli kokeiltu magnesiumia tai kromia. Aika rohkaisevia tuloksia. Kromista löytyi yksi tutkimus, jonka mukaan kromi 600 mcg/pv auttoi hyvin epätyypilliseen masennukseen (kaamosmasennukseen). Magnesiumista löytyy useampia uudehkoja tutkimuksia ja ne ovat erittäin rohkaisevia.

Itse ostin viime kesänä USA:sta kromia 800 mcg tabletteja ja otin yhden päivässä. Jep, virtaa tuli. Ei väsyttänyt enää ja hämmästytin koko perheeni käymällä aamuisin ennen töihinlähtöä juoksulenkillä. Tällaista ei ollut tapahtunut koskaan koko 42 vuoden hengittämisen aikanani. Jostain syystä teho kuitenkin häippäsi parin kuukauden jälkeen ja talvella sitten taas nukuin, söin, nukuin, söin ja olin täysin lamaantunut. Pelkästä placebovaikutuksesta en usko olleen kyse, koska vaikutus oli niin selvä. Seuraavaksi ajattelin kokeilla magnesiumia, josko se auttaisi ensi talvesta selviämiseen. D-vitamiinia olen popsinut jo vuosia. Voisin kokeilla kromia ja magnesiumia yhdessäkin, mutta pelkään isojen annosten käyttöä pitkäaikaisesti. Erityisesti kromin riskeistä munuaisvaurioiden syntymisessä on jossain varoitettu. Onko kenelläkään teistä kokemusta hivenaineiden käytöstä masennuksen hoidossa ?

Magnesiumista ks. mm. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19944540
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19780403
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19543697
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19271419

Kommentit (4)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Pämmy
Onko kenelläkään teistä kokemusta hivenaineiden käytöstä masennuksen hoidossa ?

kyllä. talvisin masensi ennen ja oli todella vetämätön olo. nykyään tulee syötyä aamusalaatin yhteydessä 1kpl magnesiumsitraattia, 2kpl epa-dha, 1kpl 125ug D ja B12. oman empiirisen kokemuksen myötä voin sanoa, että toimii. ei masenna, ei vituta vaan mielialaa pysyy kutakuinkin stabiilina ympäri vuoden. ruokavaliollakin varmasti suuri merkitys näiden lisäksi (prosessoimatonta ja monipuolista sateenkaarenväristä ruokaa tulee syötyä lämpimillä aterioilla).

Ps. B12 voit jättää pois, jos olet sekasyöjä.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Tuo "kadonnut teho" voi olla vain puutostilan katoamista. Myös esim. sinkillä on huomattu olevan huomattavaakin vaikutusta mutta vain jos alunperin oli puutostila. Normaalissa tilassa ei sitten lisäannoksilla ole juurikaan vaikutusta, jos ollenkaan.

D ja Omega ovat minun kaamosmasennuksen karkoittajani. Voisi kokeilla kromiakin.

Vierailija

Hivenaineetkin auttavat kyllä,mutta niitten annostelun kanssa kannattaa olla tarkkana.

Mutta vitamiineilla/ravintolisillä saa ihmeitä aikaan: E-epa, D-vitamiini, B-vitamiini. Niitä tarpeeksi suuria annoksia niin olo muuttuu ihan ihmeestikin. Lisäksi kannattaa ottaa C-vitamiinia ja monivitamiinia. Ne mainitut hivenaineet voivat kyllä olla myös tarpeen,jos on puutoksia niistä.

http://masennus.nettisivu.org

Uusimmat

Suosituimmat