Teknologian paradoksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yleensä ottaen voidaan sanoa, että noin 10-15 vuotta sitten olin teknokraatti. Teknologia ratkaisee kaikki ihmiskunnan ongelmat ja siirtää ihmiskunnan uudelle levelille, josta puuttuvat kaikki klassiset vaivat, kuten nälkä ja taudit.

Ja mikä siinä olkaan ollessa tuota mieltä, olinhan nuori ja innovatiivinen, älykäs ja filosofiakeskeisyydestäni huolimatta (tai juuri sen takia, riippuen näkökulmasta) myös matemaattisissa tieteissä tarpeeksi oppimiskykyinen, että sain hankittua tuosta noin vain paikan seksikkäässä IT-firmassa.

Mutta jokin alkoi sitten hiertää kengässä: huomasin ettei teknologia tee ihmistä paremmaksi. Pöydälle vain laitetaan joku kolho metalli- ja muoviläjä joka on raavittu kokoon Kongon verimetalleista, sosiopaatit pikkupomot tekevät It-alalla kuten muuallakin kaikkensa jotta saisivat sabotoida järkevää työntekoa, ihmisillä ei riitä enää aikaa, tullaan ylimielisiksi- vaikken voi sanoa olevani kovinkaan harras uskovainen näinä päivinä, silti Raamatun sana "Rakkaus rakentaa, tieto paisuttaa" on kovin osuva kuvaamaan tätä psykologista ilmiötä.

Tulin seuraavaan johtopäätökseen: teknologia ei rakenna. Se kyllä poistaa kärsimystä tietyillä alueilla, mutta vastavuoroisena kirouksena on ihmisen vieraantuminen todellisuudesta ja maailmasta, infoähky, tiedosta juopuminen. Ihmistä ei ole suunniteltu pyörittelemään bittejä tai faktoja päässään päivästä toiseen. Se vie ihmistä pelottavaan suuntaan, laittaa hänet koneiston osaksi, aivan kuten totalitaristisissa systeemeissä. "Teen vain työtäni". Työtä tekivät myös IBM:n työntekijät 30-luvulla, kun rakensivat Saksaan arkistointijärkestelmän jolla voisi tehokkaasto erottaa juutalaiset muusta väestöstä. Mistä tiedön, olenko minä se, jonka tekemät auton etupuskurin kiillotukset päätyvät jonnekin keskitysleirin ihmiskuljetusautojen tehosteeksi? "Teen vain työtäni" on maailman huonoin perustelu.

Mutta pärjääkö ihminen ilman tekniikkaa? Ei kovin hyvin. Ainakaan itse kovinkin käytännön töistä pihalla olevana en. Tarvitsen GPS:ää, Internetiä, yksityisautonikin pidän mielellään ja sähkövatkaimen. Niistä luopuminen edellyttäisi suuria uhrauksia. Mutta mitä olen teknologiasta saanut? Jonkinmoisen tilipussin kuukausittain. Viiniä tykkään juoda (kohtuullisesti), se vapauttaa hetkiseksi teknologian juurettomuudesta, harrastaa urheilua myös. Ajattelinko juoda elämäni loppuun asti viiniä ja harrastaa urheilua, hankkia paremman auton taas joskus, turhaa tavaraa, joutavaa ajanvietettä? No mitä vaihtoehtoja on? Aika vähän. Maailmanparantaminen on liian vaikeaa. Voisi lähteä kehitysmaahan vapaaehtoistöihin mutta onko se vain "dead aid", kuten tähänkin asti niin moni hanke valitettavasti on ollut? Voisi politiikalla parantaa maailmaa, jos uskoisin että se on oikeasti jotain muuta kuin oikeuksien ja etuuksien rohmuamista omalle lempiryhmälleen- ja sitäkin vain parhaassa tapauksessa.

Mitä mieltä itse olette? Oletteko teknokraatteja vai teknovihaajia tai jotain siltä väliltä?

Itse kannatan jonkinlaista "käytännön anarkismia". Teknologia on sietämättömän pätevää ja tehokasta. Solsenitzynin sanoin: "ideologiaa voi selittää kuka huijari tahansa, mutta luonto tottelee vain sitä, joka tuntee sen lait". Silti se vieraannuttaa ihmiset ja tekee heidät juurettomiksi- alttiiksi tuhoisille, usein poliittisille ilmiöille.

Haluan itse päästä tästä oravanpyörästä takaisin kammioihin lukemaan ja rustaamaan jotain tyhjänpäiväistä. Se tuntuu olevan elämän ainoa hupi. Nietzscheläisittäin uskon, että jokaiselle totuudelle pitää nauraa, varsinkin filosofisille totuuksille.

Kommentit (14)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

jossain vaiheessa olin teknokratian puolella kunnes huomasin sen tuhoavat vaikutukset. tehotuotanto, maaperän pilaaminen, kasvisten myrkyttäminen. teknokraattiuskonto eriyttää meitä liiaksi luonnosta, josta meidän hyvinvointimme ja terve ruokamme on tuleva.

ravintoköyhie mahdollisesti sterilisaatiota aiheuttavie GM-tuotteita. EI KIITOS.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija
Diogenes
Yleensä ottaen voidaan sanoa, että noin 10-15 vuotta sitten olin teknokraatti. Teknologia ratkaisee kaikki ihmiskunnan ongelmat ja siirtää ihmiskunnan uudelle levelille, josta puuttuvat kaikki klassiset vaivat, kuten nälkä ja taudit.

Ja mikä siinä olkaan ollessa tuota mieltä, olinhan nuori ja innovatiivinen, älykäs ja filosofiakeskeisyydestäni huolimatta (tai juuri sen takia, riippuen näkökulmasta) myös matemaattisissa tieteissä tarpeeksi oppimiskykyinen, että sain hankittua tuosta noin vain paikan seksikkäässä IT-firmassa.

Mutta jokin alkoi sitten hiertää kengässä: huomasin ettei teknologia tee ihmistä paremmaksi. Pöydälle vain laitetaan joku kolho metalli- ja muoviläjä joka on raavittu kokoon Kongon verimetalleista, sosiopaatit pikkupomot tekevät It-alalla kuten muuallakin kaikkensa jotta saisivat sabotoida järkevää työntekoa, ihmisillä ei riitä enää aikaa, tullaan ylimielisiksi- vaikken voi sanoa olevani kovinkaan harras uskovainen näinä päivinä, silti Raamatun sana "Rakkaus rakentaa, tieto paisuttaa" on kovin osuva kuvaamaan tätä psykologista ilmiötä.

Tulin seuraavaan johtopäätökseen: teknologia ei rakenna. Se kyllä poistaa kärsimystä tietyillä alueilla, mutta vastavuoroisena kirouksena on ihmisen vieraantuminen todellisuudesta ja maailmasta, infoähky, tiedosta juopuminen. Ihmistä ei ole suunniteltu pyörittelemään bittejä tai faktoja päässään päivästä toiseen. Se vie ihmistä pelottavaan suuntaan, laittaa hänet koneiston osaksi, aivan kuten totalitaristisissa systeemeissä. "Teen vain työtäni". Työtä tekivät myös IBM:n työntekijät 30-luvulla, kun rakensivat Saksaan arkistointijärkestelmän jolla voisi tehokkaasto erottaa juutalaiset muusta väestöstä. Mistä tiedön, olenko minä se, jonka tekemät auton etupuskurin kiillotukset päätyvät jonnekin keskitysleirin ihmiskuljetusautojen tehosteeksi? "Teen vain työtäni" on maailman huonoin perustelu.

Mutta pärjääkö ihminen ilman tekniikkaa? Ei kovin hyvin. Ainakaan itse kovinkin käytännön töistä pihalla olevana en. Tarvitsen GPS:ää, Internetiä, yksityisautonikin pidän mielellään ja sähkövatkaimen. Niistä luopuminen edellyttäisi suuria uhrauksia. Mutta mitä olen teknologiasta saanut? Jonkinmoisen tilipussin kuukausittain. Viiniä tykkään juoda (kohtuullisesti), se vapauttaa hetkiseksi teknologian juurettomuudesta, harrastaa urheilua myös. Ajattelinko juoda elämäni loppuun asti viiniä ja harrastaa urheilua, hankkia paremman auton taas joskus, turhaa tavaraa, joutavaa ajanvietettä? No mitä vaihtoehtoja on? Aika vähän. Maailmanparantaminen on liian vaikeaa. Voisi lähteä kehitysmaahan vapaaehtoistöihin mutta onko se vain "dead aid", kuten tähänkin asti? Voisi politiikalla parantaa maailmaa, jos uskoisin että se on oikeasti jotain muuta kuin oikeuksien ja etuuksien rohmuamista omalle lempiryhmälleen- ja sitäkin vain parhaassa tapauksessa.

Mitä mieltä itse olette? Oletteko teknokraatteja vai teknovihaajia tai jotain siltä väliltä?

Itse kannatan jonkinlaista "käytännön anarkismia". Teknologia on sietämättömän pätevää ja tehokasta. Solsenitzynin sanoin: "ideologiaa voi selittää kuka huijari tahansa, mutta luonto tottelee vain sitä, joka tuntee sen lait". Silti se vieraannuttaa ihmiset ja tekee heidät juurettomiksi- alttiiksi tuhoisille, usein poliittisille ilmiöille.

Haluan itse päästä tästä oravanpyörästä takaisin kammioihin lukemaan ja rustaamaan jotain tyhjänpäiväistä. Se tuntuu olevan elämän ainoa hupi. Nietzscheläisittäin uskon, että jokaiselle totuudelle pitää nauraa, varsinkin filosofisille totuuksille.

Suosittelen objektiivista tiedettä "teknologian" sijalle. Kaikenlaista kokemusta on. Tosin nyt on kyllä tieteessäkin toivottavasti väliaikaisesti sellainen tilanne kuin 80- ja 90-luvun "informaatioteknologiaboomissa", että itse osaamattomat henkilöt "johtavat". Sitä on jatkunut itse asiassa jo uskomattoman kauan.

Vierailija

Objektiivinen tiede on mielenkiintoinen houkutus.

Olenkin itse asiassa harkinnut vakavasti tutkijan uraa. 10 vuotta tietokoneita on tehnyt tehtävänsä, ei tämä tästä enää kummennu, eettiset ja elämänvalinnalliset kysymykset ovat voimakkaasti kyseenalaistaneet työni ja siinä käytetyt metodit. Ja tahdonko minä oikeasti että 30 vuoden kuluttua elämäni on kuin suoraan sketsistä "perintöä odotellessa", kun sillä tutkijan rupupalkallakin saan mitä haluan, eli kirjoja, viikonloppupullon halpaa vinettoa ja kuntosalin kuukausikortin?

Haluan vain varmistua, että tekemääni tiedettä ei koskaan voida käyttää totalitaristisen yhteiskunnan tukemiseen tai aseiden valmistamiseen.

Siksi filosofia on ainoa vaihtoehto. pl. logiikka, josta voi olla jotain hyötyäkin, tai yhteiskuntafilosofia, jonka kypsimmät "hedelmät" kyllä maailmanhistoriasta tiedetään.

Fyysikon maailmankuva ja tietokoneammattilaisen käsitys teknologiasta on kyllä avartanut maailmaa, mutta oikeasti haluan vain filosofoida, lukea ranskaa, swahilin kieltä ja kulttuuritutkimusta, ymmärtää maailmaa.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008
Diogenes
..Haluan vain varmistua, että tekemääni tiedettä ei koskaan voida käyttää totalitaristisen yhteiskunnan tukemiseen tai aseiden valmistamiseen..

Opiskelin aikoinani eräässä Englantilaisessa yliopistossa ja yliopiston tekoälytutkijat olivat tehneet jotain tutkimusyhteistyötä ja ilmeisesti jotain sovelluksiakin jonkin yksityisen tahon kanssa. Vai oliko sitten kyseessä joku yliopiston spin offi, enpä muista enää. Jokatapauksessa kävi ilmi että kyseistä tutkimusta ja sovellusta oli käytetty sotatoimien yhteydessä Irakissa. Siitä nousi jonkinlainen kohu yliopistolla ja lopuksi siis kävi ilmi ettei tutkijat tienneet olevansa tekemisissä militäärien kanssa. Eli joskus voi olla melkein mahdotonta sanoa että mihin niitä tutkimuksen tuloksia loppujenlopuksi käytetään. Tässäkin oli melkoinen liuta firmoja yliopiston ja sotilassovelluksen välissä joten se on ilmeisesti hämärtänyt asiaa.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Diogenes
Ihmistä ei ole suunniteltu pyörittelemään bittejä tai faktoja päässään päivästä toiseen.

Totta. Toisaalta ihminen ei oikein voi hyvin myöskään liian yksitoikkoisessa manuaalisessa työssä. Suurin osa olisi varmaan tyytyväisiä jonkinlaiseen 50-50-jakoon. Puolet hommista yksinkertaista manuaalista työtä, johon liittyy sopivasti fyysistä kuormitusta, ja puolet ajattelua vaativaa informaation pyörittelyä. Erikoistuminen tarkoittaa kuitenkin sitä, että pitää valita joko-tai.

We're all mad here.

Vierailija

Teknologia ja automaatio kyllä helpottavat käytännön askareita jossain määrin. Huomattavasti olennaisempi osa ihmisten ja ympäristön hyvinvointia ovat kuitenkin ihmisten arvostukset ja ymmärrys.
Teknokraatti olen siinä mielessä, että uskon teknologisten innovaatioiden ratkaisevan tulevaisuudessakin aikaisemman teknologian aiheuttamia ongelmia. Uusi teknologia tuo kuitenkin taas uusia ongelmia, jotka vaativat taas ratkaisuja, jotka tuottavat lisää ongelmia.

Jos ihmisillä olisi parempi käsitys oman hyvinvointinsa todellisista lähteistä, suhteestaan ympäristöön ja arvostusta myös tulevia sukupolvia kohtaan, voisimme elää niin kivikautisessa hökkelikylässä kuin Megalopolissa varsin tyytyväisinä ja sovussa.

On hyvä että useat ihmiset jaksavat ruokkia tiedonjanoaan ihmiskunnan teknologista kehitykstä nopeuttaen. Itse pidän kuitenkin vähintään yhtä tärkeänä terveiden arvojen, pyyteettömyyden ja lähimmäisenrakkauden aktiivista vaalimista. Ilman niitä mikä tahansa yhteiskunta suistuu egoismiin, korruptioon, lyhytkatseisuuteen ja totalitarismiin.

Vierailija

Olen teknoraatti siltä osin, että näin edelleen teknologiassa mahdollisuuden "hyvän" tekemiseen. Lääketieteen sovellukset ovat hyvä esimerkki teknologiasta, josta ei kannata luopua. Nykyistä kertakäyttöistä viihde-elektroniikkaa pidänkin sitten melko tarpeettomana ja jopa moraalittomana. Miten yhtä aikaa voi olla raaka-aine pula ja huoli maailman hukkumisesta siihen itseensä, kun tuota kertakäyttöistä roskaa tuotetaan tonneittain kaiken aikaa.

Työskentelin itse toistakymmentä vuotta IT-alalla ja joitain vuosia sitten tuli mitta täyteen. Kun koodi pyörii päässä unissakin, on aika miettiä uusia kuvioita tai löytää itsensä pian psykiatriselta osastolta.

Alan vaihto ja osaamiseen nähden vähemmän vaativampi työ on ollut kuin lomaa entiseen verrattuna. Kahdeksan tuntisessa työpäivässä pidättäytyen, on ollut aikaa nauttia luonnosta ja miettiä miten maailma makaa. Ideoitakin on kertynyt pöytälaatikkoon, jos vaikka joskus tulee palattua IT-maailmaan.

Toisessa ketjussa oli kirjoitus, jossa todettiin töiden vievän kohta 24h vuorokaudesta seitsemänä päivänä viikossa. Eikö se ole yksilöstä itsestään kiinni haluaako moiseen suostua? Sellaista auktoriteettia tai palkintoa ei ole, joka tuollaiseen oravanpyörään minut takaisin saisi.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Tottakai ammattikoodaaja näkee unta koodista, ikuisista silmukoista, läpimenemättömistä testeistä... Näkeväthän kaduntallaajatkin unta Facebookista ja pahimmat painajaiset ovat pelko siitä että kokonaisen päivän löpinät jää lukematta feissarissa.

Elämä feissarissa on helpompaa. Kaikki on välittömästi juttusilla. Ei tarvi muuta kuin valittaa selkäkivusta ja ottaa kaljaa kalsarisillaan.

Vastuullisissa nettipalveluissa tulisi olla laskuri (kuten mIRCissä...) siitä, miten kauan on tuhlannut aikaansa löpinän parissa.

6 tuntia päivässä neljän vuoden ajan = 1 vuosi. <-- helppo laskea, vaikea tajuta.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

Teknologia tuhoaa teknologian, tai oikeastaan teknologian hyödyntäjät eli ihmiset tuhoavat kaikella itsensä lopulta. Kyllä se ihmisen loppu tulee viimeistään oman käden kautta, jos ei jo aiemmin joku muu katastrofi kuten asteroidi, Yellowstonen supertulivuori tai saasteet ym.

Mitä enemmän täällä on jengiä pallolla, niin sitä enemmän ja nopeammin luonnonvarat ehtyvät ja jätteiden määrä kasvaa. Ja tämä kasvu tapahtuu lähes eksponentiaalisesti. Lähes siksi, koska joka hetki kuitenkin ihmisiä kuolee luonnonmullistuksissa, mutta silti syntyvyys on suurempaa mitä kuolleisuus.

Joku viitseliäämpi voisi laskea koska maapallon jokaisella neliömetrillä olisi ihminen, jos kasvu olisi kyseisenlaista. Oletetaan maapallon olevan vain planeetta(pallo), kuivaa maata, ja unohdetaan vesi kokonaan.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Saw
Tottakai ammattikoodaaja näkee unta koodista, ikuisista silmukoista, läpimenemättömistä testeistä...

Hmmm... onpa tuota koodia tullut ihan jonkin verran naputeltua ja rahastakin, mutta en ole nähnyt ensimmäistäkään unta koodaamisesta.

We're all mad here.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
anklebone

Joku viitseliäämpi voisi laskea koska maapallon jokaisella neliömetrillä olisi ihminen, jos kasvu olisi kyseisenlaista. Oletetaan maapallon olevan vain planeetta(pallo), kuivaa maata, ja unohdetaan vesi kokonaan.

Vielä jokunen tovi menee ennen kun tuohon päästään. Tällä hetkellä jos pitäydytään neliö/henkilö -laskelmassa ollaan hieman runsaan Uudenmaan läänin kokoisella alueella. Ja Uudenmaan lääni puolestaan on n. 0,0012 % maapallon pinta-alasta...

Ja jos kaikki maailman ihmiset haluaisivat Lähteä talvella lappiin niin seisomaan he mahtuisivat Inarinjärven jäälle..

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005
iMuke

Opiskelin aikoinani eräässä Englantilaisessa yliopistossa ja yliopiston tekoälytutkijat olivat tehneet jotain tutkimusyhteistyötä ja ilmeisesti jotain sovelluksiakin jonkin yksityisen tahon kanssa. Vai oliko sitten kyseessä joku yliopiston spin offi, enpä muista enää. Jokatapauksessa kävi ilmi että kyseistä tutkimusta ja sovellusta oli käytetty sotatoimien yhteydessä Irakissa. Siitä nousi jonkinlainen kohu yliopistolla ja lopuksi siis kävi ilmi ettei tutkijat tienneet olevansa tekemisissä militäärien kanssa. Eli joskus voi olla melkein mahdotonta sanoa että mihin niitä tutkimuksen tuloksia loppujenlopuksi käytetään. Tässäkin oli melkoinen liuta firmoja yliopiston ja sotilassovelluksen välissä joten se on ilmeisesti hämärtänyt asiaa.

En tiedä mitä tämä tekoälytutkimus tarkemmin ottaen oli, mutta ainankin ns. hermoverkkomallinnuksen perustutkimusta rahoittaa ainankin Usa:ssa usein nimenomaan US Army, sillä kyseistä mallinnusta käytetään ainankin risteilyohjuksissa.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
abskissa
Saw
Tottakai ammattikoodaaja näkee unta koodista, ikuisista silmukoista, läpimenemättömistä testeistä...

Hmmm... onpa tuota koodia tullut ihan jonkin verran naputeltua ja rahastakin, mutta en ole nähnyt ensimmäistäkään unta koodaamisesta.
Muistatko uniasi usein? Itse näen unta olioista ja funktioista lähinnä ylipitkien työpäivien jälkeen. Muuten muistamani unet ovat lähinnä eroottisia fantasioita, jotka ovat kaukana euklidisista avaruuksista.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Uusimmat

Suosituimmat