Kiinan ongelma

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

IT-alalla työskentelevänä minulle ns. Kiina-ilmiö on hyvin tuttu. Lähden jopa syksyllä opiskelemaan kansalaisopiston kurssille kiinan alkeita.

En kuitenkaan ole niinkään pohtinut perinteistä kiina-ilmiötä kuin Kiinan huolestuttavaa politiikkaa. Ihmisoikeudet ovat olemattomia ja useimmat kiinalaiset työskentelevät orjan asemassa keskushalinnon diktaturian alla. Jostain syystä kumminkin 100 €/kk palkka 15 tunnin työpäivineen on useimmille kiinalaisille unelmen eldorado, kun isovanhemmat kuolivat sentään nälkään suuren harppauksen aikana.

Ei siis ihme että kiinalla riittää rahaa niin että ranteita särkee. Sitä ei suinkaan kuitenkaan käytetä turhuuksiin kuten kansan hyvinvoinnin edistämiseen, vaan keskushallinnon kontrollin pönkittämiseen ja Kiinan suurvalta-aseman turvaamiseen.

Samaan aikaan kuin länsimaalaiset nuoret marisevat medioissa että kaduilla maleksiminen on tylsää ja duuni ei ole mua varten, Kiinalainen nuori jynssää vessoja 15 tuntia päivässä ja pitää sitä uskomattomana tilaisuutena tehdä töitä. En väitä että hän onnellinen olisi, mutta takuulla onnelisempi kuin suuren harppauksen aikana nälkään kuolleet.

Kiinassa opiskelevan nuoren suurin pelko on se, että pettää perheensä ja sukunsa odotukset eikä valmistu, tai valmistuu huonoin arvosanoin, tai ei saa hyväpalkkaista työtä. Länsimaissa opiskelijat marisevat 10 vuotta yliopiston kahviloissa tehden jotain turhia tutkintoja ettei tää oikein opeta elämästä mitään (mutta kumminkin istuskelevat siellä joka tapauksessa 10 vuotta, eivätkä mene oppimaan elämästä jotain jonnekin muualle).

Olenkin suhteellisen varma siitä, että jos ja kun maailmalla seuraavan kerran räjähtää ruutitynnyri, se ei tapahdu Puolan rajalla tai Sarajevossa, vaan Kiinassa. Esimerkiksi Venäjällä on mittaamattomat luonnonvarat joita Kiina kipeästi tarvitsee, ja vaikka USA-viha ei ole siellä samaa tasoa kuin 70-80-luvulla, olen kuullut huolestuttavista asioista myös tällä rintamalla. Suomalaisten ja eurooppalaisten kannalta kuitenkin on huojentavaa, että tässä on poikittainen Venäjä meidän ja heidän välissä jos jotain alkaa tapahtua.

Mitä mieltä itse olette?

Kommentit (2)

Vierailija
Arkkis
Sulla on ihan vääriä tietoja.

Voisikos Arkkis antaa oman laajakatseisen näkemyksensä, jotta tulee myös se toisenlainen näkökulma edustetuksi. Jos ei pysty perustelemaan, katson että kyseessä on pelkkä katkera asenne, mutta jos vahvoja vakuuttavia perusteluja alkaa tippumaan, niin olen taipuvainen muuttamaan maailmankatsomustani.

Joten Arkkis, lakonia sikseen ja perusteltuja näkemyksiä pöytään.

Uusimmat

Suosituimmat