Kirjastojemme hinta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka kallista kirjaston toiminta oikeasti onkaan? Paljonko yhden lainauskerran hinnaksi tulisi nykykirjastoissa, jos kirjasto olisikin yksityinen? Oletetaan, että kaikki säilyisi muuten samana. Miten tämän saisi selville? Jossain oli ainakin kuinka usein kirja keskimäärin lainataan, ja muistaakseni se oli päälle 30. Tämä pitäisi jostain tarkistaa.

Kirjoja on kiva lainailla "ilmaiseksi", mutta olisi kiva tietää mitä se oikeasti maksaa. Sehän voi olla yllättävänkin kallista, jolloin kirjastoja olisi hyvä lakkauttaa, tai nostaa jotain maksuja. Esimerkiksi muistutusmaksut yms. ovat todella pieniä, ja todella monella saattaa olla koko ajan useita euroja maksamattomia maksuja, kuten itsellänikin, koska vasta tietty määrä estää lainaamisen.

Korostan vielä, että itse olen työtön kirjaston käyttäjä. En rikas kirjojen ostaja.

edit: puuttuva sana lisätty

Sivut

Kommentit (42)

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Katsoin pienen kaupungin kustannusta ja se oli noin 2 euroa/lainaus, suuressa kaupungissa oli kustannus jotain alle 5 e, ehkä reilu kolme.

Tieto löytyy kaupungin vuosikertomuksesta tai tilinpäätöksestä, "lainauskohtainen yksikkökustannus" on kuntien vertailulukuja, joten se on ilmoitettu aika usein. Tosin katsomissani julkaisuissa se oli esitetty joko taulukossa lukuna tai sitten pylväänä, josta piti itse arvioida oikea luku. Netistä kaupunkien omilta sivuilta nämä aina löytyy.

Kustannus ei kerro palvelun laadusta. Lähinnä kai siitä, mihin halutaan panostaa. Suuri kustannus lainausta kohti voi kertoa siitä, että kirjasto tarjoaa myös muita palveluja kuin vain kirjoja hyllyssä lainattavaksi.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Ei kuitenkaan kannata kokea pahaa omaatuntoa lainaamisesta, mieluumminkin lainaamattomuudesta. Kirjaston kulut kuitenkin ovat lähestulkoon kiinteitä, mutta lainamäärät vain vaihtelevat ja kirjoja riittää varmasti kyllä lainattavaksi kaikille halukkaille. Esim. yksi insinööritutkinto maksaa 30 000 euroa, DI-tutkinto 50 000 ja näyttelijäkoulutus 150 000 euroa, niin niihin suhteutettuna kirjastojen kautta suoritettu itseopiskelu on erittäin edullista yhteiskunnallisesti.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Tuppu L 2.0
Ei kuitenkaan kannata kokea pahaa omaatuntoa lainaamisesta, mieluumminkin lainaamattomuudesta. Kirjaston kulut kuitenkin ovat lähestulkoon kiinteitä, mutta lainamäärät vain vaihtelevat ja kirjoja riittää varmasti kyllä lainattavaksi kaikille halukkaille.

Näin. Tilasto kaunistuu, kun aina käydessä lehtiä lukemassa, ottaa pari kirjaa lainaan.

Vierailija

Hienoa, että tuo tieto jo löytyy! En tiennyt sen olemassaolosta. Tottahan tuo on, ettei se sinänsä kerro paljoa kustannuksista... Mutta varmaan lainaaminen vähentyisi, jos siihen laitettaisiin maksu, joka kuitenkin olisi pienempi, kuin mitä se nyt on verovaroista otettuna? Ilmaisen illuusio on olemassa, ja kuitenkin syö turhaan varoja? Vai olenko ihan väärässä?

Eikö näillä järkevöitettäisi kirjaston toimintaa?

1. Pieni lainausmaksu
2. Myöhästymismaksut selvästi suuremmiksi kuin mitä niiden muistuttamisesta aiheutuvat kulut
3. Kaikki maksut oltava maksettu, ennenkuin uusia lainoja myönnetään

Pieni lainausmaksu lisättäisiin mahdollisesti kirjaimina toimeentuloturvaan, vaikkei se tuen määrään varmaan vaikuttaisikaan

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
aleksialeksi

Itse olen aina kannattanut maksutonta kirjastopalvelua. Ja lasten lainat ilman myöhästymismaksua.

Onko sinusta toiminta jotenkin järjetöntä?

Jos kirjaston kustannuksista pitää karsia, vähentäisin niiden kirjastorakennuksien määrää. Aikuiset voivat matkustaa kirjastoon, sen ei tarvitse olla kävelymatkan päässä. Lapsille taas pitäisi palvelut olla vaikka koulujen yhteydessä, siirretään osa kirjastomäärärahasta kouluille koulukirjastojen parantamiseen. Pienet lapset taas kulkevat aikuisten mukana. Kirjaa voisi myös odottaa päivän kaksi, jotta se toimitettaisiin jostain toisesta toimipisteestä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
aleksialeksi

1. Pieni lainausmaksu
2. Myöhästymismaksut selvästi suuremmiksi kuin mitä niiden muistuttamisesta aiheutuvat kulut
3. Kaikki maksut oltava maksettu, ennenkuin uusia lainoja myönnetään

Pieni lainausmaksu lisättäisiin mahdollisesti kirjaimina toimeentuloturvaan, vaikkei se tuen määrään varmaan vaikuttaisikaan

Kohta 2. olisi aiheellista toteuttaa ja 3. on jo voimassa ainakin meiän kirjastossa.

Lainausmaksulle EI. Pihit suomalaisete, eli kaikki lopettaisivat lainaamisen. No, eihän se enää lainaamista olisi, vaan vuokraamista.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Lainamaksujen sijaan käyttömaksut?

2 kk/maksu tms.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija
Wiisas
aleksialeksi

Itse olen aina kannattanut maksutonta kirjastopalvelua. Ja lasten lainat ilman myöhästymismaksua.

Jos kirjaston kustannuksista pitää karsia, vähentäisin niiden kirjastorakennuksien määrää. Aikuiset voivat matkustaa kirjastoon, sen ei tarvitse olla kävelymatkan päässä. Lapsille taas pitäisi palvelut olla vaikka koulujen yhteydessä, siirretään osa kirjastomäärärahasta kouluille koulukirjastojen parantamiseen. Pienet lapset taas kulkevat aikuisten mukana. Kirjaa voisi myös odottaa päivän kaksi, jotta se toimitettaisiin jostain toisesta toimipisteestä.

Kyllä, kirjaston toiminta on mielestäni jotenkin järjetöntä. Tämä koskee oletuksena kaikkia verorahoista kustannettuja "ilmais"palveluja. "Ilmaisuus" kannustaa mielestäni tarpeettomaan tuhlaamiseen ja välinpitämättömyyteen. "Lainaanpa tuon kirjan, jottei kukaan muu sitä ehdi lainata. Voi harmi, kun en ole ehtinyt lukea kirjaa, vaikka olen uusinut sen 6 kertaa. Koskahan viitsisin aloittaa. Hmm, ehkäpä en aloitakkaan, vaan palautan sen huomenna. Ai, sainkin myöhästymismuistutuksen ja pienen "sakon". No, eipä minun tarvitse sitä maksaa, kun lainauksen estävä raja on vasta 10€. Hmm, kattaisikohan tämä edes tämän kirjeen postittamista kunnolla, jos maksaisinkin tämän joskus..."

Pienellä maksulla varustettuna henkilö miettisi, kannattaako kirjaa lainata "varmuuden vuoksi", ja myönteisen lainauspäätöksen jälkeen olisi myös mietittävä uusiiko kirjan, koska silläkin olisi sama maksu kuin lainaamisella.

Lainausmaksun seurauksena toki kirjastoissa lukeminen lisääntyisi. Siitä tuskin on haittaa kuin sen puoleen hyötyäkään.

Olen toki tietoinen kirjastossa olevasta maksullisesta varauspalvelusta, joka estää suosittujen kirjojen jatkuvan lainassapidon uusimisten avulla. Perimmäinen ongelma ei olekaan kirjojen saatavuus, vaan se, onko kirjastoja todellakin liikaa, tai onko niissä liian paljon tarjontaa, tai ovatko ne liian usein auki. Lainausmaksun vähentäessä "turhaa lainaamista", tulisivat edellämainitut asiat ilman muuta harkintaan.

Yksi lainausmaksun toteutustapa on myös kirjastokorttikohtainen kk-maksu, jolla katettaisiin tietty osuus kirjaston kuluista. Tällä saadaan myös kirjaston muut palvelut kätevästi maksun piiriin.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
aleksialeksi
Wiisas
aleksialeksi

Kyllä, kirjaston toiminta on mielestäni jotenkin järjetöntä. Tämä koskee oletuksena kaikkia verorahoista kustannettuja "ilmais"palveluja. "Ilmaisuus" kannustaa mielestäni tarpeettomaan tuhlaamiseen ja välinpitämättömyyteen.
(lainasin valikoiden)

Pikkusen häiritsee tämä ajatus, ettei ihmiset ymmärrä arvostaa muuta kuin rahaa ja palveluja arvostettaisiin sitä enemmän, mitä enemmän ne maksavat. Mikä sitten olisi kunnan tehtävä? Vai pitäisikö kaikki laittaa maksullisiksi ja sitten antaa köyhille rahaa, jotta he voivat palveluja käyttää? Ilmaispalveluja on paljon muitakin: kulkuväylät, koulu, neuvola, uimarannat, pururadat, urheilukentät ...

Kuka määrittelee, kuinka paljon tukieuroja köyhä saisi palveluihin käyttää kuussa?

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
Tuppu L 2.0
DI-tutkinto 50 000 ja näyttelijäkoulutus 150 000 euroa

Ei jumalauta mihin minun DI-tutkintoon tähtäävän opiskeluni tueksi maksettavasta opintotuesta lähtevät verorahat taas laitetaankaan!!!

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Kirjasto on hieno paikka. Siellä on lukemattomia kirjoja

Mutta aivan oikeasti, 60-luvulta saakka kirjastoa käyttäneenä, en tekisi juuri mitään muutoksia nykyiseen kirjastosysteemiin. Vaikka internetistä löytyykin paljon tietoa ja nopeasti, se syvempi tieto löytyy vasta kirjoista, ja niitähän kirjastossa on. Suuremmista kirjastoista löytyy myös monen eri alan ammattilehtiä, jotka ovat yleensä melko kalliita.

Itse olen kauhukseni huomannut, että kaiken tämän infoähkyn paineessa kirjojen lukeminen on jäänyt huolestuttavan vähälle, yritän korjata asian.

Same shit, different day...

Vierailija
petsku
Tuppu L 2.0

Ei jumalauta mihin minun DI-tutkintoon tähtäävän opiskeluni tueksi maksettavasta opintotuesta lähtevät verorahat taas laitetaankaan!!!

Eikä se taida jäädä edes tuohon, töihin päätyessään näyttelijä saa osan palkastaan valtion taskuista. Teatterit kun eivät taida pysyä toiminnassa ilman valtiolta saatavia tukiaisia. Näin olen asian ymmärtänyt olevan.

Pääset vielä dippainssinä maksamaan veroistasi niistäkin esityksistä joita et käy katsomassa.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
iileskotti
petsku
Tuppu L 2.0

Eikä se taida jäädä edes tuohon, töihin päätyessään näyttelijä saa osan palkastaan valtion taskuista. Teatterit kun eivät taida pysyä toiminnassa ilman valtiolta saatavia tukiaisia. Näin olen asian ymmärtänyt olevan.

Pääset vielä dippainssinä maksamaan veroistasi niistäkin esityksistä joita et käy katsomassa.

Prkl, minähän käyn sitten joka **tun ikisen näytöksen katsomassa ja nautin niistä vaikka hampaat irvessä.

Vierailija
Wiisas
Pikkusen häiritsee tämä ajatus, ettei ihmiset ymmärrä arvostaa muuta kuin rahaa ja palveluja arvostettaisiin sitä enemmän, mitä enemmän ne maksavat. Mikä sitten olisi kunnan tehtävä? Vai pitäisikö kaikki laittaa maksullisiksi ja sitten antaa köyhille rahaa, jotta he voivat palveluja käyttää? Ilmaispalveluja on paljon muitakin: kulkuväylät, koulu, neuvola, uimarannat, pururadat, urheilukentät ...

Kuka määrittelee, kuinka paljon tukieuroja köyhä saisi palveluihin käyttää kuussa?

Kyse ei ole arvostamisesta, vaan siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että näennäisesti ilmaiseksi saatavaa käytetään/kulutetaan holtittomammin, koska ei tajuta sen hintaa.

Ilmaispalveluja on toki muitakin, mutta tässä nyt halusin keskittyä kirjastoon. Köyhillehän annetaan jo nyt rahaa toimeentuloturvan muodossa, ja siitä löytyvät tällä hetkellä esim. tv-lupamaksu ja sanomalehden tilaus. Sinne ei ole ollenkaan vaikeaa kirjoittaa muiden joukkoon kirjastopalvelut, ja se ei tarkoita käsittääkseni sitä, että sitä tukea olisi pakko heti korottaa. Korotukset/laskut tehdään kun tehdään, ja niistä päättävät ne jotka tälläkin hetkellä päättävät, eli ei ongelmaa. Jos joku näkee tarpeellisemmaksi ostaa ruokaa kuin maksaa kirjojen lukemisesta, hän voi niin tehdä. Ja toinen voi käyttää vähän vähemmän rahaa ruokaan ja lainata kirjoja, jos niin haluaa tehdä. Joku voi myös löytää mieleisiään kirjoja halvemmalla jostain antikvariaatista tai kirpputorilta, kuin kirjastosta, ja saa ne vielä omakseen.

Minusta kyllä vaikuttaa, että lainausmaksu olis erittäin hyvä asia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat