Kilometrikorvaukset ja muita vihreitä älynväläksiä.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Elisessä iltalehdessä oli artikkeli jossa mm Oras Tynkkynen esitti että pitäisi poistaa verovapaat kilometri korvaukset koska se on muka valtion tukea yksityis autoilulle. No se on tietysti yksi ajatusmuiden joukossa mutta se herätti kysymyksen että onko julkinen liikenne suomessa sillä tasolla että se korvaisi esim töissä oman auton käytön?

Sivut

Kommentit (46)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Ei julkinen liikenne autoa korvaa läheskään kaikilla, mutta kyllä se 45 senttiä kilometriltä on selvästi ylimitoitettu korvaus. Sillä rahalla ajaa uudella isolla perheautolla. Useimmat kilometrikorvauksen saajat saavat huomattavaa ylimääräistä hyötyä ajamalla halvemmilla autoilla. Autoilun kulut saa helposti puoleen tuosta likaamatta näppejään, ja siitäkin saa vielä paljon pois, jos jaksaa itse rassata romuja.

Vierailija

Kyllä km korvauksissa olisi kirveelle töitä.

Hyvä artikkeli aiheesta:
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koul ... 010036/139

Nykyjärjestelmä ei suosi ainakaan mallia, jossa tullaan bussilla työpaikalle ja otetaan firman auto alle. Ensisijaisestihan työnantajan tulisi tarjota kulkuneuvo työajoon. Ja monesti firman oma auto onkin edullisempi yritykselle, mutta omalla ajamisen salliminen on eräänlainen palkitsemisjärjestelmä.

Huomaa ettei verovapauden poistaminen ja kilometrikorvausten kieltäminen ole sama asia.

Vierailija

Tynkkynen ei varmasti ole ikinä poistunut Helsingin ulkopuolelle. Kuinkahan Tynkkynen aikoo järjestää julkisen liikenteen sille tasolle, että esim. maatalouslomittaja ehtii saman päivän aikana käydä useammalla maatilalla ilman autoa, tai metsäneuvoja käydä hakkuutyömailla. Eivätkä ne tehtaatkaan nykyään yleensä rautatieasemien, linja-autoasemien ja lentokenttien lähellä sijaitse, vaan esim. jossain Peräseinäjoen turvesuon reunassa.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Kilometrikorvaus on pääosin vain varakkaiden verotonta lisätuloa. Jos töissä saa ajella 500 km päivässä, niin se tekee 4,5 tonnia kuussa. Kiva sitten kun kunnan tai valtion miehet käy vähän väliä ajelemassa ympäri maita ja maintua, jonka tietysti veronmaksajat maksaa.

Vierailija
Tuppu L 2.0
Kilometrikorvaus on pääosin vain varakkaiden verotonta lisätuloa. Jos töissä saa ajella 500 km päivässä, niin se tekee 4,5 tonnia kuussa.

Eikä ole. Jos sinä tarvitset työssäsi autoa esimerkiksi 500 km vuodessa tai vaikka kuukaudessakin, niin ei kukaan työnantaja sinulle työsuhdeautoa sitä varten anna. Nuo 500 km päivässä ajavat varakkaat kyllä saisivat tilalle työsuhdeauton, veronmaksajien tai muiden työnantajien rahoilla tietenkin.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Moses Leone
Tuppu L 2.0
Kilometrikorvaus on pääosin vain varakkaiden verotonta lisätuloa. Jos töissä saa ajella 500 km päivässä, niin se tekee 4,5 tonnia kuussa.

Eikä ole. Jos sinä tarvitset työssäsi autoa esimerkiksi 500 km vuodessa tai vaikka kuukaudessakin, niin ei kukaan työnantaja sinulle työsuhdeautoa sitä varten anna. Nuo 500 km päivässä ajavat varakkaat kyllä saisivat tilalle työsuhdeauton, veronmaksajien tai muiden työnantajien rahoilla tietenkin.

Ovat ne, yritä nyt ihan varovaisesti ajatella. Ei se juurikaan satu.

poorstudent
Seuraa 
Viestejä98
Liittynyt26.3.2008
Tuppu L 2.0
Kilometrikorvaus on pääosin vain varakkaiden verotonta lisätuloa. Jos töissä saa ajella 500 km päivässä, niin se tekee 4,5 tonnia kuussa. Kiva sitten kun kunnan tai valtion miehet käy vähän väliä ajelemassa ympäri maita ja maintua, jonka tietysti veronmaksajat maksaa.



Paskat, itse joudun ajamaan työmatkoja 200km per päivä ja matkakorvaukset jäävät silti alakanttiin suhteessa rahaan minkä joudun bensasta maksamaan + muut autoon liittyvät kulut.

Se nyt vaan on niin ettei täällä muualla suomessa kulje julkisia niin että aikataulut sopisivat edes jotenkin työaikoihin, pakko ajaa omalla autolla.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Tuppu L 2.0
Kilometrikorvaus on pääosin vain varakkaiden verotonta lisätuloa. Jos töissä saa ajella 500 km päivässä, niin se tekee 4,5 tonnia kuussa. Kiva sitten kun kunnan tai valtion miehet käy vähän väliä ajelemassa ympäri maita ja maintua, jonka tietysti veronmaksajat maksaa.



Autoon kertyy siten yli 100 000 km vuodessa. Parissa vuodessa auton jälleenmyyntiarvo on romahtanut.

Jos auto kuluttaa 8 l/100 km, niin vuositasolla se tekee luokkaa 15 000 eur. Lisäksi renkaat,vakutukset, öljynvaihdot jne.

Jollain itse ylläpidettävällä vanhalla romulla voi varmaan tiliäkin tehdä.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Moses Leone
Tynkkynen ei varmasti ole ikinä poistunut Helsingin ulkopuolelle. Kuinkahan Tynkkynen aikoo järjestää julkisen liikenteen sille tasolle, että esim. maatalouslomittaja ehtii saman päivän aikana käydä useammalla maatilalla ilman autoa, tai metsäneuvoja käydä hakkuutyömailla. Eivätkä ne tehtaatkaan nykyään yleensä rautatieasemien, linja-autoasemien ja lentokenttien lähellä sijaitse, vaan esim. jossain Peräseinäjoen turvesuon reunassa.

Harvat työssäkävijät, jot ketkään saavat kilometrikorvauksen työmatkoistaan.
Maatalouslomittajille pitätäisi maksaa palkkaa, jolla tulee toimeen. Kilometrikorvaukset eivät saa olla piilopalkkaa. Eläkkeele päästessä sitä kiroaa.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Volitans
Tuppu L 2.0
Kilometrikorvaus on pääosin vain varakkaiden verotonta lisätuloa. Jos töissä saa ajella 500 km päivässä, niin se tekee 4,5 tonnia kuussa. Kiva sitten kun kunnan tai valtion miehet käy vähän väliä ajelemassa ympäri maita ja maintua, jonka tietysti veronmaksajat maksaa.



Autoon kertyy siten yli 100 000 km vuodessa. Parissa vuodessa auton jälleenmyyntiarvo on romahtanut.

Jos auto kuluttaa 8 l/100 km, niin vuositasolla se tekee luokkaa 15 000 eur. Lisäksi renkaat,vakutukset, öljynvaihdot jne.

Jollain itse ylläpidettävällä vanhalla romulla voi varmaan tiliäkin tehdä.




Mutta on kilometrikorvauksiakin tullut yli 100 000euroa. Sillä saa jo uuden pelin alle. Vaikka maksaa polttoaineetkin.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Eikös verottomalle ole yläraja?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
poorstudent
Tuppu L 2.0
Kilometrikorvaus on pääosin vain varakkaiden verotonta lisätuloa. Jos töissä saa ajella 500 km päivässä, niin se tekee 4,5 tonnia kuussa. Kiva sitten kun kunnan tai valtion miehet käy vähän väliä ajelemassa ympäri maita ja maintua, jonka tietysti veronmaksajat maksaa.



Paskat, itse joudun ajamaan työmatkoja 200km per päivä ja matkakorvaukset jäävät silti alakanttiin suhteessa rahaan minkä joudun bensasta maksamaan + muut autoon liittyvät kulut.

Se nyt vaan on niin ettei täällä muualla suomessa kulje julkisia niin että aikataulut sopisivat edes jotenkin työaikoihin, pakko ajaa omalla autolla.


Paljonko saat kilometriltä?
Kilometrikorvauksia (jos niitä saat) pitäisi tulla parikymmentä tonnia vuodessa verovapaana, pitäis sen riittää polttoaineisiin, huoltoon ja auton pääomamenoihin.

Vierailija

Tuntuupa vähän kateellisten työttömien temmellyskentältä tämä.

Eivät kaikki voi kulkea työmatkojaan julkisilla, esim. minä. Työkaluja on mukana aina n. 30 kg ja satunnaisia tarvikkeita voi sitten olla parikin sataa kiloa. Usein matkat ovat etukäteen tiedossa, yleensä Suomen sisällä. Maaseudulla, kaupungeissa, missä vaan on kohteet ja kiire on aina. Vaikka mitään ei olisi sovittu, koskaan ei aamulla tiedä, mihin pitää päivällä mennä. Miten tämä hoidetaan julkisilla?

Työkilometrejä tulee vuodessa n. 40000. Kilometrikorvaukset kattavat polttoaineen, öljyt ym., huoltokulut ja auton arvon laskun. Koska homma jatkuu, pitää autoa vaihtaakin, ei se vanha iän kaiken pelaa. Jos ajaa uudella, ei tuolla korvauksella mitään voi tienata, mutta jos vähän tinkii ja pitää vanhaa halpaa louskua ja korjaa kaiken itse, sitten jää rahaakin.

Sekö sitten olisi haluttu tavoite, että ne jotka paljon ajavat, ajavat vain vanhoilla romuilla? Ei kai mitenkään vaikuta sivullisten turvallisuuteen?

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Electric shadow
Tuntuupa vähän kateellisten työttömien temmellyskentältä tämä.

Olen eläkkeellä, enkä temmellä, vähän kateellinen saatan olla, Ajoin päivittäin 130km työmatkaa sain vain verovähennyksen, silti kannatti.
Tunnen parikin nuorta, jotka pitävät kilometrikorvauksiaan mukavana tulon lisänä. Ovat jopa tyytyneet huonompaan palkkaan sen takia. Se vaikuttaa ihan mukavalta, työnantaja voi maksaa vähän verovapaata liksaa ihan laillisesti. Systeemin haitat tulevat esille viimeistään eläkkeelle siirryttäessä.
Taisi Soininvaara mainita Kelan maksavan 20 senttiä/km lääkäreille oman auton käytöstä. On paljon parempi saada kunnollista palkkaa, josta on maksettu kaikki sosiaaliturvamaksut kuin ylimääräistä verovapaana.

Vierailija
Jorma
Olen eläkkeellä, enkä temmellä, vähän kateellinen saatan olla, Ajoin päivittäin 130km työmatkaa sain vain verovähennyksen, silti kannatti.
Tunnen parikin nuorta, jotka pitävät kilometrikorvauksiaan mukavana tulon lisänä. Ovat jopa tyytyneet huonompaan palkkaan sen takia. Se vaikuttaa ihan mukavalta, työnantaja voi maksaa vähän verovapaata liksaa ihan laillisesti. Systeemin haitat tulevat esille viimeistään eläkkeelle siirryttäessä.
Taisi Soininvaara mainita Kelan maksavan 20 senttiä/km lääkäreille oman auton käytöstä. On paljon parempi saada kunnollista palkkaa, josta on maksettu kaikki sosiaaliturvamaksut kuin ylimääräistä verovapaana.

Minulla on palkka palkkana ja kulukorvaukset tulevat sen mukaan, kuin on toteutunut.

Tiedän, että jossain pyritään kompensoimaan palkkaa kulukorvauksina, mutta niin tietää verottajakin. Aika riskaabelia on. Ainakin minun työpaikassani pitää jokaisesta matkasta olla dokumentti, asiakkaan allekirjoittama yleensä. Kun verotarkastus kuitenkin säännöllisin välein firmaan tulee, näitä juuri kytätään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat