Miksi keskustoissa saa ajaa yksityisautolla?

Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Miksi keskustoissa saa ajaa yksityisautolla?

Yksityisautot aiheuttavat viihtyvyyshaittaa. Autot ovat vaarallisia. Niitä varten pitää rakentaa parkkialueita ja infraa. Lisäksi ne haittaavat kevyttä liikennettä, jota tulisi suosia. Kaupungeissa asutaan ja suurella joukolla.

Koska yksityisautoilu kielletään kaupunkikeskustoissa? Maallahan autoja luonnollisesti tarvitaan.

Tulisiko sinusta yksityisautoilu kieltää keskustoissa?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Sivut

Kommentit (25)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Itse autoa omistamattomana sanoisin, jotta miksipä ei. Toki siitä aiheutuisi haittaa niille, jotka jo asuvat keskustassa ja ovat töissä muualla, mutta kenties niille voisi myöntää jonkin asukasajelulapun ja paikan parkkihallista niin että kadunvarret saataisiin pyöräteiksi. Samaten ehkä oikeasti liikuntarajoitteisten kulkupeleille. (Suurinta osaa invapaikoista muuten käyttävät nykyään aivovammaiset, oletteko huomanneet?)

Muualla maailmassa ns. vanhat kaupunginosat ovat jo valmiiksi autotonta vyöhykettä juuri siksi, että muinaiset lehmipolut ovat kerrassaan autonkäymättömiä. Vanhoissa osissa asuukin siksi lähinnä opiskelijoita ja muita epäilyttäviä boheemeja. Suomessa ei (onneksi?) ole ihan niin vanhoja kaupunkeja, ja modernimmat arkkitehdit ovat olleet fanaattisia ruutukaavoittajia, joten millään mahtumiskikkailulla ei kaupunkeja oikein voida rajoittaa.

Tiedän kyllä kaupunkeja, joissa voisi hyvinkin sulkea yksityisautoilta ainakin ydinkeskustan korttelit, eikä vuoden kuluttua kukaan enää haikailisi päästä autolla kaupan ovelle. Parku vain olisi aivan valtava suunnittelu- ja toteutusvaiheessa.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Kyllä kiellon pitää koskea kaikkea yksityistä moottoriliikennettä tai ei mitään. Polkupyöräilijät ovat myös suuri riesa. Voisi kieltää samalla yksityispolkupyöräilynkin.

- Ubi bene, ibi patria -

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
Pacanus Rusticanus
Kyllä kiellon pitää koskea kaikkea yksityistä moottoriliikennettä tai ei mitään. Polkupyöräilijät ovat myös suuri riesa. Voisi kieltää samalla yksityispolkupyöräilynkin.



Eikö tuo ole liioittelua?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Pitäisi sitten miettiä kuinka toteutettaisiin toimiva ja tehokas liikenne tarpeeksi edullisesti. Nykyinen järjestelmä on kuitenkin yhteiskunnallisesti edullinen, kun ihmiset maksavat omat autonsa itse ja vielä verot päälle. Parkkisakot ovat myös melko suuri tuloerä kaupungeissa ja sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta maanteillä. Jos liikenne julkistettaisiin, niin siinä tultaisiin perimmäisten suunnitelmatalouden ongelmien äärelle. Kuitenkin suunnitelmalogistiikka käyttäisi nykyistä tehokkaammin pinta-alan ja tilavuuden. Koko kaupungin ollessa yhtä rakennetta, niin energiankutuskin olisi vähäisempää. Sähkömoottorein varustetut "hissit" eivät tuottaisi saasteita ja automaattilogiikka pitäisi menon sujuvana. Teollisuudessa ainakin on hyvin paljon käytössä automatisoituja kuljetusjärjestelmiä, joten kyllä se olisi täysin teknisesti mahdollinen. Olisi myös mukavaa vain astua tuulikaappiin sisälle ja painaa haluamansa osoitteen. Sitten vähän aikaa kun kopin sisällä on pyörinyt, niin olisikin kaverin kotona, kauppakeskuksessa tai koulun aulassa. Nyt tuleekin vain kysymys; kuka sen kaiken maksaisi? Entä kuinka moni haluaisi asua tuotantolaitosmaisessa maailmassa koko ikänsä?

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

^

Höpsistä.

Pyörän "rattiin" vain tai jalalle ja terveyttä hankkimaan.
Se on kuitenkin se suunta, johon täytyy mennä.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Vierailija

Kielletään taajamien keskustat. Tehokkaampaahan se näin olisi. Ruuhkat ovat keskustojen tuoma oire, eli itse keskustat ovat sairaus joten poistetaan ne.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
googeli
Kielletään taajamien keskustat.



Kova on vastustus tulevaisuuskuvalle, johon täytyy kuitenkin siirtyä jossain vaiheessa.
Kaupungit eivät ole kovin elettäviä muutenkaan.
Kuka haluaa asua kaupungeissa enää kohta?
Maallemuutto on trendinä tietääkseni ainakin USA:ssa.

Kyllä kaupunkien täytyy olla ihmisille eikä autoille.
Voitaisiinko lähteä liikkeelle siitä pääideasta?
Muuten tämä on aikamoista sekoilua.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
googeli
Kielletään taajamien keskustat. Tehokkaampaahan se näin olisi. Ruuhkat ovat keskustojen tuoma oire, eli itse keskustat ovat sairaus joten poistetaan ne.

Case in point: Espoo.

Vierailija

Ulkonaliikkumiskielto keskustoihin. Joku pari tuntia voisi päivässä olla liikkumisvapaata. Vaikkapa 11:00-13:00.

Kielletään ensin humalaisten ja neekerien liikkuminen ja sitten myös normaalien ihmisten.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
Topias
Ulkonaliikkumiskielto keskustoihin. Joku pari tuntia voisi päivässä olla liikkumisvapaata. Vaikkapa 11:00-13:00.



Toivotunlainen liikkuminen on jo tehty riittävän vaikeaksi muutenkin.
Autot kuuluvat kyllä maalle, mutta eivät ihmispaljouteen.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009
eskimo
Pyörän "rattiin" vain tai jalalle ja terveyttä hankkimaan.
Se on kuitenkin se suunta, johon täytyy mennä.



Mielenkiintoinen ja radikaali idea. Tämänlaisia kaupungeja on varmasti historiastakin jo löytynyt useita. Esim. Turku voisi olla hyvä paikka muuttaa moottoriajoneuvovapaaksi. Ilman saastuttavia autoja terveys parantuisi ja kaupunkirakenne voisi olla vapaampaa. Jos todellisia käytännönongelmia mietitään, niin muuttokuorman ja tarvikkeiden kuljettaminen olisi yksi niistä. Itse ainakin kuitenkin kannatan erilaisia kokeiluita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat