Sähkökäyttöinen kilpamoottoripyörä

Seuraa 
Viestejä503
Liittynyt11.6.2008

Miltäs kuulostaa tällainen otsikon mukainen kulkupeli:
http://www.motorcycledaily.com/2010/07/ ... ic-engine/

?

"You can create free energy on Earth in a blink of an eye. That technology already exists on Earth, but it has been kept from you, since you can't make money from free energy."
- Toisheeba / Maria Bertram 2011

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

En tiedä onko kaupallisissa laitteissa samaa ongelmaa, mutta useissa videoissa esimerkiksi youtubessa on kuultavissa PWM-säädölle tyypillinen korkeataajuinen ulina joka muistuttaa rikkinäistä telkkaria, mutta matalammalla taajuudella.

Saa nähdä muuttuuko moottorien murina kaupungissa inhottavaksi "Prrrrrrriiiiiiiiiiiii..." ääneksi kun sähköautot yleistyvät.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Veikko
En tiedä onko kaupallisissa laitteissa samaa ongelmaa, mutta useissa videoissa esimerkiksi youtubessa on kuultavissa PWM-säädölle tyypillinen korkeataajuinen ulina joka muistuttaa rikkinäistä telkkaria, mutta matalammalla taajuudella.

Saa nähdä muuttuuko moottorien murina kaupungissa inhottavaksi "Prrrrrrriiiiiiiiiiiii..." ääneksi kun sähköautot yleistyvät.





Kyllä muuttuu, mutta korkeataajuiset äänet ovat onneksi paljon helpompia vaimentaa kuin matala murina. Maantieoloissa rengasmelu on selvästi suurin äänen lähde. Uudet IGBT-transistoreja käyttävät systeemit pystyvät kyllä yli 20 kHz:n PWM-taajuuksiin, jollaista aika harva pystyy kuulemaan.

Metroissa ja raitiovaunuissa PWM-taajuuden kuulee kanssa hyvin. Vanhoissa metrojunissa se on jopa hallitseva ääni.

Vierailija
This powerful magnetronic motor designed for US Highland will require as much as 70% less battery usage for the same run time and weigh as much as 40% less than the existing competition. This a real game changer for the use of electrical engines in power sports.”



Millennial Research Corporation on muistaakseni yksi niistä yrityksistä jotka myyvät jotain Jumalan siunaamia tabletteja jotka muuttavat veden bensiiniksi. Tällä kertaa huijauksen välineenä on vain sähkömoottorit.

70% pienempi energiankulutus vaatisi sitä, että kaikkien muiden sähkömoottoreiden hyötysuhde olisi huonompi kuin höyryveturilla, mikä ei pidä paikkansa. Jos uudella "magnetronisella" moottorilla onkin parempi hyötysuhde kuin muilla, se olisi korkeintaan muutaman prosenttia koska sähkömoottori on varsin helppo rakentaa hyötysuhteeltaan hyväksi.

Toinen vaihtoehto on, että sama käyntiaika ajetaan pienemmällä teholla, eli tehdään sama kuin mitä kaikki sähköautojen valmistajat tekevät: kun kulkupeli ei suoriudu markkinointiosaston mainostamalla tavalla, muutetaan mittaustapaa kunnes julkisuuteen ilmoitetut luvut täyttyvät. Riittääkö akku sadan kilometrin ajoon? Ei riitä? No, pudotetaan keskinopeutta niin sitten riittää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
jees
Miksei voisi käyttää taajuusmodulointia pwm:n sijaan?



Tarkoitatko kolmivaihemoottorin syöttämistä taajuusmuuttajalla? Useimmat kulkuneuvojen sähkökäytöt tosiaan toimivat niin jo nyt, mutta se vaihtovirran aaltomuoto luodaan PWM-tekniikalla. Siitä ne vinkumiset syntyvät. Ei tuohon ole oikein muuta ratkaisua kuin PWM, jonka taajuus on korven kuuloalueen yläpuolella. Kovin isoilla tehoilla 20 kHz:n taajuus käy vain hieman ikäväksi, koska se vaatii kalliita nopeita kytkintransistoreja, joita ei aivan mahdottomille virroille ole edes olemassa.

Vierailija
OzziXX
T.O.P
Miltäs kuulostaa tällainen otsikon mukainen kulkupeli:
http://www.motorcycledaily.com/2010/07/ ... ic-engine/

?




Luultavasti vähemmän ärsyttävältä kuin vastaava bensakäyttöinen vaihtelevalla kaasulla kulkiessaan älykääpiön ohjastamana öisellä kylänraitilla..

Tuo on niin totta. Olisi hauska nähdä kuinka moni vielä jaksaisi moottoripyöräilystä innostua jos polttomoottorit vaihdettaisiin äänettömiin sähkömoottoreihin. Luulen, ettei kaksipyöräisiä juuri enää näkyisi

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
iileskotti
Tuo on niin totta. Olisi hauska nähdä kuinka moni vielä jaksaisi moottoripyöräilystä innostua jos polttomoottorit vaihdettaisiin äänettömiin sähkömoottoreihin. Luulen, ettei kaksipyöräisiä juuri enää näkyisi



Mikä hitto siinäkin on, kun aikuiset miehet huvittelevat häiritsemällä kunnon ihmisiä. Sen ymmärtäisi joltain 9-vuotiaalta, että asennetaan päristimiä polkupyöriin, mutta kyllä jo mopokortin vaatimuksissa pitäisi karsia pois melufriikit. Tai voisihan sitä moottorin ääntä toistaa kuulokkeista kuskin mieliksi.

Olisi edes jotenkin kaunista ääntä, kuten vaikka 100 litran dieselmoottoreissa, mutta sellaista saatanallista röpötystä kun säädetään pienen koneen sytytys päin helvettiä ja aikuiset miehet kikattavat kuin pikkutytöt.

Tosin tuo ei koske läheskään kaikkia moottoripyöriä ja moottoripyöräilijöitä. Suurimmassa osassa moottoripyöriä on melko asiallinen melutaso eivätkä ne erotu häiritsevästi autoista.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008
iileskotti
Olisi hauska nähdä kuinka moni vielä jaksaisi moottoripyöräilystä innostua jos polttomoottorit vaihdettaisiin äänettömiin sähkömoottoreihin. Luulen, ettei kaksipyöräisiä juuri enää näkyisi

Moottorin äänet on toki maskuliiniset kaupunkioloissa, mutta ne ketkä moottoripyörällä on ajaneet, tietää että normaalin moottoripyörän moottorin ääntä ei juuri kuule kuudenkympin nopeuden jälkeen. Poislukien uusien mopojen laittomat putket ja vanhat mopot joissa saa olla suorat putket tms.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
V.A.Littaa

Moottorin äänet on toki maskuliiniset kaupunkioloissa, mutta ne ketkä moottoripyörällä on ajaneet, tietää että normaalin moottoripyörän moottorin ääntä ei juuri kuule kuudenkympin nopeuden jälkeen. Poislukien uusien mopojen laittomat putket ja vanhat mopot joissa saa olla suorat putket tms.

Voi olla ettet itse kuule. Ääni on kuitenkin sitä pahempi, mitä kovempaa ajat.

Vierailija
Jorma
V.A.Littaa

Moottorin äänet on toki maskuliiniset kaupunkioloissa, mutta ne ketkä moottoripyörällä on ajaneet, tietää että normaalin moottoripyörän moottorin ääntä ei juuri kuule kuudenkympin nopeuden jälkeen. Poislukien uusien mopojen laittomat putket ja vanhat mopot joissa saa olla suorat putket tms.

Voi olla ettet itse kuule. Ääni on kuitenkin sitä pahempi, mitä kovempaa ajat.

http://noolmusic.com/youtube_videos/duc ... _sound.php
Mitä kovempaa sen kauniimpi ääni,paikka tietty pitää olla oikee,ei makuuhuoneen ikkunan alla

Vierailija
V.A.Littaa
Moottorin äänet on toki maskuliiniset kaupunkioloissa, mutta ne ketkä moottoripyörällä on ajaneet, tietää että normaalin moottoripyörän moottorin ääntä ei juuri kuule kuudenkympin nopeuden jälkeen. Poislukien uusien mopojen laittomat putket ja vanhat mopot joissa saa olla suorat putket tms.

Senkö takia niiden pitää pitää noita kiihdytysajoja tuolla raitilla? Yrittävät vaan epätoivoisesti kuulla moottorinsa äänet ja siksi lisäävät kierroksia niin prkeleellisesti?

Koko kesän on tehny mieli mennä kylvämään nauloja tai rikkomaan pulloja tonne tielle, loppuis se perhanan päristely tossa. On se kumma miten ei tollaseen yksinkertaiseen vehkeeseen osata kehittää toimivaa äänenvaimenninta.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008
Jorma
V.A.Littaa

Moottorin äänet on toki maskuliiniset kaupunkioloissa, mutta ne ketkä moottoripyörällä on ajaneet, tietää että normaalin moottoripyörän moottorin ääntä ei juuri kuule kuudenkympin nopeuden jälkeen. Poislukien uusien mopojen laittomat putket ja vanhat mopot joissa saa olla suorat putket tms.

Voi olla ettet itse kuule. Ääni on kuitenkin sitä pahempi, mitä kovempaa ajat.

On toki ja niinhän juuri sanoin, että en kuule moottorin ääntä enää suunnilleen kuudenkympin jälkeen. Kypärän sisällä riehuva ajoviiman rytinä tulee niin suureksi. Tuosta syystä pidän ainakin 30 dB vaimentavia korvatulppia.

Eli jos ei vielä mennyt jakeluun, niin väitän moottoriäänien olevan sivuseikka moottoripyöräilyssä taajamien ulkopuolella, koska moottorin ääntä ei kuule (jos pyörä on laillinen nykyaikainen).

Vanhoissa pyörissä on voimassa valmistusajan lakipöykälät mm. äänien suhteen, joka saattaa tarkoittaa että mitään äänenvaimennus vaateita ei ole. Nyky-uusissä pyörissä on ja ovat aika tiukatkin. Putkia kuitenkin uutellaan juu.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
V.A.Littaa

Vanhoissa pyörissä on voimassa valmistusajan lakipöykälät mm. äänien suhteen, joka saattaa tarkoittaa että mitään äänenvaimennus vaateita ei ole. Nyky-uusissä pyörissä on ja ovat aika tiukatkin. Putkia kuitenkin uutellaan juu.



Eipä nykypyörissä (tai autoissa) mitään ihmeellisiä meluvaatimuksia ole: ainoastaan ohiajomelun on oltava tietyn lukeman alapuolella. Koska ohiajomelu mitataan tietyllä nopeudella&kierroksilla, saa muuten meluta niin paljon kuin haluaa. Muutamissa autoissa ja pyörissä onkin ohiajokierroksilla sulkeutuva läppä pakoputkistossa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat