Persoonallishäiriöisten lähiympäristön ja omaisten tuki

Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Olisin kiinnostunut tietämään siitä, että miten paljon ja minkälaista tukea on saatavissa erilaisista persoonallisuushäiriöstä kärsivien lähiympäristön ihmisille ja omaisille. Omissa sukulaisissani on narsistin kanssa aiemmin aviossa ollut henkilö, jonka tämä vastapuoli ajoi hermoromahdukseen ja itsemurhan yrittämisen partaalle sekä myöskin yhteisten lasten suhteen väheksyi näitä aiheuttaen ongelmia esim. itsetunnon suhteen. Narsistien uhrien suhteen on tietenkin olemassa tämä narsistien uhrien tuki ry:n sivusto:

http://narsistienuhrientuki.yhdistysavain.fi/

Itseäni kiinnostaisi tietää, että onko olemassa myös muista persoonallisuushäiriöistä kärsivien lähiympäristön ihmisille tai heidän omaisilleen tarkoitettua tukisivustoa. Myöskin kiinnostaa mitä ajatellaan siitä, että täytyykö ympäristön ihmisten ja omaisten vain niellä sitten katkera kalkki näiden ihmisten suhteen ja tulla ko. vaikutuksesta mielenterveydeltään epävakaiksi ja jopa sairaiksikin ilman, että voi jotenkin irrottautua suhteestaan ko. tyyppisiin persoonallisuuksiin. Nykyäänhän enemmänkin odotetaan, että terveitten täytyy pystyä kestämään kaikenlaista jopa oman mielenterveytensäkin vaarantaen ja vastapuolta pidetään tavallaan syyntakeettomana ja uhrina, vaikka ympäristön ihmiset sitten sairastuttaisikin toimillaan.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Kannattaa vain pyrkiä eroon narsisteista ja psykopaateista. Ihan sama miten läheinen sukulainen onkaan. Ei heitä pysty muuttamaan.

Vierailija
Stinger
Myöskin kiinnostaa mitä ajatellaan siitä, että täytyykö ympäristön ihmisten ja omaisten vain niellä sitten katkera kalkki näiden ihmisten suhteen ja tulla ko. vaikutuksesta mielenterveydeltään epävakaiksi ja jopa sairaiksikin ilman, että voi jotenkin irrottautua suhteestaan ko. tyyppisiin persoonallisuuksiin.

Todennäköisesti kenenkään selväjärkisen ei tulisi niellä perusteetonta arvostelua, vaan osata puolustautua sellaista kohtaan. Tukiryhmä on yhtä turhan kanssa, jos siellä ei opeteta näitä uhreja puolustautumaan kritiikkiä ja arvostelua kohtaan, ja jos heitä ei yritetä kuntouttaa takaisin yhteiskuntakelpoiseksi. Toki tulisi antaa uhrille sosiaalista tukea ensihätään. Jos uhri on esim. jonkun 'narsistiksi' leimaamansa ihmisen toimesta ajautunut eristäytyneisyyteen ja haluaisi eroon tästä ihmisestä, mutta ei yksin siihen kykene tai hänellä on hyvä syy pelätä väkivaltaista kostoa narsistin toimesta, tulisi tarjota vertaistukea.

Nykyäänhän enemmänkin odotetaan, että terveitten täytyy pystyä kestämään kaikenlaista jopa oman mielenterveytensäkin vaarantaen ja vastapuolta pidetään tavallaan syyntakeettomana ja uhrina, vaikka ympäristön ihmiset sitten sairastuttaisikin toimillaan.

Käsittääkseni, jos puhutaan terveistä ihmisistä, mitään riskejä menettää mielenterveys kriitiikistä tai arvostelun kohteena olemisena, ei pitäisi olla. Jos kyseessä on epävakaa persoonallisuus ts. entinen rajatilapersoonallisuus, voi tilanne olla toinen.

Epävakaasta persoonallisuudesta kärsivän minäkokemusta sävyttää voimakas häpeän tunne ja henkilö kokee itsensä vajavaiseksi ja puutteelliseksi (Käypä hoito -suositus). Kokemukseen liittyy varsin tavallisesti itseä kohtaan tunnettua vihaa. Pettymysten sietokyky on alhainen. Käytännössä henkilön itsetunto on sairaalloisen alhainen, hän ei kestä konflikteja, kritiikkiä tai hän mahdollisesti kieltää itsensä täysin ja toivoo jatkuvasti olevansa joku muu.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ep%C3%A4vakaa_persoonallisuus

Borderline personality disorder is more prevalent in females (75 percent of diagnoses made are in females). It is thought that borderline personality disorder affects approximately 2 percent of the general population.

http://psychcentral.com/lib/2007/symptoms-of-borderline-personality-diso...

Kun taas narsistisia persoonallisuuksia ilmenee arviolta melkein yhtä paljon:

According to the DSM IV-TR, between 2% and 16% of the population in clinical settings (between 0.5-1% of the general population) are diagnosed with Narcissistic Personality Disorder (NPD). Most narcissists (50-75%, according to the DSM-IV-TR) are men.

http://samvak.tripod.com/npdglance.html

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Kyllä siinä terveenkin ihmisen suhteellisuudentaju horjuu jos joutuu vuosikausia ottamaan paskaa niskaansa eli kestämään kohtuutonta kritiikkiä ja arvostelua. Eitoten haavoittuvaisia ovat tietenkin lapset, mutta myös aikuiset. Kun arkitilanne on kieroutunut ja johdonmukaisesti pysyy sellaisena on sellainen tilanne omiaan vääristämään kenen tahansa meistä itsetuntoa. Ei maailmassa ole vielä niin vahvaa ihmistä syntynytkään etteikö rakkaan läheisen sanat vaikuttaisi mieleen ja mielentilaan. Ja kun se jatkuu vuosikausia on aivan selvää, että todellisuus voi joiltain osin vääristyä pahastikin. Toki riski on pienempi ja trauman täytyy olla vakava ja traumatisoivan tilanteen on jatkuttava pitkään jos kyseessä on ns. "vahva luonne." Mutta ei sekään ketään immuuniksi tee.

Hämmentää.

Vierailija

Itse olisin tuon narsistienuhrientuen kanssa hivenen varovainen, koska siellä on kiellettyä puhua narsistien uhreiksi tekeytyvistä narsisteista.

Aivan sama juttu kuin uskontojen uhrien kanssa.

Hyvä keino kerätä hyväksikäytettäviä ihmisiä lähelle on perustaa mainitunkaltaiset ry:t ja sitten "kalastella" niillä pitkin verkkoa.

Voi niistä apuakin saada mutta voi saada uuden narsukaverinkin.

Itse asiassa olen vahvasti aikeissa perustaa uskontojenuhrienuhrien tuki ry:n. Ikään kuin varoitukseksi puhelinluetteloon heti järjestön perään...

Vierailija
Vatkain
Toki riski on pienempi ja trauman täytyy olla vakava ja traumatisoivan tilanteen on jatkuttava pitkään jos kyseessä on ns. "vahva luonne." Mutta ei sekään ketään immuuniksi tee.

Ei tee immuuniksi, sen sijaan voi se sielun viedä. Oman itsen. Jäljelle jää tyhjäksi nakerrettu kuori toistelemaan jotain manipuloitua litaniaa itselleen vakuudeksi siitä että ei tässä ole kuinkaan käynyt.

Vierailija

Shriek kirjoitti:

Todennäköisesti kenenkään selväjärkisen ei tulisi niellä perusteetonta arvostelua, vaan osata puolustautua sellaista kohtaan.
Erinomainen huomio.

...jonkun 'narsistiksi' leimaamansa ihmisen toimesta...
Sellainen käsitys on, että entisiä tai nykyisiä seurustelukumppaneita saatetaan leimata "narsisteiksi" hyvinkin heppoisin perustein, kun asianomainen ei ole paikalla itseään puolustamassa.

Vierailija
Sakarias
Sellainen käsitys on, että entisiä tai nykyisiä seurustelukumppaneita saatetaan leimata "narsisteiksi" hyvinkin heppoisin perustein, kun asianomainen ei ole paikalla itseään puolustamassa.

Mm. tuota hain takaa. Kyse on erittäin pienestä määrästä ihmisiä ja että itseasiassa syyllistäjä voi itse olla epävakaa persoonallisuus, koska heitä diagnosoidaan prosentuaalisesti yhtä paljon.

Ironista noissa lainaamissani tilastoissa on se, että 75% epävakaa persoonallisuus diagnooseista tehdään naisille ja 75% narsismi diagnooseista miehille. Minulla on suuri epäilys siitä, että nuo tapaukset tulevat kaikki ilmi jonkun seurustelusuhteen tuloksena, eikä esim. jostakin julkisesta virasta pakkohoitoon marssittamisina.

Vierailija
Shriek
Minulla on suuri epäilys siitä, että nuo tapaukset tulevat kaikki ilmi jonkun seurustelusuhteen tuloksena, eikä esim. jostakin julkisesta virasta pakkohoitoon marssittamisina.

Itsellä ei ole tuosta epäilystäkään. Äidillä oli 9 vuotta avomies, joka oli kaikkien muiden ja sukulaisten mielestä ihan mahtava tyyppi. Äiti tosin valitteli siitä jo 5 vuoden ajan, ja vielä sellaisia juttuja, ettei niitä voinut uskoa todeksi, itsekään. Kaikkihan meni sitten äidin piikkiin: se vaan valittaa turhasta, keksii juttuja omassa päässään jne.

Äiti sitten vihdoin ja viimein pisti kuitenkin suhteen poikki, ja sitten alkoi muillekin valjeta, minkälaisesta ukkelista oli kysymys. Hirveää äidin mustamaalaamista muille, äidille suoraa uhkailua ja kaikkea tuommoista ihan käsittämätöntä, mitä näkee ehkä korkeintaan telkkarissa. Lisäksi alkoi paljastua hirveitä velkoja, ja jopa vähän rikollistakin toimintaa.

Eihän tuosta narsismista kai olekaan juuri minkäänlaista haittaa muualla, kuin juuri ihmis- ja parisuhteissa.

Vierailija
en5ca
Eihän tuosta narsismista kai olekaan juuri minkäänlaista haittaa muualla, kuin juuri ihmis- ja parisuhteissa.

Sanoisin itse, että on siitä. Työpaikoilla on taatusti yhteishengelle haitaksi, jos jollakin narsistilla on ensimmäisenä agendana pistää työpaikan virallinen nokkimisjärjestys uusiksi, jolloin esim. suuremmassa organisaatiossa osaston tuotantokyky saattaa heiketä. On tietysti tavallista, että jotain kahnauksia ja epäsopivuuksia on aina, mutta narsistin ollessa kyseessä, lienee kyse paljon suuremmista ongelmista.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Olen saanut lääkäriltä diagnoosin, että minulla on sekamuotoinen persoonallisuushäiriö, mutta en ymmärrä vieläkään, mistä lääkäri tuon tempaisi. Minulla on kyllä aika huono stressinsieto ja pettymyksiäkin kestän huonosti. Minulla on siis vähän huonot hermot, mutta tunnen kyllä kavereita, joilla on vielä huonommat. En lyö koskaan toista ihmistä, mutta huudan kyllä, kun tarpeeksi ärsytetään. Joskus edellisen avioliiton loppumetreillä meillä esiintyi myös lentäviä lautasia, mutta siihen pisteeseen ärsyynnyn vasta pitkään jatkuneen ärsytyksen jälkeen toisen taholta.

Joku asiantuntija voisi valaista tässä asiassa.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Kumma kyllä en koskaan tullut ajatelleeksi ilmaisiko eksäni narsistisia piirteitä uhatessaan heittää minut parvekkeelta alas siitä hyvästä etten ollut imuroinut ennen kuin hän tuli käymään asunnossani (en ollut tiennyt hänen tulevan niin aikaisin kuin tuli, joten en ollut ehtinyt). Tai kun uhkasi tappaa meidät molemmat, tehden autolla syöksähdyksen sillanpilaria päin kun kiukustuin autossa etten halua kuulla sitä musiikkia mitä hän soitti.

Jos loukkaantuu verisesti siitä että toisella on erilainen maku tai menettää malttinsa siitä että hänen tuloaan ei huomioida erityisesti, niin kyllähän sellainen aika omahyväiseltä luonteelta vaikuttaa.

Eräiden ihmisten kanssa kun on enemmänkin ollut juttua kaikenlaisista vaikeista parisuhteista (tyyliin: uhkaillaan haulikolla, revitään tukasta, tullaan karmit paukkuen lukitusta ovesta väkisin sisälle jne.) niin pieneksihän olen toki oman menneen suhteeni ongelmat kokenut kun en sentään turpiini saanut enkä oikeasti kuollut.

Kaikkein hulluinta omalla kohdallani on että selvästikin paska kiertää, sillä eksänihän oli itse aiemmassa suhteessaan ollut tilanteessa jossa hänen henkeään uhattiin, oikein todenteolla.

Se nyt on ihan sama mitkä nimikkeet kenellekin ladellaan, kiinnostavinta olisi saada tietää mitä pitäisi tehdä jos itselle rakas ja tärkeä ihminen käyttäytyy hajottavalla tavalla. Oma suhteeni rauhoittui vuosien varrella, mutta en varmaankaan koskaan antanut anteeksi sitä että olin saanut olla kuolemanpelossa.

Noissa parisuhdekommelluksissa pirullisinta on se että kun on itse suhteessa mukana, ei pysty ottamaan välimatkaa ja tajuamaan että eihän tämä ole tervettä. Ihminen ikään kuin houkutellaan hiljalleen yhä syvemmälle ja syvemmälle, jos hänelle sattuu esim. sellainen kumppani että eristää täysin tuttavista ja sukulaisista. Omalla kohdallani se oli kyllä jo seurustelun eka vuosi kun lensi kenkää ja sipsipussia ilmatilassa pääni ohi viuhuen kun mies sai ekoja raivokohtauksiaan - viisaampi ja itsevarmempi ihminen olisi todennut siinä vaiheessa että tämä oli tässä.

Sama juttuhan se on kulteissa ja uskonnoissa. Ei niiden sisällä oleva tajua miten älyvapaata touhua se on.

Tarvinneeko ihmetellä että nykyään haen emppistä, symppistä ja kilttiä kumppania? (Voinko tarjota sellaiselle tarpeeksi itse, mistä minä tiedän kokeilematta?)

Vierailija
Rousseau

Noissa parisuhdekommelluksissa pirullisinta on se että kun on itse suhteessa mukana, ei pysty ottamaan välimatkaa ja tajuamaan että eihän tämä ole tervettä. Ihminen ikään kuin houkutellaan hiljalleen yhä syvemmälle ja syvemmälle, jos hänelle sattuu esim. sellainen kumppani että eristää täysin tuttavista ja sukulaisista. Omalla kohdallani se oli kyllä jo seurustelun eka vuosi kun lensi kenkää ja sipsipussia ilmatilassa pääni ohi viuhuen kun mies sai ekoja raivokohtauksiaan - viisaampi ja itsevarmempi ihminen olisi todennut siinä vaiheessa että tämä oli tässä.

On oikeastaan aika turha ihmetellä, miksi noin käy tai soimata itseään siitä, ettei kykene vetämään tilanteesta ajoissa oikeita johtopäätöksiä. Kyseessä on mielestäni nimittäin halu ja taipumus nähdä läheiset parhaassa valossa, korostaa heidän miellyttäviä puoliaan ja ohittaa viat hellän ymmärtäväisesti, johon koko välittämisen ja rakastamisen tunneside perustuu. Näinhän me esim. näemme omat lapsemme - ja se on myös tarpeellista, jotta ns. hyvä vanhemmuus toteutuisi. Mutta tuo sama halu nähdä hyvää - siis rakastaa - myös sokeuttaa. Parisuhde ei olisi mahdollista, jos keskittyisimme vain järkiperäisesti ja analyyttisesti kumppanin ominaisuuksien tarkasteluun ilman mitään välittämisen pehmentävää ja ymmärrystä lisäävää elementtiä. Onnistuneessa tilanteessa sitten itse kaikkine puutteinemme saamme nauttia samasta 'sokeutumisesta' kumppanimme taholta.

Vierailija

Rousseaun esimerkki tuskin on narsisti vaan yli-impulsiivinen kiihkoilijaluonne.

Narsismi on taustalla tapahtuvaa verkkojen kutomista, patologista valehtelua (en se ollut minä! ei ole minun syytä! Minähän se tässä kärsin!), sellaista manipuloivaa toisen pakottamista ja selän takana juonimista ja muiden mustamaalausta että siinä käy niin että täysin viaton ja tilanteesta tietämätön ihminen leimataan läheisten ihmisten ja sukulaisten toimesta ihan kahjoksi, ilman että kukaan kysyy kertaakaan tältä todelliselta uhrilta yhtään mitään. EDIT: Pahimmassa tapauksessa uhri alkaa itsekin epäillä omaa mielenterveyttään, ja lopulta nöyrtyy ja tyytyy tekemään juuri nini kuin narsisti käskee. Vrt. pirttihirmut ja niiden tossun alle jääneet ennen niin iloiset aviomiehet, joilla on enää tyhjä katse ja ontto kuori.

Narsisti sulkee oman mielensä omalta laskelmoivalta kylmyydeltään ja pahan loisteelta harjoittelemalla niin täydellistä patologista valehtelua että kieltää kaikki tekemänsä väärinkäytökset, ja siirtä automaattisesti ja erittäin taitavasti silmiänsä raottavat ihmiset ajattelemaan ihan muita asioita.

Narsisti on siinä mielessä uhri itsekin että on oman itsesuojelumekanismin hirvittävä lopputulos. Kun itsetunto ei kestä sitä kuinka hirveä on, mieli sulkee faktat pois näkyvistä aikaansaaden entistä laskelmoivan ja kieromman luonteen, joka on taas entistä sokeampi omia tekojaan kohtaan.

Eräänlainen noidankehä jonka lopputuloksena syntyy hirviöitä.

Narsistin seura on muille kuin mustan aukon seura materialle. Mitä enemmän olet tekemisissä, sitä suuremmaksi se paisuu ja sitä vahvemmin vetää puoleensa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat