Intti/sivari/totaalimuistelot, paras muistelma voittakoon!

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Päätin pitkän tauon jälkeen avata keskustelun velvollisuuden suorittamisen mieleen painamista muistoista. Tällä kertaa pyrin olemaan vähemmän hermoja raastava kirjoittelija välttämällä ainakin omalta osaltani turhaa mesoamista. En kiellä sen seikan asiantilaa että tällä palstalla on kirjoittelijoita joita ei kiinnosta aktiivisesti kontekstin mukainen asiankäsittely. Tähän voi vaikuttaa se että mahdollinen kriisin Z eskaloituminen maamme rajoja koskettavaksi sotilaalliseksi kriisiksi koetaan usein palstan käyttäjien mielissä varsin etäiseksi.

Toinen varsin relevantti perusta olla lotkauttamatta korvaansa teemalle on varmastikin runsaslukuiset asiaan liittyvät keskustelunavaukset. Itse koen olevani väsynyt koko armeija-sivari kysmyksiin. Patriootille vastaan, olisin halunnut käydä armeijan, päässä oli vikaa. Sivarille vastaan tulin vakaumukseen vedoten pois sieltä kun muut menivät viikon metsäleirille kun rupes vituttaan liikaa. Elikäs varsin ristiriitainen persoona ja olen minä.

Vanhaa skeidaa sen enemmän jauhamatta tässä viestiketjussa voitais yrittää tuoda asiallisissa merkeissä omia hyviä tai huonoja, opettavaisia tai turhauttavia kokemuksia esiin omasta olostaan, olkootkin se sitten asepalvelusta, sivaria totaalia tai vapautusta koskeva ajankohta elämässään.

Jännittäjänä minulla oli armeijassa vaikeaa. Pissit tuli housuun ja sitä rataa. Vielä lukiossakin oli sellaisia tuntemuksia että jos syön julkisella paikalla niin pelkään että ruoka menee väärään kurkkuun ja tukehduun yleisesti ottaen mukavana pidettyyn toimintoon. Hyvänä muistona koen armeijasta sen että kun oikein on paikko, niin ihminen voi ylittää itsensä tavanomaisiin rutiineihin takertumatta. Voitin pelkoni syödä julkisella paikalla kun oli helvetinmoinen nälkä ja väsymys.

Sivariaikana mieleni järkkyi, koin valintani tuoman ihmetyksen ja sen ristiriidan normisuoriutumiseen väliltä liian voimakkaasti. Näitä aikoja en mielelläni muistele. No hammasta purren kävin sivarin loppuun, oman oloni tasoittuen loppuakohden ihan ok-kuntoon vähän tylsänlaisissa tehtävissä, toimenkuvan vaihdoksen jälkeen johon liittyi kykenemättömyyteni noudattaa kurinalaisesti annettuja ohjeita tehtävieni hoidossa. En toisin sanoen kyennyt pitämään sivarissakaan mölyjä mahassani. Hyvän palvelustodistuksen tosin sain ja loppuun kuukauden päivät kuntoisuuslomaa. Ehkä tärkein oppi mitä tänäkin päivänä yritän kovasti toteuttaa usein siinä sortuen että hyvistä neuvoista kannattaa ottaa vaari koski ne sitten työtä tai opiskelua tai vapaa-aikaa.

Hallittu muutos ja kurinalaisuus sekä hyveellinen elämä on minulle harmi kyllä vieraita käsitteitä. Koen olevani vieläkin persauksille potkimisen tarpeessa. Eräänlainen muodottamaksi itsensä syönyt prinsessa.

Lopuksi todettakoon että varsin isänmaallista porukkaa ainakin tällä palstalla on mitä tulee seuraavaan. Oheisen äänestyksen (1) tuloksena oli maanantaina 9. elokuuta seuraavanlainen jakauma kysymykseen siitä Onko armeijan käyneillä oikeasti todellista vakaumusta? 29 ääntä 6:tta vastaan niiden vastaajien joukossa jotka olivat jo käyneet armeijan ja joilta kysyttiin kumman he olisivat käyneet vakaumukseensa vedoten. Yllämainittuun vedoten uskon että monella armeijan käyneellä on kerrottavana hyviä muistoja nuoruusvuosien koetoksista.

Hyvien kokemuksien jakamisella niiden vaikuttaessa seuraavaan sukupolveen saattaa olla itseään ruokkiva ilmiö. Käykäämme taistoon tässä viestiketjussa siis hyvillä kokemuksia jakaen ei toisia solvaten sillä mitalla että kasvotusten tulis pataan!

(1)http://www.tiede.fi/keskustelut/historia-kulttuurit-ja-yhteiskunta-f13/o...

-

Sivut

Kommentit (28)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Miksi Youtubessa on vain noin 70 sivarivideota, kun inttivideoita on noin 225 000?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

No kun, absoluuttisesti ottaen armeijan käyneitä on varmaankin suhteessa 1sivari 20 armeija käynyttä.

Nyt onkin puhe taas laadullisesta näkökulmasta. Määrä ei aina takaa laatua. Väitän eettä jos sivareita olisi fifty-sixty youtube-videoiden suhde olisi kohtalaisen tasaväkinen.

TÄmän varmaan myönnät?

-

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
baal1984
Nyt onkin puhe taas laadullisesta näkökulmasta. Määrä ei aina takaa laatua. Väitän eettä jos sivareita olisi fifty-sixty youtube-videoiden suhde olisi kohtalaisen tasaväkinen.

TÄmän varmaan myönnät?

Joo. Kyllähän sen näki että joillain oli aika rankkaa intissä, eikä juuri naurattanut. Mutta jos joku juttu on hauskaa, niin miksi Youtubessa on sitä tavaraa vain joitain kymmeniä? Onko kaikki sivaripaikat muka salassapitovelvollista?

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Voisiko eräs selitys tälle olla se että sivareilta puuttuu kollektiivinen muisti jonka varassa sivarimuistoja voisi helliä ja yhdessä jakaa. NÄet monet sivarihommat on yksilösuorittajien tehtäviä. Tai jos on tiimityötä niin lähin sivari saattaa olla toisessa organisaatiossa kaukana mailta halmeilta.

Parhaiten tähän ylläkuvattuun tilanteeseen poikkeuksena nähdäkseni soveltuu kirjastosivarit, he tekevät yleensä töitä toisen sivareiden seurassa useamman hengen tiimissä, jos olen oikein ymmärtänyt. Voi olla etten osaa ottaa huomioon muita toimintaympäristöjä ja puhun vain mututuntumalta.

Ympäristö työksentelyyn on myös sivarimyönteinen kirjastoissa ja moni valitsee itselleen ammatin sivarin perusteella. Esim. ollesani opiskelmassa keudassa kirjastovirkalijaksi opiskelutovereista muut oli tyttöjä mutta 4 muuta miestä olis sitten ollut kirjastosivari. Heillä oli paljon yhteisiä muistoja jaettavana. Ja henki on sellainen että puhalletaan yhteen hiileen.

Toisaalta uskon että sivarin perseilystä youtubessa joku kunnan virasto voisi saada tahattomasti huonoa mainetta organisaatiotasolla, mikä kusisi liian sallivien sivarimyönteisen esimiesten nilkkoihin.

Armeija on ikään kuin ulkona siviiliyhteiskunnasta, näin rauhan aikana. Uskoisin näin että varusmiesalikersantit katsovat läpi sormien sitä kun alokkaat vähän tuulettaa. Ollaan kuin yhtä perhettä.

Mutta minun tapauksessani jos olisin sotkenut työhuoneeni tietokoneen vaikkapa teipillä ja laittanut tämän videon youtubeen olisi lakia lukenut esimieheni niin sanotusti liemessä.

TÄmä varmaan toi näkemyksiämme askeleen lähemmäksi. Kysy ja kyseenalaista lisää, antoisasti on keskustelu alkanut...

-

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007
baal1984
No kun, absoluuttisesti ottaen armeijan käyneitä on varmaankin suhteessa 1sivari 20 armeija käynyttä.

Tuohon vielä sitten sellainen näkökulma, että sivarin koulutus vie 1 kk ja loput työtä. Eikö vain? Varusmies taas on kiinni siinä systeemissä lomia lukuun ottamatta koko ajan. Supistaa tuota vielä melko rankasti. Toki intissä on hetkiä, jolloin kännykällä kuvaaminen on rankemman puolista veren kaivuuta nenästään.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija

Kova paikkahan se armeija oli kaltaiselleni pumpulissa kasvaneelle tyypille. Kaikki ihmiset eivät olleetkaan kivoja ja mukavia. Lukiossa olin seurustellut vapaaehtoisesti lukioon tulleiden ihmisten kanssa, joiden älykkyysosamäärä oli keskimäärin luultavasti yli 100. Kun inttikusipäät huomasivat puuttuvan henkisen kovuuteni ja kyvyttömyyteni puolustaa itseäni he alkoivat kiusata minua purkaakseen omaa vitutustaan. Mukavan lisänsä kokonaisuuteen toivat vielä yleistynyt tuskaisuus ja panari, joita armeijan kaltainen stresaava ympäristö ei parantanut. Lopulta sain sen läpi, mutta jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut jättää kesken, mitä minulle useasti suositeltiinkiin. Onneksi en onnistunut vahingossa tappamaan ketään muuta tai itseäni, vaikka läheltä muutaman kerran liippasikin.

Vierailija

Mikään ei voita sitä tunnelmaa, kun olin palaamassa takaisin lapinjärvelle ensimmäisen vietetyn viikonloppuloman jälkeen ja kun olin kaverini kanssa menossa yhdelle oluelle hotelli hanheen sunnuntai-illan hämärässä. Alla olevan kappaleen sulosoinnut kutsuivat ovelta ja tuntuivat suorastaan maagiselta, kun astuimme sisään hotelliin. Siinä oli ehtaa tosielämän twin peaks -tunnelmaa.

http://www.youtube.com/watch?v=RpI50sYI0pM

Vierailija

Kerran olin istumassa tetsarini päällä ase maassa kun pari kapaista tuli paikalle. Mieskapiainen kysyi että mitä te teette. Sanoin että vartioin. Muuta rakensi parikaapeliyhteyttä. Hän raivostui. Hän sanoi että saatanan äkkiä tetsari selkään ja ase käteen. Hän murjotti koko loppuleirin, mutta ei antanut minulle esitutkintaa vaikka olisi sietänyt. Toisaalta millä nimellä tuota olisi tutkinut. Vartiorikos? Minähän olisin tietenkin esitutkinnassa väittänyt että minua on P-kaudella opetettu vartioimaan noin. Nojoo, asevammahan minulla oli.

Erakko
Seuraa 
Viestejä1807
Liittynyt26.8.2005

Tämä ei ole se alkuperäinen, jota työstin, vaan lyhyempi.

Olin saanut loppupäivän vapaata uusien kadettien sänkyjen petaamisurakasta. Kuului naisen käsky käytävälle. Ajattelematta mahdollisia seuraamuksia ja tottuneena tottelemaan avasin oven. Olin ainoa avannut. Ilmeisesti kasarmilla oli päivisin siivooja ja oli selvää miksi juuri hänet oli palkattu: hän ei herättänyt minkäänlaisia haluja. Hän valitti, että palveluvarusmiehet eivät ottaneet kuuloonkaan hänen pyyntöjään ja että pitää hakea pieni matto varastolta. Vastentahtoisesti lähdin matkaan. Sotkun takana oli tosiaan ajan harmaannuttama kolkonnäköinen parakki.

Kun avasin oven, naiskauneus löi silmille. Jestas millaisia naisia kapiaisilla on ! Hiki pyrki otsalle. Sain sanottua asiani. Aistin heissä pidätettyä huvittuneisuutta kauneimman heistä palvellessa minua. Oliko siivoojan vaikea itse hakea kynnysmattonsa kun kontrasti ulkonäössä oli niin suuri ? Tältä mammanpojalta se sai olla viimeinen kerta.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Olis kerrottavaa prikaatin isoimmista varusmiestisseistä... mukessa tais olla jollain mummolla kuitenkin jollakin ne prikaatin isoimmat tissit jos henkilökunta lasketaan mukaan.

Mutta ette te mun tissitarinoiden arvoisia ole. Sensuurikin voi iskeä tälläseen.

Erakko
Seuraa 
Viestejä1807
Liittynyt26.8.2005
Erakko

Kun avasin oven, naiskauneus löi silmille. Jestas millaisia naisia kapiaisilla on ! Hiki pyrki otsalle. Sain sanottua asiani. Aistin heissä pidätettyä huvittuneisuutta kauneimman heistä palvellessa minua. Oliko siivoojan vaikea itse hakea kynnysmattonsa kun kontrasti ulkonäössä oli niin suuri ? Tältä mammanpojalta se sai olla viimeinen kerta.

Minimalistinen tyylini ei varmaan antanut oikeaa kuvaa suhtautumisista. Provosoiduin itse viiveellä omasta kirjoituksestani. En kokenut naisten huvittuneisuutta ilkeämielisenä. Taisivat olla hyvillään, kun menin hämilleni. Ei minusta siis tullut naisvihaajaa. Silti en halunnut sinne uudestaan. Näin lyhyt tämä.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Voisin kirjoittaa novellisarjan palvelusajasta, mutta miten on, kun tapahtumat ja henkilöt menevät 1:1?

Onko viisaampaa heittää sen verran fiktiota, tai ainakin esipuheessa mainita että juttu on fiktiivinen?

Lisäksi vala salassapidosta velvoittaa myös.

Mitäpä sanoo laki? Ei taida kellään olla asiasta kokemusta täällä.

- Ubi bene, ibi patria -

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Mitähän sitä ny sit muistais..

Tulihan siellä sähellettyä kaikenlaista, vaunumies kun olen. Ajoleirit oli hauskoja, puol päivää ajeltiin pasilla ympär mettiä tai kelluttiin järves, toinen puol paistettiin makkaraa nuotios ja nautittiin auringosta. Sellasta se oli, vaunumiehen arki.

Per se

Erakko
Seuraa 
Viestejä1807
Liittynyt26.8.2005

Ilmoitettiin, että tullaan pitämään varuskunnan yleisurheilukilpailut ja että lajissaan kolmen parhaan joukkoon selvinneet tulevat saamaan kuntoisuuslomaa. Ilmoittautuminen komppanian vääpelille. Päätin mieluisamman lajin, korkeushypyn, sijaan valita lajin, jossa arvelin olevan huonoimmat vastustajat, kuulantyönnön. Koska olin saapumisryhmästäni kait ainoa, joka kävi ilmoittautumassa, kouluttajat ottivat asian uudelleen puheeksi ja ottivat nimiä vastaan. Sai osallistua useampaan lajiin. Ilmoittauduin myös korkeushyppyyn ja keihäänheittoon, vaikka vallitsevan tieteellisen käsityksen mukaan ihminen ei voinut olla samanaikaisesti useammassa kuin yhdessä paikassa . No, ehkä aikataulu salli.

Kuularingistä tehtiin harjoitustyöntöjä. Pelleilyltä vaikutti. Nuo eivät ole kuulantyöntöä harrastaneet. Hanakasti kuitenkin kuulalla oli kysyntää, niin etten saanut tilaisuutta kokeilla.
Aloitin kilpailun. Harjoitustyöntöjen perusteella mittamiehet olivat asettuneet kovin lähelle. Mieleni teki asiasta mainita, mutta arvelin, että ehtivät väistää. Työntöni onnistui hyvin. Ja olin ollut oikeassa, mittamiehet ehtivät alta pois. Johdin ensimmäisen kierroksen jälkeen. Kilpailijoiden joukossa oli kuitenkin kaksi kantahenkilökuntaan kuuluvaa kehonrakentajaa, joiden rahkeissa oli varaa. En tiedä ottivatko tekniikastani mallia, mutta kun olin välillä ollut korkeutta hyppäämässä, he olivat menneet edelle. Viimeisen työntöni päätin tehdä oikeaoppisesti pakittamalla. Bodareita jännitti ja kun sitten työntöni olikin löysä lääpäisy, heiltä pääsi helpottunut naurahdus.

Hyvin siinä kävi, bodarit saivat pitää kunniansa ja minä sain kuntsarini. Jaa että mikä oli tulos ? 10,20 ja olisiko ollut naisten kuula. Ja entä ne muut lajit ? Korkeushypyssä 7. ja keihäässä kait viimeinen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat