Naisen seksuaalisuudesta

Seuraa 
Viestejä501
Liittynyt15.1.2008

Seksuaalisuus on monitahoinen voima. Käytä sitä oikein?

Älä tuhlaa sitä huonoihin/vääriin/turhiin kohteisiin, ihmisiin tai asioihin.

Naisten ja miesten seksuaalisuus ovat yhtä voimakkaita. Tosin naisten seksuaalisuutta kontrolloidaan monelta taholta ja monin tavoin, koska kyse on vallasta ja hallinnasta.

G-pisteen paikka voi vaihdella ja vaihteleekin.

Opettele sooloseksi ja harjoita sitä, kun siltä tuntuu. Tutustu rauhassa jokaiseen reikääsi, mutta älä päästä ketään jokaiseen reikääsi, jos sinusta siltä tuntuu.

Myös seksuaalisuus, halu, tarpeet ja tykkäämiset seksissä muuttuu ja vaihtelee iän ja elämäntapahtumien virrassa. 90-vuotiasta naistakin voi naitattaa vielä kunnolla, eikä orgasminsaantikyky häviä mihinkään. Aina tarpeellisia ovat oma huone/koti ja taloudellinen itsenäisyys.

Älä tyydy huonoon seksiin ja/eli huonoon kohteluun.

Naisessa ei ole turhia elimiä. Kohdulla, kohdunsuulla ja munasarjojen toiminnalla on myös seksuaalinen merkitys naiselle. Esim. orgasmissa kohtu supistelee voimakkaasti ja vaikuttaa näin seksuaaliseen tyydytykseen. Älä anna poistaa kohtua, kohdunsuuta tai munasarjoja heppoisin perustein, esim. runsaat ja kivuliaat menkat, lapsiluku täynnä, ehkäisykeinona, myoomat, vahva seksuaalisuus, lapseton ei tarvitse kohtua ja kohtu on vain raskautta varten -väittämät, tms. Kohdulla ja munasarjoilla on monia funktioita. Voit menettää mahdollisesti elinvoimasi niiden poiston myötä. Poistoilla on monia haittavaikutuksia. Niistä vaietaan ja niitä salaillaan. Kohdunpoisto on iso ja raskas operaatio. Se ei ole enää 2010-luvulle sopiva naisten vaivojen hoitokeino tai etenkään mikään ehkäisykeino. Kohtu ei muuten vanhene koskaan. Googlaa: kohdunpoisto

Milloin lukion psykologiassa tunnustetaan, että ihmisen kokonaisuuden määritelmään kuuluu myös seksuaalisuus? Ihminen on psyykkinen, fyysinen, sosiaalinen ja seksuaalinen kokonaisuus. Tässä on opetusministeri Virkkuselle tärkeää korjattavaa. Monet ihmiset ovat vielä hengellisiä edellisten määritelmien lisäksi, mutta se ei tosin taida kuulua psykologian piiriin. Seksuaalisuus on ja kuuluu.

Kommentit (5)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

No enpä mielelläni antaisi poistaa en, mutta saas nyt nähdä sitten.

Minulla todettiin juuri ultraäänessä kohdun limakalvon liikakasvu. Kuulema mössö kasvaa kasvamistaan yli äyräiden sen vuoksi että se ei kypsy normaalisti. Lääkäri kirjoitti keltarauhashormonia simuloivan lääkkeen (Terolut) ja jos eka kuuri sitä ei auta, tehdään kuulema kaavinta. Lisäksi havattiin pari myomaa, mutta ovat pieniä eivätkä vaaraksi. Suvussani on kohtuja poisteltu myomien ja syövän takia, joten jos en saa kohtuani pitää hautaan asti, niin ei se mikään hämmästys ja kummastus oikeastaan ole. 

Mutta tietysti tämä kaikki taas ahdistaa. Nimittäin. Naiset netissä puhuvat että tuo lääke aiheuttaa lihomista ja aknea, päänsäryn ja närätyksen lisäksi. Jälkimmäisistä olen käsinyt jo muutenkin. Lihoa en halua senkään takia että jo nytkin on alaselkä alkanut kipuilemaan kun painoindeksi on vasta 22, ja haluan päinvastoin laihtua, koska olen huomannut että aina kun olen hoikimmillani ovat alaselän kivutkin vähimmillään. (Plus minullahan on tämä pakkomielle löytää joku - olematon? - päivä hoikka mies, ja läskinä en kehtaa moista itselleni tahtoa. Lihavat miehet eivät puolestaan edelleenkään herätä minussa minkäänlaista halua.) Kolmenkympin korvilla minulle tuli (stressin takia?) yhtäkkiä joku aknekausi, ja ne olivat aivan hirveitä ne isot finnit joiden jäljiltä oli sitten melkeinpä avohaavoja joita muutkin ihmiset ihmettelivät. (Jopa niin että silloisissa hullunpapereissa lukee että "itseaiheutettuja arpia kasvoissa" - eivät sitten viitsineet kysyä miksi niitä on...) 

Jos lääke ei edes auta, mikä selviää sitten uudessa ultraäänessä, joudutaan tekemään kaavinta. Siitä puolestaan luin että joku nainen oli sen jälkeen alkanut kärsimään yhdyntäkivuista. Kiva kiva. Jostain olin myös lukevinani ettei myomien takia kaavintaa edes voi tehdä (eikö se kaavin takerru niihin myomiin?)

Mutta mitä järkeä on kaavinnassa, miten se muka rajoittaa jatkossa limakalvon liikakasvua, jos se johtuu hormonihäiriöstä? Loputtomiin kaavintoihin ainakaan en halua. Ei jäänyt kaikki lääkärin puheet muistiin, mutta saattoi olla että hän mutisi myös hysterektomiasta.

No, kohdunpoistosta naiset ovat netissä kertoneet että sen takia meni seksielämä ihan päin vittua. Lähti tunto. Sairaalan tietosivuilla uhkaillaan että voi tulla virtsankarkailua, jostain suoliston ongelmistakin väläytettiin (ulosteinkontinenssi? ummetus? joku nainen jossain taisi sanoa että hänelle menee ulosteet jumiin johonkin "pussiin" suolessa).

Mutta kun itse aloin asioita tivaamaan netissä, ilmoittautui toki myös naisia kertomaan etteivät ole kärsineet millään tavoin kaavinnasta tai kohdunpoistosta. Ja jossain toisalta näin juttua että joku on onnistunut syömään Terolutia ilman sivuoireita.

Taas on tällaiset hemmetin arpajaiset meikäläisen elämässä. Voi käydä niin taikka näin. Tietenkin toivon että lääke auttaa; lääkäri maalaili ruusuiset kuvat että elämäni muuttuu parempaan päin, toisaalta mainitsi sen päänsäryn, että kai se on sitten hyvin yleinen sivuoire. Auttaisikohan jos ottaisi myrkyn ennen nukkumaanmenoa? Kun pitoisuus olisi suurimmillaan, mahtaisiko päänsärky tulla silloin? Ja jos se tulee keskellä yötä, jospa sitä ei edes huomaisi, kun ei heräisi?

Tietysti se syövän mahdollisuus sikäli hirvittää että minulla oli aika pitkään runsastunutta matskun tuottoa ennen kuin lääkäriin menin. Oletin että tällaista häikkää tulee iän myötä vaihdevuosien alla, eikä mieleeni juolahtanut että se olisi jotenkin vaarallista. Mutta on se kuulema. Sairaalan tietosivun mukaan hoitamaton kohdun limakalvon liikakasvu voi johtaa koko kehoon leviävään syöpään. En kyllä tuotakaan ymmärrä että miten joku joka kuukausi uusiutuva mössönpaska kehon sisällä voi edesauttaa syövän syntymistä. Sen tajuan että luomi joka olla möllöttää selässä eikä ikinä poistu voi kehittyä vaikka miksi, mutta että joku limakalvo? Höh.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Mikä diagnoosi liittyy tuollaiseen kohdun limakasvun liikakasvuun?

Tuosta kasvojen aknesta ja limakalvojen liikakasvusta, voisiko kyseessä olla munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS)?  http://fi.wikipedia.org/wiki/Munasarjojen_monirakkulaoireyhtym%C3%A4 Onko munasarjasi tutkittu ultraäänellä?

Myoomat voivat kasvaa todella isoiksi. Muistelen lukeneeni jopa 18 kg painaneesta myoomasta, voi olla isompiakin. Käsittääkseni ainakin noin jalkapallon kokoiset myömaattiset kohdut pyritään poistamaan (olisikohan liian iso kohtu ihan mekaaninen riskitekijä, jos se kurtistaa muiden sisäelimien tilaa?), ja sellaiset myomaattiset kohdut, joista aiheutuu liian runsasta kuukautisvuotoa ja/tai liian suurta kipua. 

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Lääkäri ei sanonut virallista diagnoosia, en tiedä tuleeko käynnistä kopio itselleni. Jos tulee niin sen näkee sitten, mutta kai se on vaan "kohdun limakalvon liikakasvu". Munasarjat olivat ultraäänessä ihan terveet. En usko että nuo myomat ehtivät kohdallani kauhean suuriksi kasvaa enää ennen vaihdevuosia, kun olen kuitenkin jo 45-vuotias, ja sitten kun kuukautiskierto loppuu, ne surkastuvat.

En toki välttämättä hinkuenvinkuen sitä kohtua pitääkään tahdo, jos siinä se syöpäriskikin on, mutta leikkaukseen liittyvien komplikaatioiden mahdollisuus pelottaa sen verran että olisin mielissäni jos poistoon asti ei tarvitse mennä. Ihan jo ajatus särkylääkkeidenkin syömisestä harmittaa, koska siitä on sitten taas vatsa vaikeana. Toisaalta jos kohtua ei ole, onko silloin tarvis syödä tuota Terolutiakaan, jos siitä(kin) meinaa saada närästyksen? Käsittääkseni jos sekä kohtu että munasarjat poistetaan, jotain hormonia on syötävä jos ei halua kärsiä välittömistä vaihdevuosista, mutta varsinkaan munasarjojen poistolle en näe syytä. Vai kehittävätkö nekin jotain syöpää jos ei ole kohtua kaverina?

Jokatapauksessa tässä kai kohdallani on siis hormonihäikästä kyse, mutta en minä arvannut että se nyt näin paha juttu olisi kuin miltä se on alkanut vaikuttaa kun olen juttuja lääkärikäynnin jälkeen lukenut. Oletin aina että jos minulle syöpääkin tulee, niin se tulee ruoansulatussysteemiin. Ei tullut kauheammin pohdittua noita sukuni naisten kohtujuttuja joita kuitenkin on. Kai oletin naivisti että koska en ole ollut koskaan raskaana, vältyn siltä mitä lapsia tehneet sukulaiseni ovat kohdalleen saaneet.

(Hemmetti kun saa korjata noita kirj.virheitä aina kun kirjoittaa kissa sylissä.)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Rousseau

Tietysti se syövän mahdollisuus sikäli hirvittää että minulla oli aika pitkään runsastunutta matskun tuottoa ennen kuin lääkäriin menin. Oletin että tällaista häikkää tulee iän myötä vaihdevuosien alla, eikä mieleeni juolahtanut että se olisi jotenkin vaarallista. Mutta on se kuulema. Sairaalan tietosivun mukaan hoitamaton kohdun limakalvon liikakasvu voi johtaa koko kehoon leviävään syöpään. En kyllä tuotakaan ymmärrä että miten joku joka kuukausi uusiutuva mössönpaska kehon sisällä voi edesauttaa syövän syntymistä. Sen tajuan että luomi joka olla möllöttää selässä eikä ikinä poistu voi kehittyä vaikka miksi, mutta että joku limakalvo? Höh.

Jospa se limakalvon liikakasvu itsessään ei aiheuta syöpävaaraa, vaan se alkusyy, minkä takia sitä limakalvoa kasvaa liikaa? Eli ehkä liikakasvu ja syöpä ovat seurausta jostakin muusta, kolmannesta tekijästä. Tämä kolmas tekijä voisi olla esimerkiksi liiallisen estrogeenin tai muun hormonin tuotanto tai se, että keho tuottaa hormoneja väärissä suhteissa (tulee lähinnä mieleen keltarauhanen ja testosteroni tai androgeeni(t)).

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
BCK

Jospa se limakalvon liikakasvu itsessään ei aiheuta syöpävaaraa, vaan se alkusyy, minkä takia sitä limakalvoa kasvaa liikaa? Eli ehkä liikakasvu ja syöpä ovat seurausta jostakin muusta, kolmannesta tekijästä. Tämä kolmas tekijä voisi olla esimerkiksi liiallisen estrogeenin tai muun hormonin tuotanto tai se, että keho tuottaa hormoneja väärissä suhteissa (tulee lähinnä mieleen keltarauhanen ja testosteroni tai androgeeni(t)).

Niinpä tosiaan!

Kun alkusyynä ilmeisesti on luontaisen keltarauhashormonin vajaatoiminta, jos olen mistään mitään käsittänyt, niin ehkäpä se tosiaan on niin että liian pitkälti yhden ainoan hormonin varaan jääminen aiheuttaa sen syöpäriskin.

Täällä puhutaan vaihdevuosien hoidosta:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=avv00032

Kohtusyöpä

Pitkäaikainen estrogeenihoito lisää kohdunrungon syöpää, jos keltarauhashormonin annos ei ole riittävä.

Riski on suoraan verrannollinen annetun estrogeenin määrään. Syöpäriski kasvaa kymmenen vuoden estrogeenihoidon jälkeen lähes kymmenkertaiseksi, jos käytössä on pelkkä estrogeeni. Riski putoaa kuitenkin tavanomaiselle tasolle tai jopa pienenee, jos estrogeenihoitoon lisätään keltarauhashormonia.

Elikä jos jättäisin kehoni vain sikseen, niin minussa kai olisi kokoajan epäsuhta jossa estrogeeni on vallitsevana hormonina. Mikä siis kasvattaa tuota kohtusyövän riskiä. Hemmetti kun en yhtään muista missä vaiheessa kuukautiseni runsastuivat älyttömiksi eli limakalvoa alkoi kasvamaan liikaa eli siis keltahormonin määrä romahti. Ja kokoajan ajattelin että tämä nyt vaan on tämmöistä kun tulee lähemmä vaihdevuosiaan. En tiedä paljonko asiaan on vaikuttanut se että vähän välistä on jossain lehdessä joku nainen vouhottamassa omista vaihtareistaan jotka ovat tietysti niin hirveät, niin hirveät. Että olen saattanut luulla että niihin kuuluu normaalisti vaikka mitä ilman että se on joku syöpäriski. Mutta enhän minä edes ole vielä missään menopaussissa, esivaiheessa vasta. Sitäpaitsi suvussani ei niin vaan hedelmällisyydestään pääse eroon, kun meillä löytyy lähes 50-vuotiaita synnyttäjiä.

Uusimmat

Suosituimmat