Rautatiekiskot

Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Mitenkä eliminoidaan tänäpäivänä lämpölaajeneminen hitsatuissa rautatiekiskoissa?

Kommentit (14)

Vierailija

---Ei mitenkään. Se tulisi kalliiksi, joten annetaan lämpölaajenemisen tapahtua.

Lämpölaajenemisen eliminoinnin asemesta kiskon annetaan laajeta. Siellä voisi olla aina rako kiskojen jatkokohdassa. Mutta ei ole kun kävelet raiteilla, ne on hitsattu yhteen. Siksi ne aika ajoin vääntyy mutkalle.
Eliminoinnin sijasta lämpölajenemisvoimia kompensoidaan, ratapölkyt on betonia, niitä on tietyllä tiheydellä ja ne kestää tietyn voiman, jota lämpölaajeneminen aiheuttaa.
Eli kun kiskot asennetaan kesällä, kovilla pakkasilla kisko vetää kiriälle.
Pakkasella jos on pakko asentaa, on pakko lämmittää.

0-0
Seuraa 
Viestejä74
Liittynyt18.7.2009
Kana Murva
---Ei mitenkään. Se tulisi kalliiksi, joten annetaan lämpölaajenemisen tapahtua.



Eikös lämpölaajenemista juuri estetä, kiinnittämällä kiskot lujasti järeisiin ratapölkkyihin

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Käsittääkseni lämpölaajenemista on mahdoton kompensoida. Silloissakin vain suosiolla on pakko antaa laajeta, muuten koko silta romahtaisi. Nykyään kiskot on senverran mutakaisia, ettei niissä laajeneminen haittaa, vähän niin kuin öljyputkissakin.

Vierailija

Vanhat pultatut kiskot katkeili usein onhan liitoskohdat sen heikoin lenkki. Kun oikein paahtoi helle, lenteli pultinpätkää ja saumakohdat pakkasella kolkutteli akselistoja kaput ja Krupp sai taas tilauksen.

Vierailija
-PP74-
Mitenkä eliminoidaan tänäpäivänä lämpölaajeneminen hitsatuissa rautatiekiskoissa?



Samoin kuin silloissa.
I'm just a Cross Tie Walker!

Vierailija

---Niin ei sitä eliminoida. Kompensointi on eri asia. Ei voi verrata siltoihin, joissa lämpölaajenemisen annetaan tapahtua. Siksi kuuluu klpk-plop kun ajat sillalle ja pois. Siellä on toisiinsa vastaavat teräslevyt jotka menevät limittäin. Sillat ovat laakeroituja, näet kun veneellä ajat sillan alle.
Kiskojen muodostama jännite lasketaan otettavaksi vastaan betonipölkkkyjen kiinnityksen kestävällä tuennalla. Kiskoja ei pultata pölkkyihin vaan ne ovat jonkilaisen sakkelin avulla kiinnitetty, käy radalla kävelemässä niin tajuat. Ratakiskoa voit kuvitella mielessäsi kuin jousta. Kun tietty momentti ylittyy pittussunnassa, kisko varmasti pulpahtaa sivusuunnassa mutkalle.
Jos itse laajenemista koetetaan eliminoida, on pakko jäähdyttää, se ei ole halapaa.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
-PP74-
Mitenkä eliminoidaan tänäpäivänä lämpölaajeneminen hitsatuissa rautatiekiskoissa?



Pidetään kisko samassa lämpötilassa, niin laajenemisia ei tapahdu. Kiskon lämpötilan kannattaa valita niin, ettei tarvi alkaa viilentämään koskaan. Tällöin homma hoituu lämmittämällä niinä hetkinä kun kiskon lämpötilan uhkaa laskea.

Vierailija

Juu eli tehdään varaus 30C helteille ja 20C pakkasilla lämmitetään sitten kiskoja? Fuck yeah! Saadaan tilaus sille 20. ydinvoimalallekin sitten saman tien.

Jos kilkatikalkatia haluttaisiin vähentää, täytyisi kiskojen päähän tehdä loiva sovite, joka antaisi kutistuessaan periksi ja makaisi alla olevan kiskon päällä. Kuumalla, esim. 40C helteellä se olisi tasan, mutta 40C pakkasella se vetäytyisi kauemmas, mutta olisi yhä toista kiskoa vasten. Näin kokonaisuutta arvostellen kyllä aika typerä hanke, kun nykyinenkin ratkaisumalli toimii.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Kana Murva
---Niin ei sitä eliminoida. Kompensointi on eri asia. Ei voi verrata siltoihin, joissa lämpölaajenemisen annetaan tapahtua. Siksi kuuluu klpk-plop kun ajat sillalle ja pois. Siellä on toisiinsa vastaavat teräslevyt jotka menevät limittäin. Sillat ovat laakeroituja, näet kun veneellä ajat sillan alle.
Kiskojen muodostama jännite lasketaan otettavaksi vastaan betonipölkkkyjen kiinnityksen kestävällä tuennalla. Kiskoja ei pultata pölkkyihin vaan ne ovat jonkilaisen sakkelin avulla kiinnitetty, käy radalla kävelemässä niin tajuat. Ratakiskoa voit kuvitella mielessäsi kuin jousta. Kun tietty momentti ylittyy pittussunnassa, kisko varmasti pulpahtaa sivusuunnassa mutkalle.

Helppo muistisääntö teräksen lämpölaajenemiselle on "sata astetta vastaa milliä metrille". Suomessa lämpötilaero talven ja kesän välillä on lähes tämä sata astetta.

Kiskojen lämpölaajeneminen kompensoidaan juuri tällä kiskojen joustavalla kiinnityksellä. Jokainen voi helposti laskea, kuinka suuren kiskojen pitkittäisen lämpölaajenemisen voi kompensoida radan mutkan yhden millimetrin säteittäissiirtymällä.

Aiemminhan selvän kesän ja talven alkamisen tiesi ajankohdista, jolloin "helle yllätti VR:n" panemalla ratapihan kiskot hellekäyrille ja "lumi yllätti helsinkiläisautoilijat " suistamalla autot ojaan.

Vanha jäärä

0-0
Seuraa 
Viestejä74
Liittynyt18.7.2009

Nykyään rakoja ei ole uusilla kiskotuksilla, sillä kiskojen tuenta on kehittynyt (lujempi kiskon kiinnitys pölkkyyn, betoniset ratapölkyt, tukeva raidesepeli). Tällöin voidaan hitsata kiskot kiinni toisiinsa, jolloin lämpötilan muutos ei pääse muuttamaan kiskon pituutta. Luja kiinnitys pölkkyihin pitää kiskon paikallaan, ja kiskoon kerääntyy jännitystä (vrt. kokoon painettu tai venytetty jousi).

Nykyään raiteet pyritään rakentamaan kesällä (tai kiskoja lämmitetään raidetta rakennettaessa), jotta kiskot olisivat pisimmillään. Tällöin ilman viileneminen pyrkii lyhentämään kiskoja, mutta ne pysyvät mitassaan ollessaan päistään toisistaan kiinni. Kisko on tällöin jännittynyt kuten venytetty jousi. Joskus on tapahtunut kiskon katkeamisia, kun hitsaussauma on pettänyt. Jos kiskot kiinnitettäisiin kylmänä, lämpölaajenemisen aiheuttama paine pyrkii painamaan kiskonpätkiä yhteen. Nämä kun ovat kuitenkin hitsattuina kiinni toisissaan, jännitys pyrkii taivuttamaan kiskoa mutkalle. Silloin tällöin tällaisessa tilanteessa kiskojen tuenta pettää, ja raide menee mutkalle. Tätä tapahtuu toisinaan helteillä. (Lajunen)

Yhtenäiseksi hitsattu kisko on lämpölaajenemisen vuoksi kesällä kovassa puristuksessa ja talvella vedossa. Betonipölkkyihin lujasti kiinnitetty kisko ei kuitenkaan pääse muodostamaan helteellä kuuluisia lämpökäyriä. Kisko ei tarvitse lämpöelämisen vuoksi mitään liikuntavaroja pitkilläkään matkoilla.

http://www.kotimäki.com/rautatie

Vierailija

Sepelien ja pölkkyjen värilläkin on väliä. Ne ei kuumene vaaleina niin paljon ja kiskotkin kannattaisi maalata valkoisiksi.

Vierailija
-PP74-
Mitenkä eliminoidaan tänäpäivänä lämpölaajeneminen hitsatuissa rautatiekiskoissa?

Hei, määkin saan päteä: Kiskoja ei saa hitsata yli 20 asteen lämmöillä.
Tämä kesänä ei ole saanut kovinkaan paljon hitsailla kiskoja

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Toivotaan vaan, ettei tule niin kuumia ilmoja, että kiskot vääntyvät ässälle, kuten 60-luvun uutisista muistan.

Ja toivotaan, ettei tule niin kylmää, että vähän väliä on hitsisauma auki.

Muuten annetaan kiskojen ja niiden tuennan ottaa vastaan lämpötilan aiheuttamat jännitykset (ei jännitteet!) ilman muodonmuutoksia.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Uusimmat

Suosituimmat