Ylennysmerkin käyttö.

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Olen aina ihmetellyt ylennysmerkin käyttöä, kun viitataan jonkin tietyn numeroiseen vastaajaan.
Esimerkkinä: "#2: Valtio (eli me) on luultavasti kärsinyt moninkertaisesti tuon summan nahoissaan...." Onko ylennetty 2 sitten 2,5 ???
Sitten palvelupuhelimissa sitä sanotaan ruuduksi: "Lopuksi paina ruutu". Minun puhelimessani ei ole mitään ruutua, mutta ylennysmerkki on kelvannut. Miksi muuten puhelimessa on sellainen, mutta alennusmerkkiä ei ole?

Kommentit (6)

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Usein tuota käytetään (ainakin Kaakkois-Aasiassa ja Englannissa mun kokemukseni mukaan) juuri nimenomaan tarkoittamaan numeroa. Eli esim. mun osoite oli aikoinaan: #7 Blackwood street ja se luettiin: number seven, Blackwood street. Suomessa tuota merkkiä kai harvemmin käytetään siinä tarkoituksessa.

Vierailija
Ertsu
Olen aina ihmetellyt ylennysmerkin käyttöä, kun viitataan jonkin tietyn numeroiseen vastaajaan.
Esimerkkinä: "#2: Valtio (eli me) on luultavasti kärsinyt moninkertaisesti tuon summan nahoissaan...." Onko ylennetty 2 sitten 2,5 ???
Sitten palvelupuhelimissa sitä sanotaan ruuduksi: "Lopuksi paina ruutu". Minun puhelimessani ei ole mitään ruutua, mutta ylennysmerkki on kelvannut. Miksi muuten puhelimessa on sellainen, mutta alennusmerkkiä ei ole?

Amerikan kieltähän se. Kuuluu samaan sarjaan kuin desimaalipilkun korvaaminen pisteellä.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Ertsu

Ei se mikään ylennysmerkki ole. Se on risuaita ja se on numerosarjan merkki.
Musiikissa käytetään samannäköistä merkkiä. Se on kuitenkin eri merkki.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Jorma

Voisitko laittaa molemmat merkit vierekkäin, että voisin verrata, mikä ero niissä on?
Mun tietokoneesta erikoismerkeistä löytyi vain tämä: #. Näppäimistössä on tämä: #
Jaa, no. Taitaa ne vähän erilaisia olla:

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Ertsu
Jorma

Voisitko laittaa molemmat merkit vierekkäin, että voisin verrata, mikä ero niissä on?
Mun tietokoneesta erikoismerkeistä löytyi vain tämä: #. Näppäimistössä on tämä: #
Jaa, no. Taitaa ne vähän erilaisia olla:

Ei ulkonäössä tarvitse mitään eroa olla, vaikka olisikin eri merkki.
Miinus merkki ja ajatusviiva ovat myös eri merkkejä.
Ykkönen 1 .pikku l ja iso I voivat fontista riippuen olla täysin samannäköisiä, olematta kuitenkaan sama merkki. Ikävää se sellainen samannäköisyys. Ikävää myös saman merkin täydellinen erinäköisyys eri fonteissa.

Uusimmat

Suosituimmat