Auton "tuunaus"

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Haluaisin autooni hieman paremman äänentoiston, mutta en osaa. Kotiteatterin osasin kasata kun kaikki on siinä ihan esillä ja systeemi on yksinkertainen. Autoissa homma menee varmaan pääpiirteissään samalla idealla, mutta jotain hämärää siinä mielestäni on.. tällä hetkellä ongelmana on se, että laitettaessa lisää volyymiä, basso alkaa säristä. Yksi kaveri sanoi että johdot menee väärin ja siitä todennäköisesti johtuu, toinen kaveri taas sanoi että vahvistin on liian heikko ja signaali alkaa pätkiä tjms. Voisin tietysti viedä auton jonnekin pajaan missä ne hoitaa asennukset eikä minun tarvitse ymmärtää mitään, mutta se maksaisi ja muutenkin haluaisin osata sen homman ihan itse, kiinnostaa.

Eli meneekö se siis samalla lailla kuin vaikka kotiteatterissa: soitin, siitä piuhat vahvariin, vahvarista kajareihin, sähkö akusta. Sitten pitää vissiin olla johdot akusta myös siihen soittimeen.. en tiedä missä ne johdot menee, miten niihin pääsee käsiksi, millaisia ne edes ovat, pitääkö mennä sorkkimaan akun kanssa jotain, mihin ne liitetään, missä vahvistin fyysisesti sijaitsee ja miten se asennetaan yms.. miten tuon vanhan soittimen saa vaihdettua, kun se ei irtoa siitä.. auto on Renault Clio vuosimallia papu. Taidan seikkailla jonnekin autohififoorumille parkumaan, siinäkin on vähän se kun en ymmärrä niiden puheista mitään..

くそっ!

Sivut

Kommentit (27)

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

Noh, mitä olet valmis vaihtamaan, mitä sinulta löytyy jo valmiiksi ja paljonko olet valmis maksamaan osista?

Ajoneuvon poppiasennukset eivät välttämättä ole aina ihan triviaali juttu, kuitenkin muutamaa perusjuttua noudattaen äänentoistosta saa yleensä 95% ihmisistä täysin riittävän hyvän.

Johdotus kuntoon.
Kannattaa käyttää ehdottomasti riittävän paksuja virtapiuhoja. Itse olen yleensä suosinut min. 35mm² piuhaa 500W asennuksissa. Se tietysti ampuu vähän yli, mutta kerran kun ne johdot sinne vetää, kannattaa samantien käyttää kunnollista piuhaa. Halvalla johtoja saa ems. hitsausliikkeistä, mitää todellista hyötyä et saa maksamalla 0,01% puhtaammasta kuparista tuplahinnan. Virtajohtoja vetäessä pitää huomioida sitten myöskin koko virtapiiri, eli akun --navan ja rungon välinen piuha kanssa. Liitinpintojen pitää olla ehdottoman puhtaat, ja mielellään suojattu puhdistuksen jälkeen vaselinilla taikka muulla kosteutta kestävällä. +-navasta lähtevälle johdolle on ehdottomasti lyötävä oikean kokoinen sulake mahdollisimman lähelle akkua. Kaikki läpiviennit on suojattava esim. läpivientikumein.
Signaalijohdoissa ei myöskään kannata säästää, 10e halpahallikotiteatteri-rca-piuha tulee lähes varmasti hajoamaan ajoneuvokäytössä. Yleensä 30e hintaan saa täysin riittäviä rca-johtoja. RCA-johdot on sitten vedettävä eri puolelta autoa, kuin virtajohdot, sillä näin minimoidaan laturin häiriöäänien indusoituminen rca-johtoihin.
Kaiuttimille menevät johdot kannattaa sitten kanssa vetää kerralla riittävän paksusta materiaalista, biltemasta saa hyvään hinta 6mm² kaiutinkaapelia, josta ei virrankesto ihan heti lopu kesken.
Soitin kannattaa vanhemmissa autoissa maadoittaa samaan pisteeseen kuin mitä vahvistin, sekä ottaa sulakkeella suojatulla piuhalla virta suoraan akusta. Uudemmissa autoissa nuo liittimet ja johdotukset alkavatkin olemaan jo vakiona jälleen sille 95% ihmisistä riittävän hyvät.

Kaiuttimien kotelointi
Ihan sama, ollaanko uusia kajareita asentamassa orkkisten tilalle taikka pysymässä vanhoissa, kannattaa jokatapauksessa kaiuttimien kotelointi vähintään eristää hyvin esim. bitumimatolla. Tämä vähentää tärinöitä ja paljon. Toinen vaihtoehto vahvistaa oviapahveja lasikuidulla, vetää sen päälle tuo bitumi ja toteuttaa patenttikotelon tällä tavalla. Paras vaihtoehto on sitten tehdä kunnolliset kotelot vanhojen tilalle. Diskantit eivät juurikaan tarvitse kotelointia, mutta nekin on hyvä asettaa kuljettajan korvien korkeudelle. Noidenkin asettelu riippuu niin paljon mistä roikkuu, eikä se paras kohta löydy kuin kokeilemalla. Jälleen kerran, 95% ihmisistä riittää todella hyvin se, että ne diskantit ovat siinä kojetaululla ja keskiäänet ovikotelossa.

Seuraat niitä subbarista lähteviä johtoja, niin löydät vahvistimen. Vahvari kannattaa laittaa vaikka subbarin kotelon kylkeen ja tunkea ne molemmat takaluukkuun.

Vanha soitin lähtee irti työntämällä sivuissa keskellä panelin alla oleviin reikiin irroituskoukut, jotka ovat tulleet sen soittimen mukana. Joskus uuden soittimen kahvat saattavat toimia myös sen vanhan kanssa.

Tuolla on ihan kohtalaiset ohjeet noitten kanssa räpeltämiseen, itse en jaksa tähän aikaan aamusta kirjoitella enempää: http://www.autosound.fi/tietoa.htm

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Kyllä sillä OFC:llä saa paljonkin merkitystä aikaiseksi jos ei käytä ylimitoitettuja piuhoja ja sen erotuksen melkeinpä maksaa metsästyksestä. OFC kun on standardi..

Maalenkkien poisto voi käytännössä osoittautua hieman vaikeammaksi kun vain vetää maadoituspisteet samaan potentiaaliin kun soittimen runko voinee olla maadoitettu rungosta runkoon.

Keltainen on herätevirta ja se tulee vetää soittimelta vahvistimelle jotta vahvistin herää kun autoon kytketään virrat.

6mm² kaapeli on kyllä ylimitoitettu ja siitä voi säästää halutessaan. neljämillistä on myös mukavempi vetää ja riittää aivan varmasti.

Soittimelle et tarvitse uutta piuhaa kun sille löytyy jo virtaliitin valmiiksi. Maadoituksen voi kyllä uusia parempaan paikkaan.

Se miksi bassosi särkee voi johtua monesta asiasta. Ensiksi tarkastaisin johdot. Onko maadoitus jäykkä, eli pinnat puhtaita? Onko virtakaapeli (+/punainen) tarpeeksi paksu?
Säriseekö basso, vaiko auto? Mikä vahvistin ja mikä subbari?

Soittimen saa vaihdettua useimmiten vain ISO-liittimen tökkäämällä kunhan vain ensiksi on yllä olevien ohjeiden mukaisesti irroitettu vanha pois tieltä.

Ja ne sulakkeet on ihan pakolliset. Ihan. Ja ne tulee olla mieluiten ennen läpivientiä kaiken varalta.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Henk.koht. kokemus juhannusviikolta kun piti aaton latotansseihin saada tanssimusaa.

Meni silloin hetkeksi itsellä sormi suuhun autovahvarin kanssa kun yritin saada sitä toimimaan tikku-mp3-soittimella / miniläppärillä 3,5 mm stereo jakin kautta. Ohjeistusta ei ollut. Oli vain hemmetin laaja henk.koht. kokemus sekalaisesta tekniikasta.

Piti kytkeä kaijutinpatterin autovahvariin 1 kpl vanha autosoitinta jotta vahvari lähti tulille. autosoittimessa pitää olla virta kytkettynä jotta vahvariin kytkeytyy virta. Sen jälkeen voi syöttää 3,5mm jakin/2x rca läpi mp3-tikulta/läppäriltä vahvaria.

Pari tuntia hävisi ennen kuin tuo mysteeri ratkesi.

- Ubi bene, ibi patria -

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Lurulude

Johdotus kuntoon.
Kannattaa käyttää ehdottomasti riittävän paksuja virtapiuhoja. Itse olen yleensä suosinut min. 35mm² piuhaa 500W asennuksissa.


Alkaa jo tulla Clioon painoa..

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161
Liittynyt20.11.2006
Denzil Dexter

Alkaa jo tulla Clioon painoa..




Jep!
En ymmärrä näitä ranteenpaksusia piuhoja. Saa aika järeet systeemit ennenkuin normi 2.5mm2 ei riitä. Sillon otetaan jo sellasia tehoja että latureitakin tarvitaan useampi tai tehokkaampia.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Laiton juuri päivällä 35 neliömillin 2,5 metrin starttikaapelit 3,5 litran nelosdieseliin. Luulis kestävän soittimessakin. Onhan tuossakin jo varmaan 7 heppanen startti.

Se päältäpäin katsoen n. 6-10 neliömillin läpinäkyvällä eristeellä oleva perus audio-lapamato päästää ääntä jo aika hyvin lävitse, on helppo asentaa ja on halpaa.

- Ubi bene, ibi patria -

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007
jees
Kyllä sillä OFC:llä saa paljonkin merkitystä aikaiseksi jos ei käytä ylimitoitettuja piuhoja ja sen erotuksen melkeinpä maksaa metsästyksestä. OFC kun on standardi..

Maalenkkien poisto voi käytännössä osoittautua hieman vaikeammaksi kun vain vetää maadoituspisteet samaan potentiaaliin kun soittimen runko voinee olla maadoitettu rungosta runkoon.

Keltainen on herätevirta ja se tulee vetää soittimelta vahvistimelle jotta vahvistin herää kun autoon kytketään virrat.

6mm² kaapeli on kyllä ylimitoitettu ja siitä voi säästää halutessaan. neljämillistä on myös mukavempi vetää ja riittää aivan varmasti.

Soittimelle et tarvitse uutta piuhaa kun sille löytyy jo virtaliitin valmiiksi. Maadoituksen voi kyllä uusia parempaan paikkaan.

Se miksi bassosi särkee voi johtua monesta asiasta. Ensiksi tarkastaisin johdot. Onko maadoitus jäykkä, eli pinnat puhtaita? Onko virtakaapeli (+/punainen) tarpeeksi paksu?
Säriseekö basso, vaiko auto? Mikä vahvistin ja mikä subbari?

Soittimen saa vaihdettua useimmiten vain ISO-liittimen tökkäämällä kunhan vain ensiksi on yllä olevien ohjeiden mukaisesti irroitettu vanha pois tieltä.

Ja ne sulakkeet on ihan pakolliset. Ihan. Ja ne tulee olla mieluiten ennen läpivientiä kaiken varalta.




Hitsauskaapelit ovat kyllä melko usein tuota ofc:tä ja vielä useammin pienisäikeisempää kuin mitä on autokäyttöön "suunniteltu" kaapeli. Suurin ero ofc-hitsauskaapelissa ja autokaapelissa on piuhan ulkokuoren väritys, jolla ei omasta mielestäni ole mitään merkitystä, jos itselleen tekee. Hinta on vaan puolet ja jos osaa tinkiä, vielä vähemmän. 50mm^2 sain 7e/m muutama vuosi sitten.

Tuo 6mm^2 kaiutinpiuha on kyllä ylimitoitettua, mutta hinnassa se ei juurikaan ole ainakaan omissa ostoksissa eronnut 4mm^2 joten olen suosinut siksi tuota 6mm^2. Lähinnä makuasia ja koska ihmiset kuitenkin ostavat suositeltua ohuempaa piuhaa, tykkään suositella paksumpaa jöötiä. Vittumaista sitä on kyllä vetää.

Tuosta virtaliittimestä hain sitä takaa, että tuommoisessa vanhassa cliossa on(jos se on 90-luvun alkupuolelta) melkosen paskat orkkispiuhat (jotain 0,75mm^2) ja soittimen nykäsemä 10A saattaa haitata jo tuota toimintaa..

Maalenkki on kyllä melko hanurista, sen ratkaiseminen on helponta melkeimpä käyttämällä galvaanista erotinta. Galvaanisen erottimen etu on kanssa se, että jos vahvistimen maakaapeli sattuu syystä tai toisesta irtoamaan, ei vahvistin maadoita rca-piuhojen kautta ja polta soitinta.

Soittimista lähtee kanssa aika usein oma herätevirtapiuha vahvistimelle, se on sinivalkoinen. Sen käyttäminen on kyllä kanssa makuasia.

Denzil Dexter
Lurulude

Johdotus kuntoon.
Kannattaa käyttää ehdottomasti riittävän paksuja virtapiuhoja. Itse olen yleensä suosinut min. 35mm² piuhaa 500W asennuksissa.


Alkaa jo tulla Clioon painoa..




Oma 50mm^2 7m pätkä painaa n. 15kg.... Kunnon kotelo + elementti painaa tuplasti tuon.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Lurulude
Tuosta virtaliittimestä hain sitä takaa, että tuommoisessa vanhassa cliossa on(jos se on 90-luvun alkupuolelta) melkosen paskat orkkispiuhat (jotain 0,75mm^2) ja soittimen nykäsemä 10A saattaa haitata jo tuota toimintaa..

Jos käytetään ulkoista vahvistinta ei soitin 120W ime, ellei ole a-luokkaa.

Soittimista lähtee kanssa aika usein oma herätevirtapiuha vahvistimelle, se on sinivalkoinen. Sen käyttäminen on kyllä kanssa makuasia.
Itse en noita ISO-standardeja muista. Keltaisen kanssa muistan häröilleeni.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010
jees
Pacanuksen laturin kaapeleihin hukkuu reilu 350W



Juu, varmaan. Mutta hyvin pelaa vielä 4,5 litrasessa tuo mitoitus, vaikka tehtaanlaiset ovatkin paaaaljon paksummat. Kovilla pakkasilla saattaisi huomata hyvinkin eron, jos olisi verrokissa 2-3 x kaapelit.

Edit

aijuu, konteksti oli äänentoisto

- Ubi bene, ibi patria -

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007
Äemänkäki
Denzil Dexter

Alkaa jo tulla Clioon painoa..




Jep!
En ymmärrä näitä ranteenpaksusia piuhoja. Saa aika järeet systeemit ennenkuin normi 2.5mm2 ei riitä. Sillon otetaan jo sellasia tehoja että latureitakin tarvitaan useampi tai tehokkaampia.



Eihän sitä vahvistinta laturilla ajetakkaan... Tuommoinen perus 1000w "digi"lankku saattaa repäistä 150A virtaa, jolloin tuommoinen 2,5mm tuottaa 7.35 V jännitehäviön ja 1kW tehohäviön, mikä taas johtaa siihen, että pahimmassa tapauksessa auto palaa.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Lurulude
Äemänkäki
Denzil Dexter

Alkaa jo tulla Clioon painoa..




Jep!
En ymmärrä näitä ranteenpaksusia piuhoja. Saa aika järeet systeemit ennenkuin normi 2.5mm2 ei riitä. Sillon otetaan jo sellasia tehoja että latureitakin tarvitaan useampi tai tehokkaampia.



Eihän sitä vahvistinta laturilla ajetakkaan... Tuommoinen perus 1000w "digi"lankku saattaa repäistä 150A virtaa, jolloin tuommoinen 2,5mm tuottaa 7.35 V jännitehäviön ja 1kW tehohäviön, mikä taas johtaa siihen, että pahimmassa tapauksessa auto palaa.



Olin tuosta itsekkin hymistelemässä, mutta sitten alkoi peli ja nyt viesti on poistettu ja kaiken lisäksi ehditkin jo

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161
Liittynyt20.11.2006
Lurulude
Eihän sitä vahvistinta laturilla ajetakkaan... Tuommoinen perus 1000w "digi"lankku saattaa repäistä 150A virtaa, jolloin tuommoinen 2,5mm tuottaa 7.35 V jännitehäviön ja 1kW tehohäviön, mikä taas johtaa siihen, että pahimmassa tapauksessa auto palaa.




Niinpä, totta! Mut kuten yllä
Äemänkäki
Saa aika järeet systeemit ennenkuin normi 2.5mm2 ei riitä.



Pacanus Rusticanus
Eikö ketjun aloittaja maininnut "kunnon äänentoiston" eikä mitään kilovattien ääliöjumputtimia?



Ronron
Haluaisin autooni hieman paremman äänentoiston...

^^!

Lurulude
Tuommoinen perus 1000w "digi"lankku...
Ja tonnin vahvari kö ei ole sun mielestä järee? Juujuu ihan peruslankkuhanse

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat