Skitsofreniasta pari kysymystä, ja muutakin keskustelua.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En oikein itse hiffaa, että mitä nämä nyt tarkoittaa kunnolla "suomeksi?"
Henkilö tuntee usein, että muut tietävät tai jakavat hänen intiimeimmät ajatuksensa, tunteensa ja toimintonsa. Hänelle saattaa kehittyä tilannetta selittäviä harhaluuloja, usein eriskummallisella (bisarrilla) tavalla vaikuttavien luonnollisten tai yliluonnollisten voimien olemassaolosta ja vaikutuksista hänen ajatuksiinsa ja toimintoihinsa. Henkilö voi ajatella ja kokea olevansa kaikkien tapahtumien keskipiste. Aistiharhat, erityisesti kuuloharhat, ovat tavallisia ja ne voivat kommentoida henkilön käytöstä tai ajatuksia.

Ja sitten: (a) Ajatusten kaikuminen, ajatusten siirto tai riisto tai AJATUSTEN LÄHETTÄMINEN. (?)

Potilaan ajattelusta tulee epämääräistä, outoa ja epäselvää ja hänen puheestaan joskus muille käsittämätöntä.
Mitenkä nämä huomaa skitsofrenia potilaasta? Siis joku ulkopuolinen.

Potilaan ajatuksenkulussa on yleisesti taukoja, ylimääräisiä seikkoja voi tunkeutua ajatusten väliin ja hän voi kokea, että jokin ulkopuolinen tekijä ottaa ajatuksia pois mielestä.
Jos joku osaa selittää tarkemmin, omasta kokemuksesta esim. tai jotenkin?

Tunteet saattavat puuttua, ne voivat ailahdella tai olla tilanteeseen sopimattomia. Ailahtelevuus voi ilmetä vitkasteluna, outona kielteisyytenä tai täydellisenä pysähtymisenä. Katatoniaa voi myös esiintyä.
Mikä on katatonia? Mitenkä niin tunteet puuttua, huomaako tommoista ulkopuolinen ihminen potilasta.

Näihin ainakin haluaisin vastauksia.
Tunnetteko ketään tuttua tai kaveria jne joka sairastaa skitsofreniaa? Onko hän erillainen, poikkeaako muista jne?

Kommentit (7)

Vierailija

Tiedän skitsofreenikoita jotka elävät melko normaalia elämää ja sitten sellaisia jotka ovat olleet 15 vuotta putkeen enemmän tai vähemmän jatkuvassa (pakko-)hoidossa, eikä loppua näy.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Minulle tämä ketju on vain pakoilua ja mielestäni yrität nyt ruveta itse omaksi terapeutiksisi ymmärtämättä asian vakavuutta tehden samalla meistä sihteereitäsi.

Olen pahoillani mutten ainakaan itse halua vastata kysymyksiini kun siihen liittyy valtava vastuu hyvinvoinnistasi joka sinun tulisi jakaa lääkärin kanssa, ei meidän. Lisäksi kysymyksesi ovat luonteeltaan oivia terapiassa kysyttäviksi, ei internetissä.

Joka tapauksessa voimia ja kaikkea hyvää.
..Niin ja haluan vielä painottaa, että kysymyksesi ovat erinomaisia ja niiden pohjalta pakkohoidossa kahteen kertaan oleena voin vakuuttaa, että jos jatkat noin, ei kukaan voi sinua pakkohoitoon laittaa.

Uusimmat

Suosituimmat